Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Njaaa, det visar en korrelation, 1979 slog man i stort sett fast inom vetenskapen (i stort sett konsensus) att rasism har noll vetenskapligt stöd, dvs, etnicitet påverkar inte någonting i stort sett när det kommer till samhällsförmåga etc.

2005 samt redan innan slog man fast att det fanns en överrepresentation, finns ingen anleding från forskningssyfte att slå fast det en gång till. Det som är intressant nu är att utreda varför.

I övrigt, "PK" betyder att man följer nuvarande politisk trend, så, det är PK att vara emot invandringen nu, inte tvärt om.

Som vanligt är du helt ute och cyklar, bortser från fakta, bortser från tidigare inlägg, svamlar, hittar på egna definitioner och så vidare. Du är väldigt jobbig men du bidrar också till att påminna om olika definitioner vilket är bra. Tack för det.

Etnicitet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet
Citat:
Etnicitet är ett tvetydigt begrepp som kan tolkas på en skala från primordialism (biologisk tillhörighet) till fullständig konstruktivism (social tillhörighet). Primordialisternas tolkning av etnicitet är då något som i det närmaste kan liknas med den som rasbegreppet normalt förknippas med, medan konstruktivisterna argumenterar för ett mer mångskiftande innehåll i begreppet. Efter andra världskriget har den primordialistiska tolkningen fått allt färre anhängare. Idag är det vanligare att etnicitet används i kulturell mening, men även modersmål får ibland definiera etnicitet.

Av sammanhangen i denna tråd inses lätt att etnicitet används i kulturell mening. Detta har också framförts explicit vid ett flertal tillfällen. Kan frågan om etnicitet därmed anses vara utagerad?

Vidare, se mitt inlägg här för en definition av PK:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki
Citera
2017-01-27, 15:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
2005 samt redan innan slog man fast att det fanns en överrepresentation, finns ingen anleding från forskningssyfte att slå fast det en gång till. Det som är intressant nu är att utreda varför.

Vilken löjeväckande, kunskapsfientlig inställning. Det är självfallet alltid nödvändigt och angeläget att kartlägga utbredningen av något missförhållande.

TBC är överrepresenterat bland invandrare. Det vore en helt BISARR inställning att hävda, att utbredningen och utvecklingen aldrig mer behöver kartläggas, eftersom "vi vet" redan att det finns en överrepresentation.

2014 öppnade den första TBC-dispensären i Sverige på femtio år... i Angered. Quelle surprise.. En "berikning" och "tillväxt" ... av den mikrobiologiska floran...

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...gered-1.457257
Citera
2017-01-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
BRÅ är en politisk organisation, som lyder under regeringen:

Siffrorna i den statistik som de (vågar) publicera är nog helt korrekt i sig. Men deras slutsatser är i regel rent politiska. Därför kan "slutsatserna" skifta lite från tid till annan.

Och majoriteten av folk på FB har även de en politisk agenda, precis som de flesta nyhetskällor, alternativa som MSM. Vad är din poäng?
Citera
2017-01-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vilken löjeväckande, kunskapsfientlig inställning. Det är självfallet alltid nödvändigt och angeläget att kartlägga utbredningen av något missförhållande.

TBC är överrepresenterat bland invandrare. Det vore en helt BISARR inställning att hävda, att utbredningen och utvecklingen aldrig mer behöver kartläggas, eftersom "vi vet" redan att det finns en överrepresentation.

2014 öppnade den första TBC-dispensären i Sverige på femtio år... i Angered. Quelle surprise.. En "berikning" och "tillväxt" ... av den mikrobiologiska floran...

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...gered-1.457257

Jag är 100% OK med att man undersöker detta, bara inte för statliga pengar då man redan har resultat från två separata undersökingar. När man bevisat något i vetenskap följer man iofs upp och bekräftar ibland, men huvudfokus ligger på att finna anledningen till fenomenet i fråga.

