Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-02-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Tvärtom. Principfast men öppen för att de ständigt återkommande bedömningarna om dagsläget kan ge annat resultat över tiden. Hon tog till sig kritiken från hovrätten och valde att gå på förhör på ambassaden trots dålig kvalitet. Då beslutet togs hade hon knappast räknat med den långa obstruktion som Ecuador/JA/kader bedrev innan förhöret hölls. Hade hovrätten/åklagaren vetat om detta på förhand så kanske beslutet hade blivit ett annat.

Det är tämligen uppenbart att JA inte varit ett dugg intresserad av ett förhör med annat än att använda detta för att köpslå om olika garantier eller rent av asyl i Sverige. Ytterst motvilligt gick han med på förhör under hot av vräkning från Ecuador. Dock vägrade han gå med på DNA-prov vid förhöret, något som han tidigare (som det visade sig ytterst lögnaktigt) lovat gå med på.

Om du inte gillar att jag påpekar att du håller på med LÖGN och FÖRTAL så ska du kanske sluta med det?

När det gäller DNA-provet så vägrade JA inte att ta det. Han visade att det redan gjorts och åklagaren som höll i förhöret ansåg med all rätt att det var onödigt (ev rättsvidrigt) att göra igen.

Detta med DNA-prov är något som åklagaren dribblat med och som är helt obegripligt (om syftet är att säkra bevis). Det har funnits några perioder under de 6.5 år som förflutit som det eventuellt inte varit möjligt. Först pga svensk lagstiftning och senare pga England under en period hoppade av sammarbetet. Under större delen av tiden (och definitivt då förhöret hölls) så var det inga problem att be om en "match" mellan funnet DNA hos t.ex SW med DNA-profil i England.
Citera
2017-02-14, 20:04
Medlem
Citat:
Jag vill påminna om oskuldspresumtionen. Det finns INGET som tyder på bevisförfalskning, bara skitsnack.

När det gäller JA så antyder du mest hela tiden att han skulle vara skyldig. Du tycker inte du har lite olika standarder vid dina berömda bedömningar?
Citera
2017-02-14, 20:09
Medlem
Citat:
200 sidor per dag gällde då många översättare jobbade parallellt och det framgår heller inte vilken typ av text det handlar om. Nu handlar det om text som kan ligga till grund för åtal och rättegång så det kan knappast handla om någon snabböversättning utspritt på olika översättare med olika tolkning och ordval utan snarare professionell översättning av en eller ett fåtal översättare med sakgranskning och ensning efteråt så att man kan stå för såväl helheter som detaljer i översättningen.

Vi väntar på åtal.

Jag som läste något om "oskuldspresumtion" i något av dina senare inlägg ... läste jag fel?

När det handlar om snigelöversättningen på svensk sida så verkar du ha oseaner av tålamod. Hur många dagars tålamod hade du med Ecuadors översättningar? Något som dessutom inte borde vara nödvändigt annat än formellt. ÅM var ju representerade på plats.
Citera
2017-02-14, 20:10
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
När det gäller JA så antyder du mest hela tiden att han skulle vara skyldig. Du tycker inte du har lite olika standarder vid dina berömda bedömningar?

Nej, jag har inte olika standarder. Jag hävdar inte alls att han vare sig är skyldig eller oskyldig till sexualbrott. Jag vill bara att lagen ska omfatta även honom så att ordinarie rättssystem får utreda OM han är skyldig och att han i så fall får ett rättmätigt straff för brottet. Han är dock på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt och har varit så i över 6 år nu, detta kan man knappast bortse ifrån och det pekar åtminstone mer i riktning mot att han begått brott än att han skulle vara helt oskyldig. För om det senare hade gällt så hade man knappast kunnat driva fallet vidare i över 6 år och inte heller kunnat bibehålla beslut om häktning, vilket man kunnat i samtliga instanser efter en lång serie av futila överklaganden efter episkt svaga advokatinsatser från en hel advokatkader vars numerär är så stor att det är svårt att ens hålla reda på alla dessa figurer som inte lyckats med ett endaste dugg hittills.
Citera
2017-02-14, 20:23
Medlem
Citat:
Det du påstår är en vantolkning av vad MN sagt. I din fantasivärld. MN bedömde inledningsvis att ett förhör på ambassaden skulle ge för dålig kvalitet, en helt korrekt bedömning. Men i och med att tiden gått -ingen hade förutsett att JA skulle gömma sig undan rättvisan i flera år på ambassaden - så blir bedömningen gradvis annorlunda och till slut blir ett förhör med mycket låg kvalitet bättre än inget alls. Alltså ett förhör med regisserade svar då frågorna levererats i god tid innan förhöret.

