Ingen annan persons DNA har återfunnits (förutom hans fru). Den tekniska bevisningen talar med styrka att det är NB som är skyldig:
Stöd åt åklagarens gärningspåstående presenteras:
Att NB saknar tillförlitligt alibi för aktuell tid.
Att AH:s vittnesuppgifter talar för att att han körde sin bil mellan Martorp och sin bostad på söndag.
Att även Adriana och Sahl ger ett "inte oväsentligt stöd" åt gärningsbeskrivningen.
HÖGSTA DOMSTOLEN
... Eller för att använda Hurtigs ordval då han svarade på NBs fråga om det är slut nu.
Ja, det är vägs ände.
Vilken strålande sammanfattning om den spikraka vägen fram till vägs ände.
Bara Resan till lituiskt fängelse återstår för NB.
Så det är dags att repetera några högt utbildade, juridiskt mycket erfarna personer om förundersökningen och det polisiära arbete, åklagarens gärningsbeskrivning samt den tekniska bevisningen. KAN DET BLIR MER TYDLIGT?
Tillagda nya röster och kommentarer:
Advokat Elisabeth Massi-Fritz:
Citat:
Hovrätten gör en bedömning av den samlade bevisningen men den avgörande bevisningen har förstås varit den tekniska bevisningen som är väldigt stark(..) och man säger också att det finns då sexuella motiv vilket också förstås är försvårande och därmed svaret på att man kommer fram till att det ska vara det strängaste straffet någon kan dömas till."
" Det fanns ju inga tecken på någon form av psykisk ohälsa så att jag tycker att rätten har kommit fram till en korrekt bedömning."
" Jag har väldigt svårt att se att HD skulle bevilja ett prövningstillstånd vilket man måste göra för att få det prövat där (..)"
Avskrift intervju. http://www.advokatfritz.com/press/el...ovrattens-dom/
Advokat och fd åklagare Ingela Hessius:
Citat:
Experten: Bevisningen är oväntat stark
– Det känns som ett väldigt gediget åtal, det finns mycket mer teknisk bevisning än jag hade väntat mig. Den misstänkte har sagt att han aldrig har träffat Lisa Holm och det tycker jag att åklagaren lyckats motbevisa, säger advokat Ingela Hessius till SVT Nyheter. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...-ovantat-stark
Kriminologiprofessor Leif GW Persson:
Citat:
En närmast exemplarisk polisutredning på 2000 sidor – vilket dock sällan är något givet styrkebesked i sådana här sammanhang – men som just i det här fallet präglas av ett systematiskt juridiskt tänkande och ett polisiärt hantverk som vittnar om både kreativitet, stor noggrannhet och en ytterst omfattande arbetsinsats. Svensk polis när den är som bäst och därför också bevisning när den är som tyngst. http://www.expressen.se/kronikorer/l...angelsestraff/
– Den tekniska bevisningen är extremt stark, vid sidan av detta så saknar 35-åringen alibi och har haft ett misstänkt beteende vid fyndplatsen. Så jag har svårt att se en annan utgång än en fällande dom, säger Marko Tuhkanen. https://brottsplatssverige.se/marko/
" Ja. Han kommer definitivt bli fälld och det är inte det minsta spännande längre om det nu ens har varit det därför att det har varit oerhört stark bevisning redan från början"
avskrift intervju. https://www.tv4play.se/program/nyhet...deo_id=3219506
– För egen personligen del är jag fulltständigt övertygad om att han kommer att dömas till livstid och utvisning för all framtid, men det är min personliga uppfattning. http://www.expressen.se/gt/misstankt...kvar-i-haktet/
– Det finns bevis i överflöd, och det som framkommit i dag ändrar inte min bedömning att det vore en sensation om han går fri. Att han är en trevlig person innebär inte att han inte kan vara en mördare. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21676811.ab
– Det vore en enorm sensation som jag aldrig har varit i närheten av om han skulle sättas på fri fot. Grundtipset är att han kommer att dömas för mord och att han kommer att få livstid, säger Leif Silbersky. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21702514.ab
Senast redigerad av develi 2016-05-26 kl. 15:23.
Det stora problemet är att åklgaren inte har beskrivit hur Nerius agerade, mot bakgrunden av den karakteristik som ges av honom. Förekomsten av sperma på hans arbetsplats får en dominerande betydelse. Ett annat problem är varför han skyndade sig tillbaka för att hinna köpa pizza. Han hade kunnat jobba med LH hela kvällen, osv osv.
