2017-04-21, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Ja olaga hot är ju olagligt och skall beivras, men "hat"? Du talar om ett av den mänskliga artens grundläggande känslolägen, varför vill ni motverka en av de känslomässiga förmågor som gör oss till just människor?

Och varför tror ni att det går att göra genom att spamma sönder kommentarsfält med hashtaggar och förstöra pågående debatter och diskussioner?

Ingen som svarade på detta med hat? Tycker det var en bra fråga. Stor skillnad på hat och hot.
Citera
2017-04-21, 11:32
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Ingen som svarade på detta med hat? Tycker det var en bra fråga. Stor skillnad på hat och hot.

Nej, efter över två tusen inlägg i tråden har ingen #jagärhärare riktigt lyckats förklara vad det är de kämpar emot. Ibland är det "tråkig ton" och ibland "främlingsfientlighet."

Men konsensus tycks vara att det finns hatiska åsikter, och dessa är bäkvämt nog de åsikter #jagärhärare inte delar.

Och av en sagolik tillfällighet och genom ett makalöst sammanträffande är det även åsikter som de senaste åren brännmärkts i media, jagats av privata underrättelsetjänster, förkastats av artister, fördömts av politiker och så vidare.

Så Hat = Av rådande politiska/kulturella och mediala elit icke godkända åsikter/ord eller fräckt ifrågasättande av samma elit. Även om medlemmarna i eliten (och i #jagärhär) vill "runkbajsa" sina meningsmotståndare i munnen. Allt annat - hot, förtal, ärekränkning osv täcks redan av lagstiftning. Men tyvärr är det fortfarande folk som inte rättar sig i ledet.

Och att inte rätta sig efter en humantär stormakts kärleksfulla påbud är ju faktiskt hatiskt, om man tänk...förlåt, jag menar känner efter.
Citera
2017-04-21, 11:48
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens

Att gruppen får uppmärksamhet från olika media och kändisar mm vittnar om att vi gör nått bra.
Tycker jag. Min åsikt.

#jagärhär

Ja, vem skulle kunna vara bättre lämpad att avgöra om #jagärhär gör något bra än samma kritikresistenta mediala elit som skapade gruppen, och synkront höjde den till skyarna samt kändisar som i sin tur är beroende av medias gillande?
Senast redigerad av TransitGloria 2017-04-21 kl. 12:00.
Citera
2017-04-23, 22:32
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Mao vill du censurera andra människors åsikter.
Snarare bidra till evolutionen där fria & friska tankar väcks till liv.

Skulle du vilja läsa inlägg om hur mycket skribenten hatar svenskar och/eller hatar det du representerar eller vill du ha inlägg som vidgar vyerna?

Som jag skrev tidigare i tråden så har mina bästa diskussioner om allt möjligt varit från fd högerextrema eller helt enkelt högerextrema som vet hur man uttrycker sig utan att spy galla överallt.
Citera
2017-04-24, 15:02
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg

Skulle du vilja läsa inlägg om hur mycket skribenten hatar svenskar och/eller hatar det du representerar eller vill du ha inlägg som vidgar vyerna?

Som jag skrev tidigare i tråden så har mina bästa diskussioner om allt möjligt varit från fd högerextrema eller helt enkelt högerextrema som vet hur man uttrycker sig utan att spy galla överallt.

Vem avgör vad som är "fria och friska tankar" för andra människor än dig?

Och vem avgör om ett inlägg "vidgar vyerna" för andra månniskor än dig?

Du, #jagärhär eller den individ det berör?

Bidra till evolutionen? Ja du, det gör man genom att föra sina gener vidare, inte genom att spamma kommentarsfält på Facebook.
Senast redigerad av TransitGloria 2017-04-24 kl. 15:04.
Citera
2017-04-25, 14:26
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Vem avgör vad som är "fria och friska tankar" för andra människor än dig?

Och vem avgör om ett inlägg "vidgar vyerna" för andra månniskor än dig?

Du, #jagärhär eller den individ det berör?

Bidra till evolutionen? Ja du, det gör man genom att föra sina gener vidare, inte genom att spamma kommentarsfält på Facebook.
#jagärhär är resultatet av näthatet och man kan inte vara diplomatisk med hatare. Gör en politiker något som en mindre grupp människor gillar så ska dennes twitter,facebook instagram whatever inte behöva bli spammat av hatare eftersom denna riksdagspolitiker är vald och representerar sina röstare.

