2016-12-20, 18:09
Medlem
Morgonrodnads avatar
En intressant aspekt av #jagärhärs verksamhet är att den ju bryter ut aktivisterna ur deras filterbubblor.

http://imgur.com/a/wg0rp
Citera
2016-12-20, 18:45
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
En intressant aspekt av #jagärhärs verksamhet är att den ju bryter ut aktivisterna ur deras filterbubblor.

SÅ är det. Faktiskt något riktigt positivt med detta vansinne.

Varje gång en gruppmedlem är med på en aktion, och kommenterar ett inlägg från t.ex Fria Tider eller Politikfakta, så dyker detta inlägg upp i nyhetsflödet hos deras vänner. Visserligen med en liten notis som säger att "deras vän har kommenterat detta". Detsamma gäller om dom gör en "angry-face-like". Då dyker inlägget upp i flödet hos alla deras vänner, förr eller senare.

När man använder Facebooks app för smartphones så måste man dessutom klicka på kommentarerna för att kunna se vad ens vän har skrivit. Annars ser man bara själva inlägget med rubrik, innehåll och eventuell länk till t.ex Fria Tiders webbsida.
Citera
2016-12-20, 18:56
Medlem
Citat:

Jag tror de blir ännu mer övertygade. Är ju endast polariserande kommentarer de läser. Det är tragiskt att kommentarsfält fylls med dynga istället för vass kritik. Det är för många idioter i världen.
Citera
2016-12-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har prövat ibland att debattera med "JÄHvlarna", men problemet när man besvarar något av deras inlägg är att man får ungför 150 svar i retur rörande samma jävla ämne.

Det är det som är problemet när de dirigerar 40 tusen människor åt ett och samma håll. Det kommer inte att gå att prata med "en och en", utan många många många kommer att ha många olika delsvar som de vill dela med sig av i den aktuella subtråden. Detta medför att utan "ignorefunktion" tillgänglig via ett simpelt click, så går det i princip inte att debattera med "JÄHvlar" på ett överblickbart sätt i ett facebook-kommentarsfält.

De är som pissmyror. Sätter du fingret på en av dem i stacken så har du snart hela handen full, and they will eat you if you don't leave immediately. Fast i JÄHvlars fall så handlar det mer om intellektuell utmattning/utnötning-taktik.

Jag har nog ångrat mig. Gillar inte jäh. Detta pga att det måste vara så att avvikande åsikter modereras bort på de olika fb-sidorna. Har skrolat igenom med mängder av kommentarer och det finns inga spår av annorlunda vinklar, däremot finns det jäh-svar till kommentarer som inte finns kvar. Och då är vi tillbaka till den vanliga pk-censuren...

Åter igen, jäh hade varit välkomna att debattera röven ur led på sig själva här på fb. Men de är inte ute efter en fri och öppen debatt. Utan att bara en sida ska komma till tals.

Hoppas ingen blev kränkt av att jag skrev det där med att debattera röven ur led på sig själv. Det värsta som kan hända en människa är att hen inte blir bemött som den snöflinga hen är. <3 <3 <3 xoxo

Citera
2016-12-20, 21:54
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebmaca
Jag tror de blir ännu mer övertygade. Är ju endast polariserande kommentarer de läser. Det är tragiskt att kommentarsfält fylls med dynga istället för vass kritik. Det är för många idioter i världen.

Fast läser du kommentaren i min skärmdump så framgår det ju att Facebooks algoritmer inte lyckats uppfatta att de bara är ute efter kommentarsfält som lämpar sig för att polarisera.
Citera
2016-12-20, 21:58
Medlem
Morgonrodnads avatar
I kvällens aktion så stannar man kvar vid att försvara islam efter terrordådet men nu samlar man sig och ska bara diskutera på omniredaktionens facebooksida. Kanske blev man för utspridda under tidigare aktioner och lyckades inte svämma över de olika kommentarsfält man gav sig på.

Citera
2016-12-20, 22:01
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Det är ju faktiskt en intressant aspekt jag inte tänkt så mycket på. Det är alltså 40 000 personer som aktivt sprider de åsikter de försöker bekämpa till alla sina vänner...

Är det möjligen en gigantisk Streisand-effekt vi ser nu?
Citera
2016-12-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Vi måste försöka förstå oss på hur de funkar! Varför är PK så viktigt för dessa kvinnor i övre medelåldern? Är det ett sätt att försöka hålla sig relevant och lite spännande efter 50? Är det en ambition som uppstått i det tomrummet som kyrkan lämnade? Handlar det om någon form av auktoriserad godhetsstämpel?

Kom igen nu flashback, nu intar vi en vinnarinställning till det här och får de med oss i projekt Rädda Sveriges Framtid!

