Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-22, 10:10
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Norell påstod det ja, i sin misskrediterade skräprapport. Det finns inget belägg för att MB skulle ha infiltrerat någon svensk muslimsk organisation.

Jag har läst rapporten. Inga källhänvisningar utan bara påståenden tagna direkt ur luften.

Vem har misskrediterat den? Sen är den inte infiltrerad av MB, den är direkt skapad och styrd av MB.

Du får nog läsa en gång till då för här är källhänvisningarna:
Al-Qaradawi, Y (2016): Priorities for the Islamic movement in the coming phase. Strategidokument för den
islamiska rörelsen som kan laddas ner från Internet i flera olika versioner.
Agbor, S E (2009): Federation of Islamic Organizations in Europe. Master thesis, Masaryk university, Faculty of
Social studies, dep of International relations and European Politics.
Att förstå islam (u å): Informationsskrift som arbetats fram av Sveriges muslimska förbund i samarbete med
Islamiska informationsföreningen och dåvarande Statens invandrarverk.
Paul Berman (2015): “Why Is the Islamist Death Cult So Appealing?”. Tablet Magazine, January 28, 2015.
Carlbom, A (2003): The Imagnied versus the Real Other, multiculturalism and the representation of Muslims in
Sweden. Doktorsavhandling. Lund: Sociologiska institutionen.
Carlbom, A (2006): ”Mångkulturalismen och den politiska mobiliseringen av islam”. Invandrare och integration i
Danmark. Stockholm: makadam förlag.
Carlbom, Aje (2016): “Islamisterna I brödraskapet fick inflytandet de ville ha”. Dagens samhälle 2015.
Eriksson, T (2015): ”Muslimska friskolor går ihop i friskolekoncern”. Dagens samhälle 2015, sid 22.
Fatah, T (2008): Chasing A Mirage: the tragic illusion of an islamic state, John Wiley & Sons Canada, Ltd.
Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE) (2016): Muslims of Europe Charter. Policy för de 28
medlemsorganisationer som ingår I FIOE.
Durie, M (2010):The Third Choice, Islam, Dhimmitude and Freedom: London: Deror Books.
Fatah, T (2008): Chasing A Mirage: the tragic illusion of an islamic state, John Wiley & Sons Canada.
Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE): http://www.fioe.org/
Fourest, C (2004): Frère Tariq: discours, stratégie et méthode de Tariq Ramadan, Grasset.
Gadban, H (2015): Min Jihad-jakten på liberal islam, Fri Tanke förlag.
Hasan, R (2009): Multiculturalism, some inconvenient truths. London: Politicos publishing.
Islamiska förbundet I Sverige (iFIS)(2016): Vad du inte vet om islam. Förbundets representation av vad islam är
för svensktalande läsare.
Islamiska förbundet i Sverige (IFiS): Förbundsstadgarna finns att ladda hem på följande sida
http://www.islamiskaforbundet.se/sv/...r_20120610.pdf
Johnson, I (2010): A mosque in Munich: Nazis, the CIA, and the rise of the Muslim Brotherhood in the West. New
York: mariner Press.
Kandil, H (2015): Inside the Brotherhood. Cambridge: Polity press.
Küntzel, M (2007): Jihad and jew hatred: islamism, nazism and the roots of 9/11. New York: Telos Press.
Larise, D (2012): ”Civil society in the political thinking of European Muslim Brothers”. Journal of Religion in
Europe nr 5, sid 245-272.
Maréchal, B (2008): The Muslim Brothers in Europe, Roots and discourse. Leiden: Brill.
Meijer, R (2012): “Introduction”. The Muslim Brotherhood in Europe (Meijer & Bakker editors). London: Hurst
& Company. Sid 1-27.
Moller-Okin, S (2002): Mångkulturalism, kvinnor i kläm?. Göteborg: Daidalos.
Nämnden för statligt stöd till trossamfund (SST):
http://www.sst.a.se/kontakt/samfunds...580005268.html
Tibi, B (1998): War and Peace in Islam, sid. 129 i: Nardin, T (Red.). The Ethics of War and Peace, Religious and
Secular Perspectives, (Princeton University Press).
Tibi, B (2012): Islamism and Islam. (Yale University Press).
The Muslim Brotherhood Review, House of Commons, London. December 2015.
Trager, Ullah, Sakthivel (2014): “Islamists in Government: Do They Moderate Once in Power?”. The Washington
Institute for Near East Policy, May 1, 2014
Norell, M (2015): “Kalifatets Återkomst-orsaker och konsekvenser. Stockholm: TRAIL förlag.
Pargeter, A (2013): The Muslim Brotherhood: From Opposition to Power. London: Saqi Books.
Quilliam (2016): The Muslim Brotherhood in the UK. London: Quilliam Foundation.
Ramadan, T (2002): “Europeanization of Islam or Islamization of Europe?” Islam, Europe’s second religion
(Hunter & Buchanan editors). London: Praeger. Sid 207-218.
Ramadan, T (2004): Western Muslims and the future of Islam. Oxford: Oxford university press.
Readings, G, Brandon, J & Phelps, R (2016): Islamism and language: how using the wrong words reinforces
Islamist narratives. Qulliam Foundation, paper.
Schuck, C (2013): “A Conceptual Framework of Sunni Islamism”. Politics, Religion & Ideology, 14:4, sid 485-506.
Sen, A (2006): Identity & violence, the illusion of destiny. New York: Penguin.
Sohrabi, H & Farquharson, K (2015): ”Australian Muslim leaders and normalisation discourses”. Ethnicities, Vol
15, sid 633-651.
Sohrabi, H, Farquharson, K (2016): ”Social integration of Muslims: a dramaturgical perspective”. Journal of
Sociology, vol 52, sid 388-402.
Vidino, Lorenzo, (2010): “The New Muslim Brotherhood in the West”. Columbia University Press.
Wiktorowicz, Q (2004): ”Introduction: Islamic Activism and Social Movement Theory”. Islamic Activism: a Social
Movement Theory Approach. Bloomington: Indiana University Press. Sid 1-37.

