Citat:
Ursprungligen postat av
zetax
Nej det tycker jag inte. Jag kan inte se att det spelar någon roll varifrån man kommer.
Jag vet inte exakt hur jag ska tolka detta, men det spelar en stor roll för många brottstyper från vilket land man kommer ifrån. Det spelar en stor roll för t.ex dessa brottstyper:
- Hedersvåld
- Sexuella övergrepp utomhus
- Sexuella övergrepp i badhus
- Åldringsrån
- Vägpirater
- Alkoholrelaterade brott
Citat:
Ursprungligen postat av
zetax
I Sverige har vi lagar som ska följas och de gäller alla oavsett om man kommer ifrån Afghanistan eller om man är Sverigedemokrat.
Ja. Men nu följer inte alla lagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
zetax
Jag lyssnar med båda öronen men har ännu inte hört någon framföra en klok åsikt som kan få mig att ändra åsikt.
Det finns många bra skäl i denna tråd. Men du väljer att blunda. Här finns i alla några bra skäl:
- Den senaste BRÅ-rapporten som visade på kopplingen mellan brottstyp och ursprungsland är från 1996 och täcker åren 1985-1989. Med andra är så är den oerhört gammal. Datan är runt 30 år gammal. Därför behövs en ny rapport som speglar dagens Sverige bättre.
- Antal utanförskapsområden i Sverige har växt från ett par enstaka till över 150 st. Hur har det påverkar brottsligheten? Vilka grupper där begår brott? Detta bör vi få fakta om.
- Vi har många asylsökande i Sverige. Hur stor andel av brottsligheten står de för? Hur mycket minskar brotten om vi minskar dem kraftigt?
- Vi har många östeuropeiska romer i Sverige. Vilka typer av brott gör de? Hur stor andel av t.ex åldringsrånen utför de?
- Sexualbrotten har fördubblats i Sverige på 3 år enligt BRÅ. Vilka är gärningsmännen bakom ökningen? Asylsökande? Invandrare från MENA, Afrika och Centralasien? Svenskar?
- En del icke-västliga invandrare har funnits väldigt länge i Sverige. Hur har deras brottslighet ändrats med tiden. Sjunkit? Om så är fallet, hur mycket?
- Det finns idag många andra generationens icke-västliga invandrare (barn till icke-västliga invandrare) i Sverige. Hur ser deras brottslighet ut i Sverige? Per land? Har folk med en viss härstamning lyckats bättre än andra?
Det finns många frågetecken som inte besvaras av de äldre BRÅ-rapporterna men som kan besvaras av en ny BRÅ-rapport.