Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 17:43
Medlem
selectas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildHD
Jag förstår inte det här med MAG boxar (och liknande). Jag ser ingen fördel med dem, bara nackdelar.

Här är min uppfattning om saken:
  • Det är mycket sämre prestanda på MAG boxarna jämfört med Android boxar med 30-40% lägre pris.
  • De kan inte göra något annat än att visa IPTV, medan alla andra lösningar klarar många andra sätt att titta på media.
  • De har ett gammaldags (men rätt ok ändå) GUI. Men gillar man det så kan man ju hämta hem en emulator till Androidboxarna så ser det precis likadant ut, men är snabbare.
  • Det är möjligen marginellt enklare (några minuter första gången) att ställa in MAG boxarna jämfört med andra lösningar.
  • Androidboxar (för TV) och Android TV (det är två olika operativsystem) har minst 7-8 olika bra appar för IPTV så att man kan välja den man tycker passar en bäst.
  • Android har appar som automatiskt kan starta upp IPTV-appen direkt man slår på boxen, så att det ser precis ut som MAG boxarna. Med den skillnaden att man kan stänga den appen och göra massa annat (Plex, Youtube, Netflix, SVT Play m.m m.m)
  • Android TV (obs inte de mycket vanligare Android boxarna (för TV) som nästan alla pratar om, har massor med bra funktioner, bl.a. att kunna söka med svenskt tal, och det har fungerat bra i flera år nu. Du talar om med rösten vad du vill se och den visar vilken/vilka ställen du kan se den på av de appar du har installerat. Det lär inte fungera på någon IPTV-app ännu (har inte hunnit kolla) men det fungerar på Plex, Netflix, Google Movies, Amazon, Youtube, SVT Play, TV4 Play m.m. m.m.
    Den absolut bästa mediaboxen som existerar idag tycker jag är Nvidia Shield Android TV, men den är också dyrast. En billigare är t.ex. Xiaomi Mi Box för ca $80 från Kina eller ca 1000kr om man köper i Sverige. Den klarar allt som en MAG box klarar av och mycket mer.

Skäll inte på mig nu tack, berätta istället vad jag fått om bakfoten så att jag och alla andra förstår vad det är för fördel med dem.

Mecool bb2 pro är väl också en prisvärd box värd å nämna.
2017-08-21, 18:56
Medlem
Citat:
Jag förstår inte det här med MAG boxar (och liknande). Jag ser ingen fördel med dem, bara nackdelar.
Skäll inte på mig nu tack, berätta istället vad jag fått om bakfoten så att jag och alla andra förstår vad det är för fördel med dem.

Min första box en kina box från gearbeast. Kan inte rekommendera det till någon alls..
Alfawise s92 Octa Core Amlogic S912. Betydligt sämre bild än mag också.
Och mag emulatorn till Android funkar ej med undertexter (men kanske nu idag?)

Har nu nvidia shield funkar riktigt bra!
Ska man köpa en box så borde man välja
shield tv.
Billig Dreambox 500hd eller bättre
Mag 254 -...

Köp inte kina box från tex gearbeast
Senast redigerad av willyspluskund 2017-08-21 kl. 19:01.
2017-08-21, 18:58
Medlem
Rekommenderar en Android box med S905 chip istället för S912 och S905 är mer supportad om man ska köra Kodi.

Wetek Play 2 är ett bra alternativ med då kan ni även köra vanlig DVB-T/C/S med ifall ni har vanliga kanaler t.ex. basutbud eller liknande.
Man kan även välja mellan Android, LibreELEC och Enigma2 baserad mjukvara och kör man LibreELEC/Enigma2 på MicroSD så kan man växla mellan det och standard Android.