Edit. Jag forskade lite om kritiken mot rapporten. Det redovisas 2 kritiker på Wikipedia varav den ena går till en blogg som heter "religionsvetenskapligakommentarer.blogspot" och kommer från en massa religionsvetenskapliga, teologiska ämnen, humaniora, "livsåskådning" vad fan nu det är, och liknande områden som totalt saknar kvalifikationer för att uttala sig om detta. Det är inte ens en fråga om religion, utan om organisationernas strukturer och ideologi.

Där litar jag nog mer på Magnus Norell, statsvetare, forskare om terrorism, politiskt våld, demokratifrågor samt säkerhetspolitik i Mellanöstern och Centralasien.
...tidigare varit verksam vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), Försvarshögskolan (FHS), SÄPO och MUST samt har varit forskningsledare vid Utrikespolitiska Institutet.
Norell är Senior Fellow vid opinionsinstitutet European Foundation for Democracy som är baserat i Bryssel och Berlin.
Och han har gett ut 4 böcker.

Vem litar du mest på? Honom eller "Anders Ackfeldt",
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap
Centrum för teologi och religionsvetenskap.
Anders Ackfeldt har sedan 2007 varit anställd i olika administrativa befattningar vid Centrum för Mellanösternstudier i Lund. Under hösten 2011 påbörjade han sin forskarutbildning i Islamologi. Projektet syftar till att undersöka muslimsk tematik i hip-hop musik och de religions-politiska aspekterna av hip-hop kulturen.
Och hans humaniora, livsåskådar-teologivänner...

Bloggen länkar sedan vidare till en annan blogg...

Sen kommer kritiken från en SVT-artikel. Där är det en religionshistoriker som sysslar med forskning om rasism och mottagare av Leninpriset och sen en annan religionsforskare från "Teologiska institutionen, Tros- och livsåskådningsvetenskap; Systematisk teologi med livsåskådningsforskning".

Utöver de där 20 som samtliga sysslar med genus, religion, hiphopmusik, teologi, livsåskådning och humaniora så hittar jag bara kritik från Unga Muslimers egen ordförande.

