Citat:
Ursprungligen postat av
TheyWillKillUsAll
Fast förläggning borde det ju räknas som eftersom kabeln, om jag fattade TS rätt, ligger bakom en golvlist mot en vägg. Ungefär samma typ av förläggning som i till exempel en kabellist. Jag skulle vilja säga att det enligt 436 40 00 är solklart att man inte behöver ta hänsyn till sk. omdragningsbarhet.
Märk väl att jag håller med dig i att det är ett kass montagesätt som inte är fackmannamässigt, inte minst med tanke på hur dålig kylning kabeln får, men jag är tveksam till att man svarar blankt nej på TS fråga om det är tillåtet.
Men som sagt, oavsett vilket så bör installationen göras om på ett bättre och säkrare sätt.
Om vi bortser från omdragningsbarheten (och det faktum att ingen besiktningsman jag vet om skulle godkänna det) vilken, som jag sa, är en fråga för debatt så kan man inte jämföra förläggningssätt som påminner om varandra med varandra.
Du klamrar inte kabel genom att kröka en tretumsspik över kabeln bara för att det påminner om en klammer. Du stoppar inte i en kabel i en plastkanal, snäpper på locket och drar sedan en skruv genom hela härligheten för att få fast det i väggen. Inget följer den praxis vi har.
Till saken hör också i synnerhet att en kabelkanal (eller för den delen en sockel som har utrymme för kabel och därför är anpassad för det) är ett godkänt material för kabelförläggning och därför har en infästning utan risk för åverkan på kabeln (om man inte gör som jag beskrev ovan), vilket inte ett utrymme mellan golv och vägg med en sockel ovanpå är. Jämförelsen med förläggning i kabelkanal fungerar därför inte.
Jag skulle kunna gå in på avvikelser från standard och alternativet upprättande av riskanalys, men då hamnar vi nog dels för djupt och dels i det faktum, som ovan, att ingen skulle godkänna det ändå.