• 1
  • 2
2017-03-06, 16:28
Medlem
Hej! Jag har en alienware x51 som har fastnat vid uppstart.. det står "alienware x51 BIOS version A14" & även f2 setup & f12 boot options. Grejen är att det går inte trycka på varken f2 eller f12.

När jag startar datorn så kommer detta upp på 1 sekund, typ som att man bara pausat datorn (brukar ta en stund att starta annars). & det räcker med att trycka på avstängningsknappen 1 gång på datorn för att den ska stänga ner, i vanliga fall måste jag hålla inne knappen en stund...
Senast redigerad av Spacekid 2017-03-06 kl. 16:35.
Citera
2017-03-06, 18:22
Medlem
x12s avatar
Testa nollställa bios - http://en.community.dell.com/owners-...746/t/19524137
Kolla samtidigt så minnesmoduler och grafikkort sitter i ordentligt. Kan plocka ur och återmontera dem.
Ta inte på kretskortens komponenter, kontaktbleck eller lödpunkter. Ta i kanterna.
Citera
2017-03-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Testa nollställa bios - http://en.community.dell.com/owners-...746/t/19524137
Kolla samtidigt så minnesmoduler och grafikkort sitter i ordentligt. Kan plocka ur och återmontera dem.
Ta inte på kretskortens komponenter, kontaktbleck eller lödpunkter. Ta i kanterna.

Tack för tipsen! Men jag har redan testat detta :/
Citera
2017-03-06, 19:01
Medlem
x12s avatar
Då har du den klassiska felsökningen att göra. Koppla ur så mycket som möjligt och se om den reagerar på nåt, t.ex sladda loss disken, ta ur ena eller andra minnesstickan, koppla bort mus, tangentbord, osv. Bara en sån skillnad att det piper i biosläget eller att texten där ändras kan räcka att indikera skillnad. Mät biosbatteriet om sådant finns.

Har du tur kan kanske felet härledas till att biosbatteriet är slut, kortis i tangentbordet eller att det bara är nån minnessticka. Med större otur är det ett havererat moderkort.
Citera
2017-03-07, 10:35
Medlem
Citat:
Då har du den klassiska felsökningen att göra. Koppla ur så mycket som möjligt och se om den reagerar på nåt, t.ex sladda loss disken, ta ur ena eller andra minnesstickan, koppla bort mus, tangentbord, osv. Bara en sån skillnad att det piper i biosläget eller att texten där ändras kan räcka att indikera skillnad. Mät biosbatteriet om sådant finns.

Har du tur kan kanske felet härledas till att biosbatteriet är slut, kortis i tangentbordet eller att det bara är nån minnessticka. Med större otur är det ett havererat moderkort.

Tror det kan vara moderkortet för jag har för mig jag råkade uppdatera bios (jävligt dumt) & sen betedde sig datorn as konstigt. Fler som sagt att det garanterat är moderkortet!

Detta skedde för 2 år sedan så minns inte exakt hur det gick till. .
Citera
2017-03-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Tror det kan vara moderkortet för jag har för mig jag råkade uppdatera bios (jävligt dumt) & sen betedde sig datorn as konstigt. Fler som sagt att det garanterat är moderkortet!

Detta skedde för 2 år sedan så minns inte exakt hur det gick till. .

Att uppdatera bios e la inte dumt ? . Inte alltid nödvändigt dock. Beror på hur nya komponenter du har helt enkelt i. Men de går inte o säga " jag tror " de e de här eller de här i ditt fall. Börja plocka ner den bit för bit. Bort med all övrig utrustning. Till o med tang bort o mus om de drivs av usb. Du vill bara se att den bootar nu liksom.

Koppla bort CD enheter , övriga hårddiskar mm . Bara bootdisken inkopplad. Starta. Se om symtomen e kvar.
Byt plats med minnesstickorna. Kör dom en o en.
Då kommer du så småningom ner till nätagg , moderkort , processor. Nätaggen i dessa datorer brukar inte vara så fina grejer. Enkla billiga skitsaker utan någon större kvalité . . De värsta är när de går sönder så finns risken även att den tar med sig halva datorn i " smällen " . Tyvärr.
Man får testa o byta ut agget mot en ny. E de samma symtom igen. Då vill jag nog säga moderkort.

Såg att den antagligen köpt i butik o är oem. Hade lämnat in den istället då du kanske riskerar o förstöra garantin om du öppnar den o pillar för mycket. Om de finns någon garanti kvar. Men de e så man felsöker en dator. Metodiskt o lugnt plocka ner den o startar upp den efter varje komponent man tar bort för o se vad som sker.
Citera
2017-03-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Att uppdatera bios e la inte dumt ? . Inte alltid nödvändigt dock. Beror på hur nya komponenter du har helt enkelt i. Men de går inte o säga " jag tror " de e de här eller de här i ditt fall. Börja plocka ner den bit för bit. Bort med all övrig utrustning. Till o med tang bort o mus om de drivs av usb. Du vill bara se att den bootar nu liksom.

Koppla bort CD enheter , övriga hårddiskar mm . Bara bootdisken inkopplad. Starta. Se om symtomen e kvar.
Byt plats med minnesstickorna. Kör dom en o en.
Då kommer du så småningom ner till nätagg , moderkort , processor. Nätaggen i dessa datorer brukar inte vara så fina grejer. Enkla billiga skitsaker utan någon större kvalité . . De värsta är när de går sönder så finns risken även att den tar med sig halva datorn i " smällen " . Tyvärr.
Man får testa o byta ut agget mot en ny. E de samma symtom igen. Då vill jag nog säga moderkort.

