Citat:
Jag förstår inte det här med MAG boxar (och liknande). Jag ser ingen fördel med dem, bara nackdelar.
Här är min uppfattning om saken:
Skäll inte på mig nu tack, berätta istället vad jag fått om bakfoten så att jag och alla andra förstår vad det är för fördel med dem.
Här är min uppfattning om saken:
- Det är mycket sämre prestanda på MAG boxarna jämfört med Android boxar med 30-40% lägre pris.
- De kan inte göra något annat än att visa IPTV, medan alla andra lösningar klarar många andra sätt att titta på media.
- De har ett gammaldags (men rätt ok ändå) GUI. Men gillar man det så kan man ju hämta hem en emulator till Androidboxarna så ser det precis likadant ut, men är snabbare.
- Det är möjligen marginellt enklare (några minuter första gången) att ställa in MAG boxarna jämfört med andra lösningar.
- Androidboxar (för TV) och Android TV (det är två olika operativsystem) har minst 7-8 olika bra appar för IPTV så att man kan välja den man tycker passar en bäst.
- Android har appar som automatiskt kan starta upp IPTV-appen direkt man slår på boxen, så att det ser precis ut som MAG boxarna. Med den skillnaden att man kan stänga den appen och göra massa annat (Plex, Youtube, Netflix, SVT Play m.m m.m)
- Android TV (obs inte de mycket vanligare Android boxarna (för TV) som nästan alla pratar om, har massor med bra funktioner, bl.a. att kunna söka med svenskt tal, och det har fungerat bra i flera år nu. Du talar om med rösten vad du vill se och den visar vilken/vilka ställen du kan se den på av de appar du har installerat. Det lär inte fungera på någon IPTV-app ännu (har inte hunnit kolla) men det fungerar på Plex, Netflix, Google Movies, Amazon, Youtube, SVT Play, TV4 Play m.m. m.m.
Den absolut bästa mediaboxen som existerar idag tycker jag är Nvidia Shield Android TV, men den är också dyrast. En billigare är t.ex. Xiaomi Mi Box för ca $80 från Kina eller ca 1000kr om man köper i Sverige. Den klarar allt som en MAG box klarar av och mycket mer.
Skäll inte på mig nu tack, berätta istället vad jag fått om bakfoten så att jag och alla andra förstår vad det är för fördel med dem.
Mecool bb2 pro är väl också en prisvärd box värd å nämna.