2016-12-14, 15:21
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det vore ju ett effektivt sätt att krossa mycket av kritiken mot #jagärhär att öppet ta ställning mot att muslimer dödshotar mupparna i SDs nya ungdomsförbund.

Vi vet ju att ni är känsliga för kritik eftersom ni organisera massanmälningskampanjer för att få era kritiker avstängda.

Om ni inte bara sa att ni tycker det är lite tråkigt när muslimer dödshotar religionsskritiker* utan faktiskt försökte engagera er i debatten mot det. Inte att försöka tysta muslimerna utan bara försöka få dem att förstå att alla de koranverserna om att de ska döda otrogna är fel. Inget litet jobb förstås men ni vill ju kämpa emot hatet.

Mycket av kritiken som ständigt kommer mot er skulle ju falla då.

*)Tyvärr har er grupp inte ens gått ut med att ni ser något fel med att muslimer dödshotar religionskritiker.
Den enda kommentar jag sett från en #jagärhär var en som hävdade att bilden var rasistisk och hade anmält den (eller uppmanade andra att anmäla). Även om det var en enskild medlem tror jag nog det synsättet är rätt så representativt i gruppen. Att publicera en sådan här bild i syfte att kränka är i sig att klassa som hat, något gruppen aldrig kommer att försvara.
Citera
2016-12-14, 15:38
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Den enda kommentar jag sett från en #jagärhär var en som hävdade att bilden var rasistisk och hade anmält den (eller uppmanade andra att anmäla). Även om det var en enskild medlem tror jag nog det synsättet är rätt så representativt i gruppen. Att publicera en sådan här bild i syfte att kränka är i sig att klassa som hat, något gruppen aldrig kommer att försvara.

Fast det kan inte finnas någon klar gräns mellan vad som är en kränkning mot muslimer och vad som är kamp för transsexuellas och svartas rättigheter. Vart hamnar man om man skulle återposta Åhlens luciagosse med texten "Profeten Muhammed som ung", "bild på profeten", "bild på en profet" eller "Vid Muhammeds skägg bilden känns profetisk". Allt här är ju en gradskala. Det är ju det som gör ungsvenskmupparnas bildide så genial.
Citera
2016-12-14, 17:28
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Nej, det har jag faktiskt missat. Då antar jag dessutom att du menar politisk antirasism i en ganska snäv mening dessutom, snarare än på ett mer generellt socialt plan. Var det ett av de uttalade syftena med gruppen redan från starten?

Jag är väl snarare "Motpol-höger" än "SD-skränare", vilket nog dock troligen skulle skära sig med ledningens värdegrund det också. Sen personligen tror jag att den osunda hätskheten på nätet måste motverkas på ett unisont plan, över hela det politiska fältet, konventionellt, om det ska få verkan i längden. Du säger förvisso att det finns en bra balans mellan medlemmarna i gruppen idag, men då har man redan på förhand utestängt, på en höft, en femtedel av den röstberättigade befolkningen. Det är lite väl många för att man ska hitta en varaktig lösning på problemet enligt min mening.

Jag menar på ett generellt plan. Medlemmarna så vitt jag sett kommer från hela den politiska skalan, minus SD (av naturliga skäl)

Om det ska motverkas på ett som du uttrycker dig; unisont plan över hela det politiska fältet får nog hela partitoppen inom SD avgå. Samt en hel del kommunalpolitiker. Och det kommer aldrig hända.
Citera
2016-12-14, 17:37
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag har inga sådana kvalitéer, har nyligen skaffat facebook dessutom, så jag vet inte riktigt hur allt funkar!

Men jag blev nyfiken på gruppen och tänkte själv ta reda på vad det är för något! Något gott och oskyldigt, eller något kalkylerat med dold agenda. Eller kanske något mitt emellan, vad vet jag, man måste ta reda på det själv!

Jag är så hopplöst bakom i allt det här med sociala medier, känner mig rädd för det av någon anledning!

Vill du vara med i kampen för att motverka näthat och hot så varför skulle du inte kunna bli medlem?
Är det så att du endast har en dold agenda och bara vill "kolla in" gruppen är det ju bara energislöseri som jag ser det.
Citera
2016-12-14, 17:42
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTjafs
Vill du vara med i kampen för att motverka näthat och hot så varför skulle du inte kunna bli medlem?
Är det så att du endast har en dold agenda och bara vill "kolla in" gruppen är det ju bara energislöseri som jag ser det.