Såg att den antagligen köpt i butik o är oem. Hade lämnat in den istället då du kanske riskerar o förstöra garantin om du öppnar den o pillar för mycket. Om de finns någon garanti kvar. Men de e så man felsöker en dator. Metodiskt o lugnt plocka ner den o startar upp den efter varje komponent man tar bort för o se vad som sker.

Alla på flashback sa att jag var dum i huvudet som uppdaterade 😅 jag ska testa dessa tips så får vi se vart det leder! Tack så mycket för tipsen 😀

Köpte begagnat så har ingen garanti!
Citera
2017-03-07, 14:40
Medlem
Citat:
Alla på flashback sa att jag var dum i huvudet som uppdaterade 😅 jag ska testa dessa tips så får vi se vart det leder! Tack så mycket för tipsen 😀

Köpte begagnat så har ingen garanti!

Jo men det beror som sagt hur nya komponenter man har i. Nya ryzen moderkorten kommer de vara mängder av uppd till i bios. Troligen kaby lake också. O gör man de inte kan man få en dator som beter sig ganska skumt

Kommer troligen leda till en defekt del någonstans i systemet. Frågan e ju bara vart. Håll tummar o tår att de e ett felande ramminne . Oftast inte så dyra o ersätta så då kan de vara värt det.
Vet du ungefär hur gammal den e ? 😝
Citera
2017-03-07, 18:56
Medlem
Uppgradera BIOS är en bra idé om det finns färskare. Mycket stabilitetsfixande och anpassning till nyare minnesmoduler, processorproblem mm som kommer in i färskare BIOS.

Men efter att du uppdaterat bör du resetta BIOS-inställningarna och sedan återigen knappa in eventuella specialinställningar du har. Det är inte alltid säkert att den nya BIOS:en är god vän med den råa informationen som den föregående BIOS:en skrev in. Beror helt från tillverkare till tillverkare mm om datorn kommer att gå bra utan reset av BIOS-inställningar. Vissa BIOS kommer själva att se att nuvarande inställningar var från äldre BIOS och tvinga på en reset.
Citera
2017-03-07, 21:27
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Uppgradera BIOS är en bra idé om det finns färskare.
En klurig kollega sa en gång såhär:
"En server är som en ståfräs - Vill du hålla den uppe ska du inte skruva med den."
och det översätter fint till alla typer av datorer och utrustning, inte bara servrar.

Bios ska ALDRIG uppdateras om man inte har en tydlig och angelägen anledning till det, t.ex ett problem som måste åtgärdas eller en eftertraktansvärd egenskap som tillkommit. Det får absolut inte auto-uppdatera, och man ska aldrig uppdatera bara för att det finns en ny version som kanske fixar nåt sällsynt bekymmer man inte omfattas av.

Det är alltför vanligt att uppdateringar strular till saker. Det här hände hos en kund för inte så länge sedan - http://h30434.www3.hp.com/t5/Busines...d/td-p/5634847 - Datorn står på ett obemannat ställe, nån servicetekniker som var dit tyckte att "Oj, det finns uppdaterad firmware" och installerade glatt utan att tänka sig för. Efter några månader, när strömmen gick, startade den inte igen. Den stog i biosläge och protesterade att en fläkt som aldrig funnits i den nu stog stilla, och inte går det backa till tidigare bios heller. HP byter moderkortet för att fixa till det, till ett med ursprunglig biosversion.
Citera
2017-03-07, 23:55
Medlem
Citat:
En klurig kollega sa en gång såhär:
"En server är som en ståfräs - Vill du hålla den uppe ska du inte skruva med den."
och det översätter fint till alla typer av datorer och utrustning, inte bara servrar.

Bios ska ALDRIG uppdateras om man inte har en tydlig och angelägen anledning till det, t.ex ett problem som måste åtgärdas eller en eftertraktansvärd egenskap som tillkommit. Det får absolut inte auto-uppdatera, och man ska aldrig uppdatera bara för att det finns en ny version som kanske fixar nåt sällsynt bekymmer man inte omfattas av.

Det är alltför vanligt att uppdateringar strular till saker. Det här hände hos en kund för inte så länge sedan - http://h30434.www3.hp.com/t5/Busines...d/td-p/5634847 - Datorn står på ett obemannat ställe, nån servicetekniker som var dit tyckte att "Oj, det finns uppdaterad firmware" och installerade glatt utan att tänka sig för. Efter några månader, när strömmen gick, startade den inte igen. Den stog i biosläge och protesterade att en fläkt som aldrig funnits i den nu stog stilla, och inte går det backa till tidigare bios heller. HP byter moderkortet för att fixa till det, till ett med ursprunglig biosversion.

Jag har testat att reseta cmos, testat att koppla ur del för del... men fortfarande samma sak att den fastnar i uppstart & jag kan inte trycka någonstans ...
Citera
2017-03-08, 00:27
Medlem
x12s avatar
Citat:
fastnar i uppstart & jag kan inte trycka någonstans ...
Är det inget special med moderkortet kan det gå sätta i ett standardkort med samma sockel osv, om det går få tag på, och bara flytta över resten av grejorna, men eftersom det är en märkesdator är oddsen mycket små för det och då är det kanske inte så mycket mer att göra åt den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in