Citat:
Ursprungligen postat av
BueDigre
Titta i Brå 1996:6. Där är uträkningen redan gjord. Reda. 85-89 begick invandrare och deras barn en majoritet av våldtäkterna. (Snyggt försök annars)
Jo, jag vet.
Jag var dock inte utefter att göra just den poängen, utan jag ville visa på fördelningen av den totala mängden brott. Där av räkneövningen.
Dock skall sägas att för våldtäkt ändrades lagstiftningen -04 så det finns en pedagogisk poäng med att använda -05 som underlag vid räkneexempel. Så att forskningsförnekare (som den nedan) inte kan leka bror duktig och ifrågasätta just förändrade lagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
LucianMacAndrew
Tvärt om.. Det kunskapsfientliga är att vilja fortsätta med informationsinsamlingen istället för att börja med det verkliga forskningsarbetet..
Informationsinsammlingen är steg ett i forskning. Varför vill du inte gå vidare till steg två? Rätt säker att det är för att det gynnar din ståndpunkt om om vi inte söker orsaksförklaringar utan lämnar det vid etnicitet.
Som tidigare förklarats för dig är inte forskning på
dynamiska populationer kan ske
statisk data. Om du inte förstår varför kan jag bara beklaga, och rekommendera dig att avstå från en karriär som forskare (eller ja, det gör jag oavsett).
Gammal data åldras då populationen förändras. I mitt fält har data en livslängd på ungefär 18 månader.
Men, om du kan hitta en akademisk källa på att relevanta slutsatser kan dras om en
samtida kontext ur
15 år gammal data avseende en
dynamisk population i någon gren social science är du välkommen att presentera den. Jag kan ge dig ganska många som hävdar motsatsen.
Vad man kan göra är att:
- göra motsvarande mätning som -96 och jämföra utkomsten med denna. Därefter kan man kontrollera om 'socioekonomiska faktorer' är en lika felaktig bortförklaringsmodell idag som då, eller om den är ännu sämre idag. Man kan även se om 'utrikes födda' dramatiskt i sexualbrott eller om överrepresentationen ligger kvar på -96 års siffror.
- göra motsvarande mätning som -05 och kontrollera om extrapolationen från -05 om att utrikesfödda + avkomma samt 'medborgare i annat land, ej folkbokförd' står för över 50% av den totala brottsligheten i landet.
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki
Vad man borde göra, och som alla akademiskt hederliga individer inser, är naturligtvis att göra mostvarande undersökningar och se vad som ändrats. Därefter börjar man fundera på varför det förändrats. Därefter kommer man med lösningsförslag.
Varför ljuger du?
Vilka ytterligare förklaringar kan förklara hedersvåld och kvinnlig omskärelse än just 'kulturella faktorer' vilket vi enades om kallas för just 'etnicitet' i modern kontext?
Citat:
Som utpekat är BRÅ en politisk rörelse till en viss del. Varför startar inte du själv ett företag som forskar kring detta? Är du lat och tycker andra ska göra daker för dig?
Skrivet från mobil...
Som konstaterats - data är inte tillgänglig för allmänheten. Visste du inte det?