• 5
  • 6
2016-12-23, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag utgick från att övriga deltagare betalade genom löneavdrag.

Första posten är mycket mystisk.

Det framgår inte alls om de som avåt bordet ifråga betalade själva eller blev bjudna, i första alternativet ej heller hur denna betalning genomfördes. Ts får gärna komplettera. Det är nog mer sällsynt att deltagarna i dylik julbordsätning själva står för kostnaden, men stannar där med gissningar nu.
Citera
2016-12-23, 01:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det framgår inte alls om de som avåt bordet ifråga betalade själva eller blev bjudna, i första alternativet ej heller hur denna betalning genomfördes. Ts får gärna komplettera. Det är nog mer sällsynt att deltagarna i dylik julbordsätning själva står för kostnaden, men stannar där med gissningar nu.

Jag må vara en simpel själ men om någon skriver att denne tvingades att betala för att denne skrev upp sig, så utgår jag från att de som dök upp fick betala, snarare än att de som dök upp slapp betala medan de som inte dök upp fick betala.

Men jag lämnade kafkanistan för mer än tjugo år sedan.
Citera
2016-12-23, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag må vara en simpel själ men om någon skriver att denne tvingades att betala för att denne skrev upp sig, så utgår jag från att de som dök upp fick betala, snarare än att de som dök upp slapp betala medan de som inte dök upp fick betala.

Men jag lämnade kafkanistan för mer än tjugo år sedan.

Kostnaden för företaget reduceras genom avdragsrätt som baseras på antalet deltagare, om totala kostnaden är densamma, men färre deltagare, då blir det en högre kostnad för arbetsgivaren. Vad julbordet verkligen kostade per person framgår inte heller, kan vara betydligt mer än den av ts inkrävda summan.
Citera
2016-12-23, 10:03
Medlem
Kanske bara ett misstag av arbetsgivaren? Den som tog emot avanmälan på telefon glömde kanske att skriva upp?
Citera
2016-12-23, 11:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kostnaden för företaget reduceras genom avdragsrätt som baseras på antalet deltagare, om totala kostnaden är densamma, men färre deltagare, då blir det en högre kostnad för arbetsgivaren. Vad julbordet verkligen kostade per person framgår inte heller, kan vara betydligt mer än den av ts inkrävda summan.

Och det anses vara common knowledge som man inte behöver skriva som bakgrund till frågan?

När jag jobbade i Sverige var det på arbetsplatser med mycket liten budgat för personalvård och då betalade vi för gemensamma fester själva. Någon gång ordnade chefen en mindre tillställning som han betalade ur egen ficka med skattade pengar.
Citera
2016-12-26, 07:31
Medlem
Zinghos avatar
Hos det företaget jag jobbar för här i Australien så får vi betala $50 (=331 SEK) om vi skriver upp oss och inte dyker upp. Våran julfest är dock på betald arbetstid.

Fast denna information fick vi både skriftligt och muntligt ett gäng gånger i god tid innan julfesten så vi hade varit beredda på att pynta om vi fick förhinder, naturligtvis tror jag om man verkligen hade ett giltigt skäl hade man nog sluppit betala.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in