Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-08, 18:31
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Ta dina rykten i skvallerforumet istället, diskutera kring brott är topic inte om det säljs sex eller pojkvänner. ABoK sämst moderera tråd.

Nu var det inte sexryktena jag tänkte på i första hand utan om de tidiga åren från fd klasskompisar och vänner. Vi har förstås inte kunnat få de tidiga bedrägerierna verifierade men de bidrar ändå att förklara dagens brott.
Citera
2017-06-08, 20:12
Medlem
Internethuliganens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
På bloggbevakning finns ett mail från tingsrätten där de skriver att ett besked angående läkarintyget kommer imorgon. Jag ser fram emot att få se hur rätten resonerar kring det inlämnade dokumentet!

Om tingsrätten inte godkänner dokumentet och målsägande begärt häktning som godkänns av tingsrätten, blir hon hämtad direkt då?
Senast redigerad av Internethuliganen 2017-06-08 kl. 20:14.
Citera
2017-06-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internethuliganen
Om tingsrätten inte godkänner dokumentet och målsägande begärt häktning som godkänns av tingsrätten, blir hon hämtad direkt då?
Målsägande kan inte begära häktning.
Citera
2017-06-08, 21:47
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juridisk
Vem som helst av Catrins alla målsägande hade kunnat begära henne häktad redan i måndags när hon inte dök upp. Rätten hade behövt pröva häktningsfrågan redan då, denna möjlighet ges i 24:17 st 1 RB.
Detta gäller utöver åklagaren och rättens prövning.

Så, baserat på Rättegångsbalkens regler råder jag vilken som helst av alla målsägande (*Pling*-Kerstin) att begära hennes häktad redan nu, och inte invänta åklagaren.

Skriv ett PM, så ordnar jag en häktningsframställan som ni/du kan inge till Södertälje TR.

Så skrev Juridisk angående häktning
Citera
2017-06-08, 22:15
Medlem
godzilla32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Så skrev Juridisk angående häktning

Hur kommer det sig att rätten inte informerade om målsägandens rätt till att begära häktning direkt innan huvudförhandlingen? Det var inget som sas, så om inte målsäganden visste detta alternativ, får de liksom skylla sig själva? Jag är rätt säker på att de målsäganden som var på rättegången den 29/5 hade begärt det, om de bara hade vetat att de kunde.
Citera
2017-06-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzilla32
Hur kommer det sig att rätten inte informerade om målsägandens rätt till att begära häktning direkt innan huvudförhandlingen? Det var inget som sas, så om inte målsäganden visste detta alternativ, får de liksom skylla sig själva? Jag är rätt säker på att de målsäganden som var på rättegången den 29/5 hade begärt det, om de bara hade vetat att de kunde.

Nu vet jag inte om det stämmer att målsägande faktiskt kan begära en häktning. Men så där är det ju överallt? Inom sjukvården tex. Man måste i princip utbilda sig själv då ingen informerar om saker och ting.

Ps. Detta är så JAG har upplevt det inom sjukvård och försäkringskassan osv.
Citera
2017-06-09, 07:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomii
Nu vet jag inte om detta stämmer att målsägande faktiskt kan begära en häktning. Men så där är det ju överallt? Inom sjukvården tex. Man måste i princip utbilda sig själv då ingen informerar om saker och ting.

Ps. Detta är så JAG har upplevt det inom sjukvård och försäkringskassan osv.

Jag hade inte heller hört talas om detta tidigare, men så här verkar det fungera:

Citat:
Ifall brottsutredningen och rättsprocessen kommit så pass långt att åklagaren har hunnit väcka åtal kan även domstolen på egen hand, alternativt efter begäran från målsägaren (brottsoffret), diskutera ifall en misstänkt som inte är anhållen skall häktas. Även i dessa sistnämnda situationer sker en häktningsförhandling och domstolen meddelar därefter sitt beslut.

https://www.minilex.se/a/grundl%C3%A...-h%C3%A4ktning
Citera
2017-06-09, 07:28
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:

Det är inte rättens uppgift att vägleda parter på det sättet. Det står målsägandena fritt att anlita ombud för det fall att de anser sig vara i behov av juridisk rådgivning.
Citera
2017-06-09, 07:46
Medlem
Jarnabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan

Ja, jag har saknat er med.

Yeeeaaahh! Äntligen! Du har varit så saknad, välkommen tillbaka! ❤️

Nu hoppas vi bara på att Enhörningen ska göra comeback... 😁
Citera
2017-06-09, 07:49
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:

Det här är en icke-fråga. Rätten kan självmant besluta om häktning i detta läge, utan yrkande från någon. Om rätten själv inte valt att göra det redan spelar det inte så stor roll huruvida målsägandena har yrkat på det eller inte. Det är läkarintyget som är helt avgörande.

Och jo. Målsägande kan begära häktning enligt 24 kap. 17 § 1 st RB, men det är ju rätten som prövar frågan.
Citera
2017-06-09, 08:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Det här är en icke-fråga. Rätten kan självmant besluta om häktning i detta läge, utan yrkande från någon. Om rätten själv inte valt att göra det redan spelar det inte så stor roll huruvida målsägandena har yrkat på det eller inte. Det är läkarintyget som är helt avgörande.

Och jo. Målsägande kan begära häktning enligt 24 kap. 17 § 1 st RB, men det är ju rätten som prövar frågan.

Nej inte helt sant. Målsägarna hade kunnat begära häktning redan inför den första rättegångsdagen 29/5 med motivering att CH avvek p.g.a. "sjukdom" (som visade sig vara en filminspelning) redan i samband med sitt förra åtal.

Ifall deras begäran hade godkänts i häktningsförhandlingen, så hade CH ev. varit häktad redan innan den 29/5 och på så sätt inte kunnat avvika lika enkelt (det hade sannolikt behövts ett väldigt godtagbart skäl för att häktespersonalen skulle låta henne åka till akuten kvällen innan förhandlingen).
Citera
2017-06-09, 10:14
Medlem
Idag får vi svar från tingsrätten.

EDIT. Gällande läkarintyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in