Citat:
Ursprungligen postat av
zetax
Nej det tycker jag inte. Jag kan inte se att det spelar någon roll varifrån man kommer. I Sverige har vi lagar som ska följas och de gäller alla oavsett om man kommer ifrån Afghanistan eller om man är Sverigedemokrat. Jag lyssnar med båda öronen men har ännu inte hört någon framföra en klok åsikt som kan få mig att ändra åsikt.
Men om man ska arbeta brottsförebyggande är det väl rimligt att kartlägga var man bör sätta in sina insatser?
Som det nu är så hänvisar BRÅ till att tidigare studier gäller. Där ser vi en rätt så rejäl överrepresentation i vissa folkgrupper vad gäller vissa typer av brott. Rimligtvis har insatser gjorts utifrån denna kunskap - är det då inte bra att följa upp det arbetet och se hur det ser ut idag. Kanske finns det andra grupper som vi behöver satsa på hur en brottsförebyggande synvinkel?
En parallell, Statens väg- & transportforskningsinstitut har utfört undersökningar som visar att invandrare i högre grad är involverade i trafikolyckor (såväl vållande som offer för detsamma). Dessa studier har gjort att man kunnat rikta information specifikt mot vissa folkgrupper och därmed förhoppningsvis räddat människor från såväl död som skador.
Menar du att detta är fel? Hade det varit rimligare att säga "folk dör i trafiken det ska vi motverka". Våra resurser är inte ändliga, det finns väl en poäng i att satsa resurserna där de bäst behövs?