Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-15, 18:01
Medlem
Sunimods avatar
Man behöver inte debattera sådant som utlandsfödda i brottsstatistik. Alla vet väl redan att de är i majoritet representerade för brottslighet.

Kräv istället åtgärder från regering och riksdag om hur det ska bli ordning på packet.
Se till att sätta dem i arbete så orkar de inte begå massa brott.

Har de inte svenskt medborgarskap så skicka ut packet som bråkar.

Nähäpp, det finns inga jobb, men släpp för katten inte in fler idioter då. De kommer bli kriminella och man får bara mer att debattera.

Hur svårt kan det vara
Citera
2017-01-15, 18:07
Medlem
Durgas avatar
Ett fall framåt får man väl ändå säga att det är när två med olika åsikter ska debattera något som berör invandring, inget vi är bortskämda med precis.
Nu dessutom något som belyser klart negativa aspekter.

Har Stjärne och Helin semester ?
Citera
2017-01-15, 18:08
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Har du några referenser till påståendet ang Sarneckis oärlighet?
Att han är slipad håller jag med om.
Det är min subjektiva uppfattning. BRÅ 1996 och BRÅ 2005 påvisar rätt så entydiga resultat vad gäller invandringens överrepresentation och jag anser inte att Jerzy Sarnecki ärligt talat om detta utan förringar och bortförklarar. Invandrarna har varit med om "traumatiska upplevelser", "rättsväsendet diskriminerar", man är mer benägen att anmäla invandrare etc. Jag tror vi skulle stått bättre rustade idag om inte BRÅ ägnat så mycket tid åt att bortförklara invandrarnas överrepresentation och Sarnecki är medskyldig till detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Argumentet är mycket svagt. Rapporten från 2005 har klumpat ihop alla utlänningar vilket har förvanskat statistiken grovt. Rapporten från 1996 däremot delar upp på ursprungsland och ger en mycket mer intressant lägesbild, t ex påvisas en extrem överrepresentation gällande sexualbrott för invandrare från vissa länder i Afrika och Mellanöstern samtidigt som invandrare från vissa enstaka andra länder till och med sköter sig bättre än svenskar. Rapporten talar emot att socioekonomiska faktorer förklarar skillnaderna.

Det finns dock ett par svagheter även i rapporten från 1996. Dels är den från 1996, det är den ena svagheten. Dels är det statistiska underlaget ganska litet när man delar upp på ursprungsland, det fanns inte tillräckligt mycket invandrare för att få fram säkra siffror vilket troligen är orsaken till att inga referensintervall anges. Båda dessa stora problem skulle lösas av en ny rapport av samma typ som den som publicerades 1996.

Om man tycker att det är jobbigt att göra en ny rapport (vilket troligen är en del av orsaken till att forskarna på Brå inte vill göra det) så skulle man ju kunna hoppa över analysdelen och bara publicera uppdaterade tabeller med 95% referensintervall. Vore inte det en vettig kompromiss?
Det är en intressant situation. BRÅ meddelar att inget förändrats sedan 2005 (vilket borde betyda att BRÅ 1996 även den gäller då situationen knappast förändrades radikalt).

Med andra ord kan ett parti som Sverigedemokraterna uttala sig om hur hög andel av brottsligheten som vissa invandrargrupper står för och ingen kan egentligen invända mot det då det är de siffror BRÅ säger fortfarande gäller.
Citera
2017-01-15, 18:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Som du själv skriver så kanske Mattias Karlsson klarar av att inte ramla in i en fälla, men det betyder också att det här blir det här en föreställning som Sarnecki leder. Han driver, leder och kommer att gillra fällor som Karlsson försöker slingra sig ur. Det är helt ointressant gafflande och kommer inte att skapa förståelse eller vinna några väljare. Mattias Karlsson är en riktig pösmunk som säkert har på sig sin tredelade kostym.

Det som behövs för att diskutera den här frågan är en person som pratar direkt till tittarna - inte med Sarnecki. Gör som Trump!
Ja exakt. En person som är orädd och inte ber någon om ursäkt,som inte går med på vad som helst och utan att för den skull vara otrevlig skit.
Inte visa en min vad den känner. Ett pokerface.
Få reportern att befinna sig på djupt vatten och få se sig själv famla efter något att hålla tag i och i direktsändning.
En mitt i prick sändning.
Låter som jag beskriver en psykopat men det går att träna upp sådant.
Citera
2017-01-15, 18:24
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga

Har Stjärne och Helin semester ?

