Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2016-07-02, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Bra skrivet! Nyanserad och kalibrerad som vanligt, hehe!

Men visst luktar det hederskultur över föräldrar som försöker styra vuxna döttrars sexualliv?
En rik kommunist antipsykiatriker sadist sade det då jag föreslog statliga bordeller.
Typiskt att han inte har empati med dom som tvingas detta.
Citera
2016-07-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Vad är din definition av empati? För mig betyder det förmågan att ta en annan persons perspektiv, att sätta sig i hennes skor för ett ögonblick och föreställa sig en annan verklighet än den man själv lever och tror på. I empati ingår också att visa respekt och hänsyn för en annan person. Jag skulle nog inte gå så långt som att säga att alla män och kvinnor som köper sex är empatistörda, men att det finns en viss oförmåga till att känna in... Sen är det väl också lite så att tillfället skapar tjuven. En kåt man (och kvinna) är inte alltid den mest inkännande...

De torskar som bedrar sina fruar, t.e.x (för du nämnde att du träffar såna har jag för mig)... Hur är deras empatiska förmåga beskaffad?

Och bara för att det finns vider på krogen, behöver man uppmuntra sin dotter att sälja kött på en bordell där hon garanteratträffar på dessa män? Det är lite som att säga att bara för att det förekommer alkoholister så kan man lika gärna gifta sig med en?

Jag blir också nyfiken på hur du ser på begreppet objektifiering? Att vara ett sexobjekt är ju per definition att vara objekt för mannen. Den prostituerade kvinnan kan ju knappast sägas vara ett subjekt i hans värld i just den stunden han väljer ut henne; dvs en tänkande, kännande varelse vars inre värld han bryr sig om och respekterar? Han vill ju tömma och gå. Inte lära känna henne. Å andra sidan kan ju även torsken sägas vara ett objekt i horans ögon, ja. Men jag är inte säker på att jag personligen skulle gilla att min dotter jobbade på en bordell där både män och kvinnor objektifieras... Det skulle inte kännas bra i magen helt enkelt. Oavsett om det på ytan är så att själva urvalsprocessen går finare till på somliga ställen. Det är ju en illusion.
alla människor är objekt för varandra
Citera
2016-07-05, 15:31
Medlem
Citat:
För det första så kan man inte likställa sexsäljande mellan samtyckande vuxna med övergrepp. För det andra: detta är ju en helt sjuk syn. Vad är fel på dig?

Ofta kan man det, eftersom många som säljer sex gör det p g a missbruk eller andra olyckliga omständigheter. Här i Sverige finns ju andra sätt att försörja sig och i nödfall finns alltid det sociala. Men ofta finns det annan problematik bakom som gör att tjejer säljer sex. Och att utnyttja andras psykosociala problem för att ha sex med dem kan ju liknas vid övergrepp.
Citera
2016-07-05, 16:16
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styracosaurus
Ofta kan man det, eftersom många som säljer sex gör det p g a missbruk eller andra olyckliga omständigheter. Här i Sverige finns ju andra sätt att försörja sig och i nödfall finns alltid det sociala. Men ofta finns det annan problematik bakom som gör att tjejer säljer sex. Och att utnyttja andras psykosociala problem för att ha sex med dem kan ju liknas vid övergrepp.

När danska socialstyrelsen frågade sexarbetare så framträder precis motsatt bild. När svenska Rose alliance gjorde samma sak framträdde samma bild. Fast faktiskt prata med berörda för att få en uppfattning om hur de har det är väl förlegat idag...

Men läs gärna båda undersökningarna så kan vi återuppta diskussionen senare.

Källor:
http://www.rosealliance.se/wp-conten...n-horisont.pdf
https://pure.sfi.dk/ws/files/191480/..._i_Danmark.pdf
Citera
2016-07-13, 06:55
Medlem
Citat:
Bra skrivet! Nyanserad och kalibrerad som vanligt, hehe!

Men visst luktar det hederskultur över föräldrar som försöker styra vuxna döttrars sexualliv?

Om det är hederskultur att vara emot att ens dotter blir prostituerad så är jag för hederskultur.

Betyder dock inte att jag är för sexköpslagen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in