2016-05-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jösses, Noppe, nu får du rätta till dig. Du skrev:

"Dessutom får vi inte glömma utspridningen av mobildelarna (tagna från kroppen) som ingen domstol har vidrört, som IB iakttog."

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Vad kan man omöjligt missuppfatta i den här meningen?

Jag utgick ifrån att du hade läst fupen.

Men då får jag uppmana dig till tre steg.

1. till läs förhören med IB i Litauen -där hon sedan utsattes för ytterligare tortyr av NL&co, kanske för att hon inte skulle vilja berätta om mer.
Annars är det totalt obegripligt att NL&co INTE intresserar sig för detta. De har skyldighet att utreda opartiskt.

2. Läs media-rapporteringen i samband med upphittandet av MOBILFYNDEN.

3. Dra slutsatser.
2016-05-31, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaså, har man inte det?

"Den rättsliga processen efter det uppmärksammade mordet på Lisa Holm är över.

Nerijius Bilevicius dömdes både i Skaraborgs tingsrätt och Göta hovrätt till livstid. Han hade överklagat domen, men Högsta domstolen (HD) väljer att inte ta upp fallet.

"Högsta domstolen har gått igenom materialet. Det har inte kommit fram något skäl att meddela prövningstillstånd", skriver HD i sitt beslut enligt Göteborgs-Posten."

http://www.svd.se/beslut-lisa-holm-m...-provning-i-hd

Varför ljuger du?

Ange en enda orsak till varför man skulle beviljat PT i ett solklart fall som detta?

Oantastlig, solid teknisk bevisning i överflöd binder Lisas mördare vid sin illgärning.
Han är definitivt skyldig till det han är dömd för.

Bara för att du och dina likasinnade känner att det varit "fulspel" gentemot eran
käre Nero och det planterats och donats för att sätta dit honom så innebär det ju
inte att det räcker för att föranleda någon resning och ny tredje rättegång.
Känslor står sig faktiskt slätt mot faktisk bevisning.

Inget prövningstillstånd = HD har inte prövat fallet.
Och det ÄR anmärkningsvärt.
2016-05-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Mycket tjat om domstolar som inte vidrör och har beröringsångest. Det går inte till så i svensk rättspraxis att åklagare, försvarsadvokat och alla vittnen inställer sig inför domstolen för att besvara domarnas frågor. Åklagaren gör sin framställan och kallar vittnen för sin sak. Försvarsadvokaten gör på motsvarande sätt. Nån gång kan en uppenbar följdfråga som åklagaren eller försvarsadvokaten förbisitt pocka på ett svar och då kan rätten formulera frågan. Din hypotes om mobilen tagen från kroppen är inte en sådan uppenbar följdfråga.

Kvarstår fakta - ingen domstol har hanterat de under första veckan OERHÖRT viktiga mobildelarna.
Det är fullständigt obegripligt att det får gå till så här.

Men jag har skrivit tidigare om varför. Då finns en logik till beröringsångesten. (M2)
2016-05-31, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Kvarstår fakta - ingen domstol har hanterat de under första veckan OERHÖRT viktiga mobildelarna.
Men jag har skrivit tidigare om varför. Då finns en logik till beröringsångesten. (M2)
Nej, det finns snarare ingen logik kring ditt resonemang och fullständigt obegripligt hur du snöar inne på irrelevanta ting och överfokuserar. Det finns inget mer att beröra kring mobildelarna efter analys NFC och att de låg där - vilket ger en trolig resväg.
Vad ska hanteras enligt dig?
Citat:
Inget prövningstillstånd = HD har inte prövat fallet.
Och det ÄR anmärkningsvärt.
Så du anser dig förmer än tre justitieråd i Högsta domstolen som granskat?
Senast redigerad av develi 2016-05-31 kl. 13:24.
2016-05-31, 13:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det finns snarare ingen logik kring ditt resonemang och fullständigt obegripligt hur du snöar inne på irrelevanta ting och överfokuserar. Det finns inget mer att beröra kring mobildelarna efter analys NFC och att de låg där - vilket ger en trolig resväg.
Vad ska hanteras enligt dig?
Så du anser dig förmer än tre justitieråd i Högsta domstolen som granskat?

Mitt fetade: Varav ett av ovan nämnda justitieråd har kritiserats just för sin bedömning av tidigare granskning (re. Thomas Quick-fallet).

Med andra ord, justitieråds bedömning är ingen absolut garanti för att deras beslut de facto är korrekta.
2016-05-31, 14:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Varav ett av ovan nämnda justitieråd har kritiserats just för sin bedömning av tidigare granskning (re. Thomas Quick-fallet).
Med andra ord, justitieråds bedömning är ingen absolut garanti för att deras beslut de facto är korrekta.
... Satt bara och väntade på denna patetiska invändning. Han har sitt jobb kvar och lär inte var tappad bakom en vagn rent generellt. Utöver detta är det två till. Fattar du?
I vanliga fall är det endast ett justitieråd så TILL OCH MED HURTIG ansåg att det var välgranskat.

Nej, det krävs väl en alternativteoretiker eller vad säger du - är det du eller är det er samlade "kompetens" som har mer koll än tre personer inom HD?

Jag måste feta detta:
Citat:
justitieråds bedömning är ingen absolut garanti för att deras beslut de facto är korrekta.
2016-05-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Om nu någon hade tänkt att plocka ihop mobilen igen är det ju viktigt att delarna hittas.

