Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-08, 20:25
Medlem
Fredrik81s avatar
God kväll!

Undrar kort och gott om denna kabel fungerar att använda som en förlängnings kabel. Om jag kopplar på hona/hane -kontakter? Ska mestadels användas till laddning av mobil men hade varit toppen om den även kan användas till sånt som drar mer ström.

Bifogar länk till bild på sladden här:
Transparent cable https://imgur.com/gallery/mAYyX

Tackar!
Citera
2016-11-08, 21:10
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
God kväll!

Undrar kort och gott om denna kabel fungerar att använda som en förlängnings kabel. Om jag kopplar på hona/hane -kontakter? Ska mestadels användas till laddning av mobil men hade varit toppen om den även kan användas till sånt som drar mer ström.

Tackar!

Nej, det är inget bra val för att tillverka en egen kabel.
Har du någon bild på förpackningen?
Kan ju lika gärna vara högtalarkabel.
Om det är lampsladd är den bara gjord för just att koppla till lampor eller prylar med låg strömförbrukning.
Citera
2016-11-08, 21:21
Medlem
Fredrik81s avatar
Nope tyvärr inte. Står 300/300v är lampkabel det vet jag. Ska använda den till mobilladdare, drar en sådan mk ström
Citera
2016-11-09, 09:48
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Nope tyvärr inte. Står 300/300v är lampkabel det vet jag. Ska använda den till mobilladdare, drar en sådan mk ström
När det gäller strömförbrukningen är det inga problem, klarar nog 100W i alla fall vad jag kan se. Felet med den är att du bara har en isolering mot omgivningen, jämfört med skarvsladdar etc. vilket gör att jag inte skulle använda den där det finns risk för mekanisk påverkan. Verkligen inte lämplig att ha liggande på golvet, tveksamt att ha från en fönsterlampa.
Sätter du den i en eurokontakt eller i en jordad stickpropp är det frågan om du går över gränsen till åtalbart.
Citera
2016-11-09, 11:13
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
God kväll!

Tackar!

Det finns transparenta kablar som är godkända för nätspänning. Problemet är att när du sätter på en normal schuko (den som passar i uttag) så kan du koppla in förbrukare som drar upp till 10A medan kabeln verkar vara en som passar för max 4A. Det ligger då ett stort ansvar på dig att inte koppla in något som drar mer än cirka 900W. Normalt har man ju den i kombination med lamputtag som har 4A som max.

Jag skulle inte göra det.
Citera
2016-11-15, 03:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Slow cooker på 280W vill sänka effekten, finns ingen elektronik i den vad jag känner till, kan det räcka med en dimmer(minst 300W) som sätts i vägguttaget?
Citera
2016-11-15, 08:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Slow cooker på 280W vill sänka effekten, finns ingen elektronik i den vad jag känner till, kan det räcka med en dimmer(minst 300W) som sätts i vägguttaget?

En dimmer för rent resistiv last fungerar.

Läs gärna dimmerguiden om du vill fördjupa dig mer i dimring:

http://www.vadsbo.net/dimmerguiden
Citera
2016-11-16, 12:43
Medlem
Har i vår nyinköpta bostad hittat diverse kabeldragningar som är tveksamma. Typ en trolig EKK som är dragen mellan vägg och laminatgolv och över ligger golvlisten. Golvlisten ligger mot väggen som brukligt är och man kommer inte åt kabeln även om man spikar o skruvar i listen.

Är sådant lagligt och godtagbart?
Citera
2016-11-16, 13:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Har i vår nyinköpta bostad hittat diverse kabeldragningar som är tveksamma. Typ en trolig EKK som är dragen mellan vägg och laminatgolv och över ligger golvlisten. Golvlisten ligger mot väggen som brukligt är och man kommer inte åt kabeln även om man spikar o skruvar i listen.

Är sådant lagligt och godtagbart?

Nej, det är varken lagligt eller godtagbart.
Citera
2016-11-16, 15:50
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det är varken lagligt eller godtagbart.

Vad grundar du det på? Är det spikskyddet du tänker på? Nyfiken.
Citera
2016-11-16, 16:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Vad grundar du det på? Är det spikskyddet du tänker på? Nyfiken.

Spikskydd och omdragningsbarhet. Det sistnämnda är dock ett ämne som debatteras, men det faller likväl under god elsäkerhetsteknisk praxis.

En EKK är dessutom en kabel för fast förläggnimg, vilket det inte blir här.
Senast redigerad av tempeZZt 2016-11-16 kl. 16:48.
Citera
2016-11-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Vet inte vad du har för variant, men de slowcookers jag har sett har någon form av elektronik inbyggd som det är riska att den får spelet/går sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in