Verkar snarare vara du som har en kunskapsfientlig inställning, som inte vill att man lägger pengarna på att finna anledningarna (dvs faktiskt forskar och inte bara bekräftar) utan bara vill ha ett slagträ att använda emot dina meningsmotståndare.

Inte sagt att det inte ska undersökas, har sagt att det inte bör ha huvudfokus och inte bör läggas statliga pengar på just nu då det finns saker som är högre prioriterade än att bekräfta fakta.
Citera
2017-01-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Så sade en nolla bland alla andra nollor😂

Är det inte bra tycker du att man i dessa tider med återvändande Isahängare och annat "skräp" , återigen samlar in, utvärderar och analyserar.
Eller anser du att din och ett flertal godhetsnissars kärleksångest skall värderas högre?

Japp, men jag försöker inte påstå att jag har någon tyngd i denna debatt, som lekman tenderar jag att gå på det forskare säger då det är säkraste vägen till rätt tolkad fakta. Jag är en nolla när det kommer till detta ämne, men det var inte personen jag citerade. Att jag är en nolla tar inte bort det.

Som ett fan av den vetenskapliga metoden och vetenskapens framsteg ser jag ju långt hellre att man undersöker varför det är så då detta inte är bekräftat. Visst undersöks fortfarande evolutionsteorin, men tycker du att vetenskapen ska ha som högsta fokus att bekräfta den om och om igen, eller är det kanske viktigare att ta reda på ny fakta och söka sig djupare?
Citera
2017-01-27, 15:46
Medlem
Citat:
Japp, men jag försöker inte påstå att jag har någon tyngd i denna debatt, som lekman tenderar jag att gå på det forskare säger då det är säkraste vägen till rätt tolkad fakta. Jag är en nolla när det kommer till detta ämne, men det var inte personen jag citerade. Att jag är en nolla tar inte bort det.

På vilka grunder bedömer du trovärdigheten i det som olika personer framför?
Citera
2017-01-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast statistiken från 2005 är ofullständig. Den är så ofullständig att man inte kan göra en koppling mellan t.ex våldtäkt och kultur, eftersom de slagit ihop t.ex norrmän och irakier till en och samma grup.

Statistiken från 1996 är mer detaljrik. Men den täcker åren 1985-1989. Dvs ett annat Sverige.

Så vad vi behöver är en ny färsk rapport med samma detaljrikedom som rapporten från 1996. Sen kan man börja dra slutsatser.

Men det finns även undersökningar från närliggande länder. Vi har den info vi behöver för att börja dra slutsatser. Skulle människor som du får rätt skulle BRÅ inte hinna göra annat än att undersöka hur ofta invandrare begår brott.
Citera
2017-01-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Forskningen i Brå2005 visar inte på enbart en korrelation, utan visar en direkt kausalitet som går från 250% till 210% med standardisering för socioekonomiska skillnader. Detta då utifrån gruppen 'utrikes födda', utan närmare nedbrytning.

Va bra! Då kan du ju berötta för mig till vad kausaliteten är? Vad är faktorn som får invandrare begå brott?

Citat:
Ljuger du medvetet, eller förstår vad du läser?

Inte direkt påstått något, men nu ska det bli intressant vad du ger för orsaksförklaring till varför invandrare begår vissa brott oftare.

Citat:
Forskning, som då inte har bedrivits på 11 år.
Då bedrevs den med, idag, 15 år gamla indata.

Du inser att en hel del forskning fortfarande är valid efter 100 år? 30 år ganska lugnt. Vad har du för anledning att tro att saker och ting har ändrats, kommer invandrare inte längre vara överrepresenterade om vi undersöker det igen? Om du tror att dom är det, varöfr bekräfta något vi redan vet? För att du ska kunna använda det emot meningsmotståndare?
Citera
2017-01-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Näe. PK kommer alltid vara smusslandet och undanhållandet av fakta och predikandet av innehållslösa godhetsklyschor. Det är alltid vad mainstreammedia och etablissemanget predikar. När mainstreammedia börjar bli objektiva kan vi prata om att PK börjar dö. PK kommer aldrig att vara det som är objektivt och riktigt.