Du lever i DIN fantasivärld. MN Påstod fram tills Augusti 2012 att det var OLAGLIGT att förhöra utomlands. Först därefter så "ändrade" hon sig till att det skulle vara olämpligt.

Är det korrekt att ett förhör på ambassaden skulle ge för dålig kvalite??? Givetvis inte. Det som gjort att förhöret har "låg" kvalite är tiden som förflutit. Förhöret på ambassaden var ett UNDER av kvalite jämfört med samtliga kända förhör i HPM.

Givetvis så skulle det inte spela någon större roll om JA skulle känt till frågorna innan. Det är dock extremt osannolikt att så skulle vara fallet och ytterligare exempel på påståenden utan något som helst faktaunderlag från din sida. Åklagaren måste givetvis ha tillräckligt på benen redan innan förhöret. Det är en möjlighet att för JA att ge sin version men knappast en möjlighet att "fria" sig själv ifall åklagaren skulle ha några substantiella bevis (vilket inget tyder på att hon har).
Citera
2017-02-14, 20:30
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte olika standarder. Jag hävdar inte alls att han vare sig är skyldig eller oskyldig till sexualbrott. Jag vill bara att lagen ska omfatta även honom så att ordinarie rättssystem får utreda OM han är skyldig och att han i så fall får ett rättmätigt straff för brottet. Han är dock på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt och har varit så i över 6 år nu, detta kan man knappast bortse ifrån och det pekar åtminstone mer i riktning mot att han begått brott än att han skulle vara helt oskyldig. För om det senare hade gällt så hade man knappast kunnat driva fallet vidare i över 6 år och inte heller kunnat bibehålla beslut om häktning, vilket man kunnat i samtliga instanser efter en lång serie av futila överklaganden efter episkt svaga advokatinsatser från en hel advokatkader vars numerär är så stor att det är svårt att ens hålla reda på alla dessa figurer som inte lyckats med ett endaste dugg hittills.

Dina motsägelser fortsätter. Att tiden som han varit häktad i sin frånvaro skulle spela roll är rent nonsens. Det har konstaterats av både Europarådet och FN när de granskat svenskt rättssystem. Du anser att Advokaternas insats varit undermålig. Lite magstarkt för en person som gång efter annan visar sig helt okunnig inom juridik. Jag är själv väldigt okunnig (dock inte i jämförelse med dig) när det gäller juridik men anser tvärtom att advkaterna gjort en bra insatts. Däremot så är det ett underbetyg åt svenskt rättssystem.
Citera
2017-02-14, 20:49
Medlem
Citat:
Jag vädjar till hänsyn mot AA som redan fått lida i 5 år och till slut blivit rättslös då fallet gått till preskription som resultat av att JA gömt sig undan rättvisan på ambassaden. Det vore rent ut sagt för jävligt om hon dessutom skulle få sitt privatliv utfläkt av någon som förhörts bara för att detta ev. skulle vara lagligt att gå ut med. Moral och hänsyn till andra är det som skiljer människan från djuren (i bästa fall).

Du saknar helt belägg för att fallet gått till preskription för att JA skulle gömt sig. Inget tyder på att så är fallet. MN har hela tiden kunnat förhöra men av någon outgrundlig anledning avstått. Varken moral eller hänsyn är vokabulär som du förstår innebörden av.
Citera
2017-02-14, 20:54
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Dina motsägelser fortsätter. Att tiden som han varit häktad i sin frånvaro skulle spela roll är rent nonsens. Det har konstaterats av både Europarådet och FN när de granskat svenskt rättssystem. Du anser att Advokaternas insats varit undermålig. Lite magstarkt för en person som gång efter annan visar sig helt okunnig inom juridik. Jag är själv väldigt okunnig (dock inte i jämförelse med dig) när det gäller juridik men anser tvärtom att advkaterna gjort en bra insatts. Däremot så är det ett underbetyg åt svenskt rättssystem.