Det finns inget underlag i utredningsmaterialet som ger en inblick på Nerius. Uppenbart han har rollen att vilseleda, som Christer Pettersson i Palmemordet. Dock i grunden de är helt olika människor.
Vad skulle han ha angivit för skäl till Irina för att han var borta hela kvällen ?
Du glömmer att han skulle skypa med mamsen också .
Alltså 2 x aliibiförsök = totalkassa , av mördaren Nerijus .
Han är så genomskinligt korkad i sina försök så man kiknar av skratt .
Vad är osv osv ?
Har du fått Christer Pettersson på hjärnan ?
Är han inblandad i mordet på Lisa ?
Hur var det med att han hälsade på Gustav , du har glömt att ta upp det som alibi .
Senast redigerad av boidis12 2016-05-26 kl. 16:09.
Advokat Rönnbäck verkar ju minst sagt lika skruvad som GM. Helt otroligt att hon får gå lös i samhället. Jag hoppas GM får sitta av sitt straff under hemskast tänkbara förhållanden. Gärna med Advokat Rönnbäck vid sin sida.
" Det är lite som Twin Peaks, sa Nerijus Bilevicius försvarsadvokat Inger Rönnbäck när hon hävdade att hennes klient kan ha blivit utsatt för en stor konspiration som gjort att han oskyldigt dömts av tingsrätten."
"Men Rönnbäcks teori om riggad utredning förefaller som ett skott i luften när den ställs mot den omfattande tekniska bevisning som visat på Nerijus Bilevicius blod och DNA på Lisa Holms kläder, mordplatsen och mordredskap."
Är det fallet som är konstigt eller bara teorierna om konspiration? Det ska nu hovrätten avgöra."
" Mest upprörd över försvarets slutplädering är Lisas pappa. Han kan inte hålla sig utan skriker rakt ut mot Rönnbäck: Sluta ljug! och tar sig sedan för huvudet och skakar i hela kroppen. Det smärtar att se en sådan frustration och bottenlös sorg. För han får ju inte de svar han vill ha." http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kr...irationteorier
Silbersky starkt kritisk till försvarsadvokatens agerande
Citat:
"- Sen tycker jag att hennes plädering i Hovrätten, det är hårt att säga det, men jag tycker det är under all kritik att liksom förskjuta fokustill någonting helt annat och angripa Missing People och angripa polisen utan att hon verkligen har fog för detta (...)"
" - Men kan man helt enkelt säga säga att det är ett desperat försök det här från hennes sida det här?
- Ja, om du understryker precis vad du sa: ordet desperat. Men en advokat ska inte hamna i ett desperat läge, en klient kan hamna i ett desperat läge, vi ska ju ha huvudet kallt och bara ställa oss frågan: Kan detta gå hem eller inte hem och jag tror att Hovrätten tar väldigt illa upp att hon liksom kastar ut dessa allvarliga anklagelserna om polisen, konspirationer, för det hon säger det är att polisen gjort sig skyldig till brott ju och hon säger ju också att Missing People har ju varit med i den här konspirationen, hon ser ju en gigantisk konspiration.
Jag har ju tidigare uttalat min förståelse för hennes agerande men det är jag inte beredd att stå kvar vid längre när hon agerar på det här sättet."
Avskrift intervju. http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/106972
Leif GW Persson:
Citat:
" Om man representerar en klient som totalt förnekar all skuld handlar uppdraget för hans eller hennes försvarare att på så goda sakliga grunder som möjligt ifrågasätta den bevisning som åklagaren anför. Den självklarheten hade tyvärr Inger Rönnbäck helt missat och i stället anförde hon ett antal olika konspirationsteorier där i stort sett alla, utom hennes klient mot vilken all bevisning pekade, hade begått det brott som det handlade om.
Möjligen med reservation för Barnen i Bullerbyn som hon varken kunde knyta till brottsplatsen eller den tidpunkt då brottet begicks."
" Själv kan jag bara hitta en punkt som ger stöd för att Bilevicius kan ha fallit offer för en konspiration. Nämligen hans försvarare. En förhoppningsvis unik virrpanna utan tillstymmelse till juridisk kompetens eller vanligt logiskt tänkande. Oavsett kön." http://www.expressen.se/kronikorer/l...icius-advokat/
Senast redigerad av develi 2016-05-26 kl. 18:16.
