Citat:
Ursprungligen postat av
slitenslav
använd inte de två fyra giggarna använd bara de två åtta giggarna och sätt dom där dom funkar.
Kan testa det imorgon, men för att samverka ska de sitta i varannan port. Dvs just nu är det två separata platser som fungerar. Vad händer då om jag sätter i dessa? Sen känns det såklart jättetråkigt att gå ner från 24GB till 16.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robeloto
Har du även kollat CPU-socketen? Kolla så inga pinnar är böjda där. Annars kan det vara nåt fel med 2 av slotsen på moderkortet. Du har även testat köra optimized defaults i biosen?
Jo, det har jag. Det ser inte skadat ut, samma problem uppstår dock om jag sätter i min gamla processor där allting funkade innan. Optimized defaults har jag testat flera gånger det med. Även återställa CMOS med att ta ut batteriet över natten OCH via piggarna på moderkortet, bara för att.
Tack för svar, gubbar! Det uppskattas
Nåt mer värt att nämna: datorn vill bara köra RAM-minnena i 1333mhz. När jag slog på XMP i BIOS för att köra de i 1600 fryser datorn ibland helt och jag blev tvungen att slå av strömmen. Dök upp nåt meddelande om strul med "overclocking" och den går hela tiden tillbaks till 1333. Förstår noll.