#jagärhär försvinner när det politiska näthatet försvunnit. Ni kan börja med att göra karikatyrer av riksdagspolitiker så ser ni skillnaden mellan hat & humor när det kommer till okunnighet.

Jag ställer mig upp frivilligt och förvarar den politiker (även om denne är från ett parti jag inte gillar) och detta har jag gjort sen jag fyllde 16 och varit aktiv i två 2 år inom politiken och det är när jag läste Voltaire "Jag håller inte med i din åsikt men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka den". Men det gäller åsikter och inte hat.

t.ex.
1(Fakta). Muhammed skaffade körkort med pengar från försäkringskassan när han inte jobbat på 1 år.

2(Djup ingående fakta). Muhammed fick aktivitetsersättning och med dessa pengar skaffade han körkort.

3(en analytisk åsikt baserad på det TT skrev (nr1) och det DN skrev (nr2) utan vidare forskningar.)Blatte islamister skaffar sig körkort på skattebetalarnas pengar och dem har då samma förutsättningar som Drottninggatan terroristen.

4 (etisk korrekt politisk åsikt). Muhammed har inte sökt jobb aktivt på ett helt år och förtjänar inte att få sponsring till körkort även om han diagnostiserades i hög ålder för det betyder nämligen att Muhammed är högfungerande autist, jag vill se en politik där denna åtgärd fixas till i nästa skattedeklaration så att han får betala tillbaka minst 1/3 beroende på Muhammeds nästa lönespecifikation.

Inse att fragbite aktivister som sprider hat är inte så olika IS som sprider sin propaganda på liknande sätt.
Senast redigerad av har-du-ens-betyg 2017-04-25 kl. 14:33.
Citera
2017-04-25, 15:12
Medlem
Citat:
#jagärhär är resultatet av näthatet och man kan inte vara diplomatisk med hatare.

"Hat" och "hatare" hit och dit. Hat är ett av den mänskliga artens grundläggande känslolägen, varför vill ni motverka en av de känslomässiga förmågor som gör oss till just människor? Varför inte motarbeta att människor känner och uttrycker glädje när ni ändå håller på? Eller ilska? Eller rädsla? Eller kärlek? Eller avund? Varför har ni hakat upp er på just "hat?"
Citera
2017-04-25, 15:12
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
#jagärhär är resultatet av näthatet och man kan inte vara diplomatisk med hatare. Gör en politiker något som en mindre grupp människor gillar så ska dennes twitter,facebook instagram whatever inte behöva bli spammat av hatare eftersom denna riksdagspolitiker är vald och representerar sina röstare.

Jodå, man kan visst vara diplomatisk mot en "hatare." Det har #jagärhär bevisat med bravur genom att diplomatiskt undvika att beröra hatfylllda inlägg om de är skrivna av fridlysta hatare, och om måltavlan för hatet varit godkänt. Dessutom har #jagärhär medlemmar som är välkända näthatare.

Men detta vet du ju redan om du läst tråden, eller hur?

En politiker har liksom alla andra möjligheten att antingen själv antingen anmäla eller blockera de användare som inte respekterar reglerna på sociala medier. Om användaren bryter mot lagen kan politikern liksom alla andra polisanmäla. Dessutom har politikern ofta tillgång till tjänstemän som sållar åt denne.

Är politiker någon sorts adel som behöver skyddas från folket eller?

Citat:
#jagärhär försvinner när det politiska näthatet försvunnit. Ni kan börja med att göra karikatyrer av riksdagspolitiker så ser ni skillnaden mellan hat & humor när det kommer till okunnighet.

YES! I stället för att för en gångs skull definiera "näthat" kommer man med en variant - "politiskt näthat." Briljant. Sedan får du gärna dua mig.

Jag tog mig tid och ritade en karikatyr av en riksdagspolitiker, men såg inte "skillnaden mellan hat & humor när det kommer till okunnighet." Kanske för att meningen i sig är obegriplig?

Citat:
Jag ställer mig upp frivilligt och förvarar den politiker (även om denne är från ett parti jag inte gillar) och detta har jag gjort sen jag fyllde 16 och varit aktiv i två 2 år inom politiken och det är när jag läste Voltaire "Jag håller inte med i din åsikt men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka den". Men det gäller åsikter och inte hat.

t.ex.
1(Fakta). Muhammed skaffade körkort med pengar från försäkringskassan när han inte jobbat på 1 år.

