2016-06-24, 17:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Åklagaren har att bevisa att mötet inte förekom efter att Nerius hade passerat.

Jag tror du kanske har missat att det redan har varit två rättegångar? Åklagaren behöver inte bevisa något längre, jobbet är klart, förhandlingarna är slutförda och domen är skriven.
2016-06-24, 17:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns ingen vits med nåt du skriver.
# Åklagaren har ingenting att behöva bevisa eftersom målet är avgjort.
# Adriana var på samma plats som NB vid samma tidpunkt och där är givetvis kvittot av vikt.
# Ja, Hovrätten ändrade denna punkt i domslut då de ansåg hennes vittnesmål relevant. Resultatet av bedömning i en högre instans.
# Nej - NB har inte presenterats för Adriana. Hon ser honom på håll när hon är uppe i trappan i ladan på 2-3 meters håll. Det framkommer tydligt i TR då IR frågar både Adriana och Henrik.

Ja precis så ligger det till. Det är förundrande att, enligt hans egen uppgift, utbildad person inte begriper det mest elementära i Adrianas vittnesmål.

Doktor Isotalo är ett av trådens största troll. Han har inte ens satt sig in i händelseförloppet som helhet utan tar lösryckta delar av det och gör ett helt felaktigt scenario av det. Ett grovt tjänstefel av en person av dennes ställning

Ber man sen om en förklaring till hur han ser på hela händelseförloppet är det tyst.
En mycket talande tystnad!!!
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-06-24 kl. 18:12.
2016-06-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tror du kanske har missat att det redan har varit två rättegångar? Åklagaren behöver inte bevisa något längre, jobbet är klart, förhandlingarna är slutförda och domen är skriven.

Ja, det är synnerligen märkligt att sisotalo inte förstått att rättsprocessen är avslutad och att dom vunnit laga kraft.

Särskilt med hänsyn tagen till hans särskilda "arbetsmetod" dvs han började med att läsa om PT-ansökan och HD avslag av densamma, därefter HR och TR domslut vilka helt enigt dömde Nerijus tilll Livstids fängelse med utvisning. HDs avslag innebar att HR-dom vann laga kraft.

Nu verkar han nått fram till FUP, där de flesta börjar för att sätta sig in ett brottsfall, och har synpunkter på en utredning som är överspelad sedan länge.

En helt meningslös sysselsättning varför hans synpunkter framstår som totalt vettlösa samt tröttsamma.
Åtminstone för mig.

Stor beundran till alla som tålmodigt orkat bemöta honom. Allt gott till er nu under Midsommarhelgen!
2016-06-25, 06:56
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Mycket intressant.
Att Nerius skulle ha talat med Adriana är däemot obevisat. Det Nerius har själv sagt i rätten är viktigt. Vi får faktiskt lyssna till honom om vi väljer den linjen.
Eftersom du nu valt mördarlinjen - den linje som domstolarna redan enhälligt förkastat, undrar jag varför du hoppar över en grundläggande och viktig detalj i Adriana-händelsen?

1. Hade Adriana någon anledning att ljuga?
2. Hade Nerijus någon anledning att ljuga?

Facit om du vill tjuvkika - svaren på dessa två frågor är;
1. NEJ
2. JA

Detta är ju faktiskt helt odiskutabelt.

Ser att mina frågor till dig för några dagar sen fortfarande står obesvarade förutom en som du svarade på men utan förklaring. Så, jag tar mina frågor igen:
1. VEM har mördat Lisa?
2. VARFÖR har hon mördats?
3. VAD försöker Lisas far att dölja?
4. Har mordet med främlingsfientlighet att göra?
5. Har Nerijus blivit dömd i propagandasyfte, ville man statuera exempel?
6. Är domen rasistisk?
7. Är Nerijus enbart dömd för att han är balt eller finns det något i utredningen eller domslut som du kan acceptera?
8. VILKA - förutom svensk militär och polis - ingår i komplotten mot Nerijus?

