2016-12-21, 23:34
Medlem
Jag hade ringt facket omedelbart, det är ju för just precis sådana här situationer som du betalar din avgift. De ringer din chef alt löneavdelningen hos din arbetsgivare och reder ut det misstag som verkar ha blivit begånget. De kommer inte att sätta din arbetsgivare I blockad. Vem vet, din chef har kanske tort på fötterna och då blir det också klarlagt.
Citera
2016-12-22, 07:00
Medlem
Skulle kunna betraktas som löneförmån som skall beskattas eftersom inte alla fick det(du fick betala), men å andra sidan så var du inbjuden och det var att du anmält dig men inte medverkade som ligger bakom avgiften.
Så du borde betala 300 kr men samtidigt få 300 kr......

Du skulle kunna hör med skatteverket vad de säger om upplägget din arbetsgivare kör med.
Citera
2016-12-22, 10:09
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Företaget betalar väl knappast för personer som inte är och äter julbord.
Jag bjöd mina anställda på julbord häromsistens och vi blev två personer färre än väntat. De fick vi betala för eftersom vi inte hört av oss innan och berättat detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Dralnur
Jag ringde och avanmälde mig dagen innan, då flickvännen låg i 40graders feber. Julbordet var på en lördag, så det var ingen betald arbetstid eller så, bara 300 kr minus i min månadslön.
Då är det mycket underligt att de kräver dig på summan.
Låter faktiskt lite barockt.
Citera
2016-12-22, 11:10
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Lång arbetsdag, sorry att jag inte svarat. Jag tar denna kommentar först sen några frågor som hoppat upp ofta i tråden.

Jag jobbar inom transport, business parcel och liknande. Vi har många duktiga förare, men ett gäng ungdomar som inte verkar bry sig.
Jag själv ligger grymt högt i statistiken, mycket övertid och ger allt för företaget, så det känns inte schysst att buntas ihop med fockarna i nån typ av generell bestraffning.

Jag ringde och avanmälde mig dagen innan, då flickvännen låg i 40graders feber. Julbordet var på en lördag, så det var ingen betald arbetstid eller så, bara 300 kr minus i min månadslön.

Såvitt jag vet står det inget i mitt kontrakt om att jag ska betala för mat jag inte ätit.

Och angående löneespress så har jag bott i Oslo. Det hette så där och då, och det har följt med.

Så vad sade den som tog emot din avanmälan?

Vad anser du att du gjorde genom att skriva upp dig på listan?

Vad tror du att arbetsgivaren har gjort med anledning av din anmälan?

Tror du att arbetsgivaren slapp betala restaurangen för dig?
Citera
2016-12-22, 11:13
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Jag bjöd mina anställda på julbord häromsistens och vi blev två personer färre än väntat. De fick vi betala för eftersom vi inte hört av oss innan och berättat detta.

Då är det mycket underligt att de kräver dig på summan.
Låter faktiskt lite barockt.

Fast du bjöd på julbord, så jämförelsen haltar betänkligt.
Citera
2016-12-22, 12:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Skulle kunna betraktas som löneförmån som skall beskattas eftersom inte alla fick det(du fick betala), men å andra sidan så var du inbjuden och det var att du anmält dig men inte medverkade som ligger bakom avgiften.
Så du borde betala 300 kr men samtidigt få 300 kr......

Du skulle kunna hör med skatteverket vad de säger om upplägget din arbetsgivare kör med.

Julbord som kostar över ca 270 kr + moms skall förmånsbeskattas dvs man får betala skatt på förmånsbeloppet över detta belopp. De enklare julbord som brukar ges till anställda under kontorstid brukar hålla sig kring detta belopp. Går man på dyrare julbord som kostar 500-800 kr per anställd så skall det normalt förmånsbeskattas. Företaget kan dra av 270 kr + moms av det beloppet.

Ett företag har inte rätt att göra löneavdrag för uteblivet deltagande i julbord utanför arbetstid om det inte i förväg har avtalats. Inom arbetstid får man bara dra av för lönekostnader (dvs om man är sjuk). Några extrakostnader för missat julbord får man heller inte göra löneavdrag för om den anställde är sjuk, men om denne istället varit på arbetsplatsen och arbetat så kan det finnas fog för detta avdrag.
Citera
2016-12-22, 13:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Fast det här verkar handla om ett julbord som betalas av de anställda men där arbetsgivaren hanterar betalningen till restaurangen.
Citera
2016-12-22, 19:43
Medlem
Dralnurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Fast det här verkar handla om ett julbord som betalas av de anställda men där arbetsgivaren hanterar betalningen till restaurangen.

Ingen annan betalade. Hursom verkar du vara en tyken fan och jag tänker inte svara på dig mer.
Citera
2016-12-22, 20:51
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Lång arbetsdag, sorry att jag inte svarat. Jag tar denna kommentar först sen några frågor som hoppat upp ofta i tråden.

Jag jobbar inom transport, business parcel och liknande. Vi har många duktiga förare, men ett gäng ungdomar som inte verkar bry sig.
Jag själv ligger grymt högt i statistiken, mycket övertid och ger allt för företaget, så det känns inte schysst att buntas ihop med fockarna i nån typ av generell bestraffning.

Såvitt jag vet står det inget i mitt kontrakt om att jag ska betala för mat jag inte ätit.

Och angående löneespress så har jag bott i Oslo. Det hette så där och då, och det har följt med.
Jag tycker företaget betett sig helt galet och troligen får du tillbaka pengarna om du går till facket, men du blir behandlad som en rättshaverist.

Sök nytt jobb och försök fuska bort några timmar så att du känner att du är kvitt.
Citera
2016-12-22, 21:36
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ingen annan betalade. Hursom verkar du vara en tyken fan och jag tänker inte svara på dig mer.

Jaha. Jag fortsätter min tykenhet genom att be dig läsa om ditt första inlägg och fundera på om du kunde ha formulerat det bättre.
Citera
2016-12-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Så vad sade den som tog emot din avanmälan?

Vad anser du att du gjorde genom att skriva upp dig på listan?

Vad tror du att arbetsgivaren har gjort med anledning av din anmälan?

Tror du att arbetsgivaren slapp betala restaurangen för dig?

Dina spörsmål ovan är av föga intresse eftersom det inte är tillåtet med löneavdrag för den typ av fordran som ag anser sig ha i detta fall. Om fordran alls är korrekt kan även det med fog ifrågasättas, det förefaller inte ha funnits någon uppgift som visat på konsekvenser vid uteblivenhet.
Citera
2016-12-23, 00:58
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dina spörsmål ovan är av föga intresse eftersom det inte är tillåtet med löneavdrag för den typ av fordran som ag anser sig ha i detta fall. Om fordran alls är korrekt kan även det med fog ifrågasättas, det förefaller inte ha funnits någon uppgift som visat på konsekvenser vid uteblivenhet.

Jag utgick från att övriga deltagare betalade genom löneavdrag.

Första posten är mycket mystisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in