Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Det är väl uppenbart för alla med något litet moment av vetenskaplig skolning att 'invandrare' är en alldeles för heterogen grupp för att man ska kunna generalisera kring det.
Byt ut "invandrare" från valfri grupp då.... Poängen kvarstår så att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Vilket Sarnecki påpekade redan på 80-talet. Och därför hävdade att det behövdes mer forskning kring vad som skillde olika grupper i statistiken.
Jag är fortfarande för att fortsätta forska, men nu har vi 2 studier i Sverige + ett flertal från utlandet, känns som vi har material nog att börja gå framåt i forskningen istället för att fortsätta bekräfta samma resultat om och om igen.
Menar, fatta om forskare tänkte som nationalister: Fan, vi vet ju att jorden är "rund", och vi behöver nya energikällor, meeeeen, ska vi inte undersöka om den är rund en gång till först?
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
I de två specifika fallen jag visade dig (och som du naturligtvis inte besvarade då du är intellektuellt ohederlig eller möjligen bara dum):
Du misstar " lågt intresse av att svara på inlägg jag inte finner intressanta" med "intellektuellt ohederlighet". Jag har även i nuläge 200 obesvarade...
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
- könsstympning
och
- hedersmord
vågar jag drista mig till att påstå att orsaksförklaringen är etnisk (eller om så hellre önskas kulturell).
I det fallet är den kulturellt betingad ja, det finns ingen annan faktor som visar sig korrelera men det fenomenet, det samma gäller däremot inte brottslighet hos vissa grupper, där finns det hundratals faktorer som spelar in.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Vad tror du själv?
Undviker att tro i huvud taget, antigen så vet jag eller inte. Vill du jag ska gissa är det en kombination av låg bildning och religiös tro + kultur.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Att det är strukturell rasism? Socioekonomiska faktorer?
När det kommer till kriminalitet hos invandrare, samt hos infödingar, skulle jag säga att ekonomiska faktorer av olika slag är centralt. Har du massa pengar behöver du inte vara kriminell.. Sen finns det ett fåtal som inte är kriminella för att gynna sin ekonomi, men dom hör till fåtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Som ett absolut mått?
För att det finns forskning som är valid efter 30 år?
Nej, inget absolut mått. Jag sa att forskning TENDERAR att börja bli utdaterad efter ca 30 år.
Om någon presenterar en 30 år gammal källa i ett aktuellt ämne bör du höja ögonbrynen lite. Det visar inte sällan på motsatsen till vad personen i fråga argumenterar för. DVS, presenterar någon en 30 år gammal bok som stöd, när det finns massa ny forskning i ämnet, så luktar det ju "cherry picking" lång väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Jag tror ganska lite. Som forskare bör man, generellt, 'tro' så lite som möjligt.
Som forskare brukar man ju inte heller presentera statistik rakt upp och ned. Menar, då hade inte statistik krävt expertis alls, dvs om det bara var att läsa den rakt upp och ned. Nu är det ju såklart så att man måste parallellt kolla sin statistik med vad som händer i samhället, med lagar, med möjlighet att rapportera, etc. Annars blir den totalt intetsägande.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Däremot vet jag att Sveriges befolkning har ändrat sammansättning ganska dramatiskt sedan 2001.
Vissa delar, inte direkt märkt av mycket själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Givet populationsförändringen som ges av SCB, och en metastudie av BRÅ96 och BRÅ2005 (tillsammans med modernare danskforskning - litteraturstudien är tämligen minimalistisk) faller det sig naturligt att utifrån detta göra en extrapolation av vad som sannolikt är konsekvenserna.
Visst... Så länge man inte misstar en extrapolation för en teori.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Detta är då en hypotes.
Japp...
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Den kan man sedan testa mha empirisk forskning.
Vilket tenderar att vara problemet, i detta fall har du ju bara presenterat siffror och missat MASSA faktorer som måste med för att de ska säga någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Vad i hela världen har mina personliga åsikter med saken att göra? Jag diskuterar forskningen.
