Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Ja, det är väl ingen som sagt något annat? Och jag har också svarat om etnicitet här:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Etnicitet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Vad finns det för skäl till att låta folk från brottsbenägna grupper (med olika etnisk tillhörighet) härja fritt i Sverige?

Det måste naturligtvis finnas konkreta planer på hur olika brottsbenägna grupper ska hanteras av samhället. Detta borde också vara en självklar fråga i arbetet med våldsbejakande extremism. Man kan ju undra vad som händer på den fronten.

Sverige är världens näst mest skuldsatta land och vi betalar bland världens högsta skatter. Tillväxten per capita är också mycket dålig. Samtidigt som välfärden krackelerar behövs stora skattehöjningar. Asylinvandringen kostar enormt mycket. Se vidare mina inlägg här:
(FB) Finansminister Andersson går "full Orwell" över skattepolitiken(Nyspråk, rubr/Mod)
Näst mest skuldsatt? Alla länder är mer eller mindre skuldsatta. Och en skuld som ett land har, är ju inte lika problematiskt som om en privatperson har en stor skuld.
https://kit.se/2016/02/25/36306/peng...ra-skuldsatta/
Citera
2017-02-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja... den slutsatsen kan man knappast dra. Jag vet inte vad du menar med "invandring i sig". Begreppet "i sig" används inte sällan för att förvirra - t.ex. "kommunen i sig"; vad är det?

Nu tror jag inte, att det är just din avsikt att förvirra m.h.a. begreppet "i sig". Förmodligen menar du "invandring" - *oberoende* av vilken folkgrupp som invandrar. Men, om "invandring i sig" är ett problem eller ej, det beror bl.a. på vems perspektiv som man anlägger.

Massinvandringen till USA i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet utgjordes förmodligen av ett i genomsnitt positivt urval. Men, för de utkonkurrerade, marginaliserade och fördrivna indianerna så var denna invandring "i sig" ett problem, eftersom deras livsstil utrotades.

En massinvandring leder alltid till undanträngning, marginalisering och på sikt utplåning av värdlandets befolknings traditionella livsstil/kultur.

OK, jag ser att jag uttryckte mig oklart och jag instämmer i det du skriver. Vad jag ville säga var att det finns olika typer av invandring och vad som är bra eller dåligt beror på omständigheterna. Alltså i allt väsentligt vad du också uttrycker. Det är t.ex. stor skillnad på massinvandring av asylsökande och arbetskraftsinvandring som styrs av arbetsmarknadens behov. För att inte hamna OT hänvisar jag till mitt inlägg här:
(FB) Centerpartiet lovar generösare flyktingpolitik
Citera
2017-02-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Ökar man antalet människor från en viss population så ökar naturligtvis också det faktiska antalet personer som begår ett brott. Dock utifrån väldigt låga nivåer. Antalet svenskfödda män med svenskfödda föräldrar står ju för majoriteten av dom sexualbrott som begås i Sverige tex så där har vi ett helvetes mycket större problem att ta itu med.

”Låga nivåer”? Men snälla, mycket stora delar av populationen är ju brottsbenägen. Ser du då inget problem i att kraftigt öka dessa populationer? Förstår du inte att dessa människor har ett helt annat tankemönster? Se även mitt inlägg här för siffror:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Citat:
Näst mest skuldsatt? Alla länder är mer eller mindre skuldsatta. Och en skuld som ett land har, är ju inte lika problematiskt som om en privatperson har en stor skuld.
https://kit.se/2016/02/25/36306/peng...ra-skuldsatta/

Asylmottagningen är enormt dyr och finansieras bland annat med lån och från biståndet. Att då importera arbetslöshet och brottslighet är förstås mycket dåligt. För att inte hamna OT hänvisar jag till mitt inlägg här:
(FB) Centerpartiet lovar generösare flyktingpolitik
Citera
2017-02-04, 00:05
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Undersökningen och de 24 tidigare undersökningarna anger andelen i procent av en viss population. Vad är det du inte fattar?
Den senaste forskningen gjordes på 15+ år gammal data. Populationen har sedan dess ändrats dramatiskt. Kontexten inom vilken den ursprungliga forskningen gjordes är inte längre systematiskt valid.

