Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 08:42
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja, det är en mycket viktig aspekt som SD kan framföra. Kanske inte säga att Ygeman eller Morgan är dårar, men påpeka att om inte socialdemokraterna kan använda sig av sådan information så finns det andra som kan det och dessutom göra något konstruktivt. Man kan vända oviljan till att ta fram statistik i frågan till att det beror på inkompetens.

Jo, jag vet att jag använder väl hårda ord, men jag har väl anammat den antiintellektualism som vanligtvis präglar regeringen, 7 klövern och msm, som satt oss i den här situationen... Den här värdegrunden som präglar alltför mycket, som är i motsatsförhållande till att använda sitt intellekt...

Man vet och vill inte diskutera vad man ska göra, och istället försöker man fördröja, genom att prata om betydelselösheter som tex att det går inte att anställa fler poliser för det utbildas inte fler än det gör och det tar tid att utbilda nya, men samtidigt så slutar det en massa poliser, och det hade man kanske stoppat med att ge Dan Eliasson foten, de poliser som slutar och har slutat tidigare är ju redan utbildade till poliser, men det valde Ygeman att inte nämna...

Man låtsat som att man har stängt gränserna och ändå kommer det jättemånga hit fortfarande tex

Tyvärr verkar den här arbetssättet att försöka förhala och dölja och fördröja tillämpas på alla områden, bara vi kan fördröja det till efter nästa val osv...

Så om SD kan hålla på och ta upp det gång på gång, när regeringen och msm försöker lägga på locket igen och igen så är det ju bra.
Citera
2017-01-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Men så slänger man in en bråsklapp i nästa stycke. För man vill inte verka rasistiska.

"Det kan det dock finnas skäl att vara något försiktig med att dra alltför säkra slutsatser om den verkliga andelen gärningsmän med invandrarbakgrund. Anmälningsbenägenheten och polisens möjligheter till identifikation kan vara större då gäller gärningsmän med invandrarbakgrund."

Utan att förklara varför. (Smått komiskt)

De förklarar ju precis varför man ska vara försiktig.
Det är väl bra att du kan välja vilka delar av deras undersökning du anser är trovärdig eller inte, plocka godbitarna?

Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Det är farsartat hur regeringen förhåller sig till vad som har blivit en kärnfråga bland medborgarna här i landet.
Signalement på gärningsmän där gärningsmän inte stämmer in på den etniska Svenska har i stort sett upphört. En färsk brottsstatestik anses inte nödvändig trots att det vore den enklaste sak i världen att ta fram en sådan och till en försumbar kostnad. Skulle en sådan utredning av den PK-faschistiska stasimakten förutspås komma att stämma överens med den verklighet de vill göra gällande genom mörkningar skulle den vart gjord IGÅR oavsett hur kostsam och resurskrävande det hade varit!

Har verkligen signalement upphört när gärningsmännen inte stämmer in på "etniskt Svenska"?

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Nej, helt rätt han vet ju varje morgon när han ser sig i spegeln att den inkompetente dåren han ser i den, inte kan förbättra någonting alls vare sig med eller utan statistik... särskilt med tanke på att Ynkeman är chef över Dan Eliasson...

Var har Löfven fått tag på alla sopor, nejvisstnä han är ju också en sopa..

Vi får väl hoppas att SD snart får lite att säga till om, innan det är försent.

Vad är det du förväntar dig att SD gör om de får lite att säga till om?
Citera
2017-01-16, 08:48
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det är precis detta som är en tydlig skiljelinje mellan debatt och demagogi. Givetvis har vilka kläder man har på sig vid det tillfälle man levererar ett argument ingenting över huvud taget att göra med argumentets validitet. Han hade vunnit varken mer eller mindre om han haft på sig en clownkostym—att över huvud taget dra in det som en aspekt i vem som vann debatten gör detta till demagogi istället för en sakfråga.

Allt spelar roll, -attityd, utseende, självsäkerhet, kläder, blick, tonfall etc etc. Och självklart även vad som sägs.

Precis som GWs stil blivit hans signum så ger en tredelad kostym ett lite udda intryck idag. Folkdräkt eller apdräkt blir ännu mer konstigt. Det distraherar från sakfrågan helt enkelt.

Att inte fatta det är naivt.
Citera
2017-01-16, 08:50
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Nä men, vem skall samla in datan? Det blir staten, polisstaten.

Nå, det finns ju egentligen inte några alternativ. Om vi låter en privat aktör (utan formell auktoritet) sköta det, så flyttas frågan istället till aktörens trovärdighet. Vi kommer mest sannolikt att få olika läger, där det ena lägret accepterar datan som giltig, medan det andra lägret hävdar att aktören saknar trovärdighet i bedömningen om etnicitet (som ju faktiskt inte är en trivial fråga i sammanhanget).

