2016-12-13, 14:52
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvaticum
1. Kritiken var nyss att det var toppstyrt, men sen att det är en mobb som attackerar. Vore det bättre om "mobben" var demokratisk? Tanken är inte att spamma fält med taggen (även om vissa medlemmar gör så) men att skapa en konstruktiv debatt. Jag tycker det fungerar bra, men jag kan förstå om man blir kränkt av det om man inte uppskattar andra åsikter.
Ja, det är toppstyrt och denna topp dirigerar ut det som kan ses som en "mobb". Det är den uppfattning jag fått genom det som sker i gruppen och det som svarats här. Hela grundtanken är ju att rikta så många som möjligt mot utvalda mål och där "ta över". Stämmer inte detta?
Citat:
2. Tycker folk försöker svara på dina frågor, men du konstaterar bara kort att de är floskler som kunde genererats av en bot. Ärligt talat tror jag inte du är så intresserad av svaren som av dina egna frågor.
Nej, det svaras inte på några frågor. Istället kommer det ju antingen meningslösa svar, floskler, eller ditt sätt att bemöta det på, dvs att kalla t ex mig för askränkt och brunblå. Jag har inte på något sätt tagit upp mina politiska åsikter här eller ställt dem mot något, så det är bara en fördom du har som du kastar på mig istället för att diskutera sakfrågan.
Citat:
3. Stöter på påståendet om AFA-aktivister lite då och då i kommentatorsfälten. Har inte suttit och åsiktsregistrerat medlemmarna, men har i alla fall dykt upp lite moderater som jag sett. Så nej, jag skulle inte se gruppen som vänster. De flesta artiklarna som delar är ju inte heller om rena politiska frågor. Utan mer av typen, här belyser brunmedia ett brott pga gärningpersonens hudfärg eller hatstorm mot lucia, det är ju förvisso en konfrontation med politisk propaganda men inte en trad politisk fråga såsom avgiftstrycket eller skattenivåerna.
Möjligt, men vad har andras kommentarer om AFA-aktivister med mig att göra? Lika lite som du vill stå till svars för vad enskilda medlemmar gör i gruppen, lika lite är jag intresserad av detsamma.

Men det jag ifrågasätter är ju gruppens kategoriska fördömanden om vissa grupper baserat på vad enskilda gör, men man är tydlig med att man inte själva vill ta något ansvar för vad ens medlemmar gör. Jag skulle t ex tro att det inte blir glada miner om det visar sig att människor blir illa behandlade på sina arbetsplatser för att de är med i en Facebookgrupp som heter #jagärhär. En verklighet för ganska många människor i andra sammanhang.
Citera
2016-12-13, 14:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTjafs
Nej, ser inga problem med det. Alla som vill motverka näthat och medverka till ett bättre klimat på nätet är välkomna.
Det låter givetvis bra men är ett goddag yxskaftsvar så länge du inte kan redogöra för HUR ni definierar hat, VEM/VILKA som ska avgöra VAD som är hat och HUR ni ämnar skapa "ett bättre klimat" på nätet.

Du vet vad vägen till helvetet är kantad av?

Som jag påpekat i de inlägg du deklarerar att du inte orkar läsa så finns en rad tveksamheter med hur gruppen agerar och en rad frågetecken avseende ledningens agenda.
Senast redigerad av Tinuviel 2016-12-13 kl. 15:22.
Citera
2016-12-13, 15:23
Medlem
sylvaticums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ja, det är toppstyrt och denna topp dirigerar ut det som kan ses som en "mobb". Det är den uppfattning jag fått genom det som sker i gruppen och det som svarats här. Hela grundtanken är ju att rikta så många som möjligt mot utvalda mål och där "ta över". Stämmer inte detta?

Nej, det svaras inte på några frågor. Istället kommer det ju antingen meningslösa svar, floskler, eller ditt sätt att bemöta det på, dvs att kalla t ex mig för askränkt och brunblå. Jag har inte på något sätt tagit upp mina politiska åsikter här eller ställt dem mot något, så det är bara en fördom du har som du kastar på mig istället för att diskutera sakfrågan.

Möjligt, men vad har andras kommentarer om AFA-aktivister med mig att göra? Lika lite som du vill stå till svars för vad enskilda medlemmar gör i gruppen, lika lite är jag intresserad av detsamma.

Men det jag ifrågasätter är ju gruppens kategoriska fördömanden om vissa grupper baserat på vad enskilda gör, men man är tydlig med att man inte själva vill ta något ansvar för vad ens medlemmar gör. Jag skulle t ex tro att det inte blir glada miner om det visar sig att människor blir illa behandlade på sina arbetsplatser för att de är med i en Facebookgrupp som heter #jagärhär. En verklighet för ganska många människor i andra sammanhang.

