Citat:
Ursprungligen postat av
Spacekid
Tror det kan vara moderkortet för jag har för mig jag råkade uppdatera bios (jävligt dumt) & sen betedde sig datorn as konstigt. Fler som sagt att det garanterat är moderkortet!
Detta skedde för 2 år sedan så minns inte exakt hur det gick till. .
Att uppdatera bios e la inte dumt ?
. Inte alltid nödvändigt dock. Beror på hur nya komponenter du har helt enkelt i. Men de går inte o säga " jag tror " de e de här eller de här i ditt fall. Börja plocka ner den bit för bit. Bort med all övrig utrustning. Till o med tang bort o mus om de drivs av usb. Du vill bara se att den bootar nu liksom.
Koppla bort CD enheter , övriga hårddiskar mm . Bara bootdisken inkopplad. Starta. Se om symtomen e kvar.
Byt plats med minnesstickorna. Kör dom en o en.
Då kommer du så småningom ner till nätagg , moderkort , processor. Nätaggen i dessa datorer brukar inte vara så fina grejer. Enkla billiga skitsaker utan någon större kvalité .
. De värsta är när de går sönder så finns risken även att den tar med sig halva datorn i " smällen " . Tyvärr.
Man får testa o byta ut agget mot en ny. E de samma symtom igen. Då vill jag nog säga moderkort.
Såg att den antagligen köpt i butik o är oem. Hade lämnat in den istället då du kanske riskerar o förstöra garantin om du öppnar den o pillar för mycket. Om de finns någon garanti kvar. Men de e så man felsöker en dator. Metodiskt o lugnt plocka ner den o startar upp den efter varje komponent man tar bort för o se vad som sker.