Om staten gör det så måste staten först presentera en definition av vad som anses etniskt svenskt, vilket är en mycket skör fråga. Är man etnisk svensk om man är barn till invandrare? Barnbarn? Och så vidare. Det finns ingen självklar gränsdragning, utan det ligger mångt och mycket i tyckande, vilket försvårar ytterligare.

Den enda uppenbara linjen man kan dra är mellan född inrikes och född utrikes, men jag tror att man tappar mycket information om man drar linjen där, och i något slags vardaglig bemärkelse betraktas oftast inrikes födda barn till två invandrade, utomeuropeiska invandrare som invandrare.

Det jag egentligen vänder mig emot är avsaknad av försök eller engagemang till att samla ytterligare data samt det faktum att det helt sonika är förbjudet att föra statistik över relevanta aspekter av personer som begår brott; religion, etnicitet och politisk tillhörighet.
Citera
2017-01-16, 08:51
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Då kommer ni bara börja böla om ännu en till o en till o en till o en till. Det finns redan. Sarneki och andra har förklarat hur man ska tolka studien.

Socioekonomiska faktorer, utanförskapet m.m. som påverkat det hela. Tror man att kriminalitet sitter i generna så är man antingen lite korkad och nazist på samma gång.
Du behöver inte nia mig. Det går utmärkt med "du".

Och jag ser ingen som påstått att det sitter i generna. Om du inte kan ta till dig skriven text på lättkläst svenska och förstå den är det nog snarar du som är en smula korkad.

Till och med BRÅ själva visar ju att socioekonomiska faktorer inte förklarar överrepresentationen av vissa etniska grupper, så där får du nog också läsa lite noggrannare.
Citera
2017-01-16, 08:53
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Nej, den sociala misären har sin grund i ett klassamhälle som skärpts betydligt på senare år, resurser finns, det kommer inte alla till godo.
Storbankernas övervinster på 80 miljarder per år är ett sådant exempel, i en fri ekonomi hade inte gjort dessa övervinster, för de hade inte existerat. 80 miljarder per år är en ansenlig summa.

Nu har vi gott om invällare, de kommer att stanna, det är inte mycket det nyfascistiska SD kan göra, därför är det bättre att lägga krut på sociala orättvisor.

Alla tar del av bankernas vinster i Sverige. Allas pensionspengar är placerade i till exempel de banker du nämner. Till och med du äger dessa bankers aktier via din AP7-fond och du får utdelning varje vår till din pension av dem.

Sen kan jag hålla med om att det är mycket viktigt att hålla klyftorna i samhället på en acceptabel nivå, lite åt det socialdemokratiska hållet. Men vi kan inte importera analfabeter i hundratusentals till landet och tro att dessa människor ska kunna ha samma höga löner, det går ju inte. Då skapas en underklass och social misär och organiserad kriminalitet. Det är precis det vi ser nu i Sverige.

Sen har jag en enkel fråga till dig här.

Tror du att unga män från Mellanöstern och Afrika generellt har exakt på pricken samma värderingar runt kvinnors värde och frihet som vi har i Sverige och västvärlden?

Ja eller Nej?

Mvh/ RingRing2014, Stockholms city.

PS. Jag gillar att du använder både ordet "nyfascistiska SD" och "invällare" i samma debattinlägg här. Du verkar vara lika splittrad som många andra i dessa komplexa tider, inklusive mig själv.
Senast redigerad av RingRing2014 2017-01-16 kl. 09:01.
Citera
2017-01-16, 08:53
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Allt spelar roll, -attityd, utseende, självsäkerhet, kläder, blick, tonfall etc etc. Och självklart även vad som sägs.

Om vi pratar om demagogi; ja. Om vi pratar om sakfrågor och argumentation; nej. Om jag hävdar X så står mitt argument för sanningshalten i X, inte vilken färg det är på mina kläder. Ditt förhållningssätt är faktiskt grunden i rasism; att ex. hudfärg skulle spela någon roll för sanningshalten i vad som sägs. Vi måste undersöka vad som sägs som ett enskilt fenomen om vi vill förstå vad som är sant, inte prata om vem som sagt det.

Det beteende du beskriver hos dig själv är också det du vänder dig emot; ex. skulle du väl inte vilja att någon förnekade faktiskt statistik med hänvisning till att den kom från just SD? Nej, vad som är sant är sant—och det gäller oavsett om det som sägs blir sagt av SD, Jerzy Sarnecki, Göran Persson eller en clown.

Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Precis som GWs stil blivit hans signum så ger en tredelad kostym ett lite udda intryck idag. Folkdräkt eller apdräkt blir ännu mer konstigt. Det distraherar från sakfrågan helt enkelt.

Att inte fatta det är naivt.

Jag upplever det tvärtom; att lägga vikt vid det tyder på låg förmåga till diskussion och argumentation—en oförmåga att tänka klart helt enkelt.
Citera
2017-01-16, 08:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nå, det finns ju egentligen inte några alternativ. Om vi låter en privat aktör (utan formell auktoritet) sköta det, så flyttas frågan istället till aktörens trovärdighet. Vi kommer mest sannolikt att få olika läger, där det ena lägret accepterar datan som giltig, medan det andra lägret hävdar att aktören saknar trovärdighet i bedömningen om etnicitet (som ju faktiskt inte är en trivial fråga i sammanhanget).

