Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-18, 13:48
Medlem
HeadOfBoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
Nej det tycker jag inte. Jag kan inte se att det spelar någon roll varifrån man kommer. I Sverige har vi lagar som ska följas och de gäller alla oavsett om man kommer ifrån Afghanistan eller om man är Sverigedemokrat. Jag lyssnar med båda öronen men har ännu inte hört någon framföra en klok åsikt som kan få mig att ändra åsikt.

Så det är inte viktigt att veta VEM som begår brotten tycker du? Ridå.
Citera
2017-01-18, 13:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nej det tycker jag inte. Jag kan inte se att det spelar någon roll varifrån man kommer.

Jag vet inte exakt hur jag ska tolka detta, men det spelar en stor roll för många brottstyper från vilket land man kommer ifrån. Det spelar en stor roll för t.ex dessa brottstyper:

- Hedersvåld
- Sexuella övergrepp utomhus
- Sexuella övergrepp i badhus
- Åldringsrån
- Vägpirater
- Alkoholrelaterade brott

Citat:
I Sverige har vi lagar som ska följas och de gäller alla oavsett om man kommer ifrån Afghanistan eller om man är Sverigedemokrat.

Ja. Men nu följer inte alla lagen.

Citat:
Jag lyssnar med båda öronen men har ännu inte hört någon framföra en klok åsikt som kan få mig att ändra åsikt.

Det finns många bra skäl i denna tråd. Men du väljer att blunda. Här finns i alla några bra skäl:

- Den senaste BRÅ-rapporten som visade på kopplingen mellan brottstyp och ursprungsland är från 1996 och täcker åren 1985-1989. Med andra är så är den oerhört gammal. Datan är runt 30 år gammal. Därför behövs en ny rapport som speglar dagens Sverige bättre.

- Antal utanförskapsområden i Sverige har växt från ett par enstaka till över 150 st. Hur har det påverkar brottsligheten? Vilka grupper där begår brott? Detta bör vi få fakta om.

- Vi har många asylsökande i Sverige. Hur stor andel av brottsligheten står de för? Hur mycket minskar brotten om vi minskar dem kraftigt?

- Vi har många östeuropeiska romer i Sverige. Vilka typer av brott gör de? Hur stor andel av t.ex åldringsrånen utför de?

- Sexualbrotten har fördubblats i Sverige på 3 år enligt BRÅ. Vilka är gärningsmännen bakom ökningen? Asylsökande? Invandrare från MENA, Afrika och Centralasien? Svenskar?

- En del icke-västliga invandrare har funnits väldigt länge i Sverige. Hur har deras brottslighet ändrats med tiden. Sjunkit? Om så är fallet, hur mycket?

- Det finns idag många andra generationens icke-västliga invandrare (barn till icke-västliga invandrare) i Sverige. Hur ser deras brottslighet ut i Sverige? Per land? Har folk med en viss härstamning lyckats bättre än andra?

Det finns många frågetecken som inte besvaras av de äldre BRÅ-rapporterna men som kan besvaras av en ny BRÅ-rapport.
Senast redigerad av -Info- 2017-01-18 kl. 13:59.
Citera
2017-01-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men om man ska arbeta brottsförebyggande är det väl rimligt att kartlägga var man bör sätta in sina insatser?

Som det nu är så hänvisar BRÅ till att tidigare studier gäller. Där ser vi en rätt så rejäl överrepresentation i vissa folkgrupper vad gäller vissa typer av brott. Rimligtvis har insatser gjorts utifrån denna kunskap - är det då inte bra att följa upp det arbetet och se hur det ser ut idag. Kanske finns det andra grupper som vi behöver satsa på hur en brottsförebyggande synvinkel?

En parallell, Statens väg- & transportforskningsinstitut har utfört undersökningar som visar att invandrare i högre grad är involverade i trafikolyckor (såväl vållande som offer för detsamma). Dessa studier har gjort att man kunnat rikta information specifikt mot vissa folkgrupper och därmed förhoppningsvis räddat människor från såväl död som skador.

Menar du att detta är fel? Hade det varit rimligare att säga "folk dör i trafiken det ska vi motverka". Våra resurser är inte ändliga, det finns väl en poäng i att satsa resurserna där de bäst behövs?

Man anser att man har den statistik som behövs. Ex. Man har sett att invandrare ifrån vissa länder inte förstår ex kvinnans ställning i det svenska samhället. Man har därför börjat informera alla invandrare vilka skrivna och oskrivna regler som gäller. Jag kan inte se någon anledning till varför jag måste veta om det är 5 eller 500 det gäller. Det är möjligt att det kommer att visa sig i ett senare skede att någon liknande information behövs och då får man väl ta fram ny statistik när den situationen uppstår (om den gör det).
Citera
2017-01-18, 14:02
Medlem
Enzymes avatar
Det finns egentligen inga som tjänar på ny statistik utom de som är invandrarkritiska. Vi har det samhälle vi har skapat och det går inte att backa bandet. Det skulle bli revolution om folk fattar att politiker blåst och ljugit för folk om det förträffliga med invandring när vi samtidigt inte kan göra så mycket åt situationen. De som har mest att förlora är den stora gruppen invandrare som är skötsamma.
Citera
2017-01-18, 14:06
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Man anser att man har den statistik som behövs. Ex. Man har sett att invandrare ifrån vissa länder inte förstår ex kvinnans ställning i det svenska samhället. Man har därför börjat informera alla invandrare vilka skrivna och oskrivna regler som gäller. Jag kan inte se någon anledning till varför jag måste veta om det är 5 eller 500 det gäller. Det är möjligt att det kommer att visa sig i ett senare skede att någon liknande information behövs och då får man väl ta fram ny statistik när den situationen uppstår (om den gör det).