Vilket då är anledningen till att man gör återkommande mätningar vid studier innefattandes dynamiska populationer.

Och tro mig, om du inte begriper varför den förändrade populationen är av vikt kommer du med all sannolikhet inte att gå vinnande ur en diskurs om vetenskaplig metodik med mig.
Citat:
Om man gör en 25e undersökning så kommer den också att visa att samma andel från en viss population kommer hamna i brottsregistret. Och då är det all form av brottslighet. 0,3% av utrikes födda och som har utrikes födda föräldrar har enligt tidigare undersökningar varit misstänkta för sexualbrott. Ökar man antalet människor från en viss population så ökar naturligtvis också det faktiska antalet personer som begår ett brott. Dock utifrån väldigt låga nivåer.
Du har inte den blekaste aning om vad du babblar om, va?

Citat:
Antalet svenskfödda män med svenskfödda föräldrar står ju för majoriteten av dom sexualbrott som begås i Sverige tex så där har vi ett helvetes mycket större problem att ta itu med.
För att påståendet skall äga validitet bör det naturligtvis redovisas en källa av akademisk karaktär.

Utan att sätta mig ner och räkna på det dristar jag mig till att spekulera att så inte är fallet när det kommer till överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter. Inte minst givet den danska forskning som redan varit uppe i tråden (ID2016).

Citat:
Jo dom är applicerbara då dom utgår från det som undersökningen är satt att undersöka. Nämligen hur stor andel ur en viss population som blir misstänkta för brott. Tycker du vi ska låta göra en ny undersökning som tar reda på huruvida jorden verkligen är rund och inte platt också?
Nej det tycker jag inte. Det faktum att du försöker dig på den analogin visar att du inte begriper hur forskning går till. Man kan inte betrakta ett samhälle med en statisk analys/metodik.

Du, och din trådkollega, tycks dela samma missuppfattning att gammal forskning inte åldras, oaktat disciplin. Så är inte fallet.

Citat:
Var i BRÅ-s rapport står det att hälften av brotten i Sverige begås av invandrare? Hur kan du dra den slutsatsen att det beror på ökad invandring från MENA länder?
Bläddra till sidan 31 i Brå 2005, titta på fig. 2. Summera de delar som mostvarar komplementet till inrikes födda med en eller två svenska föräldrar.
Summan är 33%

Multiplicera det med den relativa befolkningsökningen inom sagda poupulation (http://www.scb.se/hitta-statistik/st...drag-19602015/).

Den relativa förändringen av den gruppen från 2000-2015 är 1,53 (med negativ bias i selektionen).

1,53*33%=50,5%

Skattningar:
Samtliga siffror från brå och scb - du hävdar att brås siffror stämmer, alltså anser du väl att ovanstående är korrekt?

N.b. Jag har nu bara tagit hänsyn till populationens förändring, och enligt taxonomin från Brå 2005. Jag har alltså inte gjort några reflektioner över negativ selektion (det du ovan kallar MENA-invandring). Måhända är siffrorna ännu värre, nu när du tar upp det. Fritt ur minne hävdar Sanandaji i sin bok att mer än 50% av långtidsfångar var av utrikes härkomst (även om jag inte fått hem den för läsning än, så det är att betrakta som läll-löst tillsvidare), så det verkar väl lira skapligt med ovanstående siffror.

Ja, alltså.
Svaret på din fråga var alltså: Brå 2005 p.31 fig. 2, i kombination med siffror från:
Citat:
Du undrar om en öka brottslighet har en negativ inverkan på samhället? Skulle jag svara nej på den frågan eller vad trodde du? Det finns ingen politiker som vill ha en ökad brottslighet i samhället. Försök fatta det.
Jahopp. Så bra.