Jag är gärna med och bekämpar, men vissa menar ju att det finns en politisk aspekt med i bilden. Och jag vill veta om det stämmer! Några pratar om det "goda" hatat tex.

Men hat som hat, det är väl lika illa var det poppar upp, och om gruppen är oberoende i den bemärkelsen så är jag all in! Glädje är mycket bättre än hat!
Citera
2016-12-14, 18:05
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag är gärna med och bekämpar, men vissa menar ju att det finns en politisk aspekt med i bilden. Och jag vill veta om det stämmer! Några pratar om det "goda" hatat tex.

Men hat som hat, det är väl lika illa var det poppar upp, och om gruppen är oberoende i den bemärkelsen så är jag all in! Glädje är mycket bättre än hat!

#jagärhär är politiskt oberoende. Men som jag nämnt tidigare har SD anhängare ingen plats i gruppen.
Det går inte enda vecka utan att det kommer fram att den ena efter den andra SD kommunalpolitikern uttalat sig på ett rasistiskt eller vidrigt sätt. Det går heller inte en dag då inte Fria Tider eller någon annan hatsida lägger ut något om invandrare, flyktingar, asylsökande, feminister etc, etc följt av 100 tals oneliners fulla med hatkommentarer.

Det vill vi motverka och gör det varje dag. Dessutom med framgång.

SD'are och den s.k svansen påpekar ofta att "vi" inte tar debatten. Det gör vi. Men det är svårt att göra det när vi ex. som idag, kommenterade på PI sida och vart blockade. Har ett talande screenshoot från dagens aktion mot näthat där 6-7 av #jagärhär medlemmar blivit blockade. Den enda som finns kvar på bilden är en näthatare som spyr ut sig galla. Han fick vara kvar. Beats me.
Citera
2016-12-14, 18:16
Medlem
Belavias avatar
Citat:
#jagärhär är politiskt oberoende. Men som jag nämnt tidigare har SD anhängare ingen plats i gruppen.
Det går inte enda vecka utan att det kommer fram att den ena efter den andra SD kommunalpolitikern uttalat sig på ett rasistiskt eller vidrigt sätt. Det går heller inte en dag då inte Fria Tider eller någon annan hatsida lägger ut något om invandrare, flyktingar, asylsökande, feminister etc, etc följt av 100 tals oneliners fulla med hatkommentarer.

Det vill vi motverka och gör det varje dag. Dessutom med framgång.

SD'are och den s.k svansen påpekar ofta att "vi" inte tar debatten. Det gör vi. Men det är svårt att göra det när vi ex. som idag, kommenterade på PI sida och vart blockade. Har ett talande screenshoot från dagens aktion mot näthat där 6-7 av #jagärhär medlemmar blivit blockade. Den enda som finns kvar på bilden är en näthatare som spyr ut sig galla. Han fick vara kvar. Beats me.

Gillar ditt nick! NoMoreTjafs

Jag är så lite SD man kan bli! Jag tycker ett blandat samhälle isig gör att man kan bejaka sin egen särart, vilket jag tycker är skönt! Älskar att inte bli stigmatiserad för hur jag lever mitt liv!

Däremot tycker jag att SD har stora poänger i pågående hyckleriet! Mina bästa vänner är utlänningar, så jag är så lite rasist man kan bli! Men, det är inte ok att pixla bort hudfärg för att få det att se ut som en vit person har våldtagit! Inte heller att skriva att "svenskar våldtog" när det var afrikaner! Det här sker ju faktiskt hela tiden, kan du förstå den ilskan som MSM ger upphov till?

Ett solidariskt fredligt samhälle som är en gryta som bubblar av liv, olika bakgrunder, kulturer vore så härligt! Åkte Taxi med en muslim igår, himla öppen och trevlig, ofta blir man behandlad som en vän direkt av utlänningar, stor eloge till dom för det!

Men hyckleriet i samhällstoppen måste vi faktist göra något åt, tycker du inte?
Senast redigerad av Belavia 2016-12-14 kl. 18:18.
Citera
2016-12-14, 18:34
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
6-7 av #jagärhär medlemmar blivit blockade. Den enda som finns kvar på bilden är en näthatare som spyr ut sig galla. Han fick vara kvar. Beats me.

