Citat:
Ursprungligen postat av
Ragulina
Kalla har sagt att hon inte bara frågar läkaren utan kontrollerar allt själv också, vilket jag förutsätter att varje normalbegåvad idrottsman gör.
Beträffande Johaug så hade hon anabola steroider i kroppen. Utgångspunkten är då med dagens regler fyra års avstängning. Kan Johaug visa att hon inte förfarit med uppsåt eller grov oaktsamhet när hon fick det i sig så ska straffet sänkas. Om de dömande organen tycker hennes historia är sannolik så ska hon inte anses handlat med uppsåt.
Dock måste hon alltså även visa att hon inte handlat med grov oaktsamhet. Här måste hon få oerhörda problem med sin historia. Hon får alltså salvan i en förpackning som det står doping på. Struntar i att kolla på förpackningen utan slänger den direkt tillsammans med bipacksedeln som också varnar för doping. Struntar också att kolla upp vad Clostebol som står på tuben är för ämne. Det enda hon gör är att fråga sin förlängda arm läkaren om medlet är dopingklassat (konstig fråga egentligen). Läkaren anser jag i detta fall endast kan ses som hennes förlängda arm och han har också agerat extremt oaktsamt.
Jag har svårt att se hur Johaug ska kunna få mindre än fyra års avstängning om reglerna följs.
Det jag fetade: Exakt. Om reglerna följs.
Dock tror jag att de kommer att se till att domen kommer precis när alla snackar om t ex presidentvalet, och att straffet - som av en händelse - blir precis så långt, (Läs:
kort) att Joughaug trots allt kan vara med på OS.
Dvs, ett straff som är så kort att hon som sagt kan vara med på OS, men så pass 'långt' att folk inte ska bli alltför pissed off, (vilket de isf lär bli ändå, men detta är alltså vad jag tror att de kommer hoppas på). Ett straff som ska passa 'alla' så bra som möjligt.
Och så något trams om att det är ställt bortom rimligt tvivel att hon inte ville dopa sig för att erhålla fördelar gentemot de andra åkarna, utan bare ville bli av med sina sår på ansiktsläpparna. Att det sedan finns en hel del frågetecken kring deras historia, det försöker de troligen skyffla in under mattan så gott det går.
Likaså lär de isf även strunta i att vem som helst kan köra en sådan story, som cover-up för t ex Clostebol-spray under off-season. Det är ju inte direkt så att de testas en gång i veckan...