• 1
  • 2
2017-03-25, 14:42
Medlem
Kiggzors avatar
Krångel, AIDS! Har skruvat en del med min gamla dator, ett par nya bitar, ett par gamla osv. Problemet har uppstått efter att jag satt in en i5 3570k-processor jag fick billigt istället för min gamla i5 2500k och skruvat dit en ny fläkt eftersom jag tänkte försöka överklocka den. Dit har jag dock inte kommit.

Nu går det plötsligt inte att starta datorn om det sitter något ram-minne i de två första av datorns fyra portar. Trycker man på knappen går fläktar igång ett par sekunder bara för att direkt dö och starta om sig själv i en evig "boot loop". Vafan? Tycker jag testat allt. Uppdaterat BIOS, gjort en nyainstallation av winwos, höjt DRAM voltage, rengjort portarna med tryckluft och letat efter böjda pinnar. Alla minnen funkar individuellt. Har testat att koppla loss grafikkortet för att utesluta att det är PSU:n och fan och hans moster.

Datorn innehåller: (Ja, jag vet att det är ett märkligt bygge, men det finns orsaker)

Gigabyte P67A-D3-B3
Intel core i5 3570k
ASUS GeForce GTX1070 Dual 8GB
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
Corsair CX 600W V2 80+
500GB Western Digital Caviar Black
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

Jag har HELT slut på idéer, nån snäll flashbackare som kan rädda dagen?
Citera
2017-03-25, 16:14
Medlem
slitenslavs avatar
använd inte de två fyra giggarna använd bara de två åtta giggarna och sätt dom där dom funkar.
Citera
2017-03-25, 16:23
Medlem
Har du även kollat CPU-socketen? Kolla så inga pinnar är böjda där. Annars kan det vara nåt fel med 2 av slotsen på moderkortet. Du har även testat köra optimized defaults i biosen?
Citera
2017-03-25, 16:42
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitenslav
använd inte de två fyra giggarna använd bara de två åtta giggarna och sätt dom där dom funkar.
Kan testa det imorgon, men för att samverka ska de sitta i varannan port. Dvs just nu är det två separata platser som fungerar. Vad händer då om jag sätter i dessa? Sen känns det såklart jättetråkigt att gå ner från 24GB till 16.

Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Har du även kollat CPU-socketen? Kolla så inga pinnar är böjda där. Annars kan det vara nåt fel med 2 av slotsen på moderkortet. Du har även testat köra optimized defaults i biosen?
Jo, det har jag. Det ser inte skadat ut, samma problem uppstår dock om jag sätter i min gamla processor där allting funkade innan. Optimized defaults har jag testat flera gånger det med. Även återställa CMOS med att ta ut batteriet över natten OCH via piggarna på moderkortet, bara för att.

Tack för svar, gubbar! Det uppskattas

Nåt mer värt att nämna: datorn vill bara köra RAM-minnena i 1333mhz. När jag slog på XMP i BIOS för att köra de i 1600 fryser datorn ibland helt och jag blev tvungen att slå av strömmen. Dök upp nåt meddelande om strul med "overclocking" och den går hela tiden tillbaks till 1333. Förstår noll.
Senast redigerad av Kiggzor 2017-03-25 kl. 16:44.
Citera
2017-03-25, 17:05
Medlem
annanmedlems avatar
Har de fungerat med 1600 MHz i och XMP innan då?
Samma moderkort?
Om det var samma moderkort och bara gällde nya processorn hade jag ju funderat på om något var fel med den, men om det är på olika kanaler och med båda processorerna så vettefan.

När du bytte komponenter hade du slagit av strömmen på nätagget / dragit ur sladden eller hade du bara stängt av datorn framtill och hade ström på moderkortet fortfarande?