I det fallet borde du vara för att nu gå vidare. Vi har redan bekräftat en överrepresentation. Och BRÅs siffor är inte forskningen, forskningen får du i det fallet genom BRÅ:s uttalanden. Statistiken är det vi använder för att göra forskning. Statistiken utan att ta kringliggande faktorer i akt är totalt intetsägande.
Går du tex in på BNC (ett korpus för engelska ord) kan du dra ut statistik på vilka som använder olika ord. Siffrorna i sig är inte vad som klassas som forskning, det som är forskning är att kunna dra slutsatser och paralleller utifrån dessa siffor.
Så som jag tidigare sagt, vill du diskutera forskning får du ju lägga fram info på hur lagarna ändrats, hur många fler brott som nu räknas under en ny rubrik, etc. Ett jävla arbete. Vad menar du att jag ska göra med BRÅ statistik?? Den säger ju absolut noll utan resterande info..
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Du är mig forfarande svaret skyldig på dina felaktiga utsagor från tidigare:
Jag kommer till dem. Har som sagt 200 obesvarade.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Det är väl inte som så att du duckar dem medvetet?
Well, om jag finner dom ointressanta.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Så bra då. Fast, varför lägger du dig i hur det finansieras?
Jag är OK med alla sätt att finansiera det så länge det inte går på pengar jag betalat. DVS, det ska inte stödjas av skatt om inte forskningen är nödvändig, vilket den inte är.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Du menar att vi i tråden är kunskapsfientliga och vill motverka forskning?
Man baxnar.
JA!. JAG vill göra forskning, inte fortsätta ta fram statistik att utföra forskningen på. När ska vi börja med forskningen och inte bara så och stampa med intetsägande siffor?
Statistiken är ju informationsinsamlingen, nu har vi info, det är dags att börja forska! DVS dra slutsatser av dessa siffor. Utan forskning kring statistiken blir den totalt intetsägande.
Så ja, vill du lägga fokus på att bara ta fram siffror utan att sedan utföra forskning på dessa siffror, då är du kunskapsfientlig och vill motverka forskning..
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Ja. Till exempel, skulle man kunna luska lite kring konsekvenserna av de senaste 15 årens migration på brottsligheten i Sverige?
OK, så gör det? Till idag har jag fatiskt aldrig sett några siffor som pekar på att invandrare är mer benägna att begå brott än Svenskar. Jag har ju sett den statistiken du länkar, bra aldrig någon forskning på den.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Argumentum ad verecundiam. Igen.
Du har alternativet att inte förstå, eller lyssna på experter, eller faktiskt lära dig hur statistik fungerar, valet är ju ditt. Men väljer du bort att "inte förstå" samt att utbilda dig inom statistik och göra riktig forskning, då är din säkraste väg till korrekta tolkningar att gå på experter.
Du förstår ju helt uppenbarligen inte statistik och hur man arbetar med den, menar, du har inte ens tagit upp vilka siffror som har höga Chi2-värden etc, dvs inte ens det absolut mest grundläggande och självklara att göra med all statistik, utan detta är den helt intetsägande och kan vara rent slumpmässig. Därav är det bästa för dig att gå på expertuttalanden, du får inte korrekt fakta genom att titta på siffror du inte kan tolka.
Om vi drar en annan parallell för att göra det tydligt: Anta att du inte kan läsa, alls, du förstår inte bokstäver. Då får du ut mer av att en person läser texten högt för dig, än att du tittar på bokstäverna som för dig saknar mening.
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Felaktig/bristfällig forskning brukar ofta försvaras på det viset, ofta av folk som inte begriper.
Jooo, men nu har vi ju ett fall där du och majoriteten av människorna i tråden visat att ni inte förstår statistik och hur man arbetar med det. Ifall man inte vet hur det fungerar är expertutlåtanden bättre att gå på. Dina egna tolkningar är ju ytterst troligen inte korrekta.
Vi kan gå tillbaka till ovanstående exempel igen. Du kommer med största sannolik få mer fakta från att få en text läst för dig, än att du gissar hur varje bokstav låter (i det läget att du inte kan läsa).
Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Stora ord...
Och sanna..