2(Djup ingående fakta). Muhammed fick aktivitetsersättning och med dessa pengar skaffade han körkort.

3(en analytisk åsikt baserad på det TT skrev (nr1) och det DN skrev (nr2) utan vidare forskningar.)Blatte islamister skaffar sig körkort på skattebetalarnas pengar och dem har då samma förutsättningar som Drottninggatan terroristen.

4 (etisk korrekt politisk åsikt). Muhammed har inte sökt jobb aktivt på ett helt år och förtjänar inte att få sponsring till körkort även om han diagnostiserades i hög ålder för det betyder nämligen att Muhammed är högfungerande autist, jag vill se en politik där denna åtgärd fixas till i nästa skattedeklaration så att han får betala tillbaka minst 1/3 beroende på Muhammeds nästa lönespecifikation.

Du glömde bekvämt nog ge ett exempel på "hat" i din jämförelse, bara olika åsikter. Vill du försöka igen? Som inspiration vill jag ge dig följande Voltaire-citat: "Den som inte kan hata kan inte heller älska."

Citat:
Inse att fragbite aktivister som sprider hat är inte så olika IS som sprider sin propaganda på liknande sätt.

Kan du dels förklara vad en "fragbite aktivist" är, dels ge något jämförande exempel? Blir litet lättare att "inse" då. För det kan väl inte vara så att du kör med litet klassisk guilt-by-association, hmm?
Citera
2017-04-25, 21:05
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Jodå, man kan visst vara diplomatisk mot en "hatare." Det har #jagärhär bevisat med bravur genom att diplomatiskt undvika att beröra hatfylllda inlägg om de är skrivna av fridlysta hatare, och om måltavlan för hatet varit godkänt. Dessutom har #jagärhär medlemmar som är välkända näthatare.

Men detta vet du ju redan om du läst tråden, eller hur?

Kan du dels förklara vad en "fragbite aktivist" är, dels ge något jämförande exempel? Blir litet lättare att "inse" då. För det kan väl inte vara så att du kör med litet klassisk guilt-by-association, hmm?
Jag kallar dem fragbite aktivister (betyder = tonåring som troligtvis går i slutet i högstadiet eller tidigt i gymnasiet) eftersom det är den grupp som lär sig politik genom att forska i bara ett hörn. Dem är inte medvetna att dem är fascister när dem avskyr andra fascister på ett fascistiskt sätt. Lite som sekt-medlemmar som aldrig kan erkänna en sanning även om den e framtagen på ett objektivt sätt t.ex. paranoida svenskar som tror att islam på något sätt är på väg att ta över deras nation.

Citat:
En politiker har liksom alla andra möjligheten att antingen själv antingen anmäla eller blockera de användare som inte respekterar reglerna på sociala medier. Om användaren bryter mot lagen kan politikern liksom alla andra polisanmäla. Dessutom har politikern ofta tillgång till tjänstemän som sållar åt denne.

Är politiker någon sorts adel som behöver skyddas från folket eller?
Men nu har det inträffat att troll spammar deras sidor och politikern kan inte sitta uppe hela natten för att blocka dem. Jag tycker förövrigt att parlamentarism suger men detta är fel sätt att slå tillbaka dem med. Näthat göder parlamentarismen och blir som en slags backfire där hatade politiker blir martyrer i media.

Citat:
YES! I stället för att för en gångs skull definiera "näthat" kommer man med en variant - "politiskt näthat." Briljant. Sedan får du gärna dua mig.

Jag tog mig tid och ritade en karikatyr av en riksdagspolitiker, men såg inte "skillnaden mellan hat & humor när det kommer till okunnighet." Kanske för att meningen i sig är obegriplig?
Lägg en undertitel till karikatyren du ritade likt en Jan Stenmark teckning så kommer ditt budskap öka med 300%.

