• 1
  • 2
2016-12-21, 09:29
Medlem
Dralnurs avatar
Hej!

Fick löneespressen idag, och såg att min arbetsgivare dragit av 300kr för att jag inte kom på julbordet.
Nu hade jag ju skrivit upp mig på listan, men tjejen blev sjuk och jag stannade hemma.

Är detta legit? Vet inte hur jag ska känna om det här. 300 spänn är ju piss, men får krigsflashbacks ptsd från min tid i Oslo och jag gillar det inte.
Avdraget ligger i löneart 911.

Tacksam för svar peace!
Citera
2016-12-21, 09:53
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralnur
Tacksam för svar peace!
Dina skäl till att inte närvara låter, som philleeeee skriver, lite underliga, så betala får du nog göra.

Däremot, om jag minns korrekt, får inte arbetsgivaren dra av skulder från din lön "om ni inte är överens" om detta. Nu kan ni ju vara överens utan att du vet om det, genom något avtal du godkänt utan att tänka på att det är ett avtal – när du anmälde dig till julbordet exempelvis eller i ett mer normalt avtal som ditt kollektivavtal eller anställningsavtal.
Citera
2016-12-21, 10:16
Medlem
Dralnurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Dina skäl till att inte närvara låter, som philleeeee skriver, lite underliga, så betala får du nog göra.

Däremot, om jag minns korrekt, får inte arbetsgivaren dra av skulder från din lön "om ni inte är överens" om detta. Nu kan ni ju vara överens utan att du vet om det, genom något avtal du godkänt utan att tänka på att det är ett avtal – när du anmälde dig till julbordet exempelvis eller i ett mer normalt avtal som ditt kollektivavtal eller anställningsavtal.

Det stod inget om för sen avanmälan. Jag ska titta igenom mitt anställningsavtal.
Citera
2016-12-21, 10:19
Medlem
Man-At-Armss avatar
Stod arbetsgivaren för julbordet eller skulle ni som anmält er betala på plats?

Om det är så att arbetsgivaren betalar, som en "julklapp", varför ska ts rent juridiskt behöva betala för att inte tagit emot en gåva?
Citera
2016-12-21, 10:34
Medlem
Tycker du ska fråga facket om man får göra löneavdrag på dessa grunder.
Citera
2016-12-21, 11:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Var julbordet delvis på arbetstid?
Citera
2016-12-21, 11:16
Medlem
Det är ganska hårt styrt det där.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700215.htm

Har du inte gett tillstånd att dra av från lönen (eller gett tillstånd men sedan återkallat tillståndet) så har arbetsgivaren begått ett fel.
Citera
2016-12-21, 11:18
Bannlyst
Jag tycker det låter minst sagt underligt med ett löneavdrag i detta fall. Att företaget blir lite sura över att man anmäler sig men sedan inte kommer är en annan sak.

Jag skulle ifrågasätta avdraget och be arbetsgivaren påvisa vad man grundar detta på. Be samtidigt om ursäkt för att du inte dök upp.
Citera
2016-12-21, 11:19
Medlem
Varulvs avatar
Man kan ju ta upp det med arbetsgivaren innan man går till facket.

Bara en tanke, facket lär göra diskussionen mer infekterad än den behöver vara.

Sen, efter att ha provat det kan du ringa facket.
Citera
2016-12-21, 11:22
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralnur
Hej!

Fick löneespressen idag, och såg att min arbetsgivare dragit av 300kr för att jag inte kom på julbordet.
Nu hade jag ju skrivit upp mig på listan, men tjejen blev sjuk och jag stannade hemma.

Är detta legit? Vet inte hur jag ska känna om det här. 300 spänn är ju piss, men får krigsflashbacks ptsd från min tid i Oslo och jag gillar det inte.
Avdraget ligger i löneart 911.

Tacksam för svar peace!

Hur tycker du att ska gå till?

Behöver arbetsgivaren bara betala för dem som dyker upp?

Menar du i så fall att arbetsgivaren ska sätta av pengar för dem som inte dyker upp?

Eller menar du att du ingått ett avtal men att du sagt upp det i rätt tid genom att inte dyka upp?

Eller menar du att det är just sättet att få dig att betala som är fel?
Citera
2016-12-21, 11:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ganska hårt styrt det där.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700215.htm

Har du inte gett tillstånd att dra av från lönen (eller gett tillstånd men sedan återkallat tillståndet) så har arbetsgivaren begått ett fel.

Frågan har två delar: 1) har arbetsgivaren en giltig fordran och 2) kan arbetsgivaren driva in den på detta sätt.

Frågeställaren ger för få detaljer för att kunna få ett vettigt svar.
Citera
2016-12-21, 11:29
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Hos oss fick vi reda på att om vi inte dök upp på julbordet skulle vi få bekosta det själva i vårt fall 1500:-.
Var anmälan bindande? Meddelade du någon att du inte skulle komma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in