Den "starka kritiken" är alltså en mediaskapelse från 20 pers som sysslar med flum.
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-08-22 kl. 11:07.
Citera
2017-08-22, 11:25
Medlem
Bara-Robins avatar
Hann inte editera, men all kritik, ALL, kommer från samma 20 pers. De 2 källhänvisningarna i Wikipedia kommer från samma 20 pers och samtliga tidningsartiklar berör samma 20 pers. Som alla sysslar med flum som sagt.
Av dessa är det 1, från en blogg som den första bloggen länkar till som ifrågasätter SUMs koppling till MB på basis att denne inte vet källan. Värt att notera är att staten dragit in bidrag till SUM just på grund av deras koppling till MB.
Det är inte så mycket att diskutera liksom.
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-08-22 kl. 11:28.
Citera
2017-08-22, 11:31
Medlem
Vad Dinamarca inte förstår, är att alla de som ljugit sig hit samt är här illegalt, tar platser för riktiga flyktingar, riktiga behövande. Riktiga behövande små flickor och pojkar, riktiga barn från riktiga krigszoner. Att uppmuntra en massa ekonomiska migranter och ljugbarn med minst sagt tvivelaktiga uppfattningar om demokrati är helt fel väg att gå. Dessutom är det väl inte vuxna män vi skall ta om hand utan kvinnor och barn (riktiga barn). Fattar man inte detta är man knäpp.
Citera
2017-08-22, 13:29
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommuHater
Vad Dinamarca inte förstår, är att alla de som ljugit sig hit samt är här illegalt, tar platser för riktiga flyktingar, riktiga behövande. Riktiga behövande små flickor och pojkar, riktiga barn från riktiga krigszoner. Att uppmuntra en massa ekonomiska migranter och ljugbarn med minst sagt tvivelaktiga uppfattningar om demokrati är helt fel väg att gå. Dessutom är det väl inte vuxna män vi skall ta om hand utan kvinnor och barn (riktiga barn). Fattar man inte detta är man knäpp.

Jag är ännu mer cynisk, jag tror att hon förstår precis vad det innebär. Precis som att staten visste precis hur mycket kapacitet vi hade att ta emot flyktingar på ett värdigt sätt. Jag är 99% säker på det i vilket

Dinamarca importerar sin framtida väljarbas, därför det är så viktigt för henne att hålla sig väl med Rashid Musa och muslimerna, de ska ju rösta på henne ju! Förklarar dessutom deras totala flathet inför hedersvåldet trots brösttoner om feminism.
Citera
2017-08-22, 13:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Trollbilder"!! Hon har ju själv lagt upp bilden på Twitter din jävla pajas.

Dom får skicka in några bättre Shills i tråden, för detta är bara pinsamt.

Fast det är väl inte RD som låter bilden cirkulera hos mindre intelligenta idioter som påstår att hon umgås med extrema islamister. Har man inte mer att komma med efter två år så undrar jag vem som är pajas. Det handlar snarare om att svagsinta individer skaffar sig en grund för att ljuga. Ingen är intresserad av anledningen till att hon sitter vid bordet på bilden utan utgår ifrån att hon umgås med islamister. Du kan ju inte ens sortera rätt och inte begriper du ett simpelt inlägg utan tror att nu är saken klar då hon lade upp bilden för två år sedan.

Citera
2017-08-22, 15:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast det är väl inte RD som låter bilden cirkulera hos mindre intelligenta idioter som påstår att hon umgås med extrema islamister. Har man inte mer att komma med efter två år så undrar jag vem som är pajas. Det handlar snarare om att svagsinta individer skaffar sig en grund för att ljuga. Ingen är intresserad av anledningen till att hon sitter vid bordet på bilden utan utgår ifrån att hon umgås med islamister. Du kan ju inte ens sortera rätt och inte begriper du ett simpelt inlägg utan tror att nu är saken klar då hon lade upp bilden för två år sedan.

Vem som "cirkulerar" bilden i efterhand påverkar inte själva bilden eller den händelse den avbildar. Inte i den verkliga världen som vi andra lever i. Ni postmarxister anser förstås att hela historien är flytande & att det förflutna påverkas av senare händelser & åsikter. Men det får ni ta upp med psykvården.

Bilden visar vad den visar, hon sitter vid samma bord som islamister & hon uppfattar inte detta som problematiskt. Varken mer eller mindre.
Citera
2017-08-22, 19:12
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommuHater

Tror definitivt inte hon kan förstå ett logiskt resonemang som det. För henne är alla i likvärdigt, eller enormt behov, av hjälp. Eller inte hjälp, snarare rätt att vara i Sverige. Det spelar ingen roll vem man är, om man har verkliga skäl eller inte. Hon är nog till exempel för massinvandring från landet hon själv kommer ifrån. Säger någon att dom har det svårt och vill komma, liksom, så är det deras "rätt". Det är nog nivån på hennes tänkande.
Citera
2017-08-22, 23:27
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sembox
Ena dagen hänger hon på pride och nästa dag med muslimska brödragskapet.

https://twitter.com/rossa_d

Hur får den lilla kommunisten ihop det?

Sveriges sexigaste politiker vill givetvis ligga lite 😀
Citera
2017-08-22, 23:43
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Vem har misskrediterat den? Sen är den inte infiltrerad av MB, den är direkt skapad och styrd av MB.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/for...-vetenskaplig/

Citat:
Du får nog läsa en gång till då för här är källhänvisningarna:

Ingen källa styrker Norells påstående. Norell har inte bevisat att svenska muslimska organisationer infiltrerats av MB.