1. Det är ju en "mobb" i samma bemärkelse som avpixlat/sd/nazi-aktivisternas internet-strategi. Och det är väl lite så jag ser på gruppen, att de bruna har varit bra på att synas på nätet trots att de utgör en ganska liten del av Sveriges befolkning, #jagärhär blir en motvikt till deras nätpropaganda. Att den är toppstyrd är ju främst gruppens medlemmars problem, men för mig som tycker att öppna forum lätt spammas sönder så är det skönt med strikt moderering. Annars har ju själv möjligheten att starta en egen grupp. Admins är medvetna om att kommentatorsfält lätt blir sönderspammade och försöker motverka det ex genom att påtala att folk inte bara ska kommentera "#jagärhär", det finns alltså en grundidé om en konstruktiv debatt (känns väldigt liberalt). Sen finns det säkert många medlemmar som mest är intresserade av att vara en motvikt till rasism/sexism på nätet.

2. Har missat vad dessa kategoriska fördömanden är och vilka grupper detta skulle handla om. Det ansvar man kan ta för sina medlemmar är väl att utesluta de som missköter sig, men vet inte hur stort problemet är? De flesta som uppträder dåligt verkar enl min uppfattning vara troll som låtsas vara medlemmar. Gruppen handlar om näthat, inte om arbetsmiljö.
Citera
2016-12-13, 15:33
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
1. Det är ju en "mobb" i samma bemärkelse som avpixlat/sd/nazi-aktivisternas internet-strategi. Och det är väl lite så jag ser på gruppen, att de bruna har varit bra på att synas på nätet trots att de utgör en ganska liten del av Sveriges befolkning, #jagärhär blir en motvikt till deras nätpropaganda. Att den är toppstyrd är ju främst gruppens medlemmars problem, men för mig som tycker att öppna forum lätt spammas sönder så är det skönt med strikt moderering. Annars har ju själv möjligheten att starta en egen grupp. Admins är medvetna om att kommentatorsfält lätt blir sönderspammade och försöker motverka det ex genom att påtala att folk inte bara ska kommentera "#jagärhär", det finns alltså en grundidé om en konstruktiv debatt (känns väldigt liberalt). Sen finns det säkert många medlemmar som mest är intresserade av att vara en motvikt till rasism/sexism på nätet.
Alltså, som också konstaterats här i tråden; Man är alltså inte ett dugg bättre än dem man säger sig motverka. Ser ni i gruppen verkligen inte likheterna? Eller är det att man anser sig vara "god" och de andra "onda" som rättfärdigar att man använder samma metoder?
Citat:
2. Har missat vad dessa kategoriska fördömanden är och vilka grupper detta skulle handla om. Det ansvar man kan ta för sina medlemmar är väl att utesluta de som missköter sig, men vet inte hur stort problemet är? De flesta som uppträder dåligt verkar enl min uppfattning vara troll som låtsas vara medlemmar. Gruppen handlar om näthat, inte om arbetsmiljö.
Då var vi ännu en gång tillbaka till att man påstår att gruppen handlar om näthat, men att man samtidigt välkomnar näthatare samtidigt som de nobbar andra icke näthatare eftersom de har fel politisk åsikt.

Jag skulle också uppskatta en förklaring till varför du kallar mig blåbrun och askränkt utan att ha en aning om vad jag har för åsikter. Är inte det fördomar och härskartekniker - sådant som ju gruppen ironiskt nog säger sig vara emot?
Citera
2016-12-13, 15:36
Medlem
Vem som helst kan ju använda den där taggen och skriva vad som helst. Troligtvis kommer högertroll kapa den och spamma aggressiva vänsterbudskap för sabba för er.
Citera
2016-12-13, 15:52
Medlem
#jagärhär och kan konstatera att gruppens metoder är både odemokratiska och politiskt styrda. En mobb av åsiktspammare som agerar på uppdrag av en eller ett fåtal personer är så nära FACISM man kan komma. Det finns inget som ursäktar odemokratiska metoder!

- Det spelar ingen roll om de är antirasister, rasister, humanister, nasister, eller kommunister. Metoden är avskyvärd i vilket fall som helst och skall inte förekomma i ett land som anser sig vara demokratiskt.
Citera
2016-12-13, 15:57
Medlem
sylvaticums avatar
Citat:
Alltså, som också konstaterats här i tråden; Man är alltså inte ett dugg bättre än dem man säger sig motverka. Ser ni i gruppen verkligen inte likheterna? Eller är det att man anser sig vara "god" och de andra "onda" som rättfärdigar att man använder samma metoder?

Då var vi ännu en gång tillbaka till att man påstår att gruppen handlar om näthat, men att man samtidigt välkomnar näthatare samtidigt som de nobbar andra icke näthatare eftersom de har fel politisk åsikt.