Kan du länka till den forskning respektive åtgärder som du beskriver? Vem är det du åsyftar med "man" i din text? Låter som flera aktörer.
Senast redigerad av Guitarsmoke 2017-01-18 kl. 14:09.
Citera
2017-01-18, 14:07
Medlem
Orkar inte läsa tråden men frågan kanske har kommit upp tidigare. Jag undra VEM som får begära ett sådant underlag och är det bara en regering som får det? Antar det kostar en slant men ändå.
Citera
2017-01-18, 14:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Man anser att man har den statistik som behövs.

Nej. Det anser man inte. Dvs, om den enda statistik som de har tillgång till är den som är offentlig för oss andra. Har de en hemlig statistik som de undanhåller från oss så är det en annan femma.

Statistiken som finns (som täcker brottstyp och ursprungsland) är från åren 1985-1989 och den är ju helt irrelevant när det gäller många brottstyper i dagens Sverige. Datan är för gammal.
Citera
2017-01-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Kan du länka till den forskning respektive åtgärder som du beskriver? Är "man" BRÅ i det här fallet, eller vem är det du åsyftar?

Nu var jag kanske slarvig. Jag vet inte hur de har kommit fram till att informationen behövs. Det är förmodligen inte via BRÅ eftersom den är gammal. Det finns tydligen andra sätt än via BRÅ att fånga problem.
Det är via tidningarna och tv som jag har hört att man har börjat med den här typen av information.
Citera
2017-01-18, 14:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKDSLNU
Orkar inte läsa tråden men frågan kanske har kommit upp tidigare. Jag undra VEM som får begära ett sådant underlag och är det bara en regering som får det? Antar det kostar en slant men ändå.

Du hittar delar av svaret här:

Citat:
"För att utlämnande ska kunna ske till forskning krävs bl.a. att det fråga om ett forskningsprojekt som godkänts av en regional etikprövningsnämnd (se mer om etikprövning av förskningsprojekt här http://www.epn.se/start/. Utlämnande för statistikändamål sker i princip endast till andra statistikansvariga myndigheter."

https://www.flashback.org/sp59623078
Citera
2017-01-18, 14:12
Medlem
sajebiss avatar
Visst, det kan säkert behövas ny statistik, har absolut inget emot det. Men det verkar på många här som att ny statistik skulle vara mirakelkuren för att få bukt med alla mord, våldtäkter, skottlossningar och allt annat asocialt beteende i samhället.
Senast redigerad av sajebis 2017-01-18 kl. 14:28.
Citera
2017-01-18, 14:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Åter igen. BRÅ ska bidraga till att förebygga brott. För att förebygga brott är det väl bra med statistik som åskådliggör var det är angeläget att sätta in resurserna?

Vilka är dessa "man" som anser att man har den statistik som behövs och VAR finns den statistiken att tillgå?

Vilka är dessa "man" som börjat informera "alla invandrare". Vilka syftar du på? Nyanlända som får information om svenska samhället? Är nyanlända en brottsbelastad grupp menar du, vad baserar du det uttalandet på? Vilken statistik?

Jag förstår inte varför du vill motverka detta? Våld och brottslighet drabbar i hög grad utsatta grupper och du vill verka för att arbetet emot detta blir mindre effektivt?
Citera
2017-01-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Åter igen. BRÅ ska bidraga till att förebygga brott. För att förebygga brott är det väl bra med statistik som åskådliggör var det är angeläget att sätta in resurserna?

Vilka är dessa "man" som anser att man har den statistik som behövs och VAR finns den statistiken att tillgå?

Vilka är dessa "man" som börjat informera "alla invandrare". Vilka syftar du på? Nyanlända som får information om svenska samhället? Är nyanlända en brottsbelastad grupp menar du, vad baserar du det uttalandet på? Vilken statistik?

Jag förstår inte varför du vill motverka detta? Våld och brottslighet drabbar i hög grad utsatta grupper och du vill verka för att arbetet emot detta blir mindre effektivt?

"Man" är bl a professorn själv och regeringen. De tycker ju att det räcker? VAR är naturligtvis "BRÅ" för att nämna det mest uppenbara. Att jag påstår att de nyanlända är brottsbelastad grupp vet jag inte hur du kom fram till, men att de tillhör en något större andel är väl redan klarlagt? Jag förstår faktiskt inte hur du kan upprepa mina svar genom frågor som jag redan besvarat. Något förvirrande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in