Citat:
Ursprungligen postat av
LucianMacAndrew
Jag är fortfarande för att fortsätta forska, men nu har vi 2 studier i Sverige + ett flertal från utlandet, känns som vi har material nog att börja gå framåt i forskningen istället för att fortsätta bekräfta samma resultat om och om igen.
Menar, fatta om forskare tänkte som nationalister: Fan, vi vet ju att jorden är "rund", och vi behöver nya energikällor, meeeeen, ska vi inte undersöka om den är rund en gång till först?
Som sagt. Dyamisk population. Statisk data. Yppeligt dålig, och helt ovidkommande, analogi.
Analogin är att gå ut utan vinterjacka för att man kollade på en 6 månader gammal väderrapport.
Du menar alltså att du är så dum/obildad att du inte förstår skillnaden mellan statiska och dynaiska fenomen?
Citat:
Du misstar " lågt intresse av att svara på inlägg jag inte finner intressanta" med "intellektuellt ohederlighet". Jag har även i nuläge 200 obesvarade...
Så, med källa styrkta, fasifieringar av dina utsagor utan källor kring kärnfrågan i tråden avfärdas först med 'ot' därefter med 'bristande intresse'.
Nej du. Intellektuell oärlighet är vad det är.
Citat:
I det fallet är den kulturellt betingad ja, det finns ingen annan faktor som visar sig korrelera men det fenomenet, det samma gäller däremot inte brottslighet hos vissa grupper, där finns det hundratals faktorer som spelar in.
Jag hade alltså rätt. Det var
etnicitet. Vi tackar för detta.
Det är andra gången där du nämner hundratals faktorer utan att närmare precisisera dem.
Vad med att du listar 100 av dem?
Citat:
När det kommer till kriminalitet hos invandrare, samt hos infödingar, skulle jag säga att ekonomiska faktorer av olika slag är centralt. Har du massa pengar behöver du inte vara kriminell.. Sen finns det ett fåtal som inte är kriminella för att gynna sin ekonomi, men dom hör till fåtalet.
Så, om det nu är som så att man har massiv inflyttning av människor, vilka som grupp, har avsevärt mycket sämre självförsörjningsmöjligheter - vad tror du konsekvenserna kommer att bli då?
Vad är konsekvenserna om man istället låter bli att ta in sagda grupp i landet?
Brukar just sexbrott vara kopplat till ekonomisk vinning? Överfallsvåldtäkter? Gruppvåldtäkter?
Citat:
Nej, inget absolut mått. Jag sa att forskning TENDERAR att börja bli utdaterad efter ca 30 år.
Om någon presenterar en 30 år gammal källa i ett aktuellt ämne bör du höja ögonbrynen lite. Det visar inte sällan på motsatsen till vad personen i fråga argumenterar för. DVS, presenterar någon en 30 år gammal bok som stöd, när det finns massa ny forskning i ämnet, så luktar det ju "cherry picking" lång väg.
Ja. Men nu är det inte 'forskning' vi pratar om. Vi pratar om 'data'. Det är faktiskt inte utbytbara storheter.
Det förstår du väl?
Du förstår väl varför en kraftig förändring i populationen invaliderar data?
[/quote]Som forskare brukar man ju inte heller presentera statistik rakt upp och ned. Menar, då hade inte statistik krävt expertis alls, dvs om det bara var att läsa den rakt upp och ned. Nu är det ju såklart så att man måste parallellt kolla sin statistik med vad som händer i samhället, med lagar, med möjlighet att rapportera, etc. Annars blir den totalt intetsägande.
[/quote]
'Man måste kolla sin statistik med vad som händer i samhället.'
Eller då uppdatera sin statistik så den
reflekterar samhället.
Citat:
Visst... Så länge man inte misstar en extrapolation för en teori.
Förstår du ens själv hur korkat det du skriver är? Det är inte på något vis jämförbara enheter.
Det är dessutome den
logiska slutsatsen av befolkningsdata från SCB och BRÅ05. Nämligen att majoriteten av brotten som begås i landet begås av 'utrikes födda', 'bran till utrikes födda' och 'utrikes medborgare, ej folkbokförda i landet'
Citat:
Citat:
Den kan man sedan testa mha empirisk forskning.
Vilket tenderar att vara problemet, i detta fall har du ju bara presenterat siffror och missat MASSA faktorer som måste med för att de ska säga någonting.
Som till exempel?
Jag har korrigerat för förändrad lagstiftning, jag har ett metaresultat från granskad forskning (som du själv säger är korrekt), du har inte haft någon metodisk invändning utan du försöker dig på:
'du ju bara presenterat siffror och missat MASSA faktorer'
Vilka faktorer har jag missat?
Du är inte så bra på det här med vetenskaplig metodik va?
Ta dig igenom det här och försök formulera ett konkret motargument, kring metodik och skattningar.
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki
Om du inte kan falsifiera det, antar jag att du håller med om att det är en sund slutsats. Då du är 'ett fan av vetenskapliga metoden'.
Citat:
Citat:
Däremot vet jag att Sveriges befolkning har ändrat sammansättning ganska dramatiskt sedan 2001.
Vissa delar, inte direkt märkt av mycket själv.
Jo,tjena...
Citat:
I det fallet borde du vara för att nu gå vidare. Vi har redan bekräftat en överrepresentation. Och BRÅs siffor är inte forskningen, forskningen får du i det fallet genom BRÅ:s uttalanden. Statistiken är det vi använder för att göra forskning. Statistiken utan att ta kringliggande faktorer i akt är totalt intetsägande.
Here we go again.
Jag såg att du även i den efterföljande WoT hade 0 källor och en fortsatt mängd (huvudsakligen felaktiga) påståenden.
Jag väntar nog med att öda tid med dig och nöjer mig med att konstatera att
du inte har haft någon metodisk invändning på de siffor jag presenterat i tråden, och att du inte kunnat beslå resultatet som felaktigt.
Vi förefaller med andra ord överens om att:
- det finns brott som till nära nog 100% är kopplat till 'etnicitet'
- sannolikt begås mer än 50% av brotten i Sverige av gruppen 'utrikes födda', 'barn till utrikes födda' och 'utländska medborgare, ej folkbokförda i landet', detta som aggregerat metaresultat av
dig styrkta källor
- att brottsligheten som helhet och sexbrott som grupp ökar dramatiskt i landet, och att detta då är strikt kopplat mot de senaste 15 årens invandring
Fortsättningsvis behöver du inte göra dig omaket att skriva om du inte kommer med konkreta siffror eller forskningsresultat.
--
Samtal med Arnstberg och Sandelin kring ämnet som sannolikt är av intresse för tråden:
https://morklaggning.wordpress.com/2...-morklaggning/