Citat:
Du glömde bekvämt nog ge ett exempel på "hat" i din jämförelse, bara olika åsikter. Vill du försöka igen? Som inspiration vill jag ge dig följande Voltaire-citat: "Den som inte kan hata kan inte heller älska."
Jag har läst väldigt mycket från Voltaire och jag är säker på att han avskydde mer icke-upplysta än sina politiska motståndare eftersom upplysning gynnade fransmännens ryggrad. Voltaire var förövrigt för det styre som Napoleon hade rätt likt fascistiskt men medier som tidningar fick vara kvar i det styret, syftet var att få fransmännen att bli tillräckligt upplysta för att ta över gränser med pennan istället för svärdet. Tänk hur många viktiga slag Napoleon förlorade men hade ändå samtycket från sina landsmän att få sitta i tronen utan något bondeuppror stod upp eller dylikt. Han fick inte ens skit från folket när han konverterade till Islam i syfte att få stöd av Nord Afrikanska nationer (fejk konverterade), fransmännen visste. <--- Detta vart nytt i Europa där uppror alltid stått upp hos de nationer som krigade mest så som i ottomanska riket samt England under det 100-åriga kriget som var 400 år innan upplysningen.
Senast redigerad av har-du-ens-betyg 2017-04-25 kl. 21:09.
Citera
2017-04-26, 09:37
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Jag kallar dem fragbite aktivister (betyder = tonåring som troligtvis går i slutet i högstadiet eller tidigt i gymnasiet) eftersom det är den grupp som lär sig politik genom att forska i bara ett hörn. Dem är inte medvetna att dem är fascister när dem avskyr andra fascister på ett fascistiskt sätt. Lite som sekt-medlemmar som aldrig kan erkänna en sanning även om den e framtagen på ett objektivt sätt t.ex. paranoida svenskar som tror att islam på något sätt är på väg att ta över deras nation.

Fräscht att svepande tillskriva en grupp unga människor detta. Har du ett exempel på det du påstår, och som gör din jämförelse med IS relevant? Gärna från verkligheten?

Citat:
Men nu har det inträffat att troll spammar deras sidor och politikern kan inte sitta uppe hela natten för att blocka dem. Jag tycker förövrigt att parlamentarism suger men detta är fel sätt att slå tillbaka dem med. Näthat göder parlamentarismen och blir som en slags backfire där hatade politiker blir martyrer i media.

Ja, visst är det tråkigt när någon spammar den stackars politikerns sociala media, så denne måste "sitta uppe hela natten". Tur att #jagärhär inte spammar utsatta grupper som politiker, journalister och kändisar godkända av politiker och journalister!

Citat:
Lägg en undertitel till karikatyren du ritade likt en Jan Stenmark teckning så kommer ditt budskap öka med 300%.

Fortfarande obegripligt är jag rädd.

Citat:
Jag har läst väldigt mycket från Voltaire och jag är säker på att han avskydde mer icke-upplysta än sina politiska motståndare eftersom upplysning gynnade fransmännens ryggrad. Voltaire var förövrigt för det styre som Napoleon hade rätt likt fascistiskt men medier som tidningar fick vara kvar i det styret, syftet var att få fransmännen att bli tillräckligt upplysta för att ta över gränser med pennan istället för svärdet. Tänk hur många viktiga slag Napoleon förlorade men hade ändå samtycket från sina landsmän att få sitta i tronen utan något bondeuppror stod upp eller dylikt. Han fick inte ens skit från folket när han konverterade till Islam i syfte att få stöd av Nord Afrikanska nationer (fejk konverterade), fransmännen visste. <--- Detta vart nytt i Europa där uppror alltid stått upp hos de nationer som krigade mest så som i ottomanska riket samt England under det 100-åriga kriget som var 400 år innan upplysningen.

Jaha. Men vad var hat och vad var åsikter? Du vet, i ditt exempel som skulle visa skillnaden mellan hat och åsikter?
Senast redigerad av TransitGloria 2017-04-26 kl. 09:50.
Citera
2017-04-26, 17:39
Medlem
Detta är troligen endast någon PK-grupp som inte har något bättre för sig än att skylla på personer som hatar på andra. Lixom feminism och kommunism fungerar detta perfekt på pappret, men kommer aldrig fungera i verkligheten.
Citera
2017-04-27, 16:09
Medlem
Citat:

Jag har sett många ur er grupp utropa rasist och rasism, helt ogrundat, i kommentarsfält. Vad tycker du om det? Tycker du det är okej att göra så? Är det gynnsamt för att fria tankar ska kunna frodas eller är det ett sätt att försöka tysta ner genom kränkning och att försöka påföra vissa tankar skam?

Jag har sett många kommentarer som handlar om förakt och hat mot vita men jag har aldrig sett någon ur er grupp figurera i närheten av dessa kommentarer. Vad tror du detta fenomen beror på? Är ni i er grupp selektiva med vad ni klassar som hat eller vilka skribenter och inlägg som behöver bevakning? Vem avgör vad som är hat och vad som är kärleksfullt? Gör du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in