Jag skulle också uppskatta en förklaring till varför du kallar mig blåbrun och askränkt utan att ha en aning om vad jag har för åsikter. Är inte det fördomar och härskartekniker - sådant som ju gruppen ironiskt nog säger sig vara emot?

1. Det blir bara idealism att förneka att det är så nätet fungerar idag. Givetvis är det tråkigt, men det går inte att snyfta bort problemet.

2. Det står klart och tydligt "Om du har en tydlig, trovärdig offentlig profil och en historik på Facebook utan hatiska, rasistiska och sexistiska uttalanden eller sympatier så blir du insläppt". Så ja, alla icke-näthatare är inte välkomna, utan deras åsikter bör även överensstämma med värdegrunden. Nedlåtande kommentarer är inte tillåtna. Om du läser kommentarerna från gruppen så tycker i alla fall jag att de brukar vara fria från nedlåtande uttryck, i alla fall de med mest "likes".

3. Det var inte meningen att kalla dig brunblå, ursäkta för det. Jag syftade på folk i kommentatorsfälten som försöker skriva ner #jagärhär genom att hävda att alla var AFA-aktivister, inte dig. Men jag förstår att du tolkade det så, för jag uttryckte mig inte så tydligt. I övrigt tröttnade jag lite på din attityd när du skrev
Citat:
Det börjar bli många inskränkningar nu. Man får inte ha röstat på fel parti. Man får inte kritisera journalister. Man får inte vara kritisk mot vänsterpolitik. Man får inte vara näthatare om man inte är en av de goda näthatarna på vänstersidan förstås. Man får helt enkelt inte ha fel åsikt.

Gång på gång visas detta och ingen inblandad tycks ha några mer svar än enradiga floskler som till och med argumenterar sämre och mindre trovärdigt än IKEAS chattrobot.
Det var ju inte ett svar på mitt inlägg utan snarare din egen monolog som du kör i inlägg efter inlägg. Och du får ursäkta, men du uppfattas som kränkt när du drar upp allt i högsta växel.
Citera
2016-12-13, 15:57
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
EDIT: Fast det kanske bara är en trollpost från nån som inte är med i gruppen egentligen? Den luktar lite så faktiskt.

Jepp, ett troll som inte är med
Citera
2016-12-13, 16:02
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
#jagärhär och kan konstatera att gruppens metoder är både odemokratiska och politiskt styrda. En mobb av åsiktspammare som agerar på uppdrag av en eller ett fåtal personer är så nära FACISM man kan komma. Det finns inget som ursäktar odemokratiska metoder!

- Det spelar ingen roll om de är antirasister, rasister, humanister, nasister, eller kommunister. Metoden är avskyvärd i vilket fall som helst och skall inte förekomma i ett land som anser sig vara demokratiskt.
I ett land som anser sig vara demokratiskt får till och med du uttrycka din åsikt och den rätten är jag beredd att strida in i döden för.
Citera
2016-12-13, 16:02
Medlem
sylvaticums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebmaca
Vem som helst kan ju använda den där taggen och skriva vad som helst. Troligtvis kommer högertroll kapa den och spamma aggressiva vänsterbudskap för sabba för er.

Det tas bl a upp i den här artikeln: http://expo.se/2016/har-skapades-hat...cian_7202.html
Det finns några troll, dock är de inte tillräckligt många och taggen är heller inte så viktig.
Citera
2016-12-13, 16:35
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Är då t ex Rebecca Weidmo Uvell näthatare eller varför blockerades hon som medlem?

Om gruppen inte står bakom näthat, varför är då dokumenterade näthatare medlemmar?

Gruppen vill inte ha henne med. Och inte jag heller. Hon är ingen klassisk höger debattör. Hon är mer högerpopulist. Jagar klick värre än Marcus Birro :-).
Citera
2016-12-13, 16:41
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Ok, hypotetiskt exempel som inte är orimligt. Så när en pensionär klagar på att invandrarna verkar ha det väldigt bra medan hon måste välja mellan att gå till tandläkaren eller köpa mat den här månaden och ni väljer att massanmäla henne för att få hennes konto avstängt. (Notera hennes konto, inte hennes kommentar, massvis av exempel finns i gruppen.)

Är det då av empati för henne som ni beslutar er för att omöjliggöra att hon ska få följa sina barnbarn på facebook?
Smileysarna och gratulationerna som följer efteråt i gruppen när ni lyckas stänga av någon, är det ett tecken på empati för den avstängde?

Kan det vara så att vi menar helt olika saker med empati?

Hela ditt inlägg här tycker jag är klassisk SD offerkofta och populistiskt.
Vi jagar inte pensionärer :-). Vi rensar bort hatat från internet.

Glädjen efter ex. en lyckad borttagning av ett fejk-konto eller en hatisk kommentar tycker jag är helt okey.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in