2016-04-26, 13:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Tack för svar. Boden vid Martorp kände NB till och betraktade kanske som ett säkert gömställe, om än bara för en kort tid. Beslutet att flytta kroppen dit skedde spontant och det var ett rationellt beslut i den situationen. Det är väl så du menar?
Menar du att rishögen var avgörande för beslutet att flytta kroppen till Martorp och att allting skulle eldas upp där? Innebär det också att du tänker att det fanns en annan plan från början men som inte blev genomförd?

Antar att du riktar dig mot mig, då jag känner igen vad du omskriver.
Jag kan ju inte säga att det är så, utan jag menar att det är vad jag tror.

Av alla platser som finns tillgängliga betraktade mer eller mindre säkra - NB kunde valt kopplingsstationen, Blomberg 10, andra öde-delar av Martorp Gård osv - ser det helt klart syftesfullt ut att välja byssjan där den står intill rishögen, för att antingen i samband med eller kort efter, påbörja med att placera jacka och hjälm i rishögen, förvisso på baksidan av rishögen, men ändå i.
Om nu jacka och hjälm inte fick plats i skåpet, och undanstädande-syfte varit något annat än rishögs-eldning - hade väl det naturliga lik förbannat varit att gömma dessa grejer inne i byssjan, eller något mer orimligt - dolt utanför tex i en gödselstack.

Jag tror eldning av rishögen dök upp som idé redan på Söndagen för NB, därav val av just denna plats, och med påbörjad förberedelse med klädsel.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-26 kl. 13:07.
2016-04-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
"Snälla rara?"
Använd inte förminskande termer bara för att du förmodar att jag är kvinna. Hur är det med genustänket egentligen, behov av att hävda din förträfflighet som man?
Du förminskar även den genomvidriga gärningen och offrets lidande när du nonchalant hävdar att "sexualsadisten NB" skulle vara en trådsanning.
Att NB är en sexualsadist är inte "blott en trådsanning".

Om du har tänkt efter och konstaterar att "det förefaller helt orimligt, på alla plan, om man tänker efter" så undrar jag vilken planet du bor på? Motivet var sexuellt och då kan du ställa dig frågan, varför anser man att motivet var sexuellt? Låg det sexuella enbart i att han ville titta på en naken tjej eller föregicks det av något annat som i kombination med blottandet av kroppen kunde indikera på sexuell sadism? Tejpning, strypning, hängning, ultimat kontroll - mycket "besvär" för att få se nakna bröst och underliv då.

Sexuell sadism får inte skrivas i en dom för det är en diagnos och diagnoser ska domstolen självklart inte ställa, man använder sig därför av begreppet "sexuellt motiv" precis som man gör i de flesta fall där motivet är just sexuellt.
Professor Långström var med vid TR som sakkunnig för att förklara varför det anses vara ett sexuellt motiv baserat på den forskning som finns i ämnet. Så sexualsadismen är förankrat via Långström i TR vilket HR sen tog del av.

Långström/Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21691870.ab

Åklagaren/Aftonbladet, artikeln som Grandioso nyss länkade till
ttp://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22074710.ab

"Trådsanning?" - NOT

Detta är en mediasanning. Alla vet att Långström bara var i rätten i informationssyfte, inget annat. Han skulle adrig ens våga påstå att den misstänkte var sexualsadist eller att detta mord hade överhuvudtaget det sexuella att göra med. Bara åklagaren för sin egens nöjes skull tog med detta i sin klagan.

Detta var en ren avrättning. Motivet kan ha varit hämd. I så fall gäller det att det var en bekant tll Lisa som begick mordet. NB hade då inget motiv att ta livet av Lisa.
2016-04-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Detta är en mediasanning. Alla vet att Långström bara var i rätten i informationssyfte, inget annat. Han skulle adrig ens våga påstå att den misstänkte var sexualsadist eller att detta mord hade överhuvudtaget det sexuella att göra med. Bara åklagaren för sin egens nöjes skull tog med detta i sin klagan.

Detta var en ren avrättning. Motivet kan ha varit hämd. I så fall gäller det att det var en bekant tll Lisa som begick mordet. NB hade då inget motiv att ta livet av Lisa.

Det här är du väldigt rätt. Det väldigt trovärdigt.
2016-04-26, 14:19
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Vet du öht vad ett sexuellt motiv är?
2016-04-26, 14:19
Medlem
Citat:

Nu har jag aldrig använt ordet sexualsadist i den här tråden.

Men så här ser jag det, vi har en mördad ung kvinna, hennes
kropp är blottad, det tolkar jag som ett sexualmord.

Mördaren har hängt henne, han har tejpat över hennes ansikte, vi
vet inte hur lång tid det tagit för Lisa att dö, men
sättet hon har mördats på anser jag skriker sadism, så sätt
ihop orden, vad får du då?

