2017-05-13, 07:33
Medlem
l150s avatar
Om du inte har några kontakter så kanske du kan börja med att gå kursen "arbete på väg" eller vad den nu heter.
Eller någon annan hej-kom-o-hjälp-mig-kurs som man behöver.
Citera
2017-05-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostarra
Ja hur skall man gå tillväga? Eller ja det vet jag egentligen, säsongen är igång och jag skickade in mitt Cv innan allt började men fick tillbaka att de hade valt ut andra😔 vill verkligen försöka få in en fot tills nästa säsong börjar.
Det största problemet är att jag har ingen erfarenhet 🤔 De vill självklart ha folk med erfarenhet sen 10 år tillbaka 😉 Men jag har info från människor som jobbat/jobbar med asfalt och de säger att de tar även emot gröngölingar och man får lära sig under säsongen...
Sen är det att jag är tjej, Men jag är ingen klenis och är van sen förr att jobba hårt och långa dagar.
Men det är svårt att övertyga någon om detta när man inte ens får komma på intervjuer.

Nån som jobbar med asfalt här inne och som kan ge nått bra tips?
Branschen är sjukt mansdominerat och ja där tycker jag att det är på tiden att det skall ändras 😉 Och att fler kvinnor söker sig dit med.

Tycker branschen verkar spännande och jag vill bort från "käringarna" i barnomsorgen och inom Handels.

Tack på förhand för tips och råd.

Härlig inställning.

Att jobba som anläggare ligger rätt nära och en del hoppar emellan beroende på säsong, kan vara ett sätt att öka chansen och få in foten.

https://www.framtid.se/yrke/anlaggare
Citera
2017-05-13, 11:27
Medlem
Dimaks avatar
Skicka in cv, tror de skiter i om du är kvinna eller ej.
Citera
2017-05-13, 11:41
Medlem
Jag är väl så nära asfaltsarbetare man kan vara utan att egentligen vara det, jag är anläggningsarbetare och justerar bland annat inför asfaltering.
Jag hade inte velat byta med dom, de ska göra sin årsarbetstid under april-december (ungefär) och får således jobba häcken av sig på de månaderna man vill vara ledig. Får man ändå jobba över sin årsarbetstid dvs asfaltera vintertid eller underhålla med maskinerna blir det dubbla lönen vilket kan vara positivt.

Sen är det ett högt arbetstempo och ingen får säcka efter, mat får du äta när du tömt första lastbilen på asfalt vilket kan ta en stund om det är mycket småytor och lagningar som ska asfalteras. Sen på sommaren är det enormt varmt och krav på varselkläder gäller även då.

Sen finns det ofta olika gäng, vissa som bara gör stora ytor (vägar, parkeringsplatser etc) och vissa som enbart lägger ut för hand (potthål, sättningsskador etc), i ditt fall hade jag siktat på ett gäng som gör större ytor med läggare för att sedan vältas över, då är det mest maskinjobb medan småytor skyfflas och rakas ut för att sedan paddas över.

Ett sista tips, om det fortfarande låter intressant så sök på de största bolagen, ncc, peab eller skanska. Dom kvoterar nog in lite bättre än småföretag och har större marginaler att låta en oerfaren göra fel.
Sen är jag nästan säker på att man måste ha utbildningar i arbete på väg, säkerhet på väg etc innan man ens kan sommarjobba inom asfalt och då kan det vara smartare att först börja med anläggningsarbete då det inte krävs dom utbildningarna men att företaget ALLTID skickar dig på en sån.
Senast redigerad av Huntelaar 2017-05-13 kl. 11:47.
Citera
2017-05-13, 11:42
Medlem
Skit i det där jävla cv-dumheterna, du ringer visar framfötterna och säger du jag kommer gärna på en intervju så du ser att jag är av det rätta virket.

Har du noll tidigare erfarenhet dvs inget sommarjobb eller liknande så kanske du hjälpt farsan på vedbacken. Poängtera att du gillar att jobba och ta i och inte slutar förrän jobbet är klart.

90% chans annars att de tror att du är en arbetslös looser som fått i uppdrag av AMS att skicka 20cv/vecka annars.

Och lycka till!
Citera
2017-05-13, 12:36
Medlem
Ring och prata med dom, tror inte det är nåt problem om du har rätt attityd dvs är beredd att jobba hårt.

Det finns ingenting med asfaltsläggning som man inte kan lära sig på en timme eller två så börjar dom snacka om erfarenhet är det skitsnack.
Citera
2017-05-13, 13:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chnek
Ring och prata med dom, tror inte det är nåt problem om du har rätt attityd dvs är beredd att jobba hårt.

Det finns ingenting med asfaltsläggning som man inte kan lära sig på en timme eller två så börjar dom snacka om erfarenhet är det skitsnack.
Du är snabblärd du...lär dig välta utan att råka göra asfalten ojämnt tjock i olika delar av vägbanan eller försvaga den så att det senare blir sprickor, justera tjockleken på asfalten på läggaren, handjustera tjockleken med raka tillräckligt snabbt innan asfalten kallnat och en massa annat på en timme.

Jag jobbar för övrigt inte i branschen.
Citera
2017-05-13, 14:32
Medlem
NeutronStars avatar
Om du verkligen brinner för drömyrket och ligger i med ansökningarna trillar nog polletten ner rätt snart. De flesta män i yrket jobbar där i brist på bättre, inte för att de valt det. Tungt, svettigt, ohälsosamma ångor, farligt (trafiken) och långtråkigt.
Citera
2017-05-13, 15:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du kommer nog lätt bli "inkvoterad" så testa att söka ett sådant jobb.

Det finns kurser att gå för denna typ av arbete... dvs som involverar säkerhet vid vägarbete osv...
Typ http://www.ulja.se/ (det skulle väl vara en fjäder i hatten antar jag) dock verkar dessa utbilda redan anställda så att säga.

Jag har sett kvinnor jobba som asfaltsläggare så ensam är du inte...

Har du sett en kvinnlig pizzabagare?
Jag har sett en kvinnlig pizzabagare. En gång. Märkligt nog ett svenskt par som ägde pizzerian.
Citera
2017-05-13, 16:32
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag har sett en kvinnlig pizzabagare. En gång. Märkligt nog ett svenskt par som ägde pizzerian.

Det var som satan, har ställt den frågan till många (startade en hel tråd om detta ämne) och så vitt jag vet har ingen sett någon någonsin :-)

Så du är den första som jag känner till som faktiskt sett en livslevande :-)
Citera
2017-05-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du är snabblärd du...lär dig välta utan att råka göra asfalten ojämnt tjock i olika delar av vägbanan eller försvaga den så att det senare blir sprickor, justera tjockleken på asfalten på läggaren, handjustera tjockleken med raka tillräckligt snabbt innan asfalten kallnat och en massa annat på en timme.

Jag jobbar för övrigt inte i branschen.
Hur svårt kan det vara liksom, fattar att det inte blir perfekt första gången men så många parametrar är det ju inte att hålla reda på.
Citera
2017-05-13, 20:31
Medlem
tryffs avatar
Du är trött på "kärringarna" och vill nu sprida denna mentalitet inom asfaltsbranchen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in