Citat:
Vem litar du mest på? Honom eller "Anders Ackfeldt",

Jag litar på mig själv, allenast. Norell har inte styrkt sin infiltrationsteori.
Citera
2017-08-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Enligt dig är alltså Grå Vargarna inte okej att umgås med, men Muslimska Brödraskapet är det. Du får nog läsa på lite.

Dåliga på att kritisera? Kulturmarxismen hittade på "islamofobi", det räcker väl att säga det. Man håller islamister om ryggen och basunerar ut saker som "rädsla för rasism" och "varmvatten är farligare än islamistisk terror" istället för att ta tag i eller åtminstone tala om problemen.

Detta foto har ett stort nyhetsvärde oavsett när det är taget. Rossana Dinamarca ska hängas ut som den hycklare och landsförstörare hon är.

Var på bilden ser du någon ur muslimska brödraskapet?
Citera
2017-08-23, 00:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vem som "cirkulerar" bilden i efterhand påverkar inte själva bilden eller den händelse den avbildar. Inte i den verkliga världen som vi andra lever i. Ni postmarxister anser förstås att hela historien är flytande & att det förflutna påverkas av senare händelser & åsikter. Men det får ni ta upp med psykvården.

Bilden visar vad den visar, hon sitter vid samma bord som islamister & hon uppfattar inte detta som problematiskt. Varken mer eller mindre.

Vilka vi? Du bör tala för dig själv enbart. Nej, jag är ingen postmarxist för att jag är kritisk till trollens anklagelser. Det visar sig att bilden är två år gammal och inte anser hon att den stör eller är suspekt.
Det handlade om att "umgås" som om det vore hennes kamrater. Det är vad trollen framställer detta som så här två år i efterskott. Bilden visar en text där det står representerar för 2 år sedan. Sedan dess har inte unga muslimer några bidrag från det insynsråd som hon tidigare satt i. Hur svårt är det att inse att man skaffar fram en bild och skriver saker som inte stämmer ?
Det som är problematiskt är att troll skapar sin egen uppfattning utan minsta källkritik, och det ska ifrågasättas givetvis. Sug i dig för jag gör det inte öht eftersom hon säkert inte umgås med några islamister.
Citera
2017-08-23, 02:49
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
http://www.dn.se/nyheter/sverige/for...-vetenskaplig/

Ingen källa styrker Norells påstående. Norell har inte bevisat att svenska muslimska organisationer infiltrerats av MB.

Jag litar på mig själv, allenast. Norell har inte styrkt sin infiltrationsteori.

Ah juste. De där 20 personerna som jag nämnde innan igen alltså. Det är ett argumantationsfel. Det är i och för sig det jag sa också då jag jämförde kvalifikationer, men det är det enda vi kan gå efter då de där 20 personerna inte bemöter detta på något substantiellt sätt som går att analysera, så jag hävdar att Norell är mer trovärdig då detta ämnet är inom hans expertis och ingen saklig kritik har kommit mot det, och du hävdar att 20 genus, livsåskådar, islamsk hiphop, rasismforskande, religionskunskaps nissar och nissor har mer koll på ett ämne utanför deras expertis eftersom de är 20 pers.

Nej jag vet inte om det är bevisat i denna lilla 4-veckors för-rapport. Jag har inte gått igenom källorna. Har du? Ingen av de där 20 kritikerna har gjort det heller eftersom Norell inte är eran mamma som satte en siffra till referens vid varje liten mening som skulle uppröra kritiker. Men på grund av den osakliga kritiken från de där 20 och medias narrativ så fick han inte fortsätta och göra en full rapport.

Notera att detta är ingen studie som går igenom hur det är och bevisar detta, utan detta är en rapport som säger vad man inom hans expertis kommit fram till.
MUFC eller vad de heter drog in stödet för SUM och vittnade om kopplingen till MB också.

Det är jobbigt när du inte läser. Det försvårar kommunikationen. Inte infiltrerat av, skapat och styrt av.

Men vi säger så. Ska vi vara riktigt vetenskapliga så kan du hur som helst inte säga att det inte stämmer, utan du kan på din höjd säga att vi inte vet eftersom ingen har bevisat motsatsen, och då hävdar jag iallafall att det finns starkare indikationer för att det stämmer än att det inte stämmer då 1 persons uttalande inom sin expertis är mer värt än 100 personer som inte har en aning om vad de pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in