Det är inte så enkelt som att globalism är vidareutvecklingen av nationalism, det är två olika ideologier. När företag blir satta att verka under en stat kan vi tala om nationalism, när företag verkar internationellt kan vi tala om globalism. Multinationella storföretag bryr sig inte ett skit om enskilda länder, de söker sig bara dit arbetskraften är billigast. Det gör att nationer måste konkurrera med varan i utarmning.

Näe, vi objektiva drar slutsatser. Ni kulturrelativister gör ingenting annat än smusslar och predikar godhet. Ni saknar helt förmåga att dra slutsatser. Ni har inget att komma med helt enkelt, ni har redan provat allt ni kan komma på, och inget fungerar.

"Politisk korrekthet, alternativt PK, är en nedsättande beteckning på en inställning där man är överdrivet noggrann med att följa rådande politiska värderingar[1] och att följa den dominerande trenden i samhällsdebatten"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

Den nuvarande politiska trenden är att vara emot invandring, sååå, begreppet kan inte längre syfta på samma grupp.. Nu mer är det nationalister som är "PK-maffian".

Du inser att alternativ media är låååångt mer subjektiv än MSM?

Nej inte riktigt, skulle rakt av säga att du har fel och att globalism ÄR vidareutvecklingen av nationalism. Så fort den inte längre binder samman större grupper är den negativ. Ditt argument haltar då "nation" bara är ett påhittat område man dragit en påhittad gräns runt, man kan utvidga området hur mycket som helst och fortfarande kalla det en "nation" om man vill.

Du är inte objektiv, du är konditionerad. Hjärntvättad av vad som nu har påverkat dig och fått dig att lämna logik och rationalitet bakom dig. Du är religiös i stort sett.
Citera
2017-01-27, 17:50
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Va bra! Då kan du ju berötta för mig till vad kausaliteten är? Vad är faktorn som får invandrare begå brott?
Det är väl uppenbart för alla med något litet moment av vetenskaplig skolning att 'invandrare' är en alldeles för heterogen grupp för att man ska kunna generalisera kring det. Vilket Sarnecki påpekade redan på 80-talet. Och därför hävdade att det behövdes mer forskning kring vad som skillde olika grupper i statistiken.

Citat:
Inte direkt påstått något, men nu ska det bli intressant vad du ger för orsaksförklaring till varför invandrare begår vissa brott oftare.
I de två specifika fallen jag visade dig (och som du naturligtvis inte besvarade då du är intellektuellt ohederlig eller möjligen bara dum):
- könsstympning
och
- hedersmord
vågar jag drista mig till att påstå att orsaksförklaringen är etnisk (eller om så hellre önskas kulturell).

Vad tror du själv?

Att det är strukturell rasism? Socioekonomiska faktorer?
Citat:
Du inser att en hel del forskning fortfarande är valid efter 100 år?
Jo. Självfallet.

Citat:
30 år ganska lugnt.

Som ett absolut mått?
För att det finns forskning som är valid efter 30 år?

För 30 år sedan stod Berlinmuren - ganska mycket har ändrat sig samhällsmässigt sedan dess...
I datavetenskapen är vissa av grundprinciperna äldre än 30 år. Men det är ganska mycket som tillkommit. En sån där grej som 'wörld wide web' för att ge ett exempel.

Att använda '30 år' som ett absolut mått utan att ta hänsyn till kontextuella/domänrelaterade faktorer visar hur lite du greppar om vetenskap och forskning.
Citat:
Vad har du för anledning att tro att saker och ting har ändrats, kommer invandrare inte längre vara överrepresenterade om vi undersöker det igen?
Jag tror ganska lite. Som forskare bör man, generellt, 'tro' så lite som möjligt.

Däremot vet jag att Sveriges befolkning har ändrat sammansättning ganska dramatiskt sedan 2001.

