Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-16, 00:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griseknoen123
Vaddå, har det redan hänt att någon har jagärhärat privatsamtal på stan?

Inte på stan, men jag har observerat frivilliga JÄHvlar göra frivillig sak lite titt som tätt i trådar som JÄHrföraren inte godkänt, vilket i sin tur givit upphov till allt från generella uppdateringar i JÄHrförarens strategi såväl som i JÄHrförarens medlemsstatistik.

Den dag de ger sig ut på stan, är den dag jag vunnit över dem (se några a mina första inlägg i denna tråd, för referens över vad jag säger nu).

They're killing themselves, and quite effectively, according to my standards.

Debattmässigt sett, så bjuder JÄHvulen på en "Grillfest GALORE" just nu, och där han själv är huvudrätten.
Citera
2017-01-16, 00:58
Medlem
Griseknoen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Inte på stan, men jag har observerat frivilliga JÄHvlar göra frivillig sak lite titt som tätt i trådar som JÄHrföraren inte godkänt, vilket i sin tur givit upphov till allt från generella uppdateringar i JÄHrförarens strategi såväl som i JÄHrförarens medlemsstatistik.

Den dag de ger sig ut på stan, är den dag jag vunnit över dem (se några a mina första inlägg i denna tråd, för referens över vad jag säger nu).

They're killing themselves, and quite effectively, according to my standards.

Debattmässigt sett, så bjuder JÄHvulen på en "Grillfest GALORE" just nu, och där han själv är huvudrätten.

Aha, då är jag med.

Den dagen de går ut på stan och börjar lägga sig i hoppas jag att de blir hemskickade med framtänderna i en liten påse.
Citera
2017-01-16, 01:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griseknoen123
Aha, då är jag med.

Den dagen de går ut på stan och börjar lägga sig i hoppas jag att de blir hemskickade med framtänderna i en liten påse.

Den dag de går ut i områdena de vill försvara, och samtidigt försöker presentera JÄHvlig gemenskap, är den dag de blir hemskickade i samma typ av kista de spikat för sig själva sedan jag började följa denna tråd.

They would NOT survive such an attempt.

They don't have the brains for it
Senast redigerad av Trolltestet 2017-01-16 kl. 01:12.
Citera
2017-01-16, 13:04
Medlem
https://www.facebook.com/expressen/p...54435265365345

Efter att ha tittat igenom JÄH aktionen mot Expressens artikel om Nordstan, så måste man ljuga och frisera en hel del om man påstår att JÄH aktionen bemöter hot, hat och rasism.

En stor del av JÄH-aktivisternas kritiserar Expressen för deras artikel och rubriksättning, andra vill förminska problemen genom att påstå att det alltid varit så i Nordstan. Vissa är direkt hånfulla och tycker polisen borde klara av att bli omringade av 150 ungdomar. Andra hävdar att statistiken tyder på att brottsligheten minskar.

Flera JÄH-Aktivister menar att Expressen överdriver problemet och menar på att de som är kritiska inte har läst artikeln och att det inte är så illa.
Citat:
GÖTEBORG. En polispatrull omringas av 150 ungdomar.
En 15-åring blir under dödshot rånad med en krossad glasflaska mot halsen.
Hot om attacker med nyårsraketer - som tvingar köpcentrumet att stängas ner.
Narkotikaförsäljning, misshandelsfall och hotade butiksägare.

– Vi märker av en allt mer aggressiv ton mot polisen, säger Rikard Sörensen, även han gruppchef inom citypolisen.

Stora grupper med ungdomar passerar. När de går förbi en grupp poliser går de medvetet nära, snuddar uniformerna, sträcker på ryggen, gör hånfulla ljud, gömmer ansiktena bakom luvor.

– Vi har sett en ökning sedan i höstas med främst mycket ensamkommande barn som uppehåller sig här i Nordstan, säger Jonas Bergqvist, gruppchef.
– Kvällstid är det droghandel och även lite våldsbrott mellan grupperingarna. Det finns konflikter från hemläderna som de tar med sig hit.

