Citat:
Ursprungligen postat av
Harebra
Det är ju precis tvärtom, det är ett svepande och fördomsfullt uttryck och det är därför jagärhär-rörelsen finns, för att öppna dina ögon!
Ja, det kan man tycka och jag använder det inte själv. Men det här är en attityd hos #jagärhär som irriterar mig lite, något vi också har bevittnat i tråden. Uttrycker man sig på ett visst sätt - det kan handla om ordval, eller "tonfall", eller för den skull upplägg av det egna inlägget - så vägrar #jagärhär:s representanter att kommunicera.
Kanske kan #jagärhär ge ut en kanon av godkända ord och uttryck?
ELLER så kan man försöka se VAD det är människor vill säga, oavsett ordval och
bemöta detta i sak. Jag tror exempelvis inte att ett ord som "skäggbarn" står för hat utan för en frustration över ett icke-fungerande asylsystem. Det oanständiga ligger inte i ordvalet utan i att (för att ta ett exempel) en man som uppgivit sig vara 20 år undviker ett längre straff för rå gruppvåldtäkt av en minderårig genom att plötsligt uppge att han är under 18. Vi har skapat ett system där det funnits ett starkt incitament att ljuga och ett samhälle som bara givit efter och fortsätter att göra det.
Vad tror du att ni uppnår genom att uttala sig som du gör? Ett nedlåtande "vi finns för att öppna dina ögon"? Ni talar ned till folk och ni tror att folk kommer att ändra sig.
Ser du inget problem i att brännmärka ord som "hat" och "rasism". Ser du inte en fara i att ni stänger vägar för kommunikation snarare än att öppna dem.
För att citera ur Jonathan Pies lysande monolog:
"...that´s why people wait until they are in the voting booth. There´s no blame or shame and you can finally say what you want and THAT is a powerful thing".
https://www.youtube.com/watch?v=GLG9g7BcjKs