2016-12-01, 02:48
Medlem
wwrs avatar
Björgen hade rytmstörning.

Jag kan inte bevisa det, men det är mycket möjligt att både Kalla och Björgen drabbats av medicinbiverkan.

Citat:
Norska skidstjärnan Marit Björgen lades natten mot söndag in på sjukhus efter att ha drabbats av oregelbunden hjärtrytm.
32-åringen missar nu Tour de Ski.
– Hon har fått rådet att inte tävla i Tour de Ski, säger landslagsläkaren Dag Lunder till VG.
Marit Björgen lades natten mot söndag in på St Olavs sjukhus i Trondheim efter att ha drabbats av oregelbunden hjärtrytm.

– Det fungerade inte när hon skulle ta ett intervalldrag och pulsen var onormalt hög. Sedan försökte hon igen och då fungerade det fint. Hon konsulterade vidare med läkare i Trondheim och har blivit undersökt på sjukhus i natt och i dag, säger landslagsläkaren Dag Lunder till VG.
(2012)
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle15977035.ab
Senast redigerad av wwr 2016-12-01 kl. 03:33.
Citera
2016-12-01, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Björgen hade rytmstörning.

Jag kan inte bevisa det, men det är mycket möjligt att både Kalla och Björgen drabbats av medicinbiverkan.

(2012)
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle15977035.ab
Tråkig utveckling där man nu mer måste låta sig misstänka i stort sätt alla idrottssjärnor.
Visst är det märkligt att Björgen får hjärtflimmer just inför Tour de Ski som är väldigt krävande med max insatser flera dagar i rad liknande cykelns Tour de France!
Visst är det märkligt att Kalla får hjärtflimmer just inför VC premiären då hon dessutom tränat på egen hand och haft skadeproblem under uppbyggnadsperioden!
Ingen går fri från misstankar längre.
Citera
2016-12-01, 08:45
Medlem
Även märkligt att Kallas läkare inte tycker att hjärtflimmer med pulsrusningar till 240 är särskilt allvarligt och Kalla själv vill tävla nästa helg.
Det är ju som om man vet om att man överdoserat medicinen och inga problem om man bara drar ner lite på halten?!
Citera
2016-12-01, 08:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Även märkligt att Kallas läkare inte tycker att hjärtflimmer med pulsrusningar till 240 är särskilt allvarligt och Kalla själv vill tävla nästa helg.
Det är ju som om man vet om att man överdoserat medicinen och inga problem om man bara drar ner lite på halten?!
Instämmer helt i det. Man måste göra en noggrann utredning innan man släpper loss en sådan patient med full aktivitet igen. Men här vet man förmodligen redan orsaken och behöver inte utreda.

Man bör ju t.ex. göra långtidsregistrering av hennes hjärtverksamhet när hon tränar.

Jag skrev ned mina åsikter och skickade till några större tidningar. Men det var kalla handen. I ett fall kortade man ner det jag skrivit, grötade ihop det och erbjöd publicering som insändare, enbart i pappersutgåvan av tdiningen, inte på webben. Det avböjde jag.

Bara att känna att man gjort vad som går, ta fram popcornen, och följa tragedin.
Senast redigerad av wwr 2016-12-01 kl. 09:13.
Citera
2016-12-01, 09:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

De kan ju var så att de har betydligt bättre koll på detta än folk härinne. Och hennes reviderade tränings- och tävlingsplan är väl inte beslutad ännu om jag förstår det rätt så det är ju tveksamt om hon kommer tävla nästa helg.
Citera
2016-12-01, 09:24
Medlem
rainbowias avatar
Inget fel med spekulationer om Kalla, fast hold your horses. Tror att det är ren och skär utmattningssymptom. Tyckte mig se i hennes blick att det liknar vad man kan se hos utbrända personer. Vila och återhämtning är nog en bra medicin för henne så kroppen kommer ifatt.
Citera
2016-12-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
De kan ju var så att de har betydligt bättre koll på detta än folk härinne. Och hennes reviderade tränings- och tävlingsplan är väl inte beslutad ännu om jag förstår det rätt så det är ju tveksamt om hon kommer tävla nästa helg.

Ja, lika bra koll som Johaugs läkare?
Citera
2016-12-01, 09:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja, lika bra koll som Johaugs läkare?

Nej, det går inte att jämföra (av flera olika skäl).
Citera
2016-12-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, det går inte att jämföra (av flera olika skäl).

Du menar att Johaug-fadäsen inte kom som en chock för dig? Var det väntat?
Citera
2016-12-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Instämmer helt i det. Man måste göra en noggrann utredning innan man släpper loss en sådan patient med full aktivitet igen. Men här vet man förmodligen redan orsaken och behöver inte utreda.

Man bör ju t.ex. göra långtidsregistrering av hennes hjärtverksamhet när hon tränar.

Jag skrev ned mina åsikter och skickade till några större tidningar. Men det var kalla handen. I ett fall kortade man ner det jag skrivit, grötade ihop det och erbjöd publicering som insändare, enbart i pappersutgåvan av tdiningen, inte på webben. Det avböjde jag.

Bara att känna att man gjort vad som går, ta fram popcornen, och följa tragedin.

Ja är inte ute efter falska anklagelser, men visst borde svensk media vara mer ifrågasättande. Hade det t.ex varit en ryska som hävdat att hennes anabola prov uppkommit efter en läppsalva hade vi bara skrattat. Det går inte längre, i norge är man så upprörda över att en journalist ställt kritiska frågor att han blivit bortkopplad från längdsporten.
Även Sundby hade hjärtproblem 2012 inför Tour de Ski, det var nog inte bara kaffet han drog ner på då?
http://www.expressen.se/sport/vinter...jartproblemen/
Citera
2016-12-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ja är inte ute efter falska anklagelser, men visst borde svensk media vara mer ifrågasättande. Hade det t.ex varit en ryska som hävdat att hennes anabola prov uppkommit efter en läppsalva hade vi bara skrattat. Det går inte längre, i norge är man så upprörda över att en journalist ställt kritiska frågor att han blivit bortkopplad från längdsporten.
Även Sundby hade hjärtproblem 2012 inför Tour de Ski, det var nog inte bara kaffet han drog ner på då?
http://www.expressen.se/sport/vinter...jartproblemen/

Även hennes pojkvän Svanebo har ju hjärtproblem.
Citera
2016-12-01, 11:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du menar att Johaug-fadäsen inte kom som en chock för dig? Var det väntat?

Nej, men det är två helt olika situationer som inte har några likheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in