2016-05-29, 19:29
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag har väntat lääääänge på en bra Lowland malt. Min förhoppning är att Daftmill är nya Rosebank

Aberlour A'Bunadh

Ska du lura på mig både dyr whisky och dyrt vin? Jag som inte ens har sommarjobb.
Citera
2016-05-29, 19:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Ska du lura på mig både dyr whisky och dyrt vin? Jag som inte ens har sommarjobb.

Det är värt lite personlig konkurs! Man lever bara en gång.
Citera
2016-05-29, 21:20
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Det är värt lite personlig konkurs! Man lever bara en gång.

Hur rökig är den? Enligt systembolagets smakklocka är den en 3a. Den närmsta referensen jag har är Nikka from the barrel, men det kanske inte går att jamföra rökigheten när det kommer till sherry och vanlig?
Citera
2016-05-29, 22:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Hur rökig är den? Enligt systembolagets smakklocka är den en 3a. Den närmsta referensen jag har är Nikka from the barrel, men det kanske inte går att jamföra rökigheten när det kommer till sherry och vanlig?

Aberlour har knappt märkbar rökighet. Det är ett klassiskt fruktigt Speyside-destillat. Tror den ligger runt 10 ppm i malten likt de flesta höglandsmalter och den nivån fenoler märks knappt i den färdiga whiskyn.
Citera
2016-05-29, 22:24
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Aberlour har knappt märkbar rökighet. Det är ett klassiskt fruktigt Speyside-destillat. Tror den ligger runt 10 ppm i malten likt de flesta höglandsmalter och den nivån fenoler märks knappt i den färdiga whiskyn.

Det är så alltså? Får ta och spana in den då. Är egentligen ingen whiskykännare, men vill ha ett par tre bra to go-whiskys att ha hemma i spritkabinetten.
Citera
2016-05-29, 22:46
Medlem
MichaelDelaneys avatar
Citat:
Är det någon som har tips på en bra whisky som legat på sherryfat? Verkar bara finnas en, Black norse, på systembolaget som är inom en rimlig prisklass. Alla andra verkar ligga runt dryga tusenlappen, vilket känns lite väl mustigt för en student.

Laphroaig PX Cask, fast den finns inte på Systembolaget.

De har den på Finlandsfärjorna och BorderShop i alla fall, om du känner någon som vill handla åt dig.
Citera
2016-05-29, 23:08
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDelaney
Laphroaig PX Cask, fast den finns inte på Systembolaget.

De har den på Finlandsfärjorna och BorderShop i alla fall, om du känner någon som vill handla åt dig.

Är inte Laphroig rejält rökiga? Faller inte mig i smaken så får nog hoppa det.
Citera
2016-05-29, 23:59
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag är i ett skriande behov av en ny bourbon och funderar på 1792 Small Batch Bourbon som finns i bolagets små och tillfälliga partier: http://www.systembolaget.se/dryck/sp...ourbon-2020001 Är den värd att betala en femhundring för? I USA kan man köpa den för 25-30$, men nu bor jag ju inte där...
Citera
2016-05-30, 09:03
Medlem
Citat:
Jag har väntat lääääänge på en bra Lowland malt. Min förhoppning är att Daftmill är nya Rosebank

Aberlour A'Bunadh

Rosebank... får man drömma så!
Tråkigt nu när det verkar som att även Bladnoch kommer sönderdesignas av sin nya ägare. Där kunde man hitta lite gott ibland, framförallt när dom släppte nytt från sitt Bladnoch Forum men även från deras egna sortiment.

a'bunadh är riktigt bra om man klarar av fatstark sprit... vissa gör inte det och det kan ta en liten stund att vänja sig om man inte får det rätt första gången.

Citat:
Är inte Laphroig rejält rökiga? Faller inte mig i smaken så får nog hoppa det.

Ja, Laphroaig är rökig! Gillade inte heller rökig whisky i min barndom.. men det ändrade sig ganska fort när jag drack Laphroaig en gång.
Citera
2016-05-30, 10:23
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Ja, Laphroaig är rökig! Gillade inte heller rökig whisky i min barndom.. men det ändrade sig ganska fort när jag drack Laphroaig en gång.

Ha! Jo nej men jag har testat det och det faller inte mig i smaken. Viss rökighet går ner men inte när den blir alltför kraftig. Det kanske kommer.
Citera
2016-05-30, 11:32
Medlem
Apropå sherrylagrat, någon testat den nya Glenlivet Nadurra Oloroso? För 499:- känns den prisvärd med sina 60% ABV, unchillfil, ej färgämne. Lagrad på endast first-fill Oloroso sherryfat. Tyvärr har de slopat åldersangivelsen, men man kan ju hoppas att den inte är alltför ung.
Citera
2016-05-30, 13:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
a'bunadh är riktigt bra om man klarar av fatstark sprit... vissa gör inte det och det kan ta en liten stund att vänja sig om man inte får det rätt första gången.

Klarar man inte av alkoholstyrkan så är det ju bara att späda ut med vanligt vatten. Då räcker ju dessutom flaskan längre. Det finns enbart fördelar med fatstark sprit eftersom det breddar ens valmöjligheter och tillåter att man dricker spriten i den styrka som passar ens smak bäst, istället för att destilleriet ska bestämma att man ska dricka spriten vid 40% vol. eller mindre. Jag önskar att all whisky i världen buteljerades i fatstyrka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in