Men vad ska vi göra åt brottsligheten, om vi nu enas om att vi inte tycker om den?

Forska kring den, kunde vara ett förslag?
Citat:
Va?

Sicket skitsnack. Jag har skrivit flera långa inlägg. Läs dom.
Jo, det har dock mest varit vänstersnömos om SD och Alliansen. Jag har dock i tråden besvarat dina mest uppenbara felaktigheter. Men särskilt mycket argument eller siffror har du inte lyckats åstadkomma.

Däremot har du arpat om hur valid 20+ år gammal forskning är för en föränderlig population. Upprepade gånger.

Citat:
Grova brottslingar kan jag tycka att dom ska utvisas ja. Frågan är väl var man ska skicka dom. Och är dom svenska medborgare blir det ju svårt.
Snutte då.

Menar du nyblivna svenska medborgare är det inget bekymmer ö-h-t. Återkalla medborgarskapet och utvisa till stället de kom ifrån?

Ed:
I den mån du har lust att läsa Brå-rapporterna så du vet vad du pratar om, hittar du dem i signaturen nedan.
Trevlig läsning.
Senast redigerad av hogerspoket 2017-02-04 kl. 00:24.
Citera
2017-02-04, 19:10
Moderator
-Info-s avatar
Här fick vi ytterligare pusselbitar till varför regeringen och BRÅ vill mörka brottsstatistiken:

Citat:
Peter Springare, polis:

"Det jag kommer att skriva här nedan, är inte politiskt korrekt. Men det skiter jag i. Det jag kommer att torgföra till er alla skattebetalare är förbjudet att torgföra för oss statligt anställda. Det renderar i utebliven karriär och utebliven individuell lön. Även fast det är sant. Jag skiter i allt detta, ska snart ändå gå i pension efter 47 år i denna verksamhet. Jag kommer nu och varje vecka framgent att redogöra i detalj för vad som sysselsätter Mig som utredare/förundersökningsledare på grova brottsroteln polisen i Örebro. Det kommer inte att harmoniera med BRÅ: s uppfattning eller andra vänstervridna kriminologers uppfattning i den allmänna debatten.

...

Nu kör vi:

Detta har jag hanterat Måndag- fredag denna vecka: Våldtäkt, våldtäkt, grov våldtäkt, överfallsvåldtäkt, utpressning, utpressning, övergrepp i rättssak, olaga hot, våld mot polis, hot mot polis, narkotikabrott, grovt narkotika brott, mordförsök, våldtäkt igen, utpressning igen och misshandel.

Misstänkta gärningsmän; Ali Mohamad, Mahmod , Mohammed, Mohammed Ali, igen , igen , igen Christoffer...va är det sant. Ja ett svenskt namn smög sig in i utkanten av ett narkotikabrott, Mohammed, Mahmod Ali, igen och igen.

Länder som representerar veckans alla brott: Irak , Irak, Turkiet , Syrien, Afganistan, Somalia, Somalia, Syrien igen, Somalia, okänt land, okänt land, Sverige. Hälften av de misstänkta kan vi inte veta säkert eftersom de inte har några giltiga papper. Vilket i sig oftast innebär att de ljuger om nationalitet och identitet.

Nu pratar vi bara Örebro kommun. Och dessa brott upptar vår utredningsförmåga till 100%. Så här ser det ut och har sett ut de senaste 10-15 åren."

https://twitter.com/pspringare
(FB) Känd polisprofil invandrarktitisk - anmäld

Ni kan ana hur statistiken ser ut i Örebro kommun? Folk med utländsk bakgrund står för nästan 100% av den grova brottsligheten där.
Citera
2017-02-06, 08:21
Medlem
Citat:
På vilka grunder bedömer du trovärdigheten i det som olika personer framför?