Berättigad fråga

Men vad tycker fil stud Arnstad? Ingenting på Twitter om SVT:s sanslösa svek att släppa lös en fråga av den här digniteten. Och dessutom med en SD:are som debattör .
Citera
2017-01-15, 18:27
Medlem
Det sitter väl över 70% invandrare i Franska och spanska fängelser? Lär ju inte se mycket bättre ut här i Sverige. Finns en anledning till att man aldrig visar hur det ser ut i svenska fängelset. Antagligen är dem helt överfyllda med babbar som kostar svenskarna miljarder.
Citera
2017-01-15, 18:37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är min subjektiva uppfattning. BRÅ 1996 och BRÅ 2005 påvisar rätt så entydiga resultat vad gäller invandringens överrepresentation och jag anser inte att Jerzy Sarnecki ärligt talat om detta utan förringar och bortförklarar. Invandrarna har varit med om "traumatiska upplevelser", "rättsväsendet diskriminerar", man är mer benägen att anmäla invandrare etc. Jag tror vi skulle stått bättre rustade idag om inte BRÅ ägnat så mycket tid åt att bortförklara invandrarnas överrepresentation och Sarnecki är medskyldig till detta.

Det är en intressant situation. BRÅ meddelar att inget förändrats sedan 2005 (vilket borde betyda att BRÅ 1996 även den gäller då situationen knappast förändrades radikalt).

Med andra ord kan ett parti som Sverigedemokraterna uttala sig om hur hög andel av brottsligheten som vissa invandrargrupper står för och ingen kan egentligen invända mot det då det är de siffror BRÅ säger fortfarande gäller.
Ja.

MK bör helt enkelt fråga den gode professorn om Brå anser att man här och nu kan slå fast att invandrare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisien är 23 gånger mer benägna att begå våldtäkt än svenskar (Brå 1996:2 s. 107).

Eller varför inte fråga om Brå anser att det är bevisat att invandrare från Polen är mer än 4 gånger mer benägna att stjäla än svenskar (Brå 1996:2 s. 105).

https://www.pdf-archive.com/2011/05/...tslighet-1.pdf

Jerzy Sarnecki bör då reflexmässigt svara att det behövs mer forskning innan man kan dra några sådana slutsatser och då är debatten över.
Citera
2017-01-15, 18:40
Medlem
Svizzeras avatar
Schweiz för en sådan statistik. Och den är nedslående.

Här en länk till schweiziska statstelevisionens nyhetssida. En likande nyhet kan jag i min vildaste fantasi inte föreställa mig att SVT skulle publicera.

http://www.srf.ch/news/schweiz/ausla...e-schlagzeilen

Översatt av google:
https://translate.google.ch/translat...-text=&act=url
Citera
2017-01-15, 19:04
Medlem
Det blir tydligen ingen debatt. Det blir enligt hallåan som gjorde en påa på tv nyss en "diskussion" och det trycktes på just det ordet på ett sätt som får mig att känna att det betyder nåt. Men vad?
Citera
2017-01-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Är inte statistiken redan ihopsamlad?

Det är den garanterat, det jag menar är att statistiken bör offentliggöras i en ny rapport om invandrare och brottslighet.
Citera
2017-01-15, 19:08
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Det blir tydligen ingen debatt. Det blir enligt hallåan som gjorde en påa på tv nyss en "diskussion" och det trycktes på just det ordet på ett sätt som får mig att känna att det betyder nåt. Men vad?
Kan nog bli en ensidig debatt med samtliga mot Mattias Karlsson där han knappt får yttra sig och ständigt blir avbruten.
Pallar inte själv att se den kroknäste mästerlögnaren, mästerlögnare för media och regimen men inte för oss som genomskådat honom sedan redan tiden innan buspojkarna som sköt på polisstationen!

Hoppas att jag har fel och att byxorna åker av polacken!
Citera
2017-01-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
För att vi redan vet att vissa etniciteter är överrepresenterade och vänstern har bestämt att det är på grund av utanförskap/klyftor som vissa etniciteter våldtar och mördar mer.

Vad tjänar man på att säga att x är 20 gånger mer överrepresenterad? Visst kan det vara intressant, men man får ju inte forska vidare på det.

Sedan leker man med statistiken för att få det att låta värre än vad det är. Om vi antar att 1 på 1000 svenska våldtar så säger kritikerna är x är 20 mer överrepresenterad. Det betyder att skillnaden mellan svenskar och x är 1/1000 respektive 20/1000 - vilket såklart inte låter lika sexigt.

Vadå inte lika sexigt? X ökar ju våldtäkterna med 20ggr/capita, oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in