Hur vet du att de går att nå fram till dem? Jag är tveksam.

Jag tror att de 50+ kvinnor, förlåt, kärringar, som kommenterar, har levt alldeles för slappa liv utan motstånd och inte fått kämpa med något i livet. De sitter och käkar bullar och fikar för skattebetalarnas pengar med något meningslöst kravlöst kommunalt arbete, eller sjukskrivna från ett sådant arbete. Eller så lever de på sin mans pengar. De vet ingenting om våld eller risker i livet, eller hårt arbete. De är desillusionerade. De har aldrig skapat lösningar på något. De bara finns där. Och gnäller. Och käkar bullar.

Samma sak gäller för unga hipsterakademiker som vill få livet serverat på ett silverfat, och som tror de kan göra världen bättre genom att dela eller lika något.
Jag tror att dessa människor är sådana som evolutionen skulle ha rensat ut, men de moderna sociala välfärdssystemen håller flytande. Det blir ett helt ekosystem av idioter, som alla när sig på hårt arbetande människor.
Ta bort systemet som livnär dem, så får de anpassa sig.
Citera
2016-12-20, 22:16
Medlem
Har ni sett Marcus Oscarsson Facebook-sida?
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/?fref=ts

Det är den enda sida jag sett där #jagärhär varit men som inte blivit totalt sönderspammad.

Över huvud taget, hur ser ni på sid-ägarnas roll? Sydsvenskan verkar ha köpt,
anslutit sig till #jagärhär's sida och ökat på modereringen. (Enligt ett inlägg på sidan).

På några sidor sägs det att taggen #jagärhär inte fungerar längre. Man kan inte skriva
inlägg om man har den i texten. Har inte hört talas om någon sån funktion i Facebook.
Men systemet ändrar sig ju hela tiden. Eller så är det någon ren spam-funktion som slår in?
Senast redigerad av Ackermann 2016-12-20 kl. 23:09.
Citera
2016-12-20, 22:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittarslet
Jag har nog ångrat mig. Gillar inte jäh. Detta pga att det måste vara så att avvikande åsikter modereras bort på de olika fb-sidorna. Har skrolat igenom med mängder av kommentarer och det finns inga spår av annorlunda vinklar, däremot finns det jäh-svar till kommentarer som inte finns kvar. Och då är vi tillbaka till den vanliga pk-censuren...

I slutändan kokar det egentligen inte ned till något annat än:

Organiserad Gang-Spamming.
Lite som i (FB) Förekommer organiserad gang stalking?
fast där skillnaden är att JÄHvlar finns och lämnar TYDLIGA spår.

Där JÄHvlar är en masse, dör all form av debatt ut. Det enda man behöver göra för att hitta JÄHvlar idag, är att följa den litterära likdoft som uppstår när diversitet dör.
Citera
2016-12-20, 22:28
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackermann

Det är den enda sida jag sett där #jagärhär varit men som inte blivit totalt sönderspammad.

Marcus Oscarsson har ju tagit avstånd från #jagärhär även om han inte vågar nämna dem vid namn.

https://www.facebook.com/marcus.osca...15630228543619

Vi kan nog tänka oss en utveckling då #jagärhär klassar hans sida som en hatsida och uppmanar medlemmarna att inte längre diskutera där utan bara anmäla för att få den nedstängd.

Citat:
Över huvud taget, hur ser ni på sid-ägarnas roll? Sydsvenskan verkar ha köpt
anslutit sig till #jagärhär's sida och ökat på modereringen. (Enligt ett inlägg på sidan).

#JÄH-ledningen försöker få med sig mediaaktörer på att lova att rensa bort inlägg de ogillar. I gengäld drar de mycket trafik till deras fb-sidor med sina aktioner.

Citat:
På några sidor sägs det att taggen #jagärhär inte fungerar längre. Man kan inte skriva
inlägg om man har den i texten. Har inte hört talas om någon sån funktion i Facebook.
Men systemet ändrar sig ju hela tiden. Eller så är det någon ren spam-funktion som slår in?

Det fanns åtminstone tidigare något filter mot svordomar där man kunde lägga in egna ord.
Citera
2016-12-20, 22:39
Medlem
Greeders avatar
Citat:

Över huvud taget, hur ser ni på sid-ägarnas roll? Sydsvenskan verkar ha köpt

Kanske för att Marcus Oscarsson är väldigt bra på att hålla koll på den själv (tillsammans med sina admins). Då behövs ju inte #jagärhär i samma utsträckning. Jag är då helt för hans sätt att driva sidan på. Om fler kunde ta efter så skulle samtalsklimatet se mycket bättre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in