Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-05, 14:32
Medlem
Pungsvings avatar
http://www.sydsvenskan.se/2017-08-05...ingar-hittills

Sjukt alltså. Folket uttrycker hur de upplever invasionen av MENA packet, men det är emot lagen. Att våldtäktsvågen rullar in och råttorna med den är helt OK i sammanhanget. Men svenskarna har det sossesverige de förtjänar. Sossepolitikerna har gradvist skapat helvetet under 80 år med folkets stöd.

I USA råder freedom of speech och sådana där "hattrådar" är bara socialt prat. Gå in på tidningars kommentarsfält i USA och kommentarerna får svenska hattrådar att blekna.
Senast redigerad av Pungsving 2017-08-05 kl. 14:39.
Citera
2017-08-05, 15:02
Medlem
Från artikeln:
"Per är före detta polis, och en av dem som startat föreningen. Av säkerhetsskäl har vi gett honom ett fingerat namn."

Från deras blogg:
"Varför är vi anonyma?
Vi vill rikta fokus mot punkterna ovan. Inte mot vår grupp eller specifika medlemmar i den."

Troligtvis är Näthatsgranskaren inte föreningens riktiga namn då det inte finns på alla bolag. Om det ens finns en förening?

Personligen tycker jag låt dem få hålla på om dom nu vill leka moralpoliser. Men det blir jäkligt märkligt att komma kräva att folk ska stå för vad de skriver när de själva gömmer sig bakom anonymitet. Tycker det känns lite fegt.

Dessutom inte sannolikt att de klarar hålla denna anonymitet. Räcker ju bara Flashback för forska i det så kommer namn säkert komma fram.
Citera
2017-08-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Kvinnliga poliser är en felinvestering. Efter 40 klarar dom inte dom "sänkta" fysiska kraven för att arbeta som polis och man måste "skapa" uppgifter för alla omplacerade kvinnor. Därför finns det resurser till sådan här trams samtidigt som ingen polis finns tillgänglig för våld och stölder.

Du gissar att "Per" egentligen är en kvinnlig fd polis? Det är ju 50/50 chans men jag vet ju vad jag skulle sätta slanten på.
Citera
2017-08-05, 15:10
Bannlyst
Läser man detta kan man tro det gäller alla grupper

Citat:
Hatbrott är inte en egen brottskategori, utan en straffskärpning som beror på att gärningspersonen velat kränka offret baserat på vem offret är. Det handlar om personens religion, hudfärg, sexuella läggning, ursprung eller etnicitet.
I regeringens regleringsbrev till polisen ifjol lyftes hatbrott fram som ett prioriterat område.
Fallen som Per och hans grupp anmäler är främst hets mot folkgrupp – men det handlar ofta även om olaga hot, uppvigling, och ärekränkningsbrott. I regel med ett hatbrottsmotiv.
– Vi går inte på specifika individer och söker. Vi vill verkligen poängtera att vi inte jagar människor, utan det är brotten vi jagar.

– Vi söker varken efter vad politiker eller ens rasistiska eller nazistiska grupperingar skriver. Vi har valt att enbart fokusera på de brottsliga kommentarerna, företrädesvis hatbrottskommentarer på Facebook.

Men som i alla andra artiklar om "näthat" skuldbelägger man bara den vita svensken tar bara upp ex hur invandrare muslimer är offer för svenskarnas näthat!

Citat:
Det senaste fallet handlar om en medelålders man från Kiruna som anser att Hitler borde komma tillbaka för att "rensa bort lite bögar".

Citat:
Andra exempel gäller en man från Sjöbo som kallar muslimer för "skadedjur" och uppmanar polisen att skjuta ihjäl dem – ett annat fall är en Landskronabo som är svag för versaler och i flera meddelanden kräver att alla som tror på islam ska utvisas från Sverige på livstid. Helst ska de skjutas på plats och begravas, enligt mannens kommentarer.

Citat:
Sydsvenskan har pratat med den tidigare nämnda Malmökvinnan som dömts till dagsböter för två av sina kommentarer. Kvinnan har gått med på att erkänna brott mot att betala strafföreläggande, därmed slipper hon rättegång. Hon säger att hon var frustrerad när hon skrev men att hon inte tycker att det var ett brott.

Men du erkänner ju för åklagaren att du begått två brott?
– Jag erkänner ju att jag skrivit. Men jag tycker inte det är klokt att d

et bedöms som hets mot folkgrupp. Men jag står för det. Det är värt varenda krona.

– De som begår brott ska inte få vara i vårt land, och det står jag för. Det daltas alldeles för mycket med dem.

Är det som så att kommunister i Sverige åsiktsregisterar bara vita svenskars åsikter ska tystas ned? De brott som invandrare begår döms för ska normalieras får inte kritiseras pratas öppet om?