16 GB är ju inte hela världen men visst.
Citera
2017-03-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Krångel, AIDS! Har skruvat en del med min gamla dator, ett par nya bitar, ett par gamla osv. Problemet har uppstått efter att jag satt in en i5 3570k-processor jag fick billigt istället för min gamla i5 2500k och skruvat dit en ny fläkt eftersom jag tänkte försöka överklocka den. Dit har jag dock inte kommit.

Nu går det plötsligt inte att starta datorn om det sitter något ram-minne i de två första av datorns fyra portar. Trycker man på knappen går fläktar igång ett par sekunder bara för att direkt dö och starta om sig själv i en evig "boot loop". Vafan? Tycker jag testat allt. Uppdaterat BIOS, gjort en nyainstallation av winwos, höjt DRAM voltage, rengjort portarna med tryckluft och letat efter böjda pinnar. Alla minnen funkar individuellt. Har testat att koppla loss grafikkortet för att utesluta att det är PSU:n och fan och hans moster.

Datorn innehåller: (Ja, jag vet att det är ett märkligt bygge, men det finns orsaker)

Gigabyte P67A-D3-B3
Intel core i5 3570k
ASUS GeForce GTX1070 Dual 8GB
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
Corsair CX 600W V2 80+
500GB Western Digital Caviar Black
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

Jag har HELT slut på idéer, nån snäll flashbackare som kan rädda dagen?

Har du använt esd skydd ?
Citera
2017-03-26, 18:24
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Har de fungerat med 1600 MHz i och XMP innan då?
Samma moderkort?
Om det var samma moderkort och bara gällde nya processorn hade jag ju funderat på om något var fel med den, men om det är på olika kanaler och med båda processorerna så vettefan.

När du bytte komponenter hade du slagit av strömmen på nätagget / dragit ur sladden eller hade du bara stängt av datorn framtill och hade ström på moderkortet fortfarande?

16 GB är ju inte hela världen men visst.
Samma moderkort, ärligt talat är det inget jag ens hade tänkt på innan det där med XMP. Samtidigt tror jag det brukat stå 1600mhz när datorn startas upp, för jag reagerade på att det plötsligt stod 1333 och gick därför in och ändrade. Sladden har varit utdragen hela tiden när jag pillat med den.

Min gissning just nu är ju att det måste vara nåt med moderkortet, vetefan vad det skulle vara annars liksom. Samtidigt finna det egentligen ingen som helst anledning till att någonting alls skulle vara trasigt heller. Hyggligt trött på det här
Citera
2017-03-27, 00:16
Medlem
Kiggzors avatar
Men för i HELVETE

Satte in den gamla processorn igen, bara för att testa. Då fungerar bara en av portarna. Med den nya fungerar två av fyra. Förstår noll, nada. Ingen med en vild teori?
Senast redigerad av Kiggzor 2017-03-27 kl. 00:45.
Citera
2017-03-27, 09:09
Medlem
Resetta bios, alternativt uppdatera
Citera
2017-03-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Resetta bios, alternativt uppdatera

Har han redan testat. Som jag skrev innan. Frågan är om det inte e en esd skada . Frågade om han skyddat sig mot esd men fick inget svar

Hur som helst kan de ju förklara varför portar slutat fungera .
Senast redigerad av Jens86 2017-03-27 kl. 09:41.
Citera
2017-03-27, 09:44
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Grötigt som fan i tråden. Kör memtest på alla minnen var för sig så vet du om dom är ok eller inte.

Sen ska/bör man aldrig blanda ram då det ofta blir problem då. Samma märke/storlek/hastighet är praxis.
Citera
2017-03-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Grötigt som fan i tråden. Kör memtest på alla minnen var för sig så vet du om dom är ok eller inte.

Sen ska/bör man aldrig blanda ram då det ofta blir problem då. Samma märke/storlek/hastighet är praxis.
En fundering här är ju om TS grupperar de fyra modulerna korrekt eftersom det är två olika modulstorlekar. Så inte datorn får 8+4 i ena banken och 4+8 i andra banken och då försöker att t x köra med 8GB från första stickan i ena banken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in