Utbildningsnivå, historik, och påverkan. Dvs hur ofta man citeras av andra forskare etc..
Citera
2017-02-06, 08:57
Medlem
Citat:
Antalet svenskfödda män med svenskfödda föräldrar står ju för majoriteten av dom sexualbrott som begås i Sverige tex så där har vi ett helvetes mycket större problem att ta itu med.

På sidan 33 i brås rapport från 1996 anges att personer födda utomlands begår 38 procent av våldtäkterna.

På sidan 72 samma rapport anges stt 15 procent av våldtäkterna begås av barn till invandrare. På samma sida anges att svenskar begår 47 procent av våldtäkterna.

Redan perioden 1985-1989 begick således svenskar en minoritet och invandrare en majoritet av våldtäkterna. Detta trots att andelen invandrare och deras barn då var betydligt lägre än nu och bestod av större andel nordbor med samma brottsbenägenhet som svenskar.

Hur det ser ut idag vågar vi knappt drömma om.

https://www.pdf-archive.com/2011/05/...tslighet-1.pdf

Som skulle bevisas kan minst hälften av alla våldtäktsoffer med visshet veta att deras öde är orsakat av invandringspolitiken. Så många kvinnor som drabbats i onödan under flera decennier.
Senast redigerad av BueDigre 2017-02-06 kl. 09:11.
Citera
2017-02-06, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Utbildningsnivå, historik, och påverkan. Dvs hur ofta man citeras av andra forskare etc..

Du har i flera inlägg uttryckt att brottsligheten minskar trots att Brås egen statistik visar att den stadigt ökar. Vem menar du på ett trovärdigt sätt kan visa att brottsligheten minskar och var finns verifierbar fakta?

Citat:
Du kanske ska kolla upp vad BRÅ sagt om debatten? Dvs att en sådan rapport bara skulle bekräfta det som den 2005 kom fram till. Anledningen dom givit ör att dom ser det som mer centralt att visa på sanningen att brottsligheten minskar.

Citat:
Sitter på.mobil nu.. Men om du svarar på denna kan jag länka när BRÅ kommenterade på det i dagarna. Dom säger iaf att deras siffror pekar på att brottslighet i Sverige är på nedgång och har minskat ganska länge.

Litar ju såklart mer på BRÅs experters förmåga att förstå den egna statistiken än vad jag litar på flashbacks nollor..

Citat:
2005? Detta var ju ett uttalande från 2017!
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kr...odda-och-brott

DEt BRÅ säger är att brottsligheten minskar i hela Sverige inklusive i invandrartäta områden.

Citat:
Såvitt jag vet så finns det INGENTING som talar för att brottsligheten minskar FÖRUTOM följande uttalande av EN (1) TJÄNSTEMAN i ett mycket kort TV-inslag:
Att brottsligheten minskar och att den också minskar i invandrartäta områden, säger hon.

Det finns INGENTING som talar för att detta uttalande har motsvarighet i verkligheten. Däremot finns det hur mycket fakta som helst som visar att brottsligheten ÖKAR.

Det är obegripligt att detta ska behöva ältas om och om igen.

Citat:
Varför länkade du inte den då? Dock är det såhär, du kan med största sannolikhet inte läsa statistik, det är mer än att bara se på siffror...BRÅ säger ju själva att deras statistik visar på minskad brottslighet, så tolkar man det på annat sätt utan tung utbildning i statistik kan du nog räkna med att deras experter är de som har rätt...
Citera
2017-02-06, 09:22
Medlem
longbow4ys avatar
Elisabet Höglund:

Citat:
163 mord/dråp begicks i Sverige under 2016 enligt mina studier
https://elisabethoglund.se/blogg/163...-mina-studier/

Polisen "Kriminologen Mikael Rying vid polisens Nationella operativa avdelning, NOA, följer utvecklingen när det gäller dödligt våld i Sverige, genom att granska alla anmälda fall av mord, dråp och dödlig misshandel som polisanmäls.
...
För år 2016 är den preliminära siffran 110 fall av dödligt våld"
och BRÅ:
"Brå:s siffror för 2016 är inte klara än, men har de senaste åren legat på ungefär samma nivå som Mikael Ryings siffror. För 2015 har Brå siffran 112 fall, 2014 87 fall."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6623541

Är det inte dags att granska statistiken? Det vore väl ett bra uppdrag för "Uppdrag Granskning"
Citera
2017-02-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Bläddra till sidan 31 i Brå 2005, titta på fig. 2. Summera de delar som mostvarar komplementet till inrikes födda med en eller två svenska föräldrar.
Summan är 33%

Multiplicera det med den relativa befolkningsökningen inom sagda population.

