Citat:
Ursprungligen postat av
alldino
Jodå, men touch pad knapp, samt kortslutande tangentbord? Och ett riktigt skitigt nätverkskort som är känt för att skapa pingspikes som jag dock har lärt mig att leva med.
Jag är ändå sjukt besviken att allt sånt här skit förekommer på en produkt som jag la 16000 kronor för efter bara två år...
Min Macbook Pro var varm som fan med sina 70-80 grader för att Apple som de rövhål de är inte fixade så att Flash kunde använda h.264-avkodning i 8600m GT-GPUn trots att den hade stöd för det för .. det fick blir för 9600m GT istället och så skita i den gamla.
Det gjorde väl att batteriet alltid var i ohyggligt hög temperatur och tog stryk så därav hade man mer typ en kvarts batteritid eller vad det kan ha varit (påstått från början var säkert en uppemot 6 timmar men mer realistiskt med en webläsare med flashreklam som körs på CPUn var väl under 2 ...)
Magsafekontakt som lätt åkte ur (det är ju grejen med den) och med så kass batteritid och dålig koll på hur mycket det var kvar och således ingen fungerande hibernate så blev resultat att om den åkte ur så slocknade datorn utan hibernate.
.. och bättre blev det ju inte av att kabeln tappar kontakten för att den blir böjd:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/09...80922885437278 (inte denna jag hade men samma konsekvens.)
Bröt foten och hoppade runt på kryckor och försökte släpa med mig datorn och den hade väl trasslat in sig i någon sladd så drog i den och det var ju korkat men givetvis pajade jag kabeln till laddaren så.
Hade velat höra av mig om att den glappade innan men nu blev det ju svårt att hävda.
Drog ut på tiden som fan med att höra av mig och hade haft grafikfel innan,
http://apcmag.com/nvidia_disaster_th...us_faulty.htm/, och som ett ljust streck i skärmen som hade bildats på något vis som jag gärna ville ha fixat som garantiärende / få ny dator med så jag väntade länge för att hoppas att den jag hade skulle ta slut så jag skulle få en nyare.
Ett år hade ju passerat men tiden är ju tre.
Hörde av mig till Apple precis innan tre år tog slut och var stressad och upprörd och arg och hade inte använt den på 1.5 år och visste ju inte hur det skulle gå och kände inte att jag fick den respons jag ville ha och var rätt klar och tydlig med vad jag tyckte om dem och han som svarade ..
Kontaktade den lokala Applebutiken med service och lämnade in den där och sade att jag inte ville göra en felsökning och betala för något utan bara berätta om hur det hade varit och att jag hade talat med Apple innan.
De sade att mitt vänstra IO-kort var bränt och att min "strömknapp höll på att gå sönder", det första hade konstaterats då den inte gick ens med en hel laddare utan batteri utan bara med batteri. 5500 kr ville de ha för att fixa det. Bara IO-kort kostade under 1000 kr på Ebay men var maximalt med jobb att byta men så tänkte jag göra istället, men jag ville ju att de skulle göra det gratis / byta ut den helt.
Vet inte vad det med strömknappen betydde eller om de höll på och pajade den när de hade öppnat om de hade det? Man bytte visst tangentbord och hela skiten då.
Ha betalt för felsökning ville de också ha men jag vägrade och de hade säkert någon åsikt om att göra något gratis men inte betalade jag och fick ut min dator fick jag ju.
Köpte aldrig ett IO-kort, batteri och laddare men borde säkert ha gjort det, helst direkt, nu är den ju gammal och jag använde den mindre än 1.5 års tid.
Visst ja, DVD-brännaren kunde inte bränna skivor heller, hela datorn kändes ju typ som om den vore gjord av folien till en kexchoklad, det var inte det nya aluminiumskalet ur ett stycke utan typ underdel och lock så den flexade ju lite så jag vet inte om det var det som pajade DVD-brännaren.
Helt efterblivna val på den också, kostade 20 000 men var köpt med Apple student developer för 16 000 (men det kostade väl $100 istället), 2.13 GHz C2D med 8600m GT 128 MB och 2 GB RAM. Att gå på mellanmodellen med 2.33 GHz, 256 MB VRAM och 2 eller 4 GB RAM kostade 25000 eller 27500 kr istället eller något. 4 GB RAM i butik kostade drygt 400 kr och 256 MB VRAM var ju en struntsak och Dell sålde datorer med 256 MB GDDR2 istället för 128 MB GDDR3 för typ 12700 samt med högre upplösning på skärmen (1680x1050 istället för 1440x900 tror jag.)
Så det var ju ingen smäckmaskin utifrån pris eller rykte så att säga men massa jävla skit med den också.
Bäst hade säkert varit att ha en 12" IBM ThinkPad istället.
Jag köpte Linux och BSD innan och OS X hack så jag ville ju bara ha en bra dator / unixmaskin jag kunde spela Warcraft 3 och om jag ville köra typ Photoshop och Lightroom och så på.
16 000 kr var ju dyrt för en dator, du ser ju vad jag använder för skräp jag har fått gratis nu, men jag förväntade mig väl mer än <1.5 års användningstid av den ..
Har inte köpt en Appleprodukt sedan dess och inte före heller. Nu släppte de dock en ny iPad som kostar som ASUS Zenpad 3S och rimligtvis inte är sämre så den känns ju lite smålockande men jag hade hellre haft Android på den för jag har tillgång till Androidgrejer jag har köpt förut. Vet inte hur piratscenen är på respektive enhet och hur tryggt det är. Androidenheten har såklart stöd för MicroSD-kort medan Appleenheten är efterbliven som man kan tänka sig. Men processorn och kameran är kanske bättre på Appleenheten? Säkert asgrymma skärmar på båda.