Jag tycker man bör analysera varför politikerna vägrar ta fram sådan brottsstatistik. Morgan Johansson sa:
Citat:
Mot bakgrund av tidigare studier ser jag inte att ytterligare en rapport om registrerad brottslighet och individers ursprung skulle tillföra kunskap med potential att förbättra svenska samhället, och jag har därför inte för avsikt att ge Brå något sådant uppdrag
Jag tror att det viktigaste meddelandet ligger i uttrycket "kunskap med potential att förbättra svenska samhället". Jag tror att han befarar att sådan kunskap kommer splittra samhället än mer och leda till ännu fler fördomar mot den majoritet invandrare som inte är kriminella. Han är troligtvis också orolig att det ska gynna SD och ge dem regeringsmakt. Kanske är han orolig att om SD kommer till makten så är risken stor att en mer extrem ickedemokratisk falang tar över partiet liksom i Polen och Ungern. Interndemokratin i SD har ju inte fungerat så bra. Summa summarium har han dragit slutsatsen att de negativa konsekvenserna med en sådan statistik överväger de positiva.
Jag kommer själv till en annan slutsats än Morgan Johansson, även om jag håller med om att det finns ovanstående risker med sådan statistik. Jag har en större tro på individen än vad socialdemokraterna har och tror att de flesta kan hantera statistik utan att diskriminera och förfölja oskyldiga människor på grund av att en minoritet i gruppen inte sköter sig. Istället tror jag att samhället med sådan statistik skulle, i samarbete med utsatta grupper, mer effektivt kunna motarbeta både kriminalitet och fördomar.
Utmaningen för oss medborgare är därför att visa oss tillräckligt mogna i denna fråga så att inte politikerna tycker vi behöver dem som överförmyndare. Tyvärr verkar många inlägg här på Flashback i motsatt riktning.