Titta i Brå 1996:6. Där är uträkningen redan gjord. Reda. 85-89 begick invandrare och deras barn en majoritet av våldtäkterna. (Snyggt försök annars)

https://www.pdf-archive.com/2011/05/...tslighet-1.pdf

Citat:
Menar du nyblivna svenska medborgare är det inget bekymmer ö-h-t. Återkalla medborgarskapet och utvisa till stället de kom ifrån?

Som man redan gör i Danmark.
Citera
2017-02-06, 15:13
Medlem
Citat:
Det är väl uppenbart för alla med något litet moment av vetenskaplig skolning att 'invandrare' är en alldeles för heterogen grupp för att man ska kunna generalisera kring det.

Byt ut "invandrare" från valfri grupp då.... Poängen kvarstår så att säga.

Citat:
Vilket Sarnecki påpekade redan på 80-talet. Och därför hävdade att det behövdes mer forskning kring vad som skillde olika grupper i statistiken.

Jag är fortfarande för att fortsätta forska, men nu har vi 2 studier i Sverige + ett flertal från utlandet, känns som vi har material nog att börja gå framåt i forskningen istället för att fortsätta bekräfta samma resultat om och om igen.

Menar, fatta om forskare tänkte som nationalister: Fan, vi vet ju att jorden är "rund", och vi behöver nya energikällor, meeeeen, ska vi inte undersöka om den är rund en gång till först?

Citat:
I de två specifika fallen jag visade dig (och som du naturligtvis inte besvarade då du är intellektuellt ohederlig eller möjligen bara dum):

Du misstar " lågt intresse av att svara på inlägg jag inte finner intressanta" med "intellektuellt ohederlighet". Jag har även i nuläge 200 obesvarade...

Citat:
- könsstympning
och
- hedersmord
vågar jag drista mig till att påstå att orsaksförklaringen är etnisk (eller om så hellre önskas kulturell).

I det fallet är den kulturellt betingad ja, det finns ingen annan faktor som visar sig korrelera men det fenomenet, det samma gäller däremot inte brottslighet hos vissa grupper, där finns det hundratals faktorer som spelar in.

Citat:
Vad tror du själv?

Undviker att tro i huvud taget, antigen så vet jag eller inte. Vill du jag ska gissa är det en kombination av låg bildning och religiös tro + kultur.

Citat:
Att det är strukturell rasism? Socioekonomiska faktorer?

När det kommer till kriminalitet hos invandrare, samt hos infödingar, skulle jag säga att ekonomiska faktorer av olika slag är centralt. Har du massa pengar behöver du inte vara kriminell.. Sen finns det ett fåtal som inte är kriminella för att gynna sin ekonomi, men dom hör till fåtalet.

Citat:
Som ett absolut mått?
För att det finns forskning som är valid efter 30 år?

Nej, inget absolut mått. Jag sa att forskning TENDERAR att börja bli utdaterad efter ca 30 år.

Om någon presenterar en 30 år gammal källa i ett aktuellt ämne bör du höja ögonbrynen lite. Det visar inte sällan på motsatsen till vad personen i fråga argumenterar för. DVS, presenterar någon en 30 år gammal bok som stöd, när det finns massa ny forskning i ämnet, så luktar det ju "cherry picking" lång väg.

Citat:
Jag tror ganska lite. Som forskare bör man, generellt, 'tro' så lite som möjligt.