Du skrev: *
"Bra frågor. Jag ska svara alla i andra tråd. Hän får man inte skriva om alternativet. Jag kan svara på sexan så, att en finsk byggare som jobbar i Sverige hade aldrig fälts med denna "bevis"

Min följdfråga där står också fortfarande obesvarad, så jag tar även den igen:
Var är din källhänvisning som verifierar ditt påstående att svenska domstolar dömer rasistiskt?
KÄLLA är det viktigaste i sådana allvarliga anklagelser, verifierar du inte dina påståenden tar man dessa annars för lögn och förtal.
2016-06-25, 09:22
Medlem
Citat:
# Åklagaren har ingenting . att behöva bevisa eftersom målet är avgjort.
# Adriana var på samma plats som NB vid samma tidpunkt och där är givetvis kvittot av vikt.
# Ja, Hovrätten ändrade denna punkt i domslut då de ansåg hennes vittnesmål relevant. Resultatet av bedömning i en högre instans.
# Nej - NB har inte presenterats för Adriana. Hon ser honom på håll när hon är uppe i trappan i ladan på 2-3 meters håll. Det framkommer tydligt i TR då IR frågar både Adriana och Henrik.

Vem kan bevisa att Ardiana var på samma plats som NB? Har det pejlats hennes mobil vid aktuellt tidspunkt? Finns det någon annat bevis? NB's kvittot bevisar inte att Adriana var där när han åkte förbi.

NB bekantades med Adriana av Arne. Adriana såg honnom på nära håll ( 2-3 meter).
Hon skulle känna igen honnom efter några timmar samma dagen ( om det var NB ), men hon kände inte igen honnom, hon så - den man som frågade vägenm var kortare, hade ljusa hår, hade hantverkares skåpbil med loggan.
NB var längre, han är mörkhårig, hans bil stämmer inte med bil som Adriana såg vid kopplingsstation.
Men efter tre månader kännde hon igen honnom. Det är intressant med Adrianas minne. Hon kände inte igen en man
som hon såg samma dag, men kände ingen mannen efter tre månader trots att han inte stämmde med FÖRSTA beskrivning.
Det är väldit otrovärdig vittnesmål.
Att HR köpte detta vittnesmål är oroväckande.
2016-06-25, 10:06
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Det finns inget bevis att A skulle ha träffat Nerius. Allt bygger på A:s variende uppgifter. Kvitton från macken visar att Nerius hade åkt förbi före episoden mellan A och "polacken".
2016-06-25, 10:11
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Det finns inget bevis att A skulle ha träffat Nerius. Allt bygger på A:s variende uppgifter. Kvitton från macken visar att Nerius hade åkt förbi före episoden mellan A och "polacken".

Jodå, Adriana har vittnat under ed och hon har ingen anledning att ljuga men det har Nerijus.
2016-06-25, 10:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Åklagren tar upp Nerius väg mellan bostaden och affären eller Macken som stället kallas. Beviset är övertygande, men onödigt. Nerius åkte från Macken genom den vägen där Adriana sprang. Om denna fråga förekommer följande dialog.

Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-08-18 09:40 diarienr: 5000-K698204-15
1622
- Men varför hon har inte sagt det direkt?
Hon har sagt det här direkt
- Men vi bor ju bredvid varför hon sagt att, att jag skulle stoppat henne, och min hustru också
jag har varit hos dom…
Mmm
- …och det är från min hustru jag fick veta att någon har stoppat henne…
Mmm, mmm och hon har sagt att hon uppfattar den som stoppa henne som en av de
som jobbade för Arne Jönsson
- Ja, ( ohörbart…)
Och hon har pekat ut dig till med eh, som möjlig till detta, hon har beskrivit en bil som
liknar den bilen du har, och att den var då, eh jag tror till och med hon sa att den var
utlandsregistrerad men det är jag osäker på
- (ohörbart) jag har sett henne en gång när hon kom tillsammans med Arne och bekantade oss
Mmm, och du har inte frågat henne om vägen?
- Nej, jag kan ju allt runt omkring där
Mmm, så det finns ingen anledning för dig och fråga henne om vägen?
- Verkligen inte

Alldeles rätt. Nerius använde inte grusvägen som går genom gården GUM. Men många frågor återstår. Viktigast är att Nerius åkte förbi mötesplatsen före 19.30, men Adriana uppskattar att hon slutade springa ca 19.40. Åklagaren har att bevisa att mötet inte förekom efter att Nerius hade passerat. Det finns exakta tider bara för Nerius resa från Mackens övervakningskamera.