https://wetek.com/ww/en/product/wetek-play2
Senast redigerad av FreddyK666 2017-08-21 kl. 19:12.
2017-08-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swennerd
Har själv en MAGbox då jag uppskattar enkelheten då epg och undertexter fungerar direkt utan krångel.
Har dock inte provat en Androidbox utan bara kört med SmartTV:n eller VLC i mobilen och dator.
Tänkte prova en Androidbox framöver nu när man i dashboard:en enkelt kan ordna fram en M3u-fil.
Tips på bra Androidbox mottages därför gärna. Har kikat på en Mi box men den saknar ethernetuttag och det är väl kanske ett måste med IPTV för att få det stabilt.
Jag och resten av familjen (3st) kör med MiBox 3 med wifi 5ghz och det funkat klockrent. 6m från routern
2017-08-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadonKing
Jag och resten av familjen (3st) kör med MiBox 3 med wifi 5ghz och det funkat klockrent. 6m från routern
Vilken app ser du iptv med då ? Styr du den med dosan som kommer med ?
Och var köper man denna så man får rätt?
Senast redigerad av willyspluskund 2017-08-21 kl. 20:05.
2017-08-21, 22:35
Medlem
deadhead.s avatar
Inhandlade en Apple TV 4 idag. Vilken app rekommenderar ni dör användning till iptv?
2017-08-21, 22:40
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Inhandlade en Apple TV 4 idag. Vilken app rekommenderar ni dör användning till iptv?

Beror kanske på leverantör men IPking har följande instruktion:

https://www.iptvking.me/instruktione...oidboxappletv/
2017-08-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swennerd
Tips på bra Androidbox mottages därför gärna. Har kikat på en Mi box men den saknar ethernetuttag och det är väl kanske ett måste med IPTV för att få det stabilt.
Jag håller med, det är enda nackdelen med Xiaomi Mi Box, att den inte har ethernet. Men jag hade en Mi Box under några månader och hade inga som helst problem, och då streamade jag 4k m.m.

Jag gav bort den till min son då jag tyckte det att Nvidia Shielden jag också hade var mycket bättre så nu har jag 2st sådana istället (varav en går på Wifi utan problem.
Nvidian är så bra med att lösa alla ljud- och bild-problem som finns samt uppdaterar ofta och har senaste Android TV m.m., är väl den snabbaste och även dyrast men man lär kunna ha kvar den längre än någon annan av dagens boxar så det känns som väl värt sitt pris.

Jag är ju lite insnöad på en riktig Android TV för jag tycker det fungerar så bra med all media inkl. IPTV, röst-sökning, att snart få Google Assistant på den m.m. Så antingen Mi Box (rätt variant) för $70 eller en Nvidia Shield Android TV för drygt 2000kr är vad jag rekommenderar
2017-08-22, 18:20
Medlem
Citat:
Jag är ju lite insnöad på en riktig Android TV för jag tycker det fungerar så bra med all media inkl. IPTV, röst-sökning, att snart få Google Assistant på den m.m. Så antingen Mi Box (rätt variant) för $70 eller en Nvidia Shield Android TV för drygt 2000kr är vad jag rekommenderar
Är det MiBox 3 pro som är den nyaste? och vart köper man denna? Vad är det som är sämre än nvidia shield med denna? jag har en shield men letar en box åt päronen !
2017-08-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willyspluskund
Är det MiBox 3 pro som är den nyaste? och vart köper man denna? Vad är det som är sämre än nvidia shield med denna? jag har en shield men letar en box åt päronen !
Nej, det är den här: http://www.mi.com/en/mibox/

Vad som framförallt är sämre är 3 saker:
  1. Ingen ethernet-ingång. Men jag upplevde att Wifi, speciellt 5Ghz, fungerade väldigt bra.
  2. Långsammare än Nvidia Shield (men vilken box är inte det)
  3. Inte i närheten av samma uppdateringar som Nvidia Shield. T.ex. har båda modellerna av Nvidia Shield Android TV 7.x medan Xiaomi Mi Box fortfarande har v. 6.x om det inte uppdaterats senaste tiden.
2017-08-22, 20:48
Medlem
Nu har jag letat i tråden och hittat en del inlägg men hänger inte riktigt med när det gäller EPG.
Jag skaffade Giant, men behövs det en särskild EPG-fil för deras kanaler eller kan man köra på en "generell"?
2017-08-22, 21:18
Medlem
Force-Walkers avatar
Lika bra att vara tidigt ute. På lördagnatt smäller det ju mellan Mayweather och Mcgregor. Jag har Camdserver, någon som vet om det finns ppvkanal som visar den på Camd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in