Det är tydligen värre brott en svensk döms för hets före invandrare döms för gruppvåldtäkt eller terrorism?
Citera
2017-08-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
USA har First Amendment to the United States Constitution.

Sverige har en demokratiminister.
Lekstuga.

Jag skulle säga detta är en form av angiveri. När man läser deras inlägg på Facebook uppmanar de folk att tipsar dem. Jag tycker inte sånt här hör hemma i Sverige.

Jag försvarar inte de som skriver jättedumma saker, men jag tycker faktiskt detta upplägg är värre.
Citera
2017-08-05, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det kan dessutom vara så att de själva kanske begår ett brott om de för register över alla dessa anmälningar och kommentarer på nätet. Det här kan faktiskt vara en tveksam verksamhet.

http://www.datainspektionen.se/lagar...a-rattigheter/

Citat:
Om personuppgifter har behandlats i strid med personuppgiftslagen och detta har lett till skada eller kränkning av den personliga integriteten ska den personuppgiftsansvarige ersätta den registrerade. Den registrerade har inte bara rätt till ersättning för sakskada, personskada och ren förmögenhetsskada, utan kan även få kompensation för själva kränkningen.

För att få ersättning måste du kunna bevisa att den personuppgiftsansvarige har behandlat dina personuppgifter på ett olagligt sätt och att behandlingen har skadat eller kränkt dig. Om den personuppgiftsansvarige visar att felet inte berodde på honom eller henne kan ersättningsskyldigheten falla bort eller sättas ned. Om du anser att du är berättigad till skadestånd kan du vända dig till den personuppgiftsansvarige.
Citera
2017-08-05, 15:33
Medlem
Alla måste kunna granskas och kritiseras även invandrare, det är det som demokrati. Men att ex. uttala dödshot mot någon eller någon grupp, som de tog upp i artikeln är något helt annat.
Citera
2017-08-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozieh
http://www.datainspektionen.se/lagar...a-rattigheter/

De skriver så här på Facebook:

"Vi följer därför upp varje anmälan, noterar hur den handläggs och om den leder till åtal eller inte."

Låter för mig som de har ett register. Troligen då även med personuppgifter på de anmälda. Tveksamt om detta är okej om man inte har något forskningssyfte eller ett journalistiskt motiv.

Nästa år när GDPR träder ikraft och ersätter PUL kommer många sådana här verksamheter bli kriminella. Våra grundlagar kommer troligen också få skrivas om ifall de inte ska krocka med europeisk lagstiftning. Lexbase och liknande verksamheter lär får lägga ner. Var och en kommer också få rätt att få sina uppgifter ändrade eller strukna ur många register (finns en del undantag för myndighetsregister). Man kommer också få rätt att veta i vilka register man är med i.
Senast redigerad av helofin 2017-08-05 kl. 15:38.
Citera
2017-08-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Alla måste kunna granskas och kritiseras även invandrare, det är det som demokrati. Men att ex. uttala dödshot mot någon eller någon grupp, som de tog upp i artikeln är något helt annat.

Men låt då dem som blir hotade få sköta detta själv.

Detta är inget annat än en medborgargarde på nätet och en uppmaning till angiveri. Och sånt ska man varken syssla med i verkligheten eller på nätet.

Folk ska inte sätta upp sina egna små organisationer och syssla med sånt här. Det kan gå jäkligt snett också.
Citera
2017-08-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Per anmäler....men det är en kvinnlig omplacerad polis som intervjuas i klippet och uttrycker stor tacksamhet för hjälpen hon får i sitt arbete. Det var det jag kommenterade. Jag vet inte vad som fattas Per...varför slutade han som polis.

Nu la Sydsvenskan artikeln bakom en betalvägg.
Citera
2017-08-05, 16:23
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det kan dessutom vara så att de själva kanske begår ett brott om de för register över alla dessa anmälningar och kommentarer på nätet. Det här kan faktiskt vara en tveksam verksamhet.

Som detta eller?
Förvånar mig att sidan fått ligga uppe i flera månader.
https://antifa.se/

Tydligen är det inte olagligt att hänga ut folk som Nazister på väldigt lösa grunder om man står på "de godas" sida. Inget hets där.

Tänk om någon skulle börja lägga upp extrema muslimer på en sida?
Citera
2017-08-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Som detta eller?
Förvånar mig att sidan fått ligga uppe i flera månader.
https://antifa.se/

Tydligen är det inte olagligt att hänga ut folk som Nazister på väldigt lösa grunder om man står på "de godas" sida. Inget hets där.

Tänk om någon skulle börja lägga upp extrema muslimer på en sida?

Det där kan absolut vara olagligt. Skulle gissa grovt förtal. Frågan är bara om polisen har resurser att komma åt den som administrerar sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in