2016-06-09, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du får gärna länka till den domen i så fall.
Hovrätten säger någonstans att motivet "måste ha varit sexuellt", det är allt.
Alltså, domstolen beskriver handlingen och uppger sexuellt motiv. Sexualsadism är en slutsats, som domen leder läsaren till (sexuell+sadistisk handling). Att mördaren skulle vara en sexualsadist är en diagnos, som domstolen inte kan ställa. För en normal betraktare är dock med största sannolikhet den som begått en sexualsadistisk handling just en sexualsadist. Att vara sexualsadist är inte brottsligt, att mörda folk är i högsta grad detta, kapitalt.
2016-06-09, 01:17
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
NB,s tvångsmässigt onanerande på arbetsplatsen där han har haft full koll
på flickorna på Cafet.
NB har säkert under en längre tid fantiserat om våld mot flickor där han
kan få utlopp för sina fantasier där han kan njuta av att ta livet av en
flicka och där gå igång med sin sexuella förnedring av offer.
En sådan handling hos GM blir mycket svårt att erkänna, så han väljer att
förtränga och slå ifrån sig alla anklagelser.
Han har säkert svårt att själv inse och förstå vad han gjort och utsatt
offret för.
När han blir tagen med fingrarna i kakburken, så skäms han inför andra
men han vägrar att inse vad han gjort.

Hade det varit kunniga förhörsledare som var insatta i den här typen av brott, så kanske dom
lyckats att få ett erkännande.
Men som sagt det skulle ha varit dugliga och kunniga förhörsledare redan ifrån början.
För att få klarhet i ärendet.

Faan vet om mördaren Nerijus skäms överhuvudtaget .
Jag tror inte att han ägnat offret en enda tanke under året som gått .
Hon var hans privata egendom under en kort stund sedan betraktades hon som skräp .
Vilket sättet som hon hittades på vittnar om .
Bara en person med totalt sjuk hjärna kan befatta sig med att utsätta någon för en sån sak .
Ett par förhörsledare från t.e.x Shin Bet hade tagit reda på sanningen på en kvart .
Då hade vi sluppit allt tjafs idag och alla hade vetat exakt hur allt har gått till .
Om inte annat så hade det varit skönt för familjen att få svar på sina frågor .
2016-06-09, 01:26
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
När man läser alla förhören, så uppfattar jag hela situationen som att det är en mycket dålig förhörsledare som svammlar framoch tillbaka utan att han själv har koll på situationen.
När man också ser video-klipp där NB blir förhörd, så är det ju löjligt hur dålig förhörsledaren är.
Han törs nästan inte ställa frågor till NB. Löjligt vilken mes till förhörsledare.
Det är inte undra på att NB tiger som muren och inte vill redogöra något, när det sitter sådana fjant-högar till förhörsledare i ett tragiskt mord-fall på en ung flicka.
De misstänkta sk förhöras med krafft och styrka samt pondus.

Jag har sett effektiva förhörsmetoder där förhörsledare varit mycket kunniga i psykologi, och hur dom ganska lätt genomskådat GM.

Men tyvärr är det i Sverige detta tragiska mord skett.
Och förhörsledarna törs inte säga varken BU eller BÄ.
Jag tycker dessa förhörsledare kan ägna sig åt sällskapsspel på ett äldreboende och göra gammlingarna glada istället.
För dessa förundersökningsledare duger inte till annat.

Hade det varit en kompetent och kunnig förhörsledare, så hade han troligen fått NB att kvittra som en fågel för att slippa livstids fängelse.
Men p.g.a. de dåliga förhörsledare så når dom inte fram till NB och får honom att berätta.

Men om de förhör med tuffare tag då är det ju synd om NB=alt.teoretikerna. Börjar lipa.
En skribent skrev ju att IB hade känt sig så "kränkt" när de klätt av henne kläderna. DET var väl fan inget mot vad LH måste ha gjort och dessutom blev dödad på kuppen.
IB ja, förresten HUR kom hennes DNA på tösas trosa??? Det GICK ju inte överföra från NB till LH som en fästing som kommer krypande med borrelia. och IB åker inte ens in på förhör utan ska gå FRI? OCH ha pengar för det också. Sådan make sådan hustru. Mesiga Sverige!!! Snart ska la NB också ha stora pengar som sin bror som kan med att sticka fram näsa fastän han gick under jorden, skiter faktiskt i HUR psykiskt dåligt alla tre av det där patrasket mått för det kan ALDRIG ens uppmätas med LH:s familj och LH:s pappas självanklagelser om att LH åkte moped just den dagen 7/6!!!!!!!! Ge de där tre en jävla omgång med förhör av hårdare bud så sanningen kommer fram istället. Rättvisa
2016-06-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han döms inte för detta heller. Sexualsadist är en diagnos, som domstolen inte kan ställa.

