Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-06, 19:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Du menar naturligtvis att Brå är de jure en statlig förvaltningsmyndighet, de facto något annat.

Det är nog en bättre formulering.
Citera
2017-02-06, 20:03
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Jag är fortfarande för att fortsätta forska, men nu har vi 2 studier i Sverige + ett flertal från utlandet, känns som vi har material nog att börja gå framåt i forskningen istället för att fortsätta bekräfta samma resultat om och om igen.

Menar, fatta om forskare tänkte som nationalister: Fan, vi vet ju att jorden är "rund", och vi behöver nya energikällor, meeeeen, ska vi inte undersöka om den är rund en gång till först?
Som sagt. Dyamisk population. Statisk data. Yppeligt dålig, och helt ovidkommande, analogi.
Analogin är att gå ut utan vinterjacka för att man kollade på en 6 månader gammal väderrapport.

Du menar alltså att du är så dum/obildad att du inte förstår skillnaden mellan statiska och dynaiska fenomen?

Citat:
Du misstar " lågt intresse av att svara på inlägg jag inte finner intressanta" med "intellektuellt ohederlighet". Jag har även i nuläge 200 obesvarade...
Så, med källa styrkta, fasifieringar av dina utsagor utan källor kring kärnfrågan i tråden avfärdas först med 'ot' därefter med 'bristande intresse'.

Nej du. Intellektuell oärlighet är vad det är.
Citat:
I det fallet är den kulturellt betingad ja, det finns ingen annan faktor som visar sig korrelera men det fenomenet, det samma gäller däremot inte brottslighet hos vissa grupper, där finns det hundratals faktorer som spelar in.
Jag hade alltså rätt. Det var etnicitet. Vi tackar för detta.

Det är andra gången där du nämner hundratals faktorer utan att närmare precisisera dem.

Vad med att du listar 100 av dem?
Citat:
När det kommer till kriminalitet hos invandrare, samt hos infödingar, skulle jag säga att ekonomiska faktorer av olika slag är centralt. Har du massa pengar behöver du inte vara kriminell.. Sen finns det ett fåtal som inte är kriminella för att gynna sin ekonomi, men dom hör till fåtalet.
Så, om det nu är som så att man har massiv inflyttning av människor, vilka som grupp, har avsevärt mycket sämre självförsörjningsmöjligheter - vad tror du konsekvenserna kommer att bli då?

Vad är konsekvenserna om man istället låter bli att ta in sagda grupp i landet?

Brukar just sexbrott vara kopplat till ekonomisk vinning? Överfallsvåldtäkter? Gruppvåldtäkter?
Citat:
Nej, inget absolut mått. Jag sa att forskning TENDERAR att börja bli utdaterad efter ca 30 år.

Om någon presenterar en 30 år gammal källa i ett aktuellt ämne bör du höja ögonbrynen lite. Det visar inte sällan på motsatsen till vad personen i fråga argumenterar för. DVS, presenterar någon en 30 år gammal bok som stöd, när det finns massa ny forskning i ämnet, så luktar det ju "cherry picking" lång väg.
Ja. Men nu är det inte 'forskning' vi pratar om. Vi pratar om 'data'. Det är faktiskt inte utbytbara storheter.

Det förstår du väl?

Du förstår väl varför en kraftig förändring i populationen invaliderar data?

[/quote]Som forskare brukar man ju inte heller presentera statistik rakt upp och ned. Menar, då hade inte statistik krävt expertis alls, dvs om det bara var att läsa den rakt upp och ned. Nu är det ju såklart så att man måste parallellt kolla sin statistik med vad som händer i samhället, med lagar, med möjlighet att rapportera, etc. Annars blir den totalt intetsägande.
[/quote]
'Man måste kolla sin statistik med vad som händer i samhället.'

Eller då uppdatera sin statistik så den reflekterar samhället.

Citat:
Visst... Så länge man inte misstar en extrapolation för en teori.
Förstår du ens själv hur korkat det du skriver är? Det är inte på något vis jämförbara enheter.

Det är dessutome den logiska slutsatsen av befolkningsdata från SCB och BRÅ05. Nämligen att majoriteten av brotten som begås i landet begås av 'utrikes födda', 'bran till utrikes födda' och 'utrikes medborgare, ej folkbokförda i landet'
Citat:
Citat:
Den kan man sedan testa mha empirisk forskning.
Vilket tenderar att vara problemet, i detta fall har du ju bara presenterat siffror och missat MASSA faktorer som måste med för att de ska säga någonting.
Som till exempel?

Jag har korrigerat för förändrad lagstiftning, jag har ett metaresultat från granskad forskning (som du själv säger är korrekt), du har inte haft någon metodisk invändning utan du försöker dig på:
'du ju bara presenterat siffror och missat MASSA faktorer'

Vilka faktorer har jag missat?

