Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-12, 00:47
  #277
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det fetade är lögn - för det sker inte dagligen.

Runt 3-5% av anmälda barnmisshandelsbrott har initierats av sjukhuspersonal.

2015 anmäldes cirka 14 500 misshandelsbrott mot barn under 15 år till polisen.

Do the math!

Eller nä, du har ju lite problem med tänkandet, så jag kan hjälpa dig.

435-725 fall av misstänkt barnmisshandel polisanmäls av sjukvården varje år.

Och därtill ska man veta att mörkertalet är stort.
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-12 kl. 00:49.
Citera
2016-09-12, 00:49
  #278
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykophobia
Och var exakt har jag påstått här i tråden att föräldrarna är skyldiga med 100% sannolikhet? Ingenstans. Jag har inte påstått någon skuld alls över huvud taget. Föräldrarna är anhållna för att barnet hade skador som TYDER på våld, enligt akutläkarnas bedömningar. Om det faktiskt ligger till så får vi naturligtvis veta senare, men nu är många här för att spekulera utifrån den information vi fått då det är hela poängen med AoB.


Du har fört en massa utlägg om att dom vore inte anhållna om det inte fanns våld med i bilden osv.
Sedan har du redogjort tvärsäkert om yttre och inre våld och dina jävla synonymer. Jag är inte intresserad av det förstår du utan diskussionen handlade om yttre våld som påståtts i tråden. Det förekom i ett inlägg om ett hundangrepp vilket blev lite större än vad det ska vara rent faktamässigt.
Jag bryr mig inte om akutläkarnas bedömning än så länge utan jag inväntar obduktionsresultatet som kommer visa hur det här barnet dog. Eftersom jag tittat på ett tidigare fall med exakt samma uttalande så vet jag att dom misstänkte våld, men att det var felaktigt.
Citera
2016-09-12, 00:49
  #279
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Runt 3-5% av anmälda barnmisshandelsbrott har initierats av sjukhuspersonal.

2015 anmäldes cirka 14 500 misshandelsbrott mot barn under 15 år till polisen.

Do the math!

Sjukhuspersonal och dagis-/ skolpersonal måste väl anmäla om de i tjänsten upptäcker något som kan indikera att exempelvis barnmisshandel förekommit.
Citera
2016-09-12, 00:50
  #280
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
2015 dog 21 barn av yttre omständigheter - trauma.

Året har bra mycket mer än 21 dagar - och de flesta av de fallen var inte några föräldrar misstänkta för att ha orsakat döden.

Dödsorsaksstatistik, Antal döda, V01-Y98 Yttre orsaker till sjukdom och död (skador och förgiftningar), Riket, Ålder: 0-4, Båda könen, 2015
http://www.socialstyrelsen.se/statis...as/dodsorsaker

Är du tappad? Jag har nu skrivit FYRA gånger "våld/olyckor, ibland med dödlig utgång".
Citera
2016-09-12, 00:50
  #281
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du tror alltså att alla barn som kommer in till akuten skadade dör?
Du citerade för fort det skall stå 21 barn - 16 pojkar och 5 flickor 0-1 år.

Och nej, var har jag ens diskuterat "Alla barn som kommer till akuten" .. Jag har besvarat det här stolliga påståendet.

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Jag orkar inte med dig! Vad jag SKREV var att sjukvården dagligen får in barn/spädbarn som förolyckats/eller dött och där föräldrarna kan antas ligga bakom det. NÄR ska du någonsin lära dig att LÄSA?

Och vad jag skrev var att det händer i princip ALDRIG att föräldrarna grips/anhålls så direkt som i detta fall; direkt på sjukhuset, direkt efter dödsfallet.

Och kom inte och tjafsa om de vanligaste sjukdomarna bland barn! Sjukvården får dagligen in fall där barn farit illa i olycka eller våld, ibland med döden som utgång, som man kan anta att föräldrarna orsakat!

LÄR DIG LÄSA!

Jag är fullt medveten om att alla de barnen inte ens går genom akuten.
Citera
2016-09-12, 00:51
  #282
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Sjukhuspersonal och dagis-/ skolpersonal måste väl anmäla om de i tjänsten upptäcker något som kan indikera att exempelvis barnmisshandel förekommit.

Jäepp. Anmälningsskyldighet.
Citera
2016-09-12, 00:52
  #283
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Runt 3-5% av anmälda barnmisshandelsbrott har initierats av sjukhuspersonal.

2015 anmäldes cirka 14 500 misshandelsbrott mot barn under 15 år till polisen.

Do the math!

Eller nä, du har ju lite problem med tänkandet, så jag kan hjälpa dig.

435-725 fall av misstänkt barnmisshandel polisanmäls av sjukvården varje år.

Och därtill ska man veta att mörkertalet är stort.
Vad har det med saken att göra -- vi diskuterar dina påståenden om döda spädbarn ..


Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Jag orkar inte med dig! Vad jag SKREV var att sjukvården dagligen får in barn/spädbarn som förolyckats/eller dött och där föräldrarna kan antas ligga bakom det. NÄR ska du någonsin lära dig att LÄSA?

[...]

Så lägg ner svamlet.

Inte ens om du tar in barn mellan 0-14 och inte bara 0-1 så kommer du upp i några "dagliga" fall ... inte ens ett fall om dagen faktiskt ...

Dödsorsaksstatistik, Antal döda, V01-Y98 Yttre orsaker till sjukdom och död (skador och förgiftningar), Riket, Ålder: 0-14, Båda könen, 2015

Antal 44
http://www.socialstyrelsen.se/statis...as/dodsorsaker
__________________
Senast redigerad av micro113 2016-09-12 kl. 00:57.
Citera
2016-09-12, 00:53
  #284
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du citerade för fort det skall stå 21 barn - 16 pojkar och 5 flickor 0-1 år.

Och nej, var har jag ens diskuterat "Alla barn som kommer till akuten" .. Jag har besvarat det här stolliga påståendet.



Jag är fullt medveten om att alla de barnen inte ens går genom akuten.

Vari ligger stolligheten?

Jag skrev: "sjukvården dagligen får in barn/spädbarn som förolyckats/eller dött och där föräldrarna kan antas ligga bakom det."

Statistiken säger: att 435-725 fall av misstänkt barnmisshandel polisanmäls av sjukvården varje år.

Du är så tappad så det finns inte
Citera
2016-09-12, 00:53
  #285
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du har fört en massa utlägg om att dom vore inte anhållna om det inte fanns våld med i bilden osv.
Sedan har du redogjort tvärsäkert om yttre och inre våld och dina jävla synonymer. Jag är inte intresserad av det förstår du utan diskussionen handlade om yttre våld som påståtts i tråden. Det förekom i ett inlägg om ett hundangrepp vilket blev lite större än vad det ska vara rent faktamässigt.
Jag bryr mig inte om akutläkarnas bedömning än så länge utan jag inväntar obduktionsresultatet som kommer visa hur det här barnet dog. Eftersom jag tittat på ett tidigare fall med exakt samma uttalande så vet jag att dom misstänkte våld, men att det var felaktigt.

Jo men det kan bero på anmälningsplikten som finns hos vårdpersonal. De har inte i uppgift att utreda huruvida brott faktiskt skett om exempelvis en förälder kommer med ett blåslaget barn och säger att barnet rivit en piedestal med blomkruka över sig eller krupit och dråsat nedför en trappa eller nåt. Nu är det ju ett spädbarn också varför de kanske är mer anmälningsbenägna än om det är en äldre unge som är dampig på nåt sätt.

Edit: för att förtydliga en anmälan görs väl vid redan indikation att det kan vara fråga om misshandel, vårdpersonalen behöver väl inte anta särskilt mycket om det. Och i de flesta fallen är det väl inte misshandel heller.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-09-12 kl. 01:15.
Citera
2016-09-12, 00:53
  #286
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardCarnby

Man anhåller INTE personer som på sannolika skäl misstänkt utan att en berättigad misstanke finns, det vill säga man låser inte in föräldrar godtyckligt när små barn avlider.

Jo, det gör man. Jag kan inte presentera någon katalog över alla gånger det hänt, men tag Arbogamordet som exempel, där Nicklas Jangestig blev anhållen helt utan grund. Och om vi inte begränsar oss bara till föräldrar har vi religiöst motiverade okynnesåtal som i det skandalösa Barnläkarfallet aka Astrid Lindgren-fallet.

Mitt intryck är att man anhåller så länge övriga omständigheter passar in i ett mönster som skulle kunna vara mord/dråp utan att ha någon som helst anledning att misstänka nödvändiga element i gärningsbeskrivningen, speciellt vad gäller uppsåt.
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2016-09-12 kl. 00:56.
Citera
2016-09-12, 00:54
  #287
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad har det med saken att göra -- vi diskuterar dina påståenden om döda spädbarn ..


Nej, du valde att inte se att jag skrev förolyckats/eller dött.

Du har fel återigen. Du är hopplös!
Citera
2016-09-12, 00:55
  #288
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo men det kan bero på anmälningsplikten som finns hos vårdpersonal. De har inte i uppgift att utreda huruvida brott faktiskt skett om exempelvis en förälder kommer med ett blåslaget barn och säger att barnet rivit en piedestal med blomkruka över sig eller krupit och dråsat nedför en trappa eller nåt.


Jag har redan nämnt att dom ska anmäla om dom misstänker något det är en plikt. Men här ser det ut som om att dom är gudarna som avgör om barnet är utsatt för våld. Du får läsa inläggen så förstår du sen. Allt började med yttre våld påståendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in