Rikard Sörensen, citypolisen:
– Det är mycket narkotika som florerar. Jag rekommenderar inte ens min egen son att åka ner till Nordstan.
– Det är rånrisk men även trakasserier mot flickor. De är högljudda och för oväsen.

Mars 2016 slog polisen efter tips till mot en lägenhet på Guldheden. Där hittades smutsiga madrasser som flyktingbarnen sov på - tillsammans med mängder av tjuvgods. I lägenheten hade de 1400 mobiltelefondelar, pass, körkort, datorer och smycken till ett värde av minst en miljon kronor. Tjuvgodset kunde i flera fall kopplas till inbrott, snatterier och fickstölder i centrala Göteborg.
De gripna var tonåringar från Marocko som alla, enligt polisutredningen, avböjt insatser från samhället och valt ett liv på gatan.
Människor är frustrerade över situationen i Nordstan och utrycker sin frustration i kommentarsfälten på Expressens Facebooksida. Jag tror inte ett dugg på att människors frustration blir mindre av att JÄH anklagar Expressen för överdriven rubriksättning, eller att JÄH försöker förminska problemen.

Det är snarare ett hån mot de som tvingas leva med problemen som polis och affärsinnehavare att JÄH försöker tysta ned och förminska problemen de möter i sin vardag. Genom sin aktion har JÄH snarare ökat polariseringen och frustrationen. Är det någon JÄH anhängare som kan förklara nyttan med denna aktion?
Citera
2017-01-16, 17:47
Medlem
vegeges avatar
Som utomstående får man upp en bild av att de vill "äga" debatten och stoppa undan kritiska kommentarer. Den som visar minsta lilla oro översköljs direkt av floskler och allmänt rövslickande. "Bra skrivet!!!!!!", "brottsligheten har ju minskat", "hur kan du vara rädd, då?"

Supervidriga människor som inte har lärt sig ett skvatt. "Nyansera debatten" min röv.
Senast redigerad av vegege 2017-01-16 kl. 17:52.
Citera
2017-01-16, 18:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Flera JÄH-Aktivister menar att Expressen överdriver problemet och menar på att de som är kritiska inte har läst artikeln och att det inte är så illa.
Det handlar nog om att gruppen till allra största delen består av tysta sympatisörer som bara klickade "gilla" på Facebook en gång och sedan inte engagerade sig i vad det var och nu är det glömt.

Sedan finns det ju en kärna på vad som kanske kan vara några hundra stycken som är engagerade och detta är nog den där "tantmobben" som man ser är aktiv. Dessa har nog inte alltför många kontakter med de problem som de utger sig för att vara experter på utan har nog tagit in informationen från Aftonbladet och sin filterbubbla av likasinnade. Kanske rentav några expertutlåtanden av Schyffert, Ernman eller Gardell. Det är ju enkelt att sitta hemma vid sitt köksbord och tycka saker om något som går emot värdegrunden.

Jag kan gärna hjälpa till med en utflykt på några timmar i Nordstan och Kanaltorget en sen vardagskväll. Ni i tantmobben som är intresserade kan bara höra av er. Lämplig klädsel är handväska och guldhalsband. Jag tänker mig en runda från Brunnsparken, Norra Hamngatan, Östra Hamngatan, Spannmålsgatan och sedan över gångbron till Lilla Bommen, över Kanaltorget, genom Nordstan och sedan gångtunneln under Nils Ericsonsgatan till Centralen. Ta gärna med barnbarn, t ex en blond 14-årig flicka om sådant finns.

Det hade väl varit trevligt?
Citera
2017-01-16, 20:45
Medlem
Morgonrodnads avatar
Kvällens aktioner riktar sig mot att föra statistik på brottslngars etnicitet.

