2016-07-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busschaffis
psykadelikatessen inte helt rätt detta du skriver för tar dom dig på bar gärning åka buss,pendel eller tvärbana så måste du visa biljett och dom har faktiskt rätt att hålla kvar dig och du måste visa legitimation om du inte kan visa biljett
http://lawline.se/answers/5498

Där står ett utförligt juridiskt svar om detta
Citera
2016-07-26, 17:58
Medlem
Det är ju precis detta jag skrev förutom att jag glömde att trafikpersonal har rätt att hålla kvar men det är ordningsvakt eller polis som har rätt att kräva legitimation

(Busskontrollanter har inte någon rätt att avkräva passagerare på legitimation. Denna rätt har endast polisen eller viss annan personal med särskilt bemyndigande. Däremot kan busskontrollanten ha en rätt att hålla dig kvar på platsen i väntan på polisen. Detta beror på att tjuvåkning faller under brottet bedrägligt beteende i BrB 9kap 2§ 2st vilket har fängelse i straffskalan. Eftersom fängelse finns i straffskalan har kontrollanten en rätt till envarsgripande enligt RB 24kap 7§ 2st, se här .

Vad man däremot bör ha i minnet är att kontrollanten måste ta dig på bar gärning för att ha en rätt till envarsgripande. Således måste kontrollanten ha följt efter dig, sett dig gå på färdmedlet )
Citera
2016-07-27, 06:21
Medlem
Kruxillimuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkanW
Läs innantill i FAQ vad det står när du skriver inlägg här, så har du svaret ...

Har den en färskare Androidversion måste du roota.
Men mupp.

Citat:
Ursprungligen postat av Olangu
Kolla om det finns inställningar->integritet på din mobil, där under kan man i så fall hitta fejkbiljett och ge den tillåtelse att skriva sms. Dock så vet jag inte om den finns i stock android eller om det är speciellt för cyanogenmod som jag kör.
Har inte tweakat om min OP3 till CM då jag är fett nöjd, och redan hittat de inställningarna utan resultat.

http://tinypic.com/r/2iaelok/9
http://tinypic.com/r/2nhdegz/9
Citera
2016-08-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
Men mupp.

Har inte tweakat om min OP3 till CM då jag är fett nöjd, och redan hittat de inställningarna utan resultat.

http://tinypic.com/r/2iaelok/9
http://tinypic.com/r/2nhdegz/9

den du hittat är fel inställning. Under integritets-inställningarna finns mer inställningar än under app permissions.
Citera
2016-08-08, 20:26
Medlem
Kruxillimuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olangu
den du hittat är fel inställning. Under integritets-inställningarna finns mer inställningar än under app permissions.
Hittar inget sånt. Har jag för fräsch Android version (6.0.1)?
Citera
2016-08-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
Hittar inget sånt. Har jag för fräsch Android version (6.0.1)?

Men både AnkanW och Olangu skriver ju till dig om detta några inlägg upp.

För att SMS-biljett ska funka på en Android färskare än 4.x nånting, så måste du roota den.

Det är ju det det står i den långa texten du får upp när du skriver inlägg här, så läs den texten istället för att svara emot.
Citera
2016-08-09, 11:26
Medlem
Kruxillimuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavinn
Men både AnkanW och Olangu skriver ju till dig om detta några inlägg upp.

För att SMS-biljett ska funka på en Android färskare än 4.x nånting, så måste du roota den.

Det är ju det det står i den långa texten du får upp när du skriver inlägg här, så läs den texten istället för att svara emot.
Ber om ursäkt, såg det när jag postat. När det kommer till OnePlus gäller lite andra regler än redan låsta Androids från andra tillverkare. De har ett mycket mer öppet och fritt system så jag omformulerar mig; vad behöver jag göra för att få min OP3 att tillåta generering av en fejkbiljett - om det mot förmodan inte behövs rootas och eventuellt bara tillåtas, eller installera nån stand-alone mjukvara?
Citera
2016-08-17, 18:05
Medlem
Har inte åkt tunnelbana på ca 2 år nu. Innan dess använde jag fejkbiljett appen flitigt. Hur ser det ut nuförtiden?
Citera
2016-08-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Har inte åkt tunnelbana på ca 2 år nu. Innan dess använde jag fejkbiljett appen flitigt. Hur ser det ut nuförtiden?

Läs inläggen från första veckan i jan. och i mars, 2016.

På (T) har inte SMS-Biljett funkat i typ två-tre år nu.

De flesta bussar har också Läsare, så det är kört.
Citera
2016-11-02, 11:40
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busschaffis
Det är ju precis detta jag skrev förutom att jag glömde att trafikpersonal har rätt att hålla kvar men det är ordningsvakt eller polis som har rätt att kräva legitimation

(Busskontrollanter har inte någon rätt att avkräva passagerare på legitimation. Denna rätt har endast polisen eller viss annan personal med särskilt bemyndigande. Däremot kan busskontrollanten ha en rätt att hålla dig kvar på platsen i väntan på polisen. Detta beror på att tjuvåkning faller under brottet bedrägligt beteende i BrB 9kap 2§ 2st vilket har fängelse i straffskalan. Eftersom fängelse finns i straffskalan har kontrollanten en rätt till envarsgripande enligt RB 24kap 7§ 2st, se här .

Vad man däremot bör ha i minnet är att kontrollanten måste ta dig på bar gärning för att ha en rätt till envarsgripande. Således måste kontrollanten ha följt efter dig, sett dig gå på färdmedlet )

Stämmer inte helt. Om de ser dig planka/hoppa en spärr så har de möjligtvis rätt att hålla kvar dig, men om du bara vägrar visa biljett så är inte det skäl till misstanke om brott eftersom det inte finns några laga krav på att visa biljett. Det är ett krav i AVTALET mellan dig och SL, men då är det ett civilrättsligt mål.
Så sammanfattat behöver du bara säga att du har biljett men inte tänker visa den - det har ingen rätt att hålla kvar dig då. OM de mot förmodan skulle hålla kvar dig kan du antingen; A) envarsgripa denne eftersom denne har olaga frihetsberövat dig vilket har fängelsestraff i straffskalan, eller B) glatt vänta på polisen som genast kommer att släppa dig eftersom de inte har skäl att misstänka brott så länge du bedyrar att du har biljett. Att du inte vill visa dem biljetten har inte med dem att göra. Var du förvarar din biljett är också din ensak, du får ha den i röven om du vill och då blir det ju svårt för dig att få fram den (eller för dem att hitta den utifall att de mot förmodan skulle muddra dig, om det är obstinata snutar).

Så länge du vet dina rättigheter kan du inte åka fast.
Citera
2016-12-03, 12:47
Medlem
Stormakts avatar
Finns det liknande för norrtåg?
Citera
2016-12-03, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Finns det liknande för norrtåg?
Vet inte vad norrtåg är men hur ser de ut hos er. Blippar dom eller kollar bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in