Du är inte så bra på det här med vetenskaplig metodik va?

Ta dig igenom det här och försök formulera ett konkret motargument, kring metodik och skattningar.
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Om du inte kan falsifiera det, antar jag att du håller med om att det är en sund slutsats. Då du är 'ett fan av vetenskapliga metoden'.
Citat:
Citat:
Däremot vet jag att Sveriges befolkning har ändrat sammansättning ganska dramatiskt sedan 2001.

Vissa delar, inte direkt märkt av mycket själv.
Jo,tjena...

Citat:
I det fallet borde du vara för att nu gå vidare. Vi har redan bekräftat en överrepresentation. Och BRÅs siffor är inte forskningen, forskningen får du i det fallet genom BRÅ:s uttalanden. Statistiken är det vi använder för att göra forskning. Statistiken utan att ta kringliggande faktorer i akt är totalt intetsägande.
Here we go again.

Jag såg att du även i den efterföljande WoT hade 0 källor och en fortsatt mängd (huvudsakligen felaktiga) påståenden.

Jag väntar nog med att öda tid med dig och nöjer mig med att konstatera att du inte har haft någon metodisk invändning på de siffor jag presenterat i tråden, och att du inte kunnat beslå resultatet som felaktigt.

Vi förefaller med andra ord överens om att:
- det finns brott som till nära nog 100% är kopplat till 'etnicitet'

- sannolikt begås mer än 50% av brotten i Sverige av gruppen 'utrikes födda', 'barn till utrikes födda' och 'utländska medborgare, ej folkbokförda i landet', detta som aggregerat metaresultat av dig styrkta källor

- att brottsligheten som helhet och sexbrott som grupp ökar dramatiskt i landet, och att detta då är strikt kopplat mot de senaste 15 årens invandring

Fortsättningsvis behöver du inte göra dig omaket att skriva om du inte kommer med konkreta siffror eller forskningsresultat.

--
Samtal med Arnstberg och Sandelin kring ämnet som sannolikt är av intresse för tråden:
https://morklaggning.wordpress.com/2...-morklaggning/
Senast redigerad av hogerspoket 2017-02-06 kl. 21:00.
Citera
2017-02-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förändringen av våldtäktsbegreppet kan förklara en del av ökningen men inte allt.
Sen kan man mäta från året då lag ändringen trädde i kraft då det bruset till största delen borta.

Så det du skriver är nonsens.

Varför kan det inte förklara allt... På 30 års tid har våldtäkt gått från att betyda att med fysiskt våld tvinga sig till samlag med en person, till att ha sex med någon som sagt nej, till ett smygfinger i fittan...

Det som idag klassas som grov våldtäkt är alltså det enda som räknades som våldtäkt för ca 30 år sedan. Man får ju iaf räkna med att detta LUGNT kan tredubbla antalet. Kanske till och med femdubbla.

Och visst kan man räkna från att en lagändring ägt rum.. Men då har vi bara ett fåtal års statistik, inget att jämföra med, och vi har fortfarande inte tagit med anmälningabenägenhet, befolkningsökning, mm. Inte heller verkar någon ha tagit fram chi2 värden för att se om statiatiken är relevant...

Menar, en person som tror man kan bara läsa statistik rakt upp och ned är en enormt stor idiot. Jag kan dock hjälpa dig med det sistnämnda om du ger mig hur många invandrare och hur många svenskar har begått ett visst brott...
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2017-02-07 kl. 16:09.
Citera
2017-02-07, 17:20
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Varför kan det inte förklara allt... På 30 års tid har våldtäkt gått från att betyda att med fysiskt våld tvinga sig till samlag med en person, till att ha sex med någon som sagt nej, till ett smygfinger i fittan...
I ärlighetens namn skedde den övergripande förändringen kringvåldtäktslagstiftningen 2004 (vilket är tydligt markerat i Brå-data). Det är därför man antingen betraktar våldtäktsstatistiken före eller efter ändringen. Man jämför inte de två storheterena, då de härör ur olika kontext.

Det du skriver ovan invaliderar då enligt dig själv Brå96 och Brå05, varvid du menar att det behövs ny data för att korrekt återspegla verkligheten. Antar jag?
Citat:

Det som idag klassas som grov våldtäkt är alltså det enda som räknades som våldtäkt för ca 30 år sedan. Man får ju iaf räkna med att detta LUGNT kan tredubbla antalet. Kanske till och med femdubbla.

Och visst kan man räkna från att en lagändring ägt rum.. Men då har vi bara ett fåtal års statistik, inget att jämföra med, och vi har fortfarande inte tagit med anmälningabenägenhet, befolkningsökning, mm. Inte heller verkar någon ha tagit fram chi2 värden för att se om statiatiken är relevant...
Då Brå96 respektive Brå05 utfördes på aggregerad data från 5 år torde de data som står att uppbringa sedan 12 år tillbaks vara fullgott för inte mindre än två studier motsvarande -96 och -05.