Som forskare brukar man ju inte heller presentera statistik rakt upp och ned. Menar, då hade inte statistik krävt expertis alls, dvs om det bara var att läsa den rakt upp och ned. Nu är det ju såklart så att man måste parallellt kolla sin statistik med vad som händer i samhället, med lagar, med möjlighet att rapportera, etc. Annars blir den totalt intetsägande.

Citat:
Däremot vet jag att Sveriges befolkning har ändrat sammansättning ganska dramatiskt sedan 2001.

Vissa delar, inte direkt märkt av mycket själv.

Citat:
Givet populationsförändringen som ges av SCB, och en metastudie av BRÅ96 och BRÅ2005 (tillsammans med modernare danskforskning - litteraturstudien är tämligen minimalistisk) faller det sig naturligt att utifrån detta göra en extrapolation av vad som sannolikt är konsekvenserna.

Visst... Så länge man inte misstar en extrapolation för en teori.

Citat:
Detta är då en hypotes.

Japp...

Citat:
Den kan man sedan testa mha empirisk forskning.

Vilket tenderar att vara problemet, i detta fall har du ju bara presenterat siffror och missat MASSA faktorer som måste med för att de ska säga någonting.

Citat:
Vad i hela världen har mina personliga åsikter med saken att göra? Jag diskuterar forskningen.

I det fallet borde du vara för att nu gå vidare. Vi har redan bekräftat en överrepresentation. Och BRÅs siffor är inte forskningen, forskningen får du i det fallet genom BRÅ:s uttalanden. Statistiken är det vi använder för att göra forskning. Statistiken utan att ta kringliggande faktorer i akt är totalt intetsägande.

Går du tex in på BNC (ett korpus för engelska ord) kan du dra ut statistik på vilka som använder olika ord. Siffrorna i sig är inte vad som klassas som forskning, det som är forskning är att kunna dra slutsatser och paralleller utifrån dessa siffor.

Så som jag tidigare sagt, vill du diskutera forskning får du ju lägga fram info på hur lagarna ändrats, hur många fler brott som nu räknas under en ny rubrik, etc. Ett jävla arbete. Vad menar du att jag ska göra med BRÅ statistik?? Den säger ju absolut noll utan resterande info..

Citat:
Du är mig forfarande svaret skyldig på dina felaktiga utsagor från tidigare:

Jag kommer till dem. Har som sagt 200 obesvarade.

Citat:
Det är väl inte som så att du duckar dem medvetet?

Well, om jag finner dom ointressanta.

Citat:
Så bra då. Fast, varför lägger du dig i hur det finansieras?

Jag är OK med alla sätt att finansiera det så länge det inte går på pengar jag betalat. DVS, det ska inte stödjas av skatt om inte forskningen är nödvändig, vilket den inte är.

Citat:
Du menar att vi i tråden är kunskapsfientliga och vill motverka forskning?
Man baxnar.

JA!. JAG vill göra forskning, inte fortsätta ta fram statistik att utföra forskningen på. När ska vi börja med forskningen och inte bara så och stampa med intetsägande siffor?

Statistiken är ju informationsinsamlingen, nu har vi info, det är dags att börja forska! DVS dra slutsatser av dessa siffor. Utan forskning kring statistiken blir den totalt intetsägande.

Så ja, vill du lägga fokus på att bara ta fram siffror utan att sedan utföra forskning på dessa siffror, då är du kunskapsfientlig och vill motverka forskning..

Citat:
Ja. Till exempel, skulle man kunna luska lite kring konsekvenserna av de senaste 15 årens migration på brottsligheten i Sverige?

OK, så gör det? Till idag har jag fatiskt aldrig sett några siffor som pekar på att invandrare är mer benägna att begå brott än Svenskar. Jag har ju sett den statistiken du länkar, bra aldrig någon forskning på den.

Citat:
Argumentum ad verecundiam. Igen.