Länkar
https://www.facebook.com/svtnyheter/...0168016679400/
https://www.facebook.com/aftonbladet...9378911072306/
https://www.facebook.com/politikfakt...8862968538769/

Citera
2017-01-17, 05:52
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Märks att några inte har förstått gruppens syfte med #jagärhär. Här talas det om dold agenda,anmäla konton på vilka grunder som helst och allt som skrivits.
Men det är såklart att ni är lite skraja för gruppen, snart 60000 medlemmar i den och ni inser att det inte går att skriva hot och hat för det kommer anmälas. Det är nämligen inte lagligt att skriva vad som helst, det är reglerat i lagen.
Att gruppen skulle hålla på att tysta ner folk är rent skitsnack eller ha någon dold agenda för den delen.
Att uppmana folk att anmäla det som är brottsligt borde väl rimligtvis inte vara fel det heller. Eller?

Min uppfattning är att många, framför allt SD folk, känner sig tystade och varför då? För att man inte kan skriva hat och hot på avpixlat eller Fria tider längre? Då har jag ett råd, håll er inom lagen så är det ingen som heller skulle säga eller göra nånting. Man är fri att ha åsikter, tycka och tänka.

Kärlek till er alla ❤

#jagärhär

Klart att man förstår gruppens syfte. Det är ju bara att se vad den gör och bedöma den efter det. I första hand verkar det handla om att bekämpa folk med andra åsikter (t.ex. de normala åsikterna de flesta människor på jorden brukar ha), bekämpa medias rapportering om vissa saker, samt (som t.ex. fallet med statistik om brott och etnicitet) bekämpa all spridning av kunskap och fakta. Gruppen bedriver kort sagt ett krig mot verkligheten till förmån för Lögnen.

Dock kan ni omöjligen lyckas med det ni påstår er vilja lyckas med, för den verklighet ni vill dölja till förmån för den falska verklighetsbilden ni föredrar kommer att fortsätta bli allt mer påtaglig för allt fler, så att den inte går att ignorera. Sedan kan stollar som du fortsätta moralisera och oja dig över att folk diskuterar, rapportera om och tycka till om verkligheten, men det kommer ni likväl inte ha något för. Ofrånkomligen kommer gruppens verksamhet att rinna ut i sanden inom kort.

För att ge er en chans att bevisa mig fel, så återkommer jag till den tråden i slutet av 2017. Då får vi väl se om gruppen är stendöd eller inte.
Senast redigerad av Europe 2017-01-17 kl. 06:00.
Citera
2017-01-17, 09:27
Medlem
Jag fattar inte vad som är problemet. Att få lite mothugg eller att någon argumenterar mot det som skrivs kan ju inte vara något problem. Gör man sin åsikt hörd på nätet så får man ju nog vara beredd på att få argumentera för sin sak. Kan man inte det, så skall man nog tänka om.
Senast redigerad av Tomtegubben1234 2017-01-17 kl. 09:33.
Citera
2017-01-17, 09:42
Medlem
https://www.facebook.com/svtnyheter/...0168016679400/
Citat:
Tomas Karlsson SD ledningen är grovt överrepresenterad i brottsstatistiken. Hoppas att man kan komma åt det problemet. Inga har gjort så mycket för att späda på otryggheten i landet. De skrämmer mig. #jagärhär
Här bemöts inget hat, etc. Istället anklagas SD för att vara överrepresenterade i brottslighet och att spä på otryggheten i landet