Beträffande knäppheten gäller detsamma. Att du vågar dig på en friskssförklaring är dock djärvt. Har du aldrig träffat på någon, som är knäpp "på ett högre plan" s a s ? Dvs ytligt sett helt normal men bärande på allvarligt sjuka idéer.

Nu är ju logiken den att skulden fastställs av domstolen. Utifrån skulden till den sjuka handlingen kan man dra slutsatsen att gärningsmannen var åtminstone "knäpp".

Hade NB varit helt normal hade han med all säkerhet inte förekommit i denna utredning.

Sen har ribban för knäppgökar höjts. Så de får vara mer tokiga för att dömas till fängelse idag än tidigare, då var det oftare hispan som gällde. Om det beror på överbeläggning inom den mentala vården eller vad det vet jag ej.
2016-06-09, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hon var hans privata egendom under en kort stund sedan betraktades hon som skräp .
Bara en person med totalt sjuk hjärna kan befatta sig med att utsätta någon för en sån sak .
Ett par förhörsledare från t.e.x Shin Bet hade tagit reda på sanningen på en kvart .
Då hade vi sluppit allt tjafs idag och alla hade vetat exakt hur allt har gått till .

Så sant som du skriver.
Han har inte tänkt något på vad han har gjort, det förtänger han medvetet.
Och han vill ju inte skämmas, så han föredrar att spela oskyldig och har inte sett Lisa.
Det har han intalat sig själv, så han tror att det är så.
Det är en sjuk fan...han skulle ha förhört med STYRKA av kunniga förhörsledare.
Men det blev en stor jäkla Flopp...med förhörsledare.
Dom fattade inte någonting om vad det var för brott och vad det var för gärningsman.
Jävla tomtar till förundersökning ledare.

Med rätt kunskaper så hade en förundersöknings ledare ingivit förtoende hos NB och låtit honom betätta.
Men tyvärr det insåg inte tomtarna.
2016-06-09, 01:36
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Naturligtvis så har NB övefallit Lisa hårt och grymt, och när hon sedan var ev: död eller medvetslös
så har han burit in henna i slaktrummet där hon tappar ett till örhänge som ligger under vattenslang.
Han har då snabbt hissat upp henne i röret och påbörjat förnedringen.
Sedan snabbt som tusan har han enligt honom....packt ihop skräpet och in i bilen för transpårt till byssjan.
Han har inte haft minsta förståelse för vad han gjort, då han var så speedad av sina fantasier.
En sjuk person.
En dåre.
En Psykopat.
En person som verkligen själv borde få lida.
Vi får se vad framtiden har i beredskap i fängelset åt honom.
Jag tror många vill ge sig på honom.

Klart han är det! Vad jag inte förstår är att de har ju inte hittat nåt efter LH i bagaget eller inne i bilen. Men det är väldigt smidigt att bara köra upp på baksidan av slakthuset för där kan man bära rakt ut genom dörren, vilket väl är troligt transport slaktade djur. Behöver inte gå många cm mellan det och bilen. Varit där och rekat lite på håll och även kollat in genom stora porten.

En annan sak jag hakat upp mig på är vad det var som var klart som LH sa. Vad kan man göra från 18.23-18-27, alltså 4 minuter? Hon verkar ju varit startklar för hemfärd när någon sinkade henne med att vilja ha hjälp. Läsa kartan kanske som med Adriana? Rita ut en väg till Medelplana? Sen överfallen och mobil tyst.
2016-06-09, 01:39
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12

Ge fanskapet sanningsserum, verkade ju funka på Whoopi Goldberg i Jumping Jack Flash!
2016-06-09, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hade NB varit helt normal hade han med all säkerhet inte förekommit i denna utredning.

Sen har ribban för knäppgökar höjts. Så de får vara mer tokiga för att dömas till fängelse idag än tidigare, då var det oftare hispan som gällde. Om det beror på överbeläggning inom den mentala vården eller vad det vet jag ej.
Det finns ju olika skolor när det gäller brott och straff. Om jag minns rätt så hade vi under Geijers tid en apologetisk kriminalvård, dvs ansvar och skuld tonades ner i jämförelse med förmodade ofrivilliga konsekvenser av arv och miljö. Sedan har pendeln svängt åt andra hållet. Men det kan också vara uttryck för en önskan om enhetlighet och rättssäkerhet, samtidigt som möjligheterna till psykiatrisk vård inom fängelsesystemet förstärks. Om detta är med verkligheten överensstämmande låter jag vara osagt.

