2005-06-29, 14:18
Bannlyst
Inte alls langt skulle jag saga, min Fru innehar just nu dreads (ca. 7-8 cm langa blonderade korvar) aven om hon just nu kor med langa smaflator ned till ryggslutet...
Citera
2005-07-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Vad är det bästa håret att göra dreads i? rakt, lockigt...andra faktorer?

Lockigt är helt klart det bästa, men går att göra på allt. Grejen med lockigt är ju att det krusar sig själv i dreadsen och på så sätt gör den kompakt utan alltför mycket arbete och tid. Men går som sagt att göra på vilken sorts hår som helst.

Sen om man skall skaffa dreads eller inte är en helt annan sak, gör man det av "politiska orsaker" blir det genast ganska komiskt i mina ögon. Vårdar man sina dreads och ser till att de är fräsha är det direkt riktigt snyggt på många människor.
Citera
2005-07-04, 13:01
Medlem
Johannes 6:8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Nej, nej, nejnejnejnejnej, du ska inte skaffa dreads. Vita med dreads är patetiska losertyper (obs, loser med ett o) som vill vara negrer. Är du inte neger, så lägg ner det.
Välkommen till år 2005. Nuförtiden får en neger ha kinaskor, en kines ha lederhosen och en viting ha dreadlocks.
Citera
2005-07-04, 13:06
Medlem
Det finns väl brun färg i röven och brun färg i röven... Jag såg en del fula dreads på Roskilde men jag såg också en del jävligt snygga. Mina egna i nacken är sjukt coola. Men ja, skaffar man sig dreads får man väl dras med att vissa tycker att man är skabbig. Bryr man sig så låt bli. Annars icke.

PS. Vikingar får också ha dreads.
Citera
2005-07-04, 13:07
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes 6:8
Välkommen till år 2005. Nuförtiden får en neger ha kinaskor, en kines ha lederhosen och en viting ha dreadlocks.
Nejdu, ingen får ha lederhosen förutom folk i österrike som är över 40 bast och har en stuga i alperna där de sjunger "the hills are alive with the sound of music".

Angående dreads så tycker jag att det är lite småfånigt på vita. En jamaican med feta dreads som har fått dem för att han tyckte att det var jobbigt att kamma sig mellan jointarna kan jag tycka är lite coolt. En vit snubbe med fjällrävenryggsäck och "Classwar"-tshirt som har stått en halvtimma varje dag och tvinnat håret för att uppnå looken känns mycket mer utstuderat och inte alls så avslappnat som dreads borde vara.

Sedan så ser det fördjävligt ut också men det är ju bara min personliga uppfattning.
Citera
2005-07-04, 13:24
Medlem
Nemesis1s avatar
Äh, varför skulle dreads vara reserverat för de svarta?? Antar att många folkslag har haft dreadlocks genom historien, håret blir ju som sagt på det sättet automatiskt om man låter bli att klippa och borsta det... Själv har jag inga planer att tvinna håret till dreads, men jag tycker inte alls att det ser skabbigt ut på något sätt... Om dreadlocks var fula, varför skulle då Predatorn (från filmerna) ha dem?? =D

Annars så håller jag med att det kan se ganska löjligt ut då diverse vänsteraktivister svansar runt i sina rastafrisyrer, men å andra sidan brukar även korthåriga vänsteraktivister vara ganska fjantiga...
Citera
2005-07-04, 13:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Äh, varför skulle dreads vara reserverat för de svarta?? Antar att många folkslag har haft dreadlocks genom historien, håret blir ju som sagt på det sättet automatiskt om man låter bli att klippa och borsta det... Själv har jag inga planer att tvinna håret till dreads, men jag tycker inte alls att det ser skabbigt ut på något sätt... Om dreadlocks var fula, varför skulle då Predatorn (från filmerna) ha dem?? =D

Annars så håller jag med att det kan se ganska löjligt ut då diverse vänsteraktivister svansar runt i sina rastafrisyrer, men å andra sidan brukar även korthåriga vänsteraktivister vara ganska fjantiga...
Jag vet inte om predatorn får speciellt mycket ragg med sin "dreads och utomjordinglook" men det kanske funkar...

Jag säger inte att det är reserverat för svarta, men jag säger att vita får anstränga sig ordentligt för att uppnå den ovårdade stilen och då känns det lite väl pretto. Dreads på en färgad signalerar: "I's been too busy to look after my hair mon...", dreads på en vit signalerar: "Kolla på mig! Visst är jag alternativ och cool!!!! Jag jobbar stenhårt på att se så här ovårdad ut."
Citera
2005-07-04, 20:52
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag vet inte om predatorn får speciellt mycket ragg med sin "dreads och utomjordinglook" men det kanske funkar...
I slutet av Aliens Verus Predator-filmen fick ju en predator med sig en tjej... Fast han var lite taskig mot henne, gav henne en tatuering i ansiktet och försvann sedan i sitt vrålåk för att lämna henne att frysa ihjäl... Något för tjejer att ta lärdom av kanske?? Följ aldrig med främmande killar bara för att de har dreads och en massa coola vapen!
Citera
2006-06-07, 20:44
Medlem
Klockrents avatar
Dreadlocks

Hallå.. Jag skulle vilja höra lite fakta om dreads.
I vilken prisklass ligger det?
är det så att man inte skall tvätta håret under de 2 första veckorna efter att de är gjorda?
Kan man tvätta håret typ varje dag efter dessa två veckor?
Hur går det till när de görs?
löshår etc.?

De som har dreads får gärna lägga upp bild och visa.
Tack
ps. Jag är inte intresserad av kommentarer om det är snyggt eller ej ds.
Citera
2006-06-07, 21:28
Medlem
Lucid Dreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockrent
Hallå.. Jag skulle vilja höra lite fakta om dreads.
1I vilken prisklass ligger det?
2är det så att man inte skall tvätta håret under de 2 första veckorna efter att de är gjorda?
3Kan man tvätta håret typ varje dag efter dessa två veckor?
4Hur går det till när de görs?
löshår etc.?

De som har dreads får gärna lägga upp bild och visa.
Tack
ps. Jag är inte intresserad av kommentarer om det är snyggt eller ej ds.

Jag kan svara efter egna erfarenheter iallfall:

1. Om du inte känner någon som kan göra det så 2000 betalade jag för första gången iallfall. (sen fixade jag till dem lite då och då, det kostade 500kr per gång).

2. Nej man ska inte tvätta håret under de 2 första veckorna

3. Nja, helst ska man nog inte göra det. Men var tredje eller något sånt är nog lugnt. (ett tips är att tvätta med såga eller vanlig tvål för att få håret strävt så det håller sig bättre).

4. Dom tar "tussar" av hår och flätar dom i botten, sen kör dom i en massa vax och "gnuggar" och tvinnar ihop dem till en lång korv. Det kan göra förbannat ont och för mig tog det 4 timmar ugnefär.

Sen måste jag ju råda dig till att INTE göra det, det kanske är snyggt, men absolut mest bara till besvär.
Citera
2006-06-07, 22:53
Medlem
Toasts avatar
Sluta tvätta håret..

Om du ska utrycka en asketiskt(stavning?) livsstil ska du göra det rätt...
Citera
2006-06-08, 00:31
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toast
Sluta tvätta håret..

Om du ska utrycka en asketiskt(stavning?) livsstil ska du göra det rätt...

Varför måste en asket vara ohygienisk? Tror du missuppfattat ordet en aning.

Du tänker nog mer på det bohemiska livet, och även där är det tveksamt om smuts är devisen som de lever efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in