Citat:
Ursprungligen postat av
Izkall
Precis mina tankar! Direkt jag hörde om att hon blivit tagen började jag fundera, med Sundbys dom i färskt minne, hur lindrigt man ska komma undan den här gången. Går det att ge norska stjärnor ett riktigt straff, eller viker man sig ännu en gång? Ett ordentligt straff i Johaugs fall är att bli avstängd till och med OS, som väl är mindre än 1,5 år bort. Även om 1,5-2 år skulle vara löjligt i det här fallet, efter vad vi har fått höra, missar hon så mycket (VM och OS) att effekten blir enorm. Men kommer det hända? Många som jag tycker skriver vettiga saker här inne är säkra på ett hårt straff. Men jag har sett för mycket när det gäller Norge för att våga tro på det.
Till slut blir det nog 12-15 månader så att hon kommer tillbaka lagom till OS. Nivåerna hon har i kroppen är säkert låga (vilket inte bevisar något) så "officiellt" kommer man få det till att hennes berättelse stämmer, eller åtminstone att det garanterat inte är medveten doping i prestationshöjande syfte. Situationen är räddad, och allra nöjdast är Bendiksen som får en fin present till pensionen.
Scrollade nu dig för att se din medverkan i tråden, och såg nu att du tidigare plussat ett inlägg från mig, och om jag missade att tacka då: här kommer samma i retur.
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Mkt välformulerat inlägg från dig, samt ett gäng till från dig från det jag nu såg!
![Yes](https://static.flashback.org/img/smilies2/yes.gif)
Klar Bro-feeling i så måtto att vi båda formulerar oss så att det blir väldigt tydligt vad vi menar, samt vi är inne på samma linje gällande att vi månar om att norska åkare ej ska få strafflindring för att de är just norska åkare.
Ja, ett oSundbystraff är ju det man, (jag) bävar för ska 'råka' ske här. Enligt min mening så försökte de mörka att oSundbytraffet var medvetet patetiskt. Att straffa retroaktivt, men framåt endast två månader OFF-SEASON, gör ju att oSundby inte får en enda dag förlorad i skidspåren gällande kommande säsong = en gigantisk skandal som jag ser det. Hade ju naturligtvis varit mkt tuffare för honom att få 1-2 framtida säsonger spolierade, än att de bakåt stryker placeringar, samt tar ev. medaljer och pengar. Nu kan hans yrkesutövning fortsätta från dag 1 av denna säsongen =
horribelt.
Japp. Jag tror att de inser att de ej kan rädda hennes VM, så de kör en balansgångs-dom, (=så många som möjligt, ska gnälla så lite som möjligt) som helt enkelt går ut på att hennes OS måste räddas till varje pris. De resonerar nog som så, att hon sannolikt inte har en i närheten lika hög peak nästa gång det är VM-OS-VM, dvs -21/-22/-23. Samt att detta även kan vara hennes sista OS, peak eller ej peak. Karriärens sista OS är givetvis en stor sak.
OM så: då går de bakvägen för att möjliggöra hennes deltagande i OS. Alltså: Joughaug SKA vara med i OS, då blir straffet alltså just SÅ långt/kort, och då väljer vi formuleringarna efter den längden på straffet = vips! Dvs, om de ej blir överklagade, samt förlorar i nästa instans, men de kan ju oavsett: bara göra vad de kan i första instans, för att i förlängningen försöka åstadkomma det de vill åt = OS-deltagande.
Och jag tror ej att de är så dumma att de ger henne några månader eller något sådant trams, och sedan tänker att de i det läget har större chans att även efter ett överklagande, ändå fixa OS åt henne, än om de direkt ger henne t ex 15 månader. Dvs, jag tror att de tänker att om de ger henne ett 'ordentligt' straff direkt, så kanske kanske att det inte ens överklagas, och OM det ändå gör det, så är chansen förhållandevis liten att överklagandet går igenom i nästa instans.
Och höjs straffet i nästa instans, så råkar väl straffet höjas några månader, men ändå så pass lite att hon ändå kan deltaga i OS....
![Whistle](https://static.flashback.org/img/smilies2/whistle.gif)
Det man kan vara helt säker på, är: att hon ej kommer att få en enda dag extra s.a.s. - men kan få extremt många dagar för lite, för att utgöra en enligt mig, korrekt dom. (bl.a. att det är just Norge, gör en orolig. Deras lobby, osv. Plus den patetiska oSundbydomen är ytterligare en sak som gör mig orolig gällande vad för straff det kommer att bli för Joughaug).
Därför går det ej att pusta ut förrän sista ordet är sagt i ev. sista instans, i denna krämsoppan.