Det amerikanska synsättet verkar vara, att den, som visat tecken på att ha förstått det brottsliga i sitt handlande, ska kunna hållas ansvarig. Man måste alltså vara psykotisk för att dömas till sjukvård. Det är väl den synen vårt system är på väg mot kanske.
2016-06-09, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Klart han är det! Vad jag inte förstår är att de har ju inte hittat nåt efter LH i bagaget eller inne i bilen. Men det är väldigt smidigt att bara köra upp på baksidan av slakthuset för där kan man bära rakt ut genom dörren, vilket väl är troligt transport slaktade djur. Behöver inte gå många cm mellan det och bilen. Varit där och rekat lite på håll och även kollat in genom stora porten.

En annan sak jag hakat upp mig på är vad det var som var klart som LH sa. Vad kan man göra från 18.23-18-27, alltså 4 minuter? Hon verkar ju varit startklar för hemfärd när någon sinkade henne med att vilja ha hjälp. Läsa kartan kanske som med Adriana? Rita ut en väg till Medelplana? Sen överfallen och mobil tyst.

Det är den stora gåtan..vad var det som var klart.
NB hade kanske skurit sig med flit så han blödde och bad om hjälp...Det är klart säger Lisa.
Han har ju blodat ner lisas kläder och snören, så han måste ju ha blödit.
Men det är bara en teori.
Någonting gjorde att NB lyckades lura med Lisa till Ladan och där hon tyvärr fick möta sitt öde.
Senast redigerad av GrevenH 2016-06-09 kl. 01:49.
2016-06-09, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Ge fanskapet sanningsserum, verkade ju funka på Whoopi Goldberg i Jumping Jack Flash!

Kanske inte vore så dumt.

Annars är denna typ av människa otroligt svår att få något vettigt ur. Har själv stött på dom åtskilliga gånger och det enda man men 110% säkerhet vet är att de är inblandade och vet betydligt mer än vad de vill säga.

Sen är ju alltid deras försvarare med under förhör och de brukar allt som oftast protestera om det pressas för hårt. I detta fall kan det ha varit extra lurit på grund av tolk.
2016-06-09, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det finns ju olika skolor när det gäller brott och straff. Om jag minns rätt så hade vi under Geijers tid en apologetisk kriminalvård, dvs ansvar och skuld tonades ner i jämförelse med förmodade ofrivilliga konsekvenser av arv och miljö. Sedan har pendeln svängt åt andra hållet. Men det kan också vara uttryck för en önskan om enhetlighet och rättssäkerhet, samtidigt som möjligheterna till psykiatrisk vård inom fängelsesystemet förstärks. Om detta är med verkligheten överensstämmande låter jag vara osagt.

Det amerikanska synsättet verkar vara, att den, som visat tecken på att ha förstått det brottsliga i sitt handlande, ska kunna hållas ansvarig. Man måste alltså vara psykotisk för att dömas till sjukvård. Det är väl den synen vårt system är på väg mot kanske.

Det har varit många svängningar i dessa bedömningar. Sen var det en period när det var svängdörrar inom psykvården. En person som begick ett brott som kanske skulle ge 6 års fängelse. Denne kanske dömdes till psykvård istället och efter en månad bedömdes frisk och släpptes ut.
2016-06-09, 02:15
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kanske inte vore så dumt.

Annars är denna typ av människa otroligt svår att få något vettigt ur. Har själv stött på dom åtskilliga gånger och det enda man men 110% säkerhet vet är att de är inblandade och vet betydligt mer än vad de vill säga.

Sen är ju alltid deras försvarare med under förhör och de brukar allt som oftast protestera om det pressas för hårt. I detta fall kan det ha varit extra lurit på grund av tolk.

Mmmm eller sätt en polis som NB tror är en fånge som begått liknande mord och han öppnar sig. Lika barn leka bäst du vet. Måste vara lite full i fan ibland. En som kan litauiska givet då.
Tja, för all del. Då kunde ju inte svenska polisen veta vad NB och tolken prata om och kan ha varit svårt att få fram sanningen också. Poliserna kanske borde utbildas till flerspråkiga och förhörsledare också. Inga missförstånd då inte.

Och NB visste vad han gjort och vad det skulle bli av det om han erkände. Tyst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in