2016-08-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Nåväl, inifrån bilen eller inte, spelar nödvändigtvist inte någon roll. Detta skulle kunna vara sand som kan anknytas till grusgången eller vad fan som helst. Hårda bevis är något annat! Vem som, som suttit i bilen kan ju misstänkliggöras vid en så liten koppling till mordplatsen.

OT. Johanna! Kämpa!
Det är kanske litet för tidigt att peka ut JM, på det här tidiga stadiet. Ingen i tråden vet ju vad de där spåren från bilen visar.
Citera
2016-08-30, 19:09
Medlem
Butteris avatar
Är mordresan en tjänsteresa så är fallet löst. Annars blir det förmånsskatt

Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
GFR 949, VW Cross Touran TSO 140, 2007/2008, Pangelius Familjehemsvård AB
NES 458, Volvo V60 Cross Country, 2016/2016, Pangelius Familjehemsvård AB
UYU 572, Volvo XC60, 2016/2016, Pangelius Familjehemsvård AB

Då är det väl bara att ta in körjournalerna som skall finnas för alla tjänstebilar. Där finns ju uppgifter om:

Mätarställning vid årets början
Datum och mätarställning vid resans start samt varifrån resan startade
Ärende samt vilka platser/företag/kontaktpersoner du besökt (behövs inte vid privata resor)
Hur många kilometer du kört
Datum och mätarställning vid resans slut samt var resan avslutades
Mätarställning vid årets slut

Finns inte dessa skall förarna förmånsbeskattas och företaget skall betala arbetsgivaravgift för förmånen.

Vad säger Lotta Isberg, har du körjournalerna?
Senast redigerad av Butteri 2016-08-30 kl. 19:14.
Citera
2016-08-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan man tänka sig att JM har tecknat livförsäkringar även på sina föräldrar, och pillat in sitt eget namn som förmånstagare?

En mycket bra tanke.
Citera
2016-08-30, 19:13
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
En mycket bra tanke.

Livförsäkringar är väl inte så vanliga för personer över 65 år

Däremot finns det ju arv, pensionskapital, mm.
Citera
2016-08-30, 19:14
Medlem
Lotta Isberg vet allt möjligt men ingenting om anmälan mot hennes eget företag Pangelius AB. Detta finner jag föga troligt. För mig är hon i samma bedragarklass som JM.
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.35...ngsstangningen

Är det någon som har ett foto på rätt Lotta Isberg?

Jag går genom byns centrum nästan dagligen och nästan alla i våran ålder som man stannar och talar med tar upp Johanna. Inte direkt konstigt med rådande situation.
Det är ingen fin bild folk har av henne sedan tidigare.
Enda positiva man hör är att hon såg bra ut för länge sedan. Frågar man mig så var det verkligen länge sedan.
Det jag inte riktigt förstår är hur hon har kunnat ha fosterbarn i herrans massa år för att sedan få driva familjehem som faktiskt används? Någon på flera kommuner borde bli degraderad!!
Senast redigerad av PlattaPelle 2016-08-30 kl. 19:18.
Citera
2016-08-30, 19:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Livförsäkringar är väl inte så vanliga för personer över 65 år

Däremot finns det ju arv, pensionskapital, mm.

Kan kanske ha tecknat dem för längesedan, när föräldrarna var yngre?

På något vis så har mordet antagligen med ett begär efter pengar att göra tror jag. JM fick inget efter sin man, återstod att snabba på arvet.
Citera
2016-08-30, 19:17
Medlem
Citat:
GFR 949, VW Cross Touran TSO 140, 2007/2008, Pangelius Familjehemsvård AB
NES 458, Volvo V60 Cross Country, 2016/2016, Pangelius Familjehemsvård AB
UYU 572, Volvo XC60, 2016/2016, Pangelius Familjehemsvård AB

Då är det väl bara att ta in körjournalerna som skall finnas för alla tjänstebilar. Där finns ju uppgifter om:

Mätarställning vid årets början
Datum och mätarställning vid resans start samt varifrån resan startade
Ärende samt vilka platser/företag/kontaktpersoner du besökt (behövs inte vid privata resor)
Hur många kilometer du kört
Datum och mätarställning vid resans slut samt var resan avslutades
Mätarställning vid årets slut