Nerius hade presenterats till Adriana av Arne, men hon kände inte Nerius innan hon såg honom i tingsrätten. TR anser att Adrians vittnesmål inte har betydelse, men HR gör en annan bedömning, utan nytt material.

Vad jag kan läsa mig till har Adriana uppgett att det var vid 19.30-tiden hon blivit stoppad. Detta framgår från hennes första förhör 8/6 (alltså 4 dagar innan Lisa hittas)
Hennes löprunda startade kl 18.00 och avslutades vid Blomberg Säteri kl 19.40, och det förefaller rimligt att det tar ca10min att jogga från kopplingsstationen till Säteriet.

Nerijus handlar på sitt kort kl 19.21 (och syns på övervakningsbild) och det tar honom ungefär 3-4min att köra från affären och nå korsningen (trafikskylt-badplats 1km/Sigrid Storråda) där Adriana sprungit upp på väg nr 2714.

Därefter tar det Adriana några minuter nå kopplingsstationen på att springa på lv2714 (ca5-600m)
Det är på denna sträckan Nerijus observerat henne på lv2714, och så snabbt fattat beslutet att stanna.
Vid en överblick av dessa tider och platser framgår att allt stämmer sånär som på minuten.

Då kan man ställa sig frågan över hur många dubbelgångare Nerijus har, som dessutom råkat stanna på just detta distansbegränsade vägavsnitt, inom tidsramen av dessa ynka minuter.
Adriana pekar inte tvärsäkert ut honom (bilen) från start, men hon pekar ut honom tillräckligt säkert för att det ska vara mödan värt att kontrollera tidsuppgifter och räkna ihop det.

Man skulle plumpt kunna bortse från Adrianas vittnesmål, och hänvisa till ovanstående för att begripa att det knappast kan ha rört sig om så många andra människor som vistats där & då likt Nerijus har.
Sedan kan vi lika plumpt putta in Adrianas vittnesmål igen, så blir det plötsligt obehagligt tydligt.

Adrianas´förhörsuppgifter om signalement på sidan 985(8/6) & 986(12/6-förmiddag) är tydliga i beskrivning på Nerijus i personbeskrivning såväl som i bil-beskrivning.
Visserligen uppger hon "Caddy", men här kan man lite försiktigt konstatera att hon observerat en vit/ljus Volkswagen av skåp-form. Detta helt utan att fokusera på bil.
Senast redigerad av rotesau 2016-06-25 kl. 10:33.
2016-06-25, 10:42
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vad jag kan läsa mig till har Adriana uppgett att det var vid 19.30-tiden hon blivit stoppad. Detta framgår från hennes första förhör 8/6 (alltså 4 dagar innan Lisa hittas)
Hennes löprunda startade kl 18.00 och avslutades vid Blomberg Säteri kl 19.40, och det förefaller rimligt att det tar ca10min att jogga från kopplingsstationen till Säteriet.

Nerijus handlar på sitt kort kl 19.21 (och syns på övervakningsbild) och det tar honom ungefär 3-4min att köra från affären och nå korsningen (badplats 1km/Sigrid Storråda) där Adriana sprungit upp på väg nr 2714.

Därefter tar det Adriana några minuter nå kopplingsstationen på att springa på lv2714 (ca5-600m)
Det är på denna sträckan Nerijus observerat henne på lv2714, och så snabbt fattat beslutet att stanna.
Vid en överblick av dessa tider och platser framgår att allt stämmer sånär som på minuten.

Då kan man ställa sig frågan över hur många dubbelgångare Nerijus har, som dessutom råkat stanna på just denna lilla vägsnutt, inom tidsramen av dessa ynka minuter.
Adriana pekar inte tvärsäkert ut honom (bilen) från start, men hon pekar ut honom tillräckligt säkert för att det ska vara mödan värt att kontrollera tidsuppgifter och räkna ihop det.

Man skulle plumpt kunna bortse från Adrianas vittnesmål, och hänvisa till ovanstående för att begripa att det knappast kan ha rört sig om så många andra människor som vistats där & då likt Nerijus har.
Sedan kan vi lika plumpt putta in Adrianas vittnesmål igen, så blir det plötsligt obehagligt tydligt.

