2016-10-29, 17:26
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
En annan naturlag säger att ett litet land som Norge inte kan vara överlägsna på naturlig väg.
Herregud... Norge har fler tävlingsaktiva längdåkare än Sverige, Finland, Tyskland, Schweiz, Österrike och Italien tillsammans. Dessutom är Norge ett riktigt vinterland. Det är väl klart som fan att de kan vara överlägsna då? Hade de dominerat likadant i världsidrotter så hade det varit en annan femma.
Citera
2016-10-29, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det kommer bli som (faktiskt) en sportjournalist skrev häromdagen: Johaug får en symbolisk påföljd och sen är hon tillbaka snart och kör skiten ur svenskor och alla andra, Björgen undantaget som kan vinna ibland.
Norge är för mäktigt i vintersportsammanträdena. Bara detta att man fått igenom astmamedicinering och gjort det till en naturlag säger det mesta.
En annan naturlag säger att ett litet land som Norge inte kan vara överlägsna på naturlig väg.
Högst troligt, så hade Norge - även på ren väg - varit bäst.

Bäst, men inte lika överlägsna, så jag tror att de blev giriga. Mycket vill ha mer. Och att de efter Gunde-eran ej ville ta fler risker att inte få vara bäst.

Sedan såg de till att bli detta, med marginal - så att de andra icke skulle göre sig besvär.
Citera
2016-10-29, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Kalla har sagt att hon inte bara frågar läkaren utan kontrollerar allt själv också, vilket jag förutsätter att varje normalbegåvad idrottsman gör.

Beträffande Johaug så hade hon anabola steroider i kroppen. Utgångspunkten är då med dagens regler fyra års avstängning. Kan Johaug visa att hon inte förfarit med uppsåt eller grov oaktsamhet när hon fick det i sig så ska straffet sänkas. Om de dömande organen tycker hennes historia är sannolik så ska hon inte anses handlat med uppsåt.

Dock måste hon alltså även visa att hon inte handlat med grov oaktsamhet. Här måste hon få oerhörda problem med sin historia. Hon får alltså salvan i en förpackning som det står doping på. Struntar i att kolla på förpackningen utan slänger den direkt tillsammans med bipacksedeln som också varnar för doping. Struntar också att kolla upp vad Clostebol som står på tuben är för ämne. Det enda hon gör är att fråga sin förlängda arm läkaren om medlet är dopingklassat (konstig fråga egentligen). Läkaren anser jag i detta fall endast kan ses som hennes förlängda arm och han har också agerat extremt oaktsamt.

Jag har svårt att se hur Johaug ska kunna få mindre än fyra års avstängning om reglerna följs.
Det jag fetade: Exakt. Om reglerna följs.

Dock tror jag att de kommer att se till att domen kommer precis när alla snackar om t ex presidentvalet, och att straffet - som av en händelse - blir precis så långt, (Läs: kort) att Joughaug trots allt kan vara med på OS.

Dvs, ett straff som är så kort att hon som sagt kan vara med på OS, men så pass 'långt' att folk inte ska bli alltför pissed off, (vilket de isf lär bli ändå, men detta är alltså vad jag tror att de kommer hoppas på). Ett straff som ska passa 'alla' så bra som möjligt.

Och så något trams om att det är ställt bortom rimligt tvivel att hon inte ville dopa sig för att erhålla fördelar gentemot de andra åkarna, utan bare ville bli av med sina sår på ansiktsläpparna. Att det sedan finns en hel del frågetecken kring deras historia, det försöker de troligen skyffla in under mattan så gott det går.

Likaså lär de isf även strunta i att vem som helst kan köra en sådan story, som cover-up för t ex Clostebol-spray under off-season. Det är ju inte direkt så att de testas en gång i veckan...
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-29 kl. 17:53.
Citera
2016-10-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Herregud... Norge har fler tävlingsaktiva längdåkare än Sverige, Finland, Tyskland, Schweiz, Österrike och Italien tillsammans. Dessutom är Norge ett riktigt vinterland. Det är väl klart som fan att de kan vara överlägsna då? Hade de dominerat likadant i världsidrotter så hade det varit en annan femma.

Precis, folk måste förstå att längdskidor i Norge är som hockey i Kanada & fotboll i Brasilien..

Det är riktigt stort, de är t.ex. helt bedrövliga i sporter som fotboll (damerna har dock varit riktigt vassa och är hyfsade), ishockey, innebandy & basket (där Sverige är kassa, men norskarna är ändå 10 ggr sämre..

De är även kassa i handboll för herrar, volleyboll (precis samma som i basket), de är kassa i golf (förutom en damgolfare), de är fullkomligt värdelösa historiskt i t.ex. både tennis & bordtennis och hur många vassa simmare har man fått fram genom åren?

Vill man bli en idrottsstjärna, få status i Norge och kunna dra in sponsorpengar, så är det längdskidor som gäller..

När jag kollade upp gamla skidresultat under förra säsongen hittade jag t.o.m. Jo Inge Berget (Malmö FF) högst upp i resultatlistan av en ungdomstävling 😄
Citera
2016-10-29, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Precis, folk måste förstå att längdskidor i Norge är som hockey i Kanada & fotboll i Brasilien..

Det är riktigt stort, de är t.ex. helt bedrövliga i sporter som fotboll (damerna har dock varit riktigt vassa och är hyfsade), ishockey, innebandy & basket (där Sverige är kassa, men norskarna är ändå 10 ggr sämre..

De är även kassa i handboll för herrar, volleyboll (precis samma som i basket), de är kassa i golf (förutom en damgolfare), de är fullkomligt värdelösa historiskt i t.ex. både tennis & bordtennis och hur många vassa simmare har man fått fram genom åren?