Som enligt dig fortfarande är fullgoda, fast inte längre giltiga (go figure) då de inte sträcker sig över tillräckligt långa mätserier?

Man får väl förutsätta att statistiken, metodiken och rapporterna från Brå är sanningsenliga? Eller tror du att Brå behöver hjälp med 'chi2 värden' (sic!) för att se om 'statiatiken (sic!) är relevant'

Men i ärlighetens namn så var ju det du skrev bara snömos, eller hur? Du har försökt avfärda per capita-siffror tidigare med undanflykten att det inte speglar befolkningsökning. Du har länkat irrelevant forskning. Du har undvikit (fullständigt) att länka relevanta källor. Du har blandat begreppen 'etnicitet' och 'race' (sic!).Du är, som sagt, ut ett strikt akademiskt perspektiv synnerligen ohederlig i ditt sätt att argumentera.

Citat:
Menar, en person som tror man kan bara läsa statistik rakt upp och ned är en enormt stor idiot.
Kommandes från någon som inte begriper kontextens betydelse vid dynamisk population så säger nog faktiskt inte detta särskilt mycket.

Låt mig gissa. Dina erfarenheter av en doktorandutbildning (alltså forskarutbildning) är ungefär tomma mängden, men du har lärt dig lite häftiga 'vetenskapsord' som kan droppas i flashback-inlägg?
Citat:
Jag kan dock hjälpa dig med det sistnämnda om du ger mig hur många invandrare och hur många svenskar har begått ett visst brott...
Det är ju precis det kartläggande som gjorts i Brå96 och Brå05.

Och slutsatsen av Brå05 och SCBs folkdata ger vid handen att mer än 50% av det totala antalet brott som utförs i Sverige sannolikt är direkt kopplad till migration.

Men det här har vi ju redan avhandlat (åtminstone) en gång. Eller hur?
Senast redigerad av hogerspoket 2017-02-07 kl. 17:23.
Citera
2017-02-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den senaste undersökningen har över 10 år på nacken och behöver uppdateras med tanke på att vi nu har ännu fler invandrare. Och eftersom stora delar av det mediala och politiska ettablissemanget helt sonika ljuger och babblar om socioekonomiska faktorer som orsak nr 1 så måste dessa ideologer och ljugande samhällsförstörare ställas mot väggen en gång för alla och öppet visa fakta svart på vitt.

Jag bryr mig inte vem som sammanställer datan, brå eller en privat aktör. Men att det är nödvändigt är helt klart!

Vad som är steg två är väl självklart? Släcka ner hela asylindustrin totalt, repatriera så många som möjligt och på allvar börja rikta om resurser till problemländer istället för att inportera dom hit.
Låt säga att du får någon som presenterar en ny dagsaktuell undersökning för dig med nya uppdaterade siffror på hur många personer ur en viss population som begår brott. Vad exakt tycker du vi ska göra med dom siffrorna??? På vilket sätt blir vi klokare av att ha dom?
Citera
2017-02-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Regeringen är politiskt ansvarig för utfallet av sin (invandrings)politik.

Demokrati = väljarna utvärderar utfallet av den förda politiken.
Du vet nog inte vad du pratar om. Det du säger är ju såklart helt självklara saker. Du slår in öppna dörrar. Det är klart som fan att politiker är ansvarig för den politik dom för och att demokrati är när väljare bestämmer om dom är nöjda med dom sittande politikerna. Men du ska aldrig någonsin kunna få mig att tro att man medvetet försöker dölja något för oss. Det är en lögn som högerextrema spridit år ut och år in. Man får inte säga "sanningen".
Citera
2017-02-07, 17:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Du vet nog inte vad du pratar om. Det du säger är ju såklart helt självklara saker. Du slår in öppna dörrar. Det är klart som fan att politiker är ansvarig för den politik dom för och att demokrati är när väljare bestämmer om dom är nöjda med dom sittande politikerna. Men du ska aldrig någonsin kunna få mig att tro att man medvetet försöker dölja något för oss. Det är en lögn som högerextrema spridit år ut och år in. Man får inte säga "sanningen".

