2017-03-26, 16:42
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Om du googlar lite ser du att mycket av ammunitionen legat utomhus och var i dåligt skick.
Ukraina har en ganska stor vapenindustri, de tillverkar det mesta själva, det behöver du inte vara orolig för ryss.
Tror du har dålig koll på ditt första påstående. Jag har förstått det fanns mängder med skrotammo som den funktionshandikappade staten inte förmått göra något åt men det är inte den som är det intressanta. Intressant är snarare den grövre gängse ammunitionen som både sålts och använts mot Donbass. Förmodligen sprängde nån skiten i luften. Bra! Man kan undra vem men förmodligen finns opålitlig personal inom UAF som jobbat för Ryssland och haft tillgång till förrådet på något sätt. Drönare låter mindre trovärdigt då explosionerna börjat på flera ställen och det måste nog vara så för att lyckas starta kedjereaktionen då lagerplatserna är separerade från varandra. Vi talar om ett stort område här, över 380 hektar typ som en mindre stad här i Sverige.

Jo, jag har förstått Ukraina har en ganska stor vapenindustri men utveckling lär det vara sämre ställt med så dom kör nog vidare på systemen från sovjettiden möjligen med mindre förbättringar och Toschka raketen samt Grad tror jag dom tillverkar på löpande band men katastrofen eller sabotaget i Balakliya är ändå en stor förlust och inte minst för Poroshenko själv som nu får framstå som dålig förvaltare.
2017-03-26, 17:00
Medlem
Xeliouss avatar
Det exploderade en ammunitionsdepå i Ryssland häromdan. De finns lite överallt de med gammalt sovjetiskt skräp. Ryskt nyproducerat skräp exploderar av sig självt också. Du har väl inte glömt
Citat:
Hundred militants reported dead as ammunition depot exploded in Donetsk. PHOTO
Local residents reported about 100 terrorists killed in the explosion.
A powerful explosion recorded in the occupied city of Donetsk on Dec.3, Censor.NET reports citing LІGA.net.

The 'DPR' ammunition depot located in the factory of chemical products was destroyed in the explosion.

"It was a powerful explosion that happened around 8 p.m.," Donetsk resident Serhii said.
http://en.censor.net.ua/photo_news/4..._donetsk_photo

Den explosionen tog med sig några ryska muslimska mongoler!

Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Tror du har dålig koll på ditt första påstående. Jag har förstått det fanns mängder med skrotammo som den funktionshandikappade staten inte förmått göra något åt men det är inte den som är det intressanta. Intressant är snarare den grövre gängse ammunitionen som både sålts och använts mot Donbass. Förmodligen sprängde nån skiten i luften. Bra! Man kan undra vem men förmodligen finns opålitlig personal inom UAF som jobbat för Ryssland och haft tillgång till förrådet på något sätt. Drönare låter mindre trovärdigt då explosionerna börjat på flera ställen och det måste nog vara så för att lyckas starta kedjereaktionen då lagerplatserna är separerade från varandra. Vi talar om ett stort område här, över 380 hektar typ som en mindre stad här i Sverige.

Jo, jag har förstått Ukraina har en ganska stor vapenindustri men utveckling lär det vara sämre ställt med så dom kör nog vidare på systemen från sovjettiden möjligen med mindre förbättringar och Toschka raketen samt Grad tror jag dom tillverkar på löpande band men katastrofen eller sabotaget i Balakliya är ändå en stor förlust och inte minst för Poroshenko själv som nu får framstå som dålig förvaltare.
2017-03-26, 17:11
Medlem
Det går inte så bra för NATO:s instruktörer i Ukraina. På annan plats rapporteras att en ukrainsk kryssare är på väg att skrotas.

Citat:
NATO instructors training Ukrainian troops in the art of war have been accused of incompetence. Recently, Ukraine's Defense Ministry decided to show off fresh photos of NATO troops training their Ukrainian counterparts for battle. However, eagle-eyed observers pointed out that all they ended up showing off was the NATO trainers' ineptitude.

Two years ago, British military officials designated to train the Ukrainian military complained to The Telegraph that the army was 'corrupted, impoverished and unprofessional.' That image has haunted the country's military ever since.

https://sputniknews.com/military/201...ors-criticism/
2017-03-26, 17:12
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det exploderade en ammunitionsdepå i Ryssland häromdan. De finns lite överallt de med gammalt sovjetiskt skräp. Ryskt nyproducerat skräp exploderar av sig självt också. Du har väl inte glömt

http://en.censor.net.ua/photo_news/4..._donetsk_photo

Den explosionen tog med sig några ryska muslimska mongoler!

Mja... Det där ser ut att vara krigspropaganda hur pass trovärdig är den infon?
Sen är det ju flera månader sedan så knappast inte häromdagen om det nu verkligen skett...
2017-03-26, 17:19
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det går inte så bra för NATO:s instruktörer i Ukraina. På annan plats rapporteras att en ukrainsk kryssare är på väg att skrotas.

Ukraina är som ett barn som fått för många krigsleksaker som bara ligger utspridda och inte vare sig lärt använda dem eller ta hand om dem. En vältränad och välmotiverad gerilla med bara bråkdelen av militär utrustning är mycket effektivare. Vi har sett det här i Ukrainas ATO-attacker som oftast slutat i stora skrot- och skräphögar och soldatgravar så långt ögat räcker.
2017-03-26, 17:41
Medlem
Citat:

Samarbete mellan Nato och Ukraina fortskrider ju planenligt så där har Sputniknews skrivit ännu en fake-artikel. Att skrota gammalt sovjetmateriel är nog en långsiktig strategi eftersom Ukraina vill ha västteknik kombinerat med sin egen högteknologi inom försvaret. Ingen gammal ryssteknik här inte.
Försvarssamarbete med väst är ju redan en realitet och intresset för ukrainsk vapenteknologi och dess utveckling ökar hela tiden. Så dumstruten får Putin fortsätta att bära medan Ukraina fortsätter utvecklas. Dessutom så är kritik oftast något positivt även om lille Putin inte klarar att att hantera den.
Ukraina drar utan tvivel lärdom av kritiken nu när man integreras allt mer i Europas handel. Många ukrainska varor har t.ex fått den kvalitetsstämpel som är nödvändig för att kunna säljas i EU.
2017-03-26, 17:45
Medlem
Varför dog Voronenkov? Det finns flera möjliga motiv och inte var han ett hot mot VP. Som jag förstår det, var han en korrupt kappvändare.

