2017-02-14, 08:56
Medlem
Hur ser en på vita som tillhör religionen Rastafari? Det måste bli problematiskt, religionsutövande där det inkluderar att man allt som oftast har långa dreads då man inte ska ta bort något som är kroppsligt. Det fina med Rastafari är att dessa vita är välkomna oavsett deras färg på sin hud.

Promoe borde med andra ord klippa sig och skaffa Gustav Vasa frisyr?
Citera
2017-02-14, 09:01
Medlem
emma80s avatar
"Förtrycker vita människor med dreads andra folkgrupper?"

Frågan är vad den frågeställningen har med forumet för tv-serier och tv-program att göra?

Rubriken nämner Melodifestivalen, sedan handlar tråden om frisyrer, förtryck, rasism, religion o.s.v.
Citera
2017-02-14, 09:04
Avstängd
nidbilds avatar
En av dom som är emot vita och dreads OCH män

Lolly‏ @LoviisaSchultz
Har nyss blockat ca 99% av alla män på Twitter

Citera
2017-02-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Vita får lyssna men inte efterlikna Det finns en anledning till att Eminem ses som en wigger och Sebastian Stakset (Kartellen) går inte att ta på allvar. Jag förstår inte hur svensk media tillåtit Stakset att gå in på black culture.

Eminem wigger? Jadu. En av dem största talangerna på jorden inom rap, knappast wigger för det haha,
Citera
2017-02-14, 09:09
Medlem
okok1s avatar
Det är jättebra att vänstern skämmer ut sig hela tiden så vanligt folk ser vad det är för psykiskt sjuka människor. Vänstern är nog anledningen till att Trump vann

Istället för att klaga borde ni bli glada att de beter sig som de gör!
(Om ni ogillar vänstern)
Citera
2017-02-14, 09:21
Medlem
JustZlatans avatar
Amanda Lind, Miljöpartiets pressekreterare, har dreads. Dags för henne att byta frisör kanske.
Citera
2017-02-14, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oppai
Jag fick, tillsammans med hela min klass, läsa texter om detta i grundskolan (lärobokstexter som jag tyvärr inte har tillgång till) och diskutera huruvida dreads var problematiska.
När och var gick du i grundskolan?

Personligen förbluffades jag när jag delvis råkade lyssna på en föreläsning på Medborgarplatsens bibliotek, förra hösten tror jag.
Föreläsningen var finalen på ett examensarbete på Universitetet, eller om det var en turné på densamma.

Ämnet:Folk reagerar på mitt hår, Mitt hår finns också, (nåt sånt).
Kvinnan bygger sin karriär på att det är synd om kvinnor med hår som hennes.
Minns inte, ena föräldern chilenare, andra peruan, nåt sånt, dvs hennes hår, som hon själv sa var en svarts hår (mulatt hade jag tänkt) måste ju vara oerhört mycket vanligare än skandinavers hår.
Överallt, än just här.

Sen vet man ju att hade ingen någonsin kommenterat, undrat över, hennes hår, då hade inte det varit bra. "Prata hår" är ett vanligt kallprat för att skapa kontakt, tror fortfarande mest bland kvinnor.

Av vad jag hörde hade det heller inte varit fråga om negativa kommentarer.
Folk hade visat positivt intresse av vad jag förstod.
Och det var ju tur för henne, mitt kvarstående intryck var att hon inte kunde ha något annat att komma med.
Senast redigerad av eva88 2017-02-14 kl. 09:30.
Citera
2017-02-14, 09:28
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Dessutom neutraliseras vitheten och befästs som norm – ingen kan klä ut sig till den ‘typiska’ vita kroppen, eller den ‘typiska’ vita kulturen, som vita kan göra när de väljer att klä ut sig till ‘afrikaner’”, förklarar hon.

De öppna och toleranta människorna har verkligen en psykos. Det är ju just de rasifierade som skapar urvattnandet, eftersom de använder mer oss vitas uppfinningar än vi deras. Till exempel en muslim kunde klä sig till en vit genom att använda jeans, tennisskor och en polyesterjacka, om de hade inte själv urvattnat dessa vita modeskapelser genom att använda dem.

Det är dock en intressant fråga i sig varför andra använder västerländska kläder men vi använder inte de andras kläder.
Citera
2017-02-14, 09:28
Medlem
Neonights avatar
Ormen äter sin egen stjärt. Humor.
Citera
2017-02-14, 09:45
Medlem
MoLoKs avatar
http://loviisaschultz.blogg.se

Hon jobbade inom vården i höstas. Gissar hon pluggar genus eller nåt nu. Flera diagnoser enligt henne själv. Har smink för 5000 kr minst eeu.

Bloggen från i höstas saknar helt ämnen som kulturell appropriering.
Citera
2017-02-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
På Twitter så är det nu tydligen en diskussion huruvida vita människor bör ha dreads eller inte.

http://nyheteridag.se/kritikstormen-...or-sin-frisyr/

Användaren Lolly förstår inte, att man inte ser problemet med att vita har dreads. Användaren Marcus säger då att han verkligen inte förstår vad problemet med detta är, och menar också att det är rasism att påstå något sådant. Lolly kontrar då med att Marcus borde utbilda sig, och sluta att hänga på Flashback.

Vår eminente Judith Kiros har tidigare uttalat sig i ämnet.

"Skadan kommer sig av att du befäster stereotyper kring en kultur du inte tillhör och inte har en koppling till – stereotyper som i den västerländska världen har använts (och fortfarande används) för att förtrycka och exploatera andra folkgrupper. Samtidigt urvattnar du vissa kulturella uttryck genom att lyfta dem ur sina kontexter och byta ut betydelsen de har mot ‘men det ser ju ballt ut!’ Dessutom neutraliseras vitheten och befästs som norm – ingen kan klä ut sig till den ‘typiska’ vita kroppen, eller den ‘typiska’ vita kulturen, som vita kan göra när de väljer att klä ut sig till ‘afrikaner’”, förklarar hon.

Har Judith rätt?

Förtrycker vita människor med dreads andra folkgrupper?

Sådana här diskussioner är enligt mig helt bisarra, och jag förstår inte vart de här människorna vill komma med sådan här kritik. Att hetsa upp sig över en människas frisyr, och hävda att den är rasistisk, sker troligtvis bara i Sverige.
Enligt det resonemanget skulle alla negrer, div asiater m.m vara förbjudna att bära kostymer, frack, smoking samt jeans och t-tröjor eftersom alla dessa plagg är uppfunna i väst, vidare skulle de inte ha lov att dricka vodka, whiskey, gin, vin gjort på druvor. Det skulle också vara förbjudet för dem att använda en tryckpress ja utom kineserna då.
Citera
2017-02-14, 09:56
Medlem
Det är ju det här som är problemet med multikulti. För hon har ju inte direkt fel i sina konstiga pk uttalanden. Däremot, när Sverige var homogent, fanns det inga afrikaner som kunde bli stötta av dreads, sk blackface och ordet ordet negerboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in