291, vad är det då?
Citera
2017-02-07, 18:05
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:

Du är en rolig illustration till följande målande beskrivning från en närbesläktad tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Förenklat ser "debatten" ut så här, vi kallar de fiktiva personerna Kalle och Lotta:

Kalle: - Enligt BRÅ 2005 är invandrare som kommer från land A, B, C betydligt mer benägna att begå brott A, B och C så vi bör dra ned från invandringen därifrån samt rikta särskilda insatser mot denna grupp.
Lotta: - Ja, men BRÅ 2005 är så gammal att den inte längre är trovärdig. Saker kan ha förändrats.
Kalle: - Vi bör ta fram en ny rapport för att se hur det är nu. I regel brukar rapporter tas fram var 6-7:e år och det var över 11 år sedan den förra togs fram.
Lotta: Inga nya rapporter behövs, den gamla duger och det är rasism att dela in folk i grupper.
Kalle: - Men du säger att den gamla inte längre är trovärdig?
Lotta: - Rasism, nazism, fascism, satan personifierad /()#/()¤#!!/! &//#.
Kalle: - ...
Lotta: - Du vill skicka tillbaka spädbarn till bombregnet i Syrien.
Kalle: -
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Spot on old chap. Spot on.
Citera
2017-02-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
”Låga nivåer”? Men snälla, mycket stora delar av populationen är ju brottsbenägen. Ser du då inget problem i att kraftigt öka dessa populationer? Förstår du inte att dessa människor har ett helt annat tankemönster? Se även mitt inlägg här för siffror:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Asylmottagningen är enormt dyr och finansieras bland annat med lån och från biståndet. Att då importera arbetslöshet och brottslighet är förstås mycket dåligt. För att inte hamna OT hänvisar jag till mitt inlägg här:
(FB) Centerpartiet lovar generösare flyktingpolitik
Du behöver inte vara rädd, Sverige kommer att klara detta. Var så säker. Ja jag anser det vara låga nivåer i ett land med 10 000 000 invånare. Här är en sammanställning av in- och utvandring från dom sk "MENA"-länderna år 2010-2016.
http://www.statistikdatabasen.scb.se...0-38611ed1afd7
Här är statistik från enbart 2015, det år då vi fick den största invandringen någonsin. 28 000 Syrier tex. Och då är det ändå ett extremår.
https://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/
Citera
2017-02-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Du är en rolig illustration till följande målande beskrivning från en närbesläktad tråd:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Spot on old chap. Spot on.
Å herregud. Du bör nog som andra redan påpekat här lära dig lite om forskning. Inte bara stirra på siffror. Ha det fint.
Citera
2017-02-07, 18:49
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Å herregud. Du bör nog som andra redan påpekat här lära dig lite om forskning. Inte bara stirra på siffror. Ha det fint.

En oerhört imponerande comeback.

I beaktande av vad du svararade på ska man inte underskatta ironin...

De siffror jag presenterat är metaresultat av Brå05 och befolkningsdata från SCB. Resultaten, det du kallar att stirra på siffror, har vi redan tagit del av i tråden; så det behöver vi inte upprepa. Vad du möjligen missar är att 'stirra på siffror' och ta fram extrapolationer ur forskningsrapporter är inte riktigt samma sak.

Jag har tidigare påtalat för dig att den kontextuella förändringen gör att Brå96/-05 inte är fullt ut applicerbara 15 år efter att det sista brottet som ingick i studien begicks. Detta huvudsakligen pga förändrad population.

Du hävdar att det inte behövs någon mer forskning.

Din slutsats av detta samt ovanstående är att du tycker att jag borde lära mig mer om forskning och inte 'stirra på siffror'?

Som sagt, den som överlevt första halvåret av en egentlig forskarutbildning inom en kvalitativ domän inser varför kontexten (såväl avseende befolkningsmässig som temporal) är viktig.
Senast redigerad av hogerspoket 2017-02-07 kl. 19:31.
Citera
2017-02-07, 19:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Alla regeringar är obenägna att kritisera *sin egen* politik. Alla regeringar eftersträvar (medvetet) att dölja, om *den egna* politiken har haft ett dåligt resultat.

Hur skulle det kunna vara på ngt annat sätt? Vilket parti vill gå till val på: Rösta på oss, vi har soppat till det/skapat en katastrof??

En förutsättning för att väljarna ska kunna utvärdera, om man är nöjd med utfallet av den gångna mandatperiodens politik är därför 1. en opposition, som vill exponera ALLA negativa konsekvenser av den sittande regeringens politik och 2. media som vill exponera ALLA negativa konsekvenser av den sittande regeringens politik.

Både 1 och 2 saknas i Sverige, då Sverige i praktiken styrs som en enpartistat. Samtliga gammelpartier eftersträvar att gemensamt vara ansvariga för t.ex. invandringspolitiken, skolpolitiken osv. Med ett sådant upplägg, så är samtliga gammelpartier givetvis också angelägna att i så stor utsträckning som möjligt dölja de problem man *själv* skapar.

Som sagt, hur skulle det kunna vara på ngt annat sätt? Vilket parti vill gå till val på: Rösta på oss, vi har soppat till det/skapat en katastrof??
Senast redigerad av Meiji 2017-02-07 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in