Citat:
Ukrainian law enforcers are taking measures to detain another suspect in organizing Thursday’s murder of former Russian lawmaker Denis Voronenkov, a senior Ukrainian interior ministry official said.

[...] the shooter, who gunned down Voronenkov in central Kiev, carried documents confirming his participation in a military conflict.

http://tass.com/world/937201
2017-03-26, 17:54
Medlem
Citat:
Varför dog Voronenkov? Det finns flera möjliga motiv och inte var han ett hot mot VP. Som jag förstår det, var han en korrupt kappvändare.

http://tass.com/world/937201
Troligen var han den som kunde visa på korruptionen i Ryssland och hur Putin stulit friskt ur statskassan samt hur ryssland faktiskt ljugit om det mesta avseende invasionen av Ukraina. Därför måste han elimineras på samma sätt som alla som hotar makten eller den förda politiken i Kreml, en kula eller två och Putin är nöjd. För enligt vår definition i väst så är ju Putin faktiskt en simpel mördare.
2017-03-26, 22:29
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Troligen var han den som kunde visa på korruptionen i Ryssland och hur Putin stulit friskt ur statskassan samt hur ryssland faktiskt ljugit om det mesta avseende invasionen av Ukraina. Därför måste han elimineras på samma sätt som alla som hotar makten eller den förda politiken i Kreml, en kula eller två och Putin är nöjd. För enligt vår definition i väst så är ju Putin faktiskt en simpel mördare.

Voronenkov var en bandit, han var inte en politiker, han kunde inte politik, han visste ingenting om rysslands politik. Han mördades av hans fd kriminella kompisar.
2017-03-26, 23:29
Medlem
DaEzzs avatar
Håll fokus på situationen i Ukraina, vill ni diskutera mordet på Denis Voronenkov inklusive motivbilder etc i detalj så går det bra att starta en tråd för detta/Mod
Senast redigerad av DaEzz 2017-03-26 kl. 23:38.
2017-03-27, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Samarbete mellan Nato och Ukraina fortskrider ju planenligt så där har Sputniknews skrivit ännu en fake-artikel. Att skrota gammalt sovjetmateriel är nog en långsiktig strategi eftersom Ukraina vill ha västteknik kombinerat med sin egen högteknologi inom försvaret. Ingen gammal ryssteknik här inte.
Försvarssamarbete med väst är ju redan en realitet och intresset för ukrainsk vapenteknologi och dess utveckling ökar hela tiden. Så dumstruten får Putin fortsätta att bära medan Ukraina fortsätter utvecklas. Dessutom så är kritik oftast något positivt även om lille Putin inte klarar att att hantera den.
Ukraina drar utan tvivel lärdom av kritiken nu när man integreras allt mer i Europas handel. Många ukrainska varor har t.ex fått den kvalitetsstämpel som är nödvändig för att kunna säljas i EU.

Jag har lite frågor angående ditt inlägg, som du gärna får styrka med länkar.
Vi vet att samarbetet mellan Nato och Ukraina fortskrider, men var kan jag läsa att intresset för ukrainsk vapenteknologi ökar?
Är det västerländska vapenkonstruktörer som levererar till Nato som vill ha ukrainsk vapenteknologi? Ligger ukrainsk vapenutveckling före den västerländska i någon del?

Jag skulle också vilja ha en länk över de varor som fått den kvalitetsstämpel som är nödvändig för försäljning inom EU. En sådan lista kan inte vara svår att skaka fram, en ukrainsk källa kanske?
Jag menar, de lär väl vara måna om att publicera detta så folk i EU får upp ögonen för de högkvalitativa ukrainska varorna?
2017-03-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Jag har lite frågor angående ditt inlägg, som du gärna får styrka med länkar.
Vi vet att samarbetet mellan Nato och Ukraina fortskrider, men var kan jag läsa att intresset för ukrainsk vapenteknologi ökar?
Är det västerländska vapenkonstruktörer som levererar till Nato som vill ha ukrainsk vapenteknologi? Ligger ukrainsk vapenutveckling före den västerländska i någon del?

Jag skulle också vilja ha en länk över de varor som fått den kvalitetsstämpel som är nödvändig för försäljning inom EU. En sådan lista kan inte vara svår att skaka fram, en ukrainsk källa kanske?
Jag menar, de lär väl vara måna om att publicera detta så folk i EU får upp ögonen för de högkvalitativa ukrainska varorna?
Nej före den västerländska vapenindustrin som ju är världsledande ligger man givetvis inte. Det är ofta nischer man siktar in sig på i Ukraina och som man visar upp på internationella vapenmässor världen runt. I övrigt så är man nog paritet med Ryssland konstigt vore annars med tanke på historien. Ukraina har ju ett stort jordbruk och exporterar till många länder. Till EU är väl närmast nötkött aktuellt för att sedan följas av allt fler produkter som klarar våra stränga krav bl.a hur man förädlar köttprodukter och att hygienen finns där. Det är nog därför Ryssland aldrig kan bli aktuellt som importland av kvalitetsvaror till EU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in