Vem skaffade ny bil i december?
2016-04-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
G-klass = Geländewagen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Merced...%A4ndewagen%29

Kärt barn med många namn, men det är ett bla ett militärt framryckningsfordon

Jag sprider inga dimridåer när jag konstaterar att Blombergs Gods är långtifrån detsamma som Martorp. Eller Martorp Gård för den delen.
Om man (militärer - dock oklart genom LH´s pappa om det är militär-vännerna, eller BS &Co som avses) nattetid Torsdag-Fredag uppehållit sig i området runt Blombergs Gods, då har man inte ens varit i närheten av vare sig Martorp som område, och än mindre som Gård.

Jag tar gärna med dig på en rundtur i berörda områden nopomil. Jag ska peka ut hur stort Martorp är och var området Martorp sträcker sig. Sen kan jag peka ut vad som utgör Martorp Gård.
Vi kan åka i min G-klass, så blir det lite fordonslära också.

Dessa G-klasser kan mycket väl ha stått kortvarigt stilla under sin framryckning.
Bennhage har uppenbarligen inte stått och följt verksamheten, då han inte kan uttala sig om dessa framryckare var inne på gården.
Sedan tar då Nerijus Bennhage´s uppgift om detta, kryddar upp den, och får det till att både polis och militär varit in på gården.
BS uppger att man inte var inne på gården under framryckningen, men man har framryckt i området Martorp.

Håller med. Med "entrén till Martorp" avses den konstfärdigt utförda grinden in till mangårdsbyggnaden Martorp. Skall man dessutom samtidigt stå i "backen ner" blir det än mer tydligt. För var skulle entrén till ladugårdskomplexet Martorp vara någonstans? Det är ju en gigantisk grusad plan som med hela sin bredd ansluter till landsvägen 2720. Där finns heller ingen backe ner.
2016-04-26, 14:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
o

Hur hittade han sina offer?

http://www.nbcnews.com/id/8367581/ns.../#.Vx9egqOLTow

He then described to the court how he chose his victims.

“If you’ve read much about serial killers, they go through what they call different phases. In the trolling stage, basically, you’re looking for a victim at that time. You can be trolling for months or years, but once you lock in on a certain person, you become a stalker. That might be several of them but you really hone in on one person. They basically become the ... that’s the victim. Or at least that’s what you want it to be.”
2016-04-26, 15:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Håller med. Med "entrén till Martorp" avses den konstfärdigt utförda grinden in till mangårdsbyggnaden Martorp. Skall man dessutom samtidigt stå i "backen ner" blir det än mer tydligt. För var skulle entrén till ladugårdskomplexet Martorp vara någonstans? Det är ju en gigantisk grusad plan som med hela sin bredd ansluter till landsvägen 2720. Där finns heller ingen backe ner.

Jag tror att "entrén till Martorp" lite slarvigt innebär hela grusplans-avgränsningen, och med:
Citat:
- Känner du till om några sök gjorts efter flickan kring Martorp?

-Jag minns att på torsdagen så stod tre Mercedes bilar som jag tror är från militären och några
civila bilar i backen ner, strax innan entrén till Martorp. Jag tror att de sökte området vid
Martorp. Om dom var inne på Martorp har jag ingen uppfattning om.

...ska väl det enda som avses vara en nedförsbacke längs 2720, vara ungefär:
https://www.google.se/maps/@58.53860...7i13312!8i6656

... eftersom Bennhage samtidigt inte har någon uppfattning att dom var inne på Martorp (avser gården Martorp)

Vad jag själv minns från när jag kört vägen, visar kartbilden det enda som är att beteckna som en backe, även om nästan hela vägsträckan faktiskt lutar.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-26 kl. 15:21.
2016-04-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vet du öht vad ett sexuellt motiv är?

Det är familjens advokat som påstår att mordet på Lisa hade ett sexuelt motiv. Hur kunde han veta? Hur vågade han påstå detta?

Att dra ner byxor och bh kan även betyda hämnd, att håna, att skända...och hämnden behöver inte ha ett sexuellt motiv. Möjligtvis hennes anständighet, eftersom familjens advokat var så mån om att påpeka hennes oskuld på alla sätt och vis.

För övrigt så må Lisa vila i fred.
2016-04-26, 15:13
Medlem
Citat:
Det är familjens advokat som påstår att mordet på Lisa hade ett sexuelt motiv. Hur kunde han veta? Hur vågade han påstå detta?

Att dra ner byxor och bh kan även betyda hämnd, att håna, att skända...och hämnden behöver inte ha ett sexuellt motiv. Möjligtvis hennes anständighet, eftersom familjens advokat var så mån om att påpeka hennes oskuld på alla sätt och vis.

För övrigt så må Lisa vila i fred.
Och domstolarna, enigt:
Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.
Det finns inte någon annan rimlig förklaring.....
2016-04-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Så klart kan man tolka detta på olika sätt, men i det stora sammanhanget stämmer vissa tolkningar sämre. Nerijus kände inte Lisa och hade ingen motiv att döda henne.

Sadism, jaaa, men "vems sadism och för vilket syfte", det är frågan om. Sadism är rätt vanligt förekommande, och förekommer i många olika sammanhang. Men sadismen har flera ansikten sas.
Senast redigerad av MegaTant 2016-04-26 kl. 15:19.
2016-04-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Vem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in