Och PI skriver själva att dom blockerat Anrstad + några hundra till användare.

Det verkar som alla jagärhär kommentarer har blivit borttagna.
Det tycker jag var väldigt fegt gjort av PI, Men många av kommentarerna som följer ett inlägg med dom klassiska oneliners: Bra skrivet!, Jag håller med <3, Klokt av dig! osv kan man ju ända har förståelse för om dom blir borttagna.
Senast redigerad av Koyak 2016-12-14 kl. 18:37.
Citera
2016-12-14, 18:50
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
SD'are och den s.k svansen påpekar ofta att "vi" inte tar debatten. Det gör vi.
Att gå dit chefen pekar och copypasta in en floskel och en hashtag är inte att" ta debatten."
Citera
2016-12-14, 20:21
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Att gå dit chefen pekar och copypasta in en floskel och en hashtag är inte att" ta debatten."

Vart sitter du och läser? Är det bara dom som enbart skriver #jagärhär som du orkar läsa eller?
Har du ens följt den här rörelsen överhuvudtaget? Det finns en mängd unika argument och inlägg från olika människor om du går in i ett kommentarsfält där vi agerat efter bara 5-10 minuter.
Citera
2016-12-14, 21:13
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Om ni fick driva igenom det regelverk ni vill ha på Facebook tror du då att en sida som Politiskt Inkorrekt skulle få fortsätta existera?
http://nyheter24.se/debatt/851908-fa...oppar-nathatet

Frågan är givetvis inte bara ställd till dig utan till er som sympatiserar med #jagärhär.

Ser föresten en bestickande kommentar av en sympatisör till Politisk Inkorrekt:
Hahah bra, fortsätt spärra , låt inte hatgruppen spamma sönder.

Det finns som sagt olika definitioner av hat.
Senast redigerad av Tinuviel 2016-12-14 kl. 21:18.
Citera
2016-12-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
text om toppstyrning
Det är alldeles riktigt att detta fenomen är toppstyrt. Att möta "hat" på internet genom att förlöjliga, motbevisa och tränga bort motparten benämns "counter-narrative". Tyskland är ledande utövare av sådana metoder, följt av Sverige. I SOUn "Främlingen inom oss" som ligger till grund för Bah Kunkes nya satsning mot hat, hot och rasism argumenterar författaren för utvidgandet av just counter-narrative som en väldigt effektiv metod. Samtalen dränks helt enkelt.

Enligt författaren är en av anledningarna till varför metoden bör användas, att det vore omöjligt för staten att själva utföra sådana aktioner eftersom ett sådant förfarande skulle leda till misstro och skepsis hos befolkningen. Lösningen består enligt författaren på en utökad decentralisering med ökat stöd till gräsrotsorganisationer och där man ålägger en betrodd organisation/myndighet ett samordningsansvar.

Resultatet ser vi i Bah Kunkes nya satsning. Kraftigt ökade anslag till organisationer som har möjlighet att utföra "nätaktivism". Samordningen skall enligt regeringen skötas av Forum för Levande Historia, vilka är en nyckelspelare med många och långa armar ut över samhället.

#JagÄrHär är en rörelse skapad av en journalist med stor erfarenhet av kampanjorganisering. Wow, rörelsen är tydligen så viktig att det leder till en fantastisk samordning av hela landets mediala resurser att pumpa ut budskapet om de gudalika nätaktivisterna som "tar fajten mot hatet" inom loppet av någon dag.

Personerna som engagerar sig i denna kampanj är tråkigt nog simpla nickedockor som utför politiskt arbete åt regeringen när metoderna är för tveksamma att utföra själv. Alla kan "ta fajten" på nätet utan att stämpla ett slagord efter varje mening, inte heller behöver den vanliga flashbacksurfaren först rådfråga någon oberkommunikationsführer om var kärlek skall spridas härnäst - "Sprid kärlek på Politik: Inrikes! Utgå!".

Rörelsen utgörs av folk som inte alls har ett intresse av saklig diskussion eller en förbättring av samtalsklimatet, jag menar, hade så varit fallet skulle alla dessa personer redan vara medlemmar på flashback.

Sidhänvisning vad gäller SOUn kan publiceras om någon dag om behovet finns.
Senast redigerad av thepirate 2016-12-14 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in