Leif GW Persson:
Mycket tänkvärda reflektioner som är värda att begrunda!
Jag vill passa på att fetmarkera även det sista som Leif GWP säger:
"Själv kan jag bara hitta en punkt som ger stöd för att Bilevicius kan ha fallit offer för en konspiration. Nämligen hans försvarare. En förhoppningsvis unik virrpanna utan tillstymmelse till juridisk kompetens eller vanligt logiskt tänkande. Oavsett kön."
Hennes särbo kan inte ryckas ur sammanhanget och glömmas bort och han säger identiskt samma sak. Hon har således stöd av en person till vilket gör vittnesmålet ännu starkare.
Fast de säger inte samma sak oberoende av varandra utan har helt säkert diskuterat saken tillsammans och sedan kommit fram till att det var på söndagen de såg NB. Kanske har de omedvetet påverkats av en antipati mot litauerna samt en vilja att vara behjälpliga i utredningen.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Snacka om att ha grav hybris via att anse sig vara förmer än Tingsrätten och Hovrätten...
Att anse sig besitta mer juridisk kunskap än tre justitieråd i Högsta domstolen.
Jag tror nog du ska backa och tona ner din egen "kompetens" en smula.
Domstolar är inte ofelbara. I så fall hade det inte förekommit oskyldigt dömda. Sen är det i och för sig polisutredningen som det främst finns anledning att kritisera i det här fallet, med det som presenterats för domstolarna är det förståeligt att de finner NB skyldig. Dock kunde man ha varit mer principfast i värderingen av stödbevisningen, och inte tillmätt den betydelse eftersom den inte står på egna ben, utan blir trovärdig endast till följd av DNA-spåren.
Citat:
Oavsett dina försök att få mördaren att vara mer trovärdig i denna fråga (att han minsann vinkat på lördag..) så står DNA helt på egna ben. Det ni inte tycks förstå är att domen inte faller om ni det så är Adriana eller trovärdiga grannar ni ger er på.
Det är ju det jag har sagt. DNA:t har ensamt avgjort det här målet. Problemet med DNA är att det inte bevisar något annat än att någons DNA finns på en viss plats, det säger inget om hur det kommit dit, än mindre om någon har begått ett brott.
Mycket tänkvärda reflektioner som är värda att begrunda!
Jag vill passa på att fetmarkera även det sista som Leif GWP säger:
"Själv kan jag bara hitta en punkt som ger stöd för att Bilevicius kan ha fallit offer för en konspiration. Nämligen hans försvarare. En förhoppningsvis unik virrpanna utan tillstymmelse till juridisk kompetens eller vanligt logiskt tänkande. Oavsett kön."
Jag undrar om IR har tagit åt sig av hans kritik?
Absolut inte. Lika förstoppad som en alternativteoretiker. Hon gjorde baaara sitt jobb, kallade det att vända på alla stenar. Sverige inte var redo för kvinnor..
Vilken jävla pajas. Jag skäms å mitt köns vägnar över hennes pinsamheter.
Fast de säger inte samma sak oberoende av varandra utan har helt säkert diskuterat saken tillsammans och sedan kommit fram till att det var på söndagen de såg NB. Kanske har de omedvetet påverkats av en antipati mot litauerna samt en vilja att vara behjälpliga i utredningen.
Lägg ner din pseudoanalys. Det är solklart att hon har koll på dag. Finns inga tveksamheter. Döm inte andra utifrån din färgade, subjektiva värld.
Citat:
Domstolar är inte ofelbara. I så fall hade det inte förekommit oskyldigt dömda. Sen är det i och för sig polisutredningen som det främst finns anledning att kritisera i det här fallet, med det som presenterats för domstolarna är det förståeligt att de finner NB skyldig. Dock kunde man ha varit mer principfast i värderingen av stödbevisningen, och inte tillmätt den betydelse eftersom den inte står på egna ben, utan blir trovärdig endast till följd av DNA-spåren.
Jämfört med ditt skitsnack är det perfektion och vi talar inte i generella termer: Det är en specifik bevisning, det är ett specifikt rättsfall. Generellt svammel som vanligt.
Leif GW Persson:
Ja, kritiken mot förskräckliga Rönnbäck var sannerligen inte nådig.
Tror aldrig jag tidigare har sett en sån massiv nedsabling av en svensk advokat.
Och det var fullt befogat. För som den människan for fram i domstolarna i detta mål, ja,
det är långt bortom vad som bör anses vara acceptabelt.