Vill man bli en idrottsstjärna, få status i Norge och kunna dra in sponsorpengar, så är det längdskidor som gäller..

När jag kollade upp gamla skidresultat under förra säsongen hittade jag t.o.m. Jo Inge Berget (Malmö FF) högst upp i resultatlistan av en ungdomstävling 😄
Fetade: de allra flesta förstår hur stor längdskidåkningen är i Norge. Och eftersom längdskidåkningen är så stor i Norge, så hade de högst troligen varit bäst även på ren väg. Varför nöjer de sig då inte att vara med och kriga i toppen, och ÄNDÅ troligen vinna fler medaljer än något annat land, utan håller på med att ge astmamedicin till FRISKA åkare? (och ev. även dopar sig off-season med t ex Clostebol, vilket vi förhoppningsvis snart blir varse om. OM allt kommer fram.....är långt ifrån säker på att det kommer att göra det).

Jag tror att det så krasst handlar om klassikern att mycket vill ha mer.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-29 kl. 18:22.
Citera
2016-10-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Fetade: de allra flesta förstår hur stor längdskidåkningen är i Norge. Och eftersom längdskidåkningen är så stor i Norge, så hade de högst troligen varit bäst även på ren väg. Varför nöjer de sig då inte att vara med och kriga i toppen, och ÄNDÅ troligen vinna fler medaljer än något annat land, utan håller på med att ge astmamedicin till FRISKA åkare? (och ev. även dopar sig off-season med t ex Clostebol, vilket vi förhoppningsvis snart blir varse om. OM allt kommer fram.....är långt ifrån säker på att det kommer att göra det).

Jag tror att det så krasst handlar om klassikern att mycket vill ha mer.

Ifrågasätter inte ditt resonemang, allt stämmer..

Nja, tycker det dyker upp kommentarer lite då och då om hur "lilla" Norge kan vara så bra..
Citera
2016-10-29, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ifrågasätter inte ditt resonemang, allt stämmer..

Nja, tycker det dyker upp kommentarer lite då och då om hur "lilla" Norge kan vara så bra..
Ja, även jag har läst några, (3-4 st.) (finns säkert många fler i tråden som helhet) sådana inlägg. Går jag till mig själv, så hoppas, (och tror) jag att jag inte gått i den enkla tankefällan och skrivit något sådant.

Trots att de är få invånare så är de extremt bra, och det är ju för att en så hög procent av kidsen börjar med just längdskidåkning. Sedan om de trots detta, är osannolikt bra - det är det vi förhoppningsvis snart får veta, (iaf får veta lite mer om, för jag tror inte att Norge är så pigga på att öppna dörren helt).
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-29 kl. 18:52.
Citera
2016-10-29, 19:19
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Med all respekt för ditt inlägg så tycker jag att du missar en viktig aspekt. I jakten på att ta sig in i det norska landslaget och vinna uppmärksamhet, berömmelse och internationella medaljer så kan det vara väldigt lockande att ta till otillåtna substanser för att ta det sista nödvändiga klivet. Ingen norsk skidåkare nöjer sig med att Norge vinner. Man vill själv vara den som vinner. Denna interna konkurrens kan därför sporra till att en dopingkultur växer och frodas.
Citera
2016-10-29, 19:22
Medlem
Nu har jag inte hängt med exakt de senaste dygnen, här tuggas samma om och om igen.

Ser i alla fall att denna Johaug nu säger att hon inte har klarat att förlåta Bendiksen, allt är hans fel och hon är helt oskyldig, att hon ska försöka men är inte säker på att hon kan komma igen (och att det tar på henne är inte så konstigt). Det gör att min respekt för henne är på minus oavsett om hon har handlat i god tro eller inte. Det ger en bortskämd och ansvarslös individ som vill ha medömkan och sådana har jag mycket svårt för. Jag blir helt enkelt förbannad.

Hon skulle åtminstone kunna säga att hon har klantat till det. Men inte, inte som har hörts i alla fall.
Citera
2016-10-29, 19:27
Medlem
Citat:
Det är verkligen tragikomiskt att de själva har förstört sporten som är så viktig för dem. Vare sig de halvfuskar/helfuskar eller inte. Längdskidåkning i tävlingsform på elitnivå har blivit ett skämt. Jag hoppas att jag klarar denna vinter att låta bli att titta på det som varit det absolut roligaste att följa. Men man blir ju bara trött och uttråkad av det. Det är irriterande och frustrerande.
Citera
2016-10-29, 20:30
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Med all respekt för ditt inlägg så tycker jag att du missar en viktig aspekt. I jakten på att ta sig in i det norska landslaget och vinna uppmärksamhet, berömmelse och internationella medaljer så kan det vara väldigt lockande att ta till otillåtna substanser för att ta det sista nödvändiga klivet. Ingen norsk skidåkare nöjer sig med att Norge vinner. Man vill själv vara den som vinner. Denna interna konkurrens kan därför sporra till att en dopingkultur växer och frodas.

Jo. Och för den som tagit sig in så är det måhända lätt att gå med på ett och annat som ställs framför en för att hålla den jagande mobben av aspiranter på avstånd och få vara kvar som den som vinner åt Norge. En astmadiagnos sa du? Ja, den tar vi
Citera
2016-10-29, 21:00
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Absolut. Lyckas du bli stjärna i norska skidlandslaget så är din ekonomi säkrad för all framtid. Självklart lockar detta till sig fuskare. Där det finns pengar finns det fuskare, det gäller överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in