Givet populationsförändringen som ges av SCB, och en metastudie av BRÅ96 och BRÅ2005 (tillsammans med modernare danskforskning - litteraturstudien är tämligen minimalistisk) faller det sig naturligt att utifrån detta göra en extrapolation av vad som sannolikt är konsekvenserna.

Detta är då en hypotes.

Den kan man sedan testa mha empirisk forskning.

Eller inte om man bor i Sverige...
Citat:
Om du tror att dom är det, varöfr bekräfta något vi redan vet? För att du ska kunna använda det emot meningsmotståndare?
Vad i hela världen har mina personliga åsikter med saken att göra? Jag diskuterar forskningen.

Du är mig forfarande svaret skyldig på dina felaktiga utsagor från tidigare:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Det är väl inte som så att du duckar dem medvetet?

--
Citat:
Jag är 100% OK med att man undersöker detta, bara inte för statliga pengar då man redan har resultat från två separata undersökingar. När man bevisat något i vetenskap följer man iofs upp och bekräftar ibland, men huvudfokus ligger på att finna anledningen till fenomenet i fråga.
Så bra då. Fast, varför lägger du dig i hur det finansieras?
Citat:
Verkar snarare vara du som har en kunskapsfientlig inställning, som inte vill att man lägger pengarna på att finna anledningarna (dvs faktiskt forskar och inte bara bekräftar) utan bara vill ha ett slagträ att använda emot dina meningsmotståndare.
Du menar att vi i tråden är kunskapsfientliga och vill motverka forskning?
Man baxnar.

Citat:
Inte sagt att det inte ska undersökas, har sagt att det inte bör ha huvudfokus och inte bör läggas statliga pengar på just nu då det finns saker som är högre prioriterade än att bekräfta fakta.
Ja. Till exempel, skulle man kunna luska lite kring konsekvenserna av de senaste 15 årens migration på brottsligheten i Sverige?

Som ett exempel på relevant samtida forskning, bara.

Citat:
Argumentum ad verecundiam. Igen.

Felaktig/bristfällig forskning brukar ofta försvaras på det viset, ofta av folk som inte begriper.
Citat:
Som ett fan av den vetenskapliga metoden och vetenskapens framsteg ser jag ju långt hellre att man undersöker varför det är så då detta inte är bekräftat. Visst undersöks fortfarande evolutionsteorin, men tycker du att vetenskapen ska ha som högsta fokus att bekräfta den om och om igen, eller är det kanske viktigare att ta reda på ny fakta och söka sig djupare?
Stora ord...

Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Som vanligt är du helt ute och cyklar, bortser från fakta, bortser från tidigare inlägg, svamlar, hittar på egna definitioner och så vidare. Du är väldigt jobbig men du bidrar också till att påminna om olika definitioner vilket är bra. Tack för det.
Han är ju lite underhållande i sin enfald?
Senast redigerad av hogerspoket 2017-01-27 kl. 18:04.
Citera
2017-01-27, 19:00
Medlem
Citat:
Han är ju lite underhållande i sin enfald?
Ja, enfalden kan vara underhållande för den som ger sig tid att sätta sig in i verkligheten. Men när enfalden delas av det politiskt korrekta etablissemanget, medierna och de lydiga medborgarna fastnar skrattet i halsen.

Dagens utspel från chefen för myndigheten ”Forum för levande historia” Ingrid Lomfors i mitt tidigare inlägg är bara ett exempel bland oräkneliga utspel från "eliten".

Enfalden och flockmentaliteten är kanske det största hotet någonsin mot det samhälle som vi känner och, i många fall, kanske tar för givet.
Citera
2017-01-27, 19:07
Bannlyst
Citat:
Men det finns även undersökningar från närliggande länder. Vi har den info vi behöver för att börja dra slutsatser. Skulle människor som du får rätt skulle BRÅ inte hinna göra annat än att undersöka hur ofta invandrare begår brott.

Varför används aldrig den där infon i debatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in