Allt av hänsynstaganden fick ge vika. Alla var tillåtna för henne att angripa och antyda
mindre trevliga saker kring. Den stora konspirationen mot den litauiske gästarbetaren Nerijus Bilevicius
och den hade samlat deltagare från de mest oväntade håll...såsom de gula västarnas
folk...
Man kunde medan vansinnet pågick inbilla sig något ögonblick att det avhandlades något
storpolitiskt mord där någon syndabock utsetts. Där starka intressen ville skjuta skulden
på någon utvald stackare för sanningen måste till varje pris hemlighållas.
Men ryckt tillbaka in i den reella verkligheten så stod man med ett i mängden av
brutala sexmord om än kraftigt avvikande mot gängse mönster i tillvägagångssätt.
Ett slumpmässigt utvalt offer och en ytterst målmedveten och hänsynslös gärningsman
som skred till verket utifrån den bestämda avsikten att DÖDA detta sitt infångade
offer. Plåga, skräckslå, döda. Detta var han var ute efter, detta brann han riktigt efter
att få genomföra och nu fick han till all olycka det genomfört också.
Om tolv dagar har det gått ett år sedan det fruktansvärda hände i Blomberg.
Den här speciella gärningsmannen torde man knappast igångsätta någon intrikat
komplott kring. Men när Inger Rönnbäck fått klura ut upplägget inför
domstolsförhandlingarna så var det just en sån av modell större som skulle få förekomma.
Och så trädde hon in på scenen och det blev en föreställning man sent ska glömma...
Att hon inte blivit utesluten ur advokatsamfundet är mig en gåta måste jag säga.
Rönnbäck och supportergänget från flashback in action: "Sök under alla träd" "Ja, men det är ju tusentals träd"
Ja, kritiken mot förskräckliga Rönnbäck var sannerligen inte nådig.
Tror aldrig jag tidigare har sett en sån massiv nedsabling av en svensk advokat. Och det var fullt befogad. För som den människan for fram i domstolarna i detta mål, ja,
det är långt bortom vad som bör anses vara acceptabelt.
Allt av hänsynstaganden fick ge vika. Alla var tillåtna för henne att angripa och antyda
mindre trevliga saker kring. Den stora konspirationen mot den litauiske gästarbetaren Nerijus Bilevicius
och i den hade samlat deltagare från de mest oväntade håll...såsom de gula västarnas
folk...
Man kunde medan vansinnet pågick inbilla sig något ögonlick att det avhandlades något
storpolitiskt mord där någon syndabock utsetts. Där starka intressen ville skjuta skulden
på någon utvald stackare för sanningen måste till varje pris hemlighållas.
Men ryckt tillbaka in i den reella verkligheten så stod man med ett i mängden av
brutala sexmord om än kraftigt avvikande mot gängse mönster i tillvägagångssätt.
Ett slumpmässigt utvalt offer och en ytterst målmedveten och hänsynslös gärningsman
som skred till verket utifrån den bestämda avsikten att DÖDA detta sitt infångade
offer. Plåga, skräckslå, döda. Detta var han var ute efter, detta brann han riktigt efter
att få genomföra och nu fick han till olycka det genomfört också.
Om tolv dagar har det gått ett år sedan det fruktansvärda hände i Blomberg.
Den här speciella gärningsmannen torde man knappast igångsätta någon intrikat
komplott kring. Men när Inger Rönnbäck fått klura ut upplägget inför
domstolsförhandlingarna så var det just en sån av modell större som skulle få förekomma.
Och så trädde hon in på scenen och det blev en föreställning man sent ska glömma...
Att hon inte blivit utesluten ur advokatsamfunde är mig en gåta måste jag säga.
Den juridiskt sett helt osannolika Rönnbäck som GW sa. Har aldrig sett ett liknande klappträ in action. Kritiken är fullt befogad från GW och Silbersky och det är ett ovanligt ställningstagande från sistnämnde. Det brukar vara full lojalitet inom kåren.. Hon gick över alla gränser. Hon är antingen predisponerad för konspirationer som person eller desperat som Silbersky sa, finns inte en chans att nån tar en sådan approach annars. Det var då rakt inte professionellt.
Självklart har hon inspirerats från fb - hon tog ju själv upp tråden. Sen verkade det ligga nåt personligt bitterfittasyndrom bakom attackerna mot polisväsendet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!