Om staten gör det så måste staten först presentera en definition av vad som anses etniskt svenskt, vilket är en mycket skör fråga. Är man etnisk svensk om man är barn till invandrare? Barnbarn? Och så vidare. Det finns ingen självklar gränsdragning, utan det ligger mångt och mycket i tyckande, vilket försvårar ytterligare.

Den enda uppenbara linjen man kan dra är mellan född inrikes och född utrikes, men jag tror att man tappar mycket information om man drar linjen där, och i något slags vardaglig bemärkelse betraktas oftast inrikes födda barn till två invandrade, utomeuropeiska invandrare som invandrare.

Det jag egentligen vänder mig emot är avsaknad av försök eller engagemang till att samla ytterligare data samt det faktum att det helt sonika är förbjudet att föra statistik över relevanta aspekter av personer som begår brott; religion, etnicitet och politisk tillhörighet.

Vad jag förstår finns det redan data om etnisk härkomst i brott hos BRÅ, bara det att man inte sammanställer den. Forskare har tillgång till materialet. Från Sanandaji:

"Brå har register på samtliga misstänkta och lagförda för brott i Sverige, designat att kopplas till SCB:s befolkningsregister. Eftersom det är personuppgifter måste Brå själva eller en forskare som genomgått etikfrågan sammanställa datan, vilket tar några arbetstimmar. Vilken forskare eller myndighet som helst kan begära ut datan inom några veckor."
Citera
2017-01-16, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
.

Så den ursprungliga orsaken till den kriminella utvecklingen är helt enkelt för stor invandring på för kort tid. Kombinerat med slapp och naiv kriminalpolitik.

Såg precis Trump i rutan. Han sa att om inte EU hade tvingat britterna att ta emot så mkt invandrare så hade aldrig en Brexit varit aktuell.
Att Brexiten var en följd av missnöjet med deras massinvandring råder det ingen tvekan om.
Folket kokar i de flesta (om inte alla) EU-länder och vill se en förändring.

Jerzy är en av etablissemangets soldater som skickas fram för att dupera massan att "att allt är lugnt", "invandringen har inget med detta att göra" etc.

Men de måste omgående hitta någon annan. Han verkar utbränd och trött och övertygar inte alls längre.
Citera
2017-01-16, 09:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vad jag förstår finns det redan data om etnisk härkomst i brott hos BRÅ, bara det att man inte sammanställer den. Forskare har tillgång till materialet. Från Sanandaji:

"Brå har register på samtliga misstänkta och lagförda för brott i Sverige, designat att kopplas till SCB:s befolkningsregister. Eftersom det är personuppgifter måste Brå själva eller en forskare som genomgått etikfrågan sammanställa datan, vilket tar några arbetstimmar. Vilken forskare eller myndighet som helst kan begära ut datan inom några veckor."

Tack—detta var nytt för mig. Jag trodde att statistiken helt enkelt inte fanns, eller rättare sagt, att den statistik som finns är utdaterad.

Undrar varför man för denna statistik om man inte vill använda sig av den? Jag menar, Sarnecki kallade det ju för osofistikerade undersökningar.
Citera
2017-01-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Skrämmande!

Och det här var från BRÅ 2000. Och mätperioden från 1995-1999.
Över 20 år sedan!!!

Efter detta har vi fått in 1,5 miljoner invandrare.

Sifforna idag är nog så groteska - så jag förstår varför Jerzy är rädd att offentliggöra dem!

Norge har ju vid flera tillfällen konstatrat att överfallsvåldtäkterna i landet begås till 100% av "nynorskarna". Så att brott som tex rån ligger på nära tresiffrigt procenttal känns högst sannolikt.
Citera
2017-01-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Kan tycka det är fegt av S att varken vilja ställa upp på debatten eller motivera varför man inte ville.

"När Aftonbladet når Morgan Johanssons pressekreterare Miriam Abu Eid på söndagskvällen vill hon inte svara på varför Morgan Johansson inte vill medverka.

– Han avböjde att vara med, säger hon.

Vad var orsaken till det?

– Det var därför att han avböjde att vara med."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...delta-i-debatt

Han avböjde alltså därför att han avböjde.
Svaret tror jag ligger i att de skyldiga till dagens situation är rädda helt enkelt.
Det har spillts oskyldiga svenskars blod enbart pga deras ödesdigra beslut.
Det är ytterst sällan seriemördare och våldtäktsmän erkänner rakt av.
Seriemördaren Reinfeldt tex är psykopat och känner troligen vare sig empati eller ånger.
Han har nu signalerat att han har reproducerat sig och vi får hoppas att han får ett flickebarn.Då kanske någon form av genuin oro tänds i hans mörka psyke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in