Problemen med polisen r uppenbara men VAD beror de p? Vad r grundproblemet? Efter att ha tittat p debatten en gng till s tycker jag att bilden har blivit ganska tydlig fr mig.
Kort om bakgrunden: Syftet med omorganisationen var att f en effektivare polis som r nrmare medborgarna. Tanken var frre niver och fler poliser lngre ut. Tidigare fanns en splittrad organisation med 21 myndigheter som inte kunde samverka. Nu har de slagits ihop till en myndighet fr att f en samlad, tydligare och effektivare verksamhet. Det lter ju som en god id. VARFR fungerar det inte?
Tanken var att beslut skulle tas lngt ut i organisationen. Men istllet tycks det ha blivit tvrtom: En toppstyrning och centralstyrning som fungerar dligt och skapar frustration. Hr har ju uppenbarligen ngot gtt mycket snett. Men VAD? Hur kan det ha gtt s snett?
Ja, det framkommer ganska tydligt i debatten i Veckans brott tycker jag. Jag tar med lnken igen:
http://www.svtplay.se/video/11529234...t-9?start=auto
Ca -31:04: Agneta Kumlin, chef ver lokalpolisomrdet Sala/Fagersta ger en tydlig problembeskrivning. Hon avslutar med orden: Man har tappat krnverksamheten.
Ca -28:50: Leif GW: Det r vrt att ppeka att detta inte r ngot som har hnt 2015, det r en process som drivits ganska lnge innan dess. Men det som hnder 2015 r att man tycks helt ha glmt bort det faktum att nstan all kriminalitet r lokal. [Men ...] man kan inte tnka sig en uteslutande lokal organisation fr man mste ha centrala enheter som kan tcka hela ytan. Men nu har det kantrat ver kraftigt. Det har ftt den konsekvensen att ver goda delar av landets yta s finns det inga poliser.
Ca -26:45: Agneta Kumlin - omrdet Sala/Fagersta har 56 000 invnare. Den 1/1 2015 fanns dr 93,5 anstllda med civilanstllda. Mlbilden r att vi ska vara 80 idag och den mlbilden r tagen ur ingen grund alls. [...] Man har fr grunt material fr att gra en bedmning. Vi r idag 78,5 (med civilanstllda). [...] Vi kan inte jobba efter den lokala problembild som finns.
Ca -23:44: Leif GW konstaterar att om det skulle vara frdelat likformigt enligt folkmngd s borde det vara 200 anstllda varav 150 poliser och 50 civilanstllda.
Ca -23:20: Det r fr toppstyrt. Agneta Kumlin: Man har inget beslut p ngonting och man vet inte vart man ska lyfta sina frgor. [...] Jag kan inte bestmma ens vertid. Jag kan inte stta ln p de jag anstller. Jag kan inte bestmma vilka jag ska anstlla, t.ex. en vaktmstare. Ska jag anstlla en vaktmstare fr jag byta den mot en polis. S polisen fr ka ut med sopor innan de ker ut p uppdrag ungefr. [...] Man har inte gjort grunden i vad en polisstation behver.
Ca -22:30: Dan Eliasson bedyrar att 2017/2018 r det fokus p de lokalpolisomrden som nnu inte har frstrkts. Agneta Kumlin njer sig inte med detta utan ptalar att krisen r nu.
Ca -21:26: Dan Eliasson: P regional niv s har man en ganska stor egen beslutandertt fr att kunna anpassa verksamheten till de lokala frhllandena.
Ca -20:45: Anders Ygeman gr en analys som jag tycker lter sansad och rimlig. Han tror att felet r att man inte tydliggjort vad som ska vara enhetligt och likformigt och vad som ska anpassas till den lokala problembilden.
Och hr kan man nog stanna fr det Ygeman gr r ju en totalsgning av hela omorganisationen!
Det mest sjlvklara att gra klart fr sig INNAN ett arbete pbrjas r ju rimligen VAD som ska gras. Det tycks vara pinsamt klart att man har satt igng att organisera om hela polisen UTAN att ha en klar bild ver VAD som ska gras av VEM och NR.
Om denna analys stmmer s handlar det ju om en djupgende inkompetens och vrdslshet hos stora delar av ledningen. Hur ska detta kunna redas ut?
Att bara byta ut Dan Eliasson kan ju knappast hjlpa i ett sdant lge det lr vara mnga som d behver bytas ut. Eller har de lrt sig av sina misstag och nu skaffat sig ndvndig kompetens? Gr det ngonsin att lita p en ledning av sdant slag? Det finns mnga frgor samtidigt som krisen pgr.