Tidsfrågan gäller om det är möjligt att Nerius skulle ha sätt "Polacken" tala med Adriana eller hade Nerius hunnit åka förbi när samtalet började. Om Polacken hade parkerat på sandplanet, som jag med min cykel behövde Nerius inte uppmärksamma bilen. Om ett samtal var på gång när Nerius passerade hade hade han berättat om detta i förhör. Denna frågan diskuteras öppet i det som jag har citerat. Nerius undrar varför hos Jönssons inte hade berättats till Irina att Adriana hade mött hennes man. Här var man ute efter en helt annan GM. Jag undrar om polisen verkligen har letat efter "Polacken"

I TR läget var helt annan. Adriana var den ända av Jönssons som ville se Nerius som sexualdåre. Att hon, efter stor tvekan i alla tidigare förhör, pekar ut honom under ed i visar ingenting. TR själv tog saken nyktert och förkastade Adrianas vittnesmål.
2016-06-25, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Jodå, Adriana har vittnat under ed och hon har ingen anledning att ljuga men det har Nerijus.

Irina har vittnat under ed också, men det påsods att hon ljugit.
2016-06-25, 11:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Tidsfrågan gäller om det är möjligt att Nerius skulle ha sätt "Polacken" tala med Adriana eller hade Nerius hunnit åka förbi när samtalet började. Om Polacken hade parkerat på sandplanet, som jag med min cykel behövde Nerius inte uppmärksamma bilen. Om ett samtal var på gång när Nerius passerade hade hade han berättat om detta i förhör. Denna frågan diskuteras öppet i det som jag har citerat. Nerius undrar varför hos Jönssons inte hade berättats till Irina att Adriana hade mött hennes man. Här var man ute efter en helt annan GM. Jag undrar om polisen verkligen har letat efter "Polacken"

I TR läget var helt annan. Adriana var den ända av Jönssons som ville se Nerius som sexualdåre. Att hon, efter stor tvekan i alla tidigare förhör, pekar ut honom under ed i visar ingenting. TR själv tog saken nyktert och förkastade Adrianas vittnesmål.

Du ska inte utge dig för att vara objektiv eftersom du väljer att benämna personen "Polacken"
Det ser ut som att du på förhand har bestämt dig för något. Man kan likväl benämna personen "Öststataren" eller "Säteri-arbetaren", eftersom det är precis lika framträdande i Adriana´s initiala uppgifter.
Men nevermind.

Självklart är det möjligt att Nerijus passerat kopplingsstationen både före och efter det att Adriana blivit invinkad. Jag hittar en tidsgap om ca2-3min baserat på förhörsuppgifter från Adriana, Nerijus och teknisk bevisning.

Du är välkommen att plumpt bortse från Adriana´s vittnesmål i TR om du vill. Det bekommer inte mig.
Men om du försöker förvränga FUP-uppgifter medvetet, drabbar det bara dig själv.
Det går att placera Nerijus där & då genom teknisk bevisning, sedan stött av hans egna förhörsuppgifter faktiskt, med en felmarginal på 2-3min.
I verkligheten räcker 2-3min långt för att skapa nyfikenhet.
Adriana´s beskrivning stillar nyfikenheten om vem det är som stoppat henne.

Du kanske ska ställa dig själv frågan om det är rimligt att Nerijus dubbelgångare uppträtt där & då på detta vägavsnitt om totalt 1.5km(max) och inom förloppet av 2-3min.
Senast redigerad av rotesau 2016-06-25 kl. 11:07.
2016-06-25, 11:29
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
TR själv tog saken nyktert och förkastade Adrianas vittnesmål.
TR tog, precis som HR, hela fallet extremt nyktert och dömde den skyldige sexualsadisten till livstids fängelse. Domen har vunnit laga kraft oavsett vad olika tomtar och troll kan ha på sin önskelista.
Antagligen skulle mördaren uppskatta lite brevledes uppmuntrande tillrop ifrån sina tillskyndare, då frun och brodern som han anklagat högst sannolikt inte vill ha något mer med honom att göra.
Talesättet att "Blod alltid är tjockare än vatten", får en annan innebörd när det avsätts som DNA på en mördad 17-årig flicka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in