Citat:
Ursprungligen postat av
llllllllllllllll
Tack för svar. Boden vid Martorp kände NB till och betraktade kanske som ett säkert gömställe, om än bara för en kort tid. Beslutet att flytta kroppen dit skedde spontant och det var ett rationellt beslut i den situationen. Det är väl så du menar?
Menar du att rishögen var avgörande för beslutet att flytta kroppen till Martorp och att allting skulle eldas upp där? Innebär det också att du tänker att det fanns en annan plan från början men som inte blev genomförd?
Antar att du riktar dig mot mig, då jag känner igen vad du omskriver.
Jag kan ju inte säga att det
är så, utan jag menar att det är vad jag tror.
Av alla platser som finns tillgängliga betraktade mer eller mindre säkra - NB
kunde valt kopplingsstationen, Blomberg 10, andra öde-delar av Martorp Gård osv - ser det helt klart syftesfullt ut att välja byssjan där den står intill rishögen, för att antingen i samband med eller kort efter, påbörja med att placera jacka och hjälm
i rishögen, förvisso på baksidan av rishögen, men ändå i.
Om nu jacka och hjälm inte fick plats i skåpet, och undanstädande-syfte varit något annat än rishögs-eldning - hade väl det naturliga lik förbannat varit att gömma dessa grejer
inne i byssjan, eller något mer orimligt - dolt utanför tex i en gödselstack.
Jag tror eldning av rishögen dök upp som idé redan på Söndagen för NB, därav val av just denna plats, och med påbörjad förberedelse med klädsel.