Finns inte dessa skall förarna förmånsbeskattas och företaget skall betala arbetsgivaravgift för förmånen.
Om man har en bil som förmånsbil så finns det två olika sätt att redovisa detta.
1. Som förmånsvärde. Då får man betala sin förmån med sin marginalskatt på värdet av förmånen.
Hanteras enklast på löneavin eftersom företaget får bet arbetsgivaravgift på samma värde.
2. Man kan betala företaget för bilförmånen. Med ett nettoavdrag. Detta är vanligt om du har förmånsbil och själv äger företaget. Det går till så här. Säg att du har 40000 i månadslön. När du då ska bet för förmånen så höjer du först din lön till 45000 brutto. Och gör ett nettoavdrag på c:a 3000 som företaget får av dig. Denna variant gör ju också att din pensionsgrundande inkomst ökar.
OBS att det ska framgå på kontrolluppgiften vid årets slut att du har "Betalt för bilförmån". Detta använde jag när jag var ensam ägare till ett IT-bolag.
Eftersom det finns tre bilar så måste de vara spridda på flera förare/medarbetare.
Citera
2016-08-30, 19:24
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan man tänka sig att JM har tecknat livförsäkringar även på sina föräldrar, och pillat in sitt eget namn som förmånstagare?

Föräldrarna hade väl lite tillgångar, så det hade nog räckt med att dräpa sina egna föräldrar så kunde hon levt lycklig tills hon fått ut livförsäkringen på föredettingen . Tror hon iskallt räknade med att få ut den livförsäkringen
Citera
2016-08-30, 19:28
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlattaPelle
Lotta Isberg vet allt möjligt men ingenting om anmälan mot hennes eget företag Pangelius AB. Detta finner jag föga troligt. För mig är hon i samma bedragarklass som JM.
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.35...ngsstangningen

Är det någon som har ett foto på rätt Lotta Isberg?

Jag går genom byns centrum nästan dagligen och nästan alla i våran ålder som man stannar och talar med tar upp Johanna. Inte direkt konstigt med rådande situation.
Det är ingen fin bild folk har av henne sedan tidigare.
Enda positiva man hör är att hon såg bra ut för länge sedan. Frågar man mig så var det verkligen länge sedan.
Det jag inte riktigt förstår är hur hon har kunnat ha fosterbarn i herrans massa år för att sedan få driva familjehem som faktiskt används? Någon på flera kommuner borde bli degraderad!!

Hon har bilder på sin Facebook. Klipp och ladda upp, de är nog snart borta. När jag nämnde texten som hon stod för på hemsidan för Eskilstuna vård och omsorg, så tog det bara två timmar så var all text borta.

Jag tror hon sitter inne med mycket information
Senast redigerad av Butteri 2016-08-30 kl. 19:30.
Citera
2016-08-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag gissar att vi är ense om att detta förbannande läckage inte gynnar utredningen.

Jag tycker att du tar i lite väl mycket beträffande läckorna från utredningen.

Man får inte glömma att JM och 18-åringen redan suttit i förhör i samband med anhållandet. Då fick de svara på var de befunnit sig den aktuella kvällen, vem som haft tillgång till de aktuella fordonen osv. Alltså en rad grundläggande frågor.

Sannolikt ljög de fast sig ordentligt i förhållande till vad polisen nu vet och kan bevisa. Det lilla polisen nu har läckt ökar bara på ett hälsosamt trycket på de misstänkta och kanske får någon av dem för sig att prata för att skjuta skulden på den andre. Och då är loppet kört för båda.

Min slutsats är alltså att både det tidigare beslutet om anhållande och ett visst läckage från polisen högst sannolikt gynnar utredningen.

-------

En helt annan sak:

Den ohöljda rasismen och föraktet mot flyktingar i tråden är pinsamt.
Kritisera gärna invandringspolitik eller integration (men inte här) , men ge fasen i människoföraktet.
Citera
2016-08-30, 19:35
Medlem
irishrages avatar
Fynden är blodspår/dna
Citera
2016-08-30, 19:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Fynden är blodspår/dna