Citat:
Lars-Bertil Arvidsson Varför sänder SVT detta mycket dåliga meningsutbyte eller snarare påhopp från SD när man inte får till ett bra startfält. Det sorgerlliga var ju dessutom att de båda deltagarna ville ha en undersökning där det bara var fokus som skilde. Detta kom inte fram och "debattledaren" lät bara allt falla platt till martken. Det var väl alldeles rätt av de andra partierna att inte ställa upp med den frågeställning som ställts - det finns viktigare frågor att lägga resurser på. #jagärhär
Här bemöts inget hat, etc. Lars-Bertil tycker inte debatten skulle sänts för att man inte fått ett bra startfält, samtidigt tycker han att det var rätt att de andra partierna inte ställde upp.
Citat:
Inger Bertilsdotter Jag tror på faktorer som fattigdom och bristfällig utbildning som orsak till kriminalitet. Kan man få fram sådana indikatorer och samtidigt belysa åtgärder, känns undersökningen motiverad. Utan åtgärder faller en sån undersökning platt. #jagärhär
Här bemöts inget hat, etc. Men vad är det Inger försöker säga? Det är fullständigt obegripligt
Citat:
Miriama Nanne Social utsatthet och utanförskap är orsaken, inte etnicitet. Majoriteten av alla invandrare, liksom svenskar är inte brottslingar. Sedan har vi ju de stora fiskarna, de rikas skatteplanering och ekonomiska brottslighet som skadar landets ekonomi betydligt mer. Det borde kanske också tas med i statistiken. #jagärhär
Här bemöts inget hat, etc. Miriama vill dock påpeka att det behövs statistik över ekonomisk brottslighet.

Någon vill peka ut SD som brottslingar, någon vill att debatten inte skulle sändas, Inger Bertilsdotter svamlar totalt obegripligt och någon vill fokusera på ekonomiskbrottslighet.

Det är ganska uppenbart att det inte handlar om att bemöta hat och lyfta debatten. Debatten handlar om att behovet av en BRÅ rapport som innehåller statistik om utlandsföddas brottslighet. Denna debatt gillas tydligen inte av JÄH som hellre vill diskutera annat, det har de så klart rätt till. Men att ljuga och påstå att man försöker hyfsa debatten när det egentligen handlar om att vrida debatten, är dåligt.

Är det någon JÄH-anhängare som kan förklara hur detta är att bemöta hat,mot och rasim?
Citera
2017-01-17, 09:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtegubben1234
Jag fattar inte vad som är problemet. Att få lite mothugg eller att någon argumenterar mot det som skrivs kan ju inte vara något problem. Gör man sin åsikt hörd på nätet så får man ju nog vara beredd på att få argumentera för sin sak. Kan man inte det, så skall man nog tänka om.
Ja, det kan man tycka. Men tydligen behöver vissa det skydd en mobb av hundratals människor som tycker likadant som en själv utgör samt tryggheten i att bli garanterad att ens kommentar (egentligen oavsett vad man skriver) följs av "bra skrivet, X", "#jagärhär" och "håller med + ett litet hjärta" för att "våga" argumentera på nätet. När den mobben genom sin blotta mängd kväver diskussioner och dessutom ägnar sig åt att anmäla personer som tycker olika uppstår ett problem, så också när nätmobben utnyttjas för att driva en tydlig politisk agenda.
Citera
2017-01-17, 10:24
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, det kan man tycka. Men tydligen behöver vissa det skydd en mobb av hundratals människor som tycker likadant som en själv utgör samt tryggheten i att bli garanterad att ens kommentar (egentligen oavsett vad man skriver) följs av "bra skrivet, X", "#jagärhär" och "håller med + ett litet hjärta" för att "våga" argumentera på nätet. När den mobben genom sin blotta mängd kväver diskussioner och dessutom ägnar sig åt att anmäla personer som tycker olika uppstår ett problem, så också när nätmobben utnyttjas för att driva en tydlig politisk agenda.
Det är ju lite av nån vänstervariant av fjortisarna på sociala medier som byter profilbild och förväntar sig 30-40 stycken "Vacker!", "Fiiiiinaste!! <3<3" eller något annat meningslöst. Och det ger ju lika mycket.

Tror man verkligen att debatten blir bättre och mindre polariserad av att man vräker ut en massa "håller med <3<3<3"?

Men man ser ju än en gång att det inte finns något näthat i dessa aktioner (förutom det som en del av #jagärhär:arna sprider själva) utan att det handlar om att dränka felaktiga åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in