Annars för bedömningen av detta fall är de noll och intet värde.
2016-05-31, 14:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Att det ska vara så förtvivlat svårt att förstå att som det här fallet ser ut så finns det ingen
minsta anledning att vilja ha det prövat igen.
Bevisen, förstår du, talar sitt alldeles tydliga språk. Åtskilliga GM har dömts på betydligt
svagare bevisning än vad som är gällande här.
Inte ett enda justietieråd i världen med vettet i behåll hade kommit till någon annan
slutsats än att NB är solklart skyldig till det han dömts för och domsluten helt korrekta.
Det törs jag påstå.

Skulle man låtit fria en person som har så stark bevisning mot sig?
Fria bara för att några stycken individer ute i stugorna känner att han inte är rätt
person för att kunna ha gjort det? Fria för att de anar förekomsten av en illasinnad komplott
och allt vad det nu kan vara?
Det funkar inte så.
Man låter sig vägledas av fakta och bevis när det rättsligt ska avgöras och inte styras
av någon känsla av att det är fel snubbe; han verkar för snäll, rar och stabil
för att ha kunnat döda någon.

Ni kan inte gärna begära att folk som sitter i domstolarna och dömer ska vara lika
konspiratoriskt lagda som ni själva och lika naiva.
2016-05-31, 15:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Skulle man låtit fria en person som har så stark bevisning mot sig?
Fria bara för att några stycken individer ute i stugorna känner att han inte är rätt
person för att kunna ha gjort det? Fria för att de anar förekomsten av en illasinnad komplott
och allt vad det nu kan vara?
Det funkar inte så.
Man låter sig vägledas av fakta och bevis när det rättsligt ska avgöras och inte styras
av någon känsla av att det är fel snubbe; han verkar för snäll, rar och stabil
för att ha kunnat döda någon.
Ni kan inte gärna begära att folk som sitter i domstolarna och dömer ska vara lika
konspiratoriskt lagda som ni själva och lika naiva.
Detta skulle skapa världens mest rättsosäkra samhälle - för det är som du säger: Känsla och tyckande versus befintlig fakta.

 Det är nu granskat av Tingsrätten.
 Granskat av Hovrätten.
 Granskat av Högsta domstolen.
 Det finns två advokater som granskat materialet.

Även om Rönnbäck betedde sig exceptionellt märkligt som advokat så kan man inte klaga på engagemang och energi ända in i slasken. Men för övrigt kom hon inte med nåt av värde som vore en kioskvältare versus DNA bevisningen osv.

Sen inkom Hurtig med sin erfarenhet. Men det han kom med var en felaktig "analys" av datorn, ett hårstrå från ett djur och nåt "bös" som det vete fan om det ens gått att analysera. Här görs en bedömning av HD: ÖVERVÄGER detta den aktuella bevisning som finns? Sänker det HovR bdömning? Verkar det trovärdigt ihop med en gärningsman som skickar dubbla buskap (" detta är min åsikt och mina tips men jag väljer att tiga").
Efter en genomgång av rättsfallet via tre justitieråd (vi snackar avancerad högsta juridiska nivå i kompetens) så ansågs det absolut inte tillräckligt och det blev avslag.

Utöver detta finns uppenbart ingen hållbar alternativ gärningsbeskrivning eller gärningsman. Det är nu efterlyst i flera dagar men ingen lyckas uppbringa nåt som ska vara hållbart inför HD (det går bra att använda den alternativa tråden till detta) och en enda person har försökt. Det är bara en massa tyckande (Jag tycker) samt känslor (min känsla säger att..) samt löstryckta partier som det gnälls över inklusive tv-seriekrav på rekonstruktioner och annat märkligt.
2016-05-31, 15:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
... bara om han skulle tjäna på det. Precis så tänker en psykopat.
NBs tankar nu handlar nog just om det, hur han skall "tjäna" sig själv bäst i den utredning som KV i detta nu gör av honom.
" The normal person knows that 2 and 2 are 4,
The insane person thinks that 2 and 2 are 5,
The neurotic knows that 2 and 2 are 4 but can't stand it,
The psychopath says that 2 and 2 are 4 or 8 or 27 or whatever that will make the best impression at the moment. "

Crimesnews2000
http://www.kriminalpsykologi.dk/pt/u...sykopati21.pdf
2016-05-31, 15:44
Medlem
Tycker ändå jag följt denna tråden rätt så flitigt med alla teorier och ditten och datten MEN en sak verkar jag ha missat. Vad är det som säger att han försökte återuppliva henne flera gånger? Detta nämns mer och mer, och jag undrar var den faktan kommer ifrån eller om det bara var någon som drog igång det ryktet..
2016-05-31, 15:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunny00
Tycker ändå jag följt denna tråden rätt så flitigt med alla teorier och ditten och datten MEN en sak verkar jag ha missat. Vad är det som säger att han försökte återuppliva henne flera gånger? Detta nämns mer och mer, och jag undrar var den faktan kommer ifrån eller om det bara var någon som drog igång det ryktet..

Det var ett väldigt intressant påstående! Eftersom ett sådant scenario inte har nämnts i fup.

Var har du hört detta rykte? Bland folk i bygden? Berätta gärna mer.

Som ordspråket lyder - "Ingen rök utan eld"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in