Du har alternativet att inte förstå, eller lyssna på experter, eller faktiskt lära dig hur statistik fungerar, valet är ju ditt. Men väljer du bort att "inte förstå" samt att utbilda dig inom statistik och göra riktig forskning, då är din säkraste väg till korrekta tolkningar att gå på experter.

Du förstår ju helt uppenbarligen inte statistik och hur man arbetar med den, menar, du har inte ens tagit upp vilka siffror som har höga Chi2-värden etc, dvs inte ens det absolut mest grundläggande och självklara att göra med all statistik, utan detta är den helt intetsägande och kan vara rent slumpmässig. Därav är det bästa för dig att gå på expertuttalanden, du får inte korrekt fakta genom att titta på siffror du inte kan tolka.

Om vi drar en annan parallell för att göra det tydligt: Anta att du inte kan läsa, alls, du förstår inte bokstäver. Då får du ut mer av att en person läser texten högt för dig, än att du tittar på bokstäverna som för dig saknar mening.

Citat:
Felaktig/bristfällig forskning brukar ofta försvaras på det viset, ofta av folk som inte begriper.

Jooo, men nu har vi ju ett fall där du och majoriteten av människorna i tråden visat att ni inte förstår statistik och hur man arbetar med det. Ifall man inte vet hur det fungerar är expertutlåtanden bättre att gå på. Dina egna tolkningar är ju ytterst troligen inte korrekta.

Vi kan gå tillbaka till ovanstående exempel igen. Du kommer med största sannolik få mer fakta från att få en text läst för dig, än att du gissar hur varje bokstav låter (i det läget att du inte kan läsa).

Citat:
Stora ord...

Och sanna..
Citera
2017-02-06, 15:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag är fortfarande för att fortsätta forska, men nu har vi 2 studier i Sverige + ett flertal från utlandet, känns som vi har material nog att börja gå framåt i forskningen istället för att fortsätta bekräfta samma resultat om och om igen.

Berätta då för mig var jag hittar statistik om t.ex:

- Somaliers överrepresentation i brottslighet

- Afghaners överrepresentation i brottslighet

- Hur många stöldbrott migranter från Rumänien + Bulgarien (dvs romer) begår i Sverige varje år

- Om man jämför invandrargrupper i "utsatta områden" med de som inte bor i "utsatta områden" - hur skiljer sig brottsbenägenheten?

- Hur ändras brottsligheten över tid för olika invandrargrupper, t.ex för dem som kommit till Sverige efter 1990? Finns det några grupper som sticker ut?

- Hur har den generella överrepresentationen ändrats sedan 1985-1989 och sedan 1997-2001? Hur har 2000-talets massinvandring påverkat siffrorna?

- Är överrepresentationen för invandrarnas barn fortfarande lägre än för föräldrarna? Gäller detta för alla invandrargrupper? I en färsk dansk undersökning fann man motsatsen för vissa invandrargrupper.

- Stämmer det att som gott som alla som begår överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter har utländsk bakgrund? Är det vissa nationaliteter som dominerar? Eller är det jämt fördelat? Kan man se en gemensam faktor?

- En del hävdar att brottsligheten egentligen sjunker. Samtidigt som invandrare dominerar rapporteringen. Kan orsaken vara att svenskars brottslighet sjunker kraftigt samtidigt som invandrarnas andel av brottslighet ökar kraftigt. Det kan förklara de motsägelsefulla uppgifterna. Men var finns färsk data man kan titta på?

Jag kanske inte har varit uppmärksam nog och missat att denna statistik finns. Du kanske kan berätta för mig? Gärna med direktlänkar.

Jag vet var jag hittar färsk och årlig statistik om grönfinkar och ärtsångare och andra fåglar:

http://www.naturvardsverket.se/Sa-ma...h-djur/Faglar/

men tyvärr inte var jag hittar ovan listade saker, fastän det berör mig och den svenska befolkningen betydligt mer.
Senast redigerad av -Info- 2017-02-06 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in