Min bedömning av att den stora advokatkadern har misslyckats bygger på att inget av deras överklaganden av häktningen har gått igenom, i någon instans.

Din bedömning av att den stora advokatkadern har lyckats (gjort en bra insats) bygger du då på vaddå?
Citera
2017-02-14, 20:57
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Jag vill påminna om oskuldspresumtionen. Det finns INGET som tyder på bevisförfalskning, bara skitsnack.

Jo, det finns mycket som tyder på bevisförfalskning. Kriminalinspektör Mats Gehlin skrev ett PM baserat på de analyser som Statens Kriminaltekniska Laboratorium gjort av den kondom som beslagtogs hemma hos AA. Jag citerar:

"På kondom från MÄ2 bostad har det inte hittats något DNA".

En kondom utan DNA har inte använts. Man kan inte ens ta i en kondom utan att man lämnar spår av DNA.
källa: Häktningspromemorian
Citera
2017-02-14, 21:00
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Du lever i DIN fantasivärld. MN Påstod fram tills Augusti 2012 att det var OLAGLIGT att förhöra utomlands. Först därefter så "ändrade" hon sig till att det skulle vara olämpligt.

Är det korrekt att ett förhör på ambassaden skulle ge för dålig kvalite??? Givetvis inte. Det som gjort att förhöret har "låg" kvalite är tiden som förflutit. Förhöret på ambassaden var ett UNDER av kvalite jämfört med samtliga kända förhör i HPM.

Givetvis så skulle det inte spela någon större roll om JA skulle känt till frågorna innan. Det är dock extremt osannolikt att så skulle vara fallet och ytterligare exempel på påståenden utan något som helst faktaunderlag från din sida. Åklagaren måste givetvis ha tillräckligt på benen redan innan förhöret. Det är en möjlighet att för JA att ge sin version men knappast en möjlighet att "fria" sig själv ifall åklagaren skulle ha några substantiella bevis (vilket inget tyder på att hon har).

Du blandar ihop saker.

A. Ett förhörs kvalitet, då det väl genomförs
B. Ett förhörs kvalitet beroende på att lång tid har gått så att förhörsobjektet minns dåligt

Givet tidpunkten T när förhöret genomförs så kan man inget göra åt felkälla B, den är vad den är vid tidpunkten T. Man kan dock göra något åt felkälla A och där delar jag givetvis åklagarens bedömning att ett förhör genomfört under ordinarie förhållanden med JA i svenskt häkte, ger mycket högre kvalitet än hela den märkliga procedur som förhöret genomfördes under på ambassaden:
- Frågor levererade på förhand (säkerligen väl inövade svar från JA)
- Ingen möjlighet till frågor on the fly baserat på JA:s reaktion utan bara frågor för att få tydligare svar på de på förhand inlämnade frågorna
- Hela proceduren med översättningar mellan olika språk

Ett förhör i svenskt häkte hade givetvis hållit en mycket högre kvalitet vid tidpunkten T. Från 2010 och fram till idag.
Senast redigerad av Anonymare 2017-02-14 kl. 21:07.
Citera
2017-02-14, 21:03
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Jo, det finns mycket som tyder på bevisförfalskning. Kriminalinspektör Mats Gehlin skrev ett PM baserat på de analyser som Statens Kriminaltekniska Laboratorium gjort av den kondom som beslagtogs hemma hos AA. Jag citerar:

"På kondom från MÄ2 bostad har det inte hittats något DNA".

En kondom utan DNA har inte använts. Man kan inte ens ta i en kondom utan att man lämnar spår av DNA.
källa: Häktningspromemorian

AA är hur som helst inte varit misstänkt för något brott och är heller inte fälld för något brott med koppling till sexualakten med den vithårige personen från Australien. Så lägg ner detta.

Angående dubbla måttstockar:

JA: Har varit på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt i över 6 år - er slutsats är OSKYLDIG
AA: Har aldrig varit misstänkt för bevisförfalskning - er slutsats är SKYLDIG

Snacka om vantolkning av rättssystemet, oskuldspresumtionen etc.
Citera
2017-02-14, 21:16
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Frågor levererade på förhand (säkerligen väl inövade svar från JA)
Detta har du påstått många gånger. Har du